- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

بیانیه دکتر محمد جعفر ایرانی در خصوص انتخابات دهمین دوره مجلس

 photo_2015-12-20_14-57-23 [1]

 

بسم الله الرحمن الرحیم

لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ یَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلا مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ (آیه١١سوره مبارکه الرعد)

مردم شریف وعزتمندخرم آباد :
جمهوری اسلامی ایران یادگار پیر فرزانه حضرت امام راحل (ره) بعنوان بارزترین شکل حکومتهای ((تئوکراسی)) همواره درحال نوزایی و توان افزایی است . انتخابات یکی از متداولترین ابزار این تغییر و تحول و نوبه نو شدن است . آراء معنی دار مردم در سالهای ۷۶، ۸۴ و ۹۲ ریاست جمهوری شاهد مثالی است بر این ادعا که مردم خواهان تغییرات و اصلاحات ((گفتمانی )) و ((درون زا)) هستند . و به درستی این رشد و بلوغ فکری و سیاسی را می توان مشاهده و واکاوی نمود . چرخش منطقی و معنا دار آراء مردم در سال ۹۲ به سوی کاندیدای اعتدال و تدبیر و انتخاب سیاستها و برنامه های حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی بمعنای یک رفرم سراسری در خصوص تغییر گفتمان در نهاد دولت خصوصاً در روابط بین الملل و سیاست خارجی بود .

در لرستان از میان ۸۶۰ هزار و ۸۶۷ رای صحیح ماخوذه ، جناب دکتر روحانی با ۴۱۰ هزار و ۷۰۰ رای بالغ بر ۴۶% آراء را به خود اختصاص داد . این یعنی تقاضای تغییر در سیاستهای اجرایی ۸ سال گذشته و رسیدن به نقطه مطلوب مد نظر مردم .
اینجانب به عنوان کوچکترین فرزند لرستان نستوه و ایران عزیز اسلامی با این مقدمه بر خود فرض میدانم که بمنظور ادای دین و تکلیف ملی و شرعی در این مقطع از حیات اجتماعی و سیاسی و تقارن با برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی نکاتی را به سمع و نظر آنانکه دل در گرو اصلاح ، تغییر ، توسعه ، آبادانی و اثر بخشی دارند عرض نمایم :

الف)عبور از سد ترک خورده ی قوم گرایی : آموزه های دینی تفاوتها و دسته ها و گروههای قومی و قبیله ای و جنسیتی را عاملی برای شناخت و توسعه و هم پوشانی تلقی نموده است ” یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوباً و قبایل لتعارفو …”
هر چند هیچ عقل سلیمی مخالف امتیاز و ارزش این تفاوتها نیست اما ارجح دانستن قبیله و نژاد و رنگ و لهجه و .. اصولاً امری ناپسند و نا منتج می باشد .

 

تفکر پویا و بدعت شکن امروزی نسل جوان ، نخبگان و کنشگران فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی در این مسیر قابل تقدیر و تامل است اما لازم است این اندیشه و تفکر به یک عزم عمومی و خواسته ای همگانی تبدیل شودتا لیاقت شخصی برگرفته از پارامترهای مشخص و قابلیتهای فردی باشد نه انتساب به قوم ، قبیله ، دسته و جنسیت و …

ب)مجلس در راس همه امور است : حضرت امام راحل (ره) جایگاه مجلس را بعنوان موتور محرک ، مغز متفکر و هدایتگر (( نظام دیوان سالارانه )) کشور بدرستی معرفی نمودند . براساس نصوص صریح قانون اساسی نمایندگان مجلس دارای دو وظیفه ی ذاتی و اصلی هستند :
الف ، اصل قانونگذاری ( اصل هفتاد و یکم )

ب) اصل نظارت ، در شکلها و شقوق مختلف آن مانند نظارت بر تفسیرقانون عادی اصل ۷۳ ، نظارت بر تشکیل دولت با رای اعتماد اصل ۱۳۳ ، نظارت در خصوص اعتماد یا عدم اعتماد اصل ۸۷ ، نظارت بر امور مختلف کشوری اصل ۷۶ و … )

این دو وظیفه عمده نشان می دهد که شان و جایگاه مجلس مستند به اصول یاد شده و مصرح در قانون اساسی شانی بی بدیل و قابل تامل است . تثبیت این جایگاه و ارتقاء آن با حضور افرادی موثر و کارشناس تحقق می یابد چنانچه می گویند : “شرف المکان بالمکین ”
ج) برنامه محوری و اندیشه گرایی : هرچه به انتخابات نزدیک تر می شویم شعارها و مطالب حجیم و سنگین بیشتر مطرح می شود . این جو روانی و شعاری درصورتیکه دارای عقبه ایی عقلانی و منطقی باشد قابل درک و توجه است . اما در بسیاری از موارد تهی از چارچوبهای پذیرفته شده با قابلیت اجرا می باشد . حقیقتاً آسیب نداشتن برنامه ی مدون و قابل اجرا مبتنی بر استدلالهای اندیشه ایی جدی ترین آسیب استان لرستان در سطوح مختلف خصوصاً در هیاهوی انتخابات می باشد .

وقتی هدف وسیله را توجیه می کند ابزار غیر منطقی وارد می شود در صورتیکه داشتن برنامه چراغ راهی است که حال را شفاف و آینده را معین می کند .تلاش درجهت تعمیم آنچه باورجامعه است وتدوین آن دریک برنامه ی علمی باقابلیت اجرا بمنظورگفتن ناگفته ها وجلوگیری از سرریز تراوشات ذهنی به خارج از شهر واستان باید مورد اهتمام قرار گیرد.برنامه ایی که به قول حقوقدانان جامع باشدومانع ،تا مصداق این آیه ی شریفه باشیم: لیس الانسان الاماسعی

د) بهره گیری از تجارب و دانش منابع عظیم انسانی و استفاده از دولت اعتدال :
مسیر رسیدن به توسعه و تعالی را کسی می تواند به درستی وسرعت طی کند که از دانش خود و تجربه کافی روندگان و متخصصین آن حوزه استفاده کند .

طی این مرحله بی همرهی خضر مکن ظلمات است بترس از خطر گمراهی
یکی از نقاط ضعف در لرستان عدم تمایل نمایندگان با سیاستهای دولت حاکم می باشد . عدم برقراری ارتباط مفید و سازنده با ارکان حاکمیتی و البته با حفظ استقلال رای و شان و جایگاه مجلس بعنوان موثرترین قوه مستقل جمهوری اسلامی بدیهی ترین ابزار ترمیم خرابیها و کاستی های تل انبار شده در استان است .

وجود دانشگاهها ، نیروهای عظیم تحصیل کرده ، دانشجویان عزیز ، کنشگران اجتماعی و خیل عظیمی از دلسوزان و ایثارگران فرهیخته پتانسیلی نیرومند در جهت خلق و ارائه راهکارهای مناسب علمی و کاربردی جهت خروج از رکود و سکون در لرستان می باشند .
و) دوری از تکثر و گسست سطوح اجتماعی : یکی از آفات روشنفکری در ایران و کشور های در حال توسعه عدم وجود زبان مشترک و قابل فهم بین نخبگان و اقشار مختلف جامعه است . هرچه این قرابت کلامی ایجاد شود رسیدن به یک رویه و تفاهم فکری امکان پذیرتر خواهد بود. تخصصی کردن امور قاعدتاً نیابد به ثقیل شدن کلام و استفاده از ادبیات گنگ و غیر فهم همگانی باشد. داشتن ادبیات متکثر امری پسندیده است اگرمنتج به (( وحدت در عین کثرت )) شود .’

در پایان ضمن آرزوی پیروزی و موفقیت برای مردم عزیز ، فهیم و درد کشیده ی دیار مادری ام و تقدیر از تمامی یاران و همراهان و پوزش از نخبگان و اندیشمندان وخردمحوران استان وکشور که مشوق حقیر در راه پرتلاطم پرسشگری اجتماعی بوده اند، عرض می کنم با توجه به بررسی تمامی جوانب و بدلیل جلوگیری از پراکندگی آراء و رسیدن به گزینه ای در خور انتخاب مردم بعنوان ولی نعمتان اصلی انقلاب و نظام اسلامی و پایان دادن به انتظار خیل عظیمی از دوستداران انقلاب و امام و رهبری عظیم الشان اعلام میدارم: قصد شرکت در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه خرم آباد را ندارم وهیچ گونه توصیه وسفارشی به عزیزان خود که ازدرک وشعوربالای سیاسی برخوردارند نداشته و بخاطر این همه محبت و سوگیری عمومی مردم عزیز به این فرزند کوچک لرستان خدای بزرگ وعز جلاله را شاکرم و همواره خود را بر عهد با خمینی کبیر (ره) و رهبر فرزانه انقلاب در خدمتگزاری به مردم میهنم پا برجا ، مصمم و ثابت عمل می دانم.

هرکه ما را یاد کرد ایزدمر او را یار باد هر که ما را خوار کرد از عمر برخوردار باد
هرکه اندر راه ما خاری فکند از دشمنی هرگلی از باغ وصلش بشکفد بی خار باد
در دو عالم نیست ما را با کسی گرد و غبار هر که ما رنجه دارد ، راحتش بسیار باد

باتقدیم ارادت فائقه قلبی
محمدجعفرایرانی
۲۹آذرماه یکهزاروسیصدونودوچهار
مطابق با ۸ربیع الاول۱۴۳۷