- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

رئیس ستاد انتخابات لرستان گفت: انتخاباتی سالم پاک و رقابتی برگزار می‎کنیم

photo_2015-12-27_21-48-27 [1]

 

به گزارش  میرملاس ؛ «سیدسعید شاهرخی» در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان این‌که در بحث اطلاع‎رسانی برای نقش و جایگاه رسانه در مقاطع مختلف اهمیت ویژه‎ای را همواره قائل بوده و هستیم، اظهار کرد: باید شرایط به گونه‎ای فراهم شود که از این ظرفیت بزرگ و بی‎همتا در نوع خود نهایت استفاده را برای تنویر افکار عمومی ببریم تا مردم در جریان رویدادهای مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی قرار گیرند.

 

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان با اشاره به این‌که پروژه مهم، سرنوشت‎ساز و حساس انتخابات آغاز شده و بیش از پیش نیاز به ارتباط تنگاتنگ و نزدیک وجود دارد، افزود: مردم چشم به راه هستند تا از کانال‎ها و قلم، اطلاعات خود را به دست آورند. وظیفه داریم اطلاعات در حوزه انتخابات را به بهترین و صحیح‎ترین وجه و در کمترین فرصت زمانی در اختیار آنان قرار دهیم.

 

وی با اشاره به اهمیت انتخابات و نقش مردم، تصریح کرد: همه نخبگان، فرهیختگان، آحاد مختلف جامعه، تأثیرگذاران و اهل قلم در جهت بسترسازی برای حضور حداکثری مردم گام‎‎‎های موثری بردارند.

 

شاهرخی با بیان این‌که رأی و حضور مردم در نظام، واقعی و تأثیرگذار است، گفت: در مقاطع مختلف این حضورها کارکرد قوی داخلی و خارجی داشته و منجر به تقویت بنیان نظام و افزایش ضریب امنیت ملی شده و توطئه‎های دشمنان را نقش بر آب کرده است.

 

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان با تأکید بر این‌که برای حفظ اصل جمهوریت و اسلامیت نظام خون‎ها داده شده و مقاومت‎ها انجام شده است، یادآور شد: باید شرایطی را ایجاد کنیم که همه(انتخاب‎شوندگان و انتخاب‌کنندگان) در این پروژه مهم حضور یابند.

 

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان با تأکید بر این‌که نتیجه نهایی انتخابات موجب افتخار، اقتدار، وحدت ملت ونظام  و نهایتاً تقویت منافع ملی ما باشد، افزود: این حضور مستلزم یک سری مقدمات و اقدامات است و باید ناظرین، دست‌اندرکاران انتخابات، رسانه‎ها و همه کسانی که دلسوخته و فرهیخته هستند برای تقویت منافع ملی گام بردارند.

 

وی گفت: نخستین شرطی که رئیس‌جمهور بر آن تأکید دارند و در استان نیز مورد تأکید استاندار لرستان بوده، اصل قرار دادن قانون در مراحل مختف انتخابات است.

 

شاهرخی ملاک در انتخابات را قانون برشمرد و با تأکید بر این‌که یکی از شاخص‎های مهم فراهم کردن فرصت برابر برای همه انتخاب‎کنندگان و انتخاب‎شوندگان است، افزود: باز کردن فضای سیاسی و انتخاباتی برای همه گروه‎های مختلف و حضور آن‌ها در این عرصه ضروری است.

 

رئیس ستاد انتخابات استان با اشاره به این‌که از همه نشست‎های سیاسی مربوط به همه گروه‎ها و جناح‎ها با همه دیدگاه‎ها حمایت می‎‏کنیم، تصریح کرد: افراد باید در چارچوب قانون دیدگاه‎ها و نقطه‎نظرات خود را بیان کنند تا مردم با شناخت در انتخابات شرکت کنند و با اصل قانونمداری انتخاباتی سالم، پاک و رقابتی برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: تجربه و توان مدیریتی در استان وجود دارد، استاندار و تیم همراه وی(فرمانداران و بخشداران) از کادرهای باسابقه و کارکشته وزارت کشور هستند و نوید برگزاری انتخاباتی خوب را در استان رقم خواهد زد.

 

photo_2015-12-27_21-50-16 [2]

شاهرخی گفت: ما مسئولان برگزاری انتخابات علیرغم داشتن گرایش و سلایق سیاسی با بی‎طرفی انتخابات را برگزار می‌کنیم و از هیچ گروه و جناحی طرفداری نمی‌کنیم و می‌کوشیم حماسه‎ای دیگر را در هفتم اسفندماه رقم بزنیم.

 

وی درباره برگزاری انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این اولین دوره‎ای است که در انتخابات هم‌زمان برگزار می‎شود و این امر باعث می‎شود که کار بسیار مضاعف شود و البته تدابیر ویژه‎ای را می‎طلبد.

 

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان تصریح کرد: لرستان در آمادگی کامل برای برگزاری انتخاباتی سالم و قانونمند به سر می‎برد.

 

وی گفت: امسال براساس توافقی که وزارت کشور با شورای نگهبان در بحث تشکیل هیئت‎های اجرایی داشتند معتمدین این دو انتخابات یکی شدند و این به هماهنگی بیشتر بین آنان منجر شده است.

 

شاهرخی با بیان این‌که هیئت اجرایی یک عضو اداری و یک عضو معتمد دارد، خاطرنشان کرد: در مجموع ۱۱ نفر عضو هیئت اجرایی انتخابات مجلس خبرگان و ۱۱ نفر عضو هیئت اجرایی انتخابات مجلس خواهند بود و تفاوت این دو هیئت در این است که در هیئت اجرایی انتخابات مجلس خبرگان دادستانی حضور دارد اما در هیئت اجرایی انتخابات مجلس یکی از شورای شهرستان یا بخش حضور دارند.

 

وی با اشاره به این‌که هم‌زمان با تشکیل هیئت‎های اجرایی کار ثبت‌نام نیز آغاز شده و در مجموع در انتخابات مجلس دهم ۳۰۸ نفر داوطلب و ثبت‌نام کردند، افزود: این در حالی است که در دوره نهم مجلس ۱۶۴ نفر داوطلب شدند و این رشد ۸۸ درصدی را از لحاظ ثبت نام داوطلب نشان می‎دهد.

وی تعداد افراد ثبت نام شده را به تفکیک شهرستان‎ها برشمرد و افزود: در شهرستان خرم‎آباد ۸۸ نفر، بروجرد ۵۸، کوهدشت ۴۹، الیگودرز ۳۱، دورود و ازنا ۴۷، سلسله و دلفان ۳۶ و پلدختر ۱۳ نفر برای انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام کردند که در مجموع ۸۸ درصد ثبت‌نام‌شدگان نسبت به دوره قبل رشد داشته است.

 

این مسئول گفت: به‌لحاظ ترکیب سنی در گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال ۸۴ نفر، ۴۰ تا ۵۰ سال ۱۳۹ نفر، ۵۰ تا ۶۰ سال ۷۳ نفر و ۶۰ تا ۷۰ سال ۱۰ نفر ثبت نام کردند که جوان‎ترین کاندیدا ۳۰ سال و مسن‎ترین ۶۶ سال دارد.

 

رئیس ستاد انتخابات لرستان خاطرنشان کرد: در این دوره ۱۷ نفر لیسانس، ۲۳۱ نفر فوق لیسانس، ۵۲ نفر دکتری و ۸ نفر حوزوی ثبت‌نام کردند، هم‌چنین در بین ثبت‌نام‌شدگان در کل استان ۲۰ نفر زن حضور دارند.

 

وی ادامه داد: هم‌چنین برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۱۹ نفر ثبت‌نام کردند و پرونده آنان برای تعیین صلاحیت به تهران ارسال شده است و وزارت کشور ۳ روز فرصت دارد که به هیئت مرکزی نظارت و سپس شورای نگهبان ارسال کنند و شورای نگهبان نیز ظرف یک ماه نتایج نهایی را اعلام کند.

 photo_2015-12-27_21-51-21 [3]

شاهرخی خاطرنشان کرد: نامزدها ۷۲ ساعت قبل از شروع اخذ رأی می‏‎توانند انصراف دهند.

 

وی گفت: تبلیغات انتخاباتی نامزدهای احتمالی از ۲۲ بهمن‌ماه تا ۵ اسفندماه ادامه دارد و در روز ششم اسفند تبلیغات ممنوع می‎شود و روز ۷ اسفند شاهد حماسه حضور مردم خواهیم بود.

 

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان در رابطه با بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس دهم، تصریح کرد: صلاحیت داوطلبی در هیئت اجرایی آغاز شده و برابر ماده ۵۰ قانون انتخابات، فرمانداران ظرف ۱۰ روز بررسی صلاحیت را انجام و نتیجه را به هیئت نظارت استان اعلام می‎کنند و چنانچه فردی صلاحیتش احراز نشده باشد می‎تواند به هیئت نظارت استان شکایت کند تا این هیئت به‌همراه هیئت مرکزی نظارت، کار بررسی را انجام دهند.

 

وی گفت: از امروز تا ۲۷ بهمن‌ماه اعلام قطعی صلاحیت‎ها انجام می‎شود.

 

رئیس ستاد انتخابات استان با اشاره به این‌که رقابت در ۷ حوزه اصلی برای ۹ کرسی مجلس در استان انجام می‎شود، افزود: در مجموع ۳۱ حوزه اصلی و فرعی که ۱۴۴۳ شعبه مستقر می‎شود و در هر حوزه ۲ صندوق استقرار می‎یابد که در مجموع ۲۸۸۶ صندوق در این شعبه‎ها مستقر می‌شوند.

 

شاهرخی اظهار کرد: به جز عوامل نظارتی ۲۲ هزار نفر در سراسر استان به‌عنوان عوامل اجرایی کار برگزاری انتخابات را به عهده دارند، هم‌چنین ۱۲ هزار ناظر آموزش‎دیده در این پروژه حضور دارند.

 

معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان خاطرنشان کرد: در بحث خودرویی و لجستیکی بیش از ۱۷۰۰ خودرو و ۳ فروند بالگرد در اختیار حوزه انتخابیه در استان است.

 

وی تصریح کرد: براساس ماده ۱۱ قانون انتخابات مجلس و ماده ۷۷ قانون خبرگان رهبری همه امکانات دستگاه‎های مختلف اجرایی در اختیار ستاد انتخابات استان باید قرار بگیرد./ایسنا