- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

استاندار: پل شاپوری به یک جاذبه گردشگری مهم در جنوب خرم آباد تبدیل می شود

 

1 [1]

 

به گزارش میرملاس ؛ هوشنگ بازوند روز شنبه در حاشیه بازدید از روند اجرای طرح عملیات اجرایی و آماده سازی پارک بزرگ تفریحی توریستی پل شاپوری افزود: این پروژه تفریحی توریستی با رویکردهای مختلف و در ۳۱ هکتار زمین اجرا می شود که در فاز نخست آن با رفع مشکل تملک اراضی، یک دریاچه ۸.۵ هکتاری ایجاد می شود.

وی گفت: همچنین با هدف معرفی پل های تاریخی استان، هفت پل بزرگ استان در مقیاس کوچک ساخته و در پارک شاپوری در معرض دید عموم به ویژه گردشگران قرار خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: امسال ۳۵ میلیارد ریال اعتبار عمرانی این طرح با رویکرد کنترل سیلاب و پایداری پل شاپوری اختصاص داده شده است.
بازوند ادامه داد: دستگاه های اجرایی مرتبط از جمله شهرداری، بنیاد مسکن، شرکت توزیع نیروی برق و استانداری به طور همزمان آغاز بکار کرده اند دیوار کشی رودخانه به طول سه کیلومتر برای حفاظت و کنترل سیلاب نیز توسط راه و شهرسازی و با اعتبارات محل بهسازی و نوسازی بافت ها فرسوده وزارت راه و شهرسازی انجام می شود.

وی تصریح کرد: این پروژه به نحوی قرینه و مکمل پارک کیو در شمال خرم آباد است که با توجه به اثر تاریخی پل شاپوری در این مکان، به جاذبه گردشگری بسیار مطلوبی در جنوب خرم آباد تبدیل خواهد شد.
استاندار لرستان با بیان اینکه این پروژه در قالب چند طرح اجرا می شود گفت: در مجموع برای اجرای این پروژه ۲۳۰تا ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

بازوند با بیان اینکه اجرای فاز دوم طرح نیازمند توافق با مالکان است افزود: سال آینده با توجه به اعتبارات موجود، مذاکرات برای تملک مابقی اراضی پیگیری می شود.

وی همچنین با تاکید بر مرمت پل تاریخی شاپوری گفت: تلاش می شود اعتبارات استانی مرمت در سال آینده به این پل اختصاص یابد و همچنین برای جذب ۳۰ تا ۴۰ میلیارد ریال اعتبار ملی نیز برنامه ریزی شده است.

پل شاپور خواست (شاپوری و یا پل شکسته) خرم آباد در دو کیلومتری جنوب غربی این شهر و در غرب شهر قدیمی «شاپورخواست» ، یکی از شاهکارهای معماری دوره ساسانی باقی مانده است. 

این پل بیست و هشت طاق در جهت شرقی – غربی داشت که امروزه تنها شش طاق آن باقی مانده اما پایه ها و موج شکن بقیه طاق ها هنوز پابرجا هستند. 

طاق ها نیز با سنگ های حجاری شده ساخته شده اند و مصالح تمام بنا از سنگ و ملاط بوده و ملاط آن ترکیبی است که اکنون نیز جدا کردن آن از سنگ ها به سختی امکان پذیر می باشد.

عملیات اجرایی پارک پل شاپوری خرم آباد ۹ آذرماه امسال در خرم آباد آغاز شده است./ایرنا