- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

همایش نخبگان و اندیشمندان لرستانی مقیم تهران / نخبگان حلقه ی مفقوده ی توسعه ی لرستان

 

 

 

[1]

 

به گزارش میرملاس نیوز ؛  استان لرستان علیرغم تربیت بسیاری از نخبه های موثر و توانمند رشد و پیشرفت متعادلی هماهنگ با این ظرفیتها نداشته است.

نخبگانی که فضا را برای ادامه فعالیت های خود مناسب نمی یابند و به ناچار با مهاجرت به خارج از کشور و در حالت خوش بینانه با مهاجرت به سایر استانها، خلا زیرساختهای پیشرفت و توسعه لرستان را دو چندان می کنند.

لرستان در سالهای گذشته به دلیل مسائل و مشکلات متعدد شاهد مهاجرت نخبگان، اندیشمندان و بسیاری از افراد تاثیر گذار خود به استانهای بزرگتر و شهرهای توسعه یافته بوده است که این مهم کندی روند ترقی استان شده است.

بکارگیری ایده ها و توانایی های نخبگان در تمامی زمینه ها متضمن رشد و توسعه در جوامع بوده به نحوی که امروز مشاهده می شود در بسیاری از کشورها و استانهای پیشرفته جایگاه نخبگان و افراد توانمند شاخص و مورد توجه است.

می توان گفت در جوامعی که از پیشرفت و توسعه در زمینه های مختلف محروم مانده اند توجه به نخبگان به عنوان یک اصل مورد تاکید نبوده و استفاده از توانمندی های این افراد ، حلقه مفقوده در روند آبادانی و پیشرفت است.

در این راستا برگزاری همایشی ‘ نشست نخبگان و اندیشمندان لرستانی مقیم تهران’ فرصتی برای بررسی و کالبد شکافی برخی از علتهای مهاجرت نخبگان از لرستان بود.

در این همایش که با حضور برخی از چهره های برگزیده و نخبه لرستانی مقیم تهران برگزار شد، تعدادی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، برخی نمایندگان ادوارگذشته مردم استان ، معاونین وزرا، روحانیون و اندیشمندان نیز حضور داشتند.

در این نشست نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به توان ظرفیت بالای نخبگان و اندیشمندان گفت: این افراد به عنوان بخش عظیم و توان بالایی در جامعه تاثیر گذاری مطلوبی در جهت رشد و توسعه لرستان خواهند داشت.

‘علی کاییدی’ نخبگان را حلقه گم شده میان نمایندگان و توسعه لرستان دانست و اظهار داشت: بسیاری از افراد حاضر در این نشست گمنام بوده و برگزاری این نشست ها می تواند در شناسایی و معرفی بهتر این افراد به جامعه و همچنین بهره گیری از توان این افراد موثر باشد.

وی اضافه کرد: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به تنهایی قادر به رفع مشکلات و کاستی ها نبوده و نخبگان و اندیشمندان لرستانی مقیم مرکز نیز باید در راستای توسعه لرستان گام بردارند.

وی شناسایی ظرفیت های موجود را در رفع مشکلات بسیار مهم و تاثیر گذار دانست و تصریح کرد: استان لرستان در طول تاریخ و به ویژه در سده اخیر از حضور اندیشمندان و علمای بزرگی بهره مند بوده که این پیشینه تاریخی نیز به عنوان سند زرینی در تاریخ لرستان خودنمایی می کند.

 

[2]

 

نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود آیت الله بروجردی و آیت الله کمالوند و هزاران اندیشمند دیگر لرستانی افزود: لرستان به عنوان مهد تمدن و فرهنگ در ایران اسلامی معرفی می شود و امروز نیز نخبگان و اندیشمندان حاضر باید در راستای اعتلای نام لرستان و پیشرفت همه جانبه آن تلاش کنند.

کاییدی گفت: در سالهای گذشته کشور از رشد و توسعه خوبی برخوردار بوده و به طبع استان لرستان نیز پیشرفت های خوبی داشته است اما نباید به این میزان پیشرفت بسنده کرد و باید با تلاش بیشتر و همدلی و همراهی مسوولان، نمایندگان و نخبگان و اندیشمندان این قطار پیشرفت و توسعه را با سرعت بالاتری هدایت کنیم.

وی با اشاره به اهمیت این نشست اظهار داشت: نمایندگان استان باید با استفاده از این ظرفیت عظیم در اجرای طرح ها و برنامه ها برای لرستان گام برداشته و با نادیده گرفتن مشکلات و رقابت های انتخاباتی، از همه توان و ظرفیت های موجود حال و گذشته استفاده کنند.

رییس مجمع نمایندگان استان لرستان نیز در این همایش گفت: نیروی انسانی به عنوان سرمایه اصلی یک جامعه محسوب می شود و در استان لرستان نیز مشکلی برای تامین سرمایه نیروی انسانی وجود ندارد.

‘ایرج عبدی’ افزود: استان لرستان از منابع سرشار خدادادی بیشماری برخوردار است که با برنامه ریزی و مدیریت مناسب می توان از این سرمایه ها به خوبی استفاده کرد.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر همفکری و همگرایی نخبگان اظهار داشت: با همکاری و همفکری مدیران، مسوولان، نمایندگان و همچنین با حضور برخی از این نخبگان در لرستان می توان از توان و ظرفیت انسانی و فکری این افراد به بهترین نحو استفاده کرد.

وی تصریح کرد: با بینش ، بصیرت و برنامه ریزی مناسب استان لرستان می تواند میزبان سرمایه های انسانی و همچنین سرمایه گذاران در بخش های مختلف باشد و در این راستا نیز نمایندگان و مدیران استان آمادگی همکاری را دارند.

در ادامه این نشست معاون پژوهش و اطلاع رسانی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:برگزاری این نشست ها می تواند به عنوان سنگ بنای مهمی در راستای توسعه لرستان باشد.

دکتر ‘شهرام گیل آبادی’ افزود: لرستان به عنوان مهد تمدن و فرهنگ از گذشته تاکنون مدنظر دولت ها بوده است و امروز با تلاش های مردم و حمایت های مسوولان این استان باید به جایگاه واقعی خود برگردد.

وی تصریح کرد: لرستان به عنوان میراث دار شکست روم در رومشکان و وابستگان هنرو خلاقیت قوم کاسیت است که در جنگ هشت ساله تحمیلی نیز بیش از شش هزار و ۳۰۰ شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

وی اضافه کرد: مردم لرستان در جنگ هشت ساله به عنوان خط شکنان جبهه های حق علیه باطل بوده اند و امروز استان لرستان از یک عقب افتادگی تاریخی رنج می برد.

وی اظهار داشت: لرستان در سالهای اخیر از رشد و توسعه خوبی برخوردار بوده و امروز نیز باید با استفاده از توان اندیشمندان و نخبگان در راستای توسعه استان گام برداشت.

وی افزود: استفاده از توان نخبگان و اندیشمندان در کنار تعهد و تخصص نمایندگان، نوید بخش لرستانی آباد و توسعه یافته است که این مهم با کار کارشناسی در حوزه های های مختلف محقق می شود.

دبیر کمیسیون سیاسی امنیتی دولت نیز گفت: بسیاری از اندیشمندان و نخبگان لرستانی در پایتخت مشغول به فعالیت هستند و باید از این ظرفیت عظیم برای ایجاد ارتباطات در راستای توسعه لرستان استفاده کرد.

دکتر ‘فرهاد زیویار’ تصریح کرد: نخبگان و اندیشمندان لرستانی باید با استفاده از دانش و تجربه خود برای توسعه لرستان همت کرده و با همکاری و همراهی نمایندگان در مجلس شورای اسلامی برنامه های مدونی برای کمک به دولت ارائه شود.

وی برگزاری نشست های تخصصی را در راستای توسعه لرستان مطلوب دانست و اظهار داشت: نشست های تخصصی نخبگان و نمایندگان باید با همگرایی و تعامل انجام شود تا از همه ظرفیت ها و توانمندیهای افراد در توسعه استان استفاده کرد.

به نظر می رسد برگزاری این همایش و توجه خاص نمایندگان منتخب مردم لرستان در مجلس نهم به نخبگان و حضور آنها در لرستان نوید بخش تحولاتی مثبت و امیدوار کننده در استان است که انتظار می رود این روند همچنان ادامه یابد و مانند برخی برنامه های راهبردی که در نیمه راه ناتمام رها می شود، به فراموشی سپرده نشود.

 

 

[3]