تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
9

آسیب شناسی رقابتهای انتخاباتی

  • کد خبر : 818
  • 18 بهمن 1390 - 23:53

سیروس جهانی ن‍ژاد : از مدتها پیش است که صدای بوق اتوبوس نامزدهای انتخاباتی به سمت صحن بهارستان به گوش می رسد . کاندیدا های عزیز که رانندگان این ماشین سیاسی محسوب می شوند سعی بر آن دارند تا در این ماشین انتخاباتی بر صفحه مانیتور خود فیلمی را نمایش دهند که بتوانند به واسطه آن در هرایستگاهی نظر جمعی از مردم را جلب نموده و اقدام به سوار کردن آنها در

آسیب شناسی رقابتهای انتخاباتی

     از ایستگاه انتخابات تا صحن بهارستان     

       سیروس جهانی ن‍ژاد    (( نویسنده و مترجم))

  از مدتها پیش است که صدای بوق اتوبوس نامزدهای انتخاباتی به سمت صحن بهارستان به گوش می رسد . کاندیدا های عزیز که رانندگان این ماشین سیاسی محسوب می شوند سعی بر آن دارند تا در این ماشین انتخاباتی بر صفحه مانیتور خود فیلمی را نمایش دهند که بتوانند به واسطه آن در هرایستگاهی نظر جمعی از مردم را جلب نموده و اقدام به سوار کردن آنها در این مسیر پر پیچ و خم کنند .

را نندگان و مردم محترم بخوبی می دانندکه در شهرستانهای کوچک فقط یک اتوبوس جواز ورود به صحن بهارستان را دارد و آن ماشینی است که سیل عظیمی از جمعیت را در خود داشته باشد. اما در این جاده شلوغ و پر دست انداز انتخاباتی ، بد نیست که آسیب شناسیی هر چند جزئی از این ماشینها و رانندگان محترم آن داشته باشیم.

در این جاده شلوغ انتخاباتی که رانندگان محترم آن بدون توجه به هشدارها و علائم جاده، مسیر آن را بسرعت در می نوردند ، بایستی منتظر هر حادثه ای بود ، تخریب و ترور اندیشه رقبا و از طرفی پشت سر یک لیدر پنهان شدن و شعار انتخاباتی دادن ، موضوعی است که منجر به کنار زدن رقبای خدمتگزار و با لیاقت از صحنه می باشد، تا لیست خود را پیروز انتخابات کنند و این پیروزی به هر قیمتی که باشد برای آنها مهم نیست،گویی که یادشان رفته این انتخابات یک جدال نیست،یک کشمکش نیست،یک صحنه ترور شخصیتی و یا ترور اندیشه نیست؛ یک مجالی برای ایجاد یک فضای مجازی برای تهمت و افترا و مسخره کردن رقبا نیست، بلکه این انتخابات یک نمایشی ازجلوه های ایثار و اتحاد و عدالت گستری و در اصل نمایشی از توانمندیهای مدیریتی جهت خدمت به اسلام و مسلمین است که خمیر مایه آن رساندن مردم ایران به یک رفاه نسبی در اقتصاد و شرایط مناسب اجتماعی است ، نه نمایش قدرت و استیصال مردم و کشاندن مردم در میدان فقر و یا تنها گذاشتن آنها در میدان مبارزه فقر نسبی یا مطلق، و ساختن نردبان ترقی از روی استخوان مردم برای دستیابی به قدرت غیر ماندگار و رواج دادن اندیشه های غلط به جای اندیشه های ناب اسلامی.

مردم بخوبی و با آگاهی تمام مراقب رفتارهای نامزدهای انتخاباتی هستند و داوطلبان هوشیار باشند که تمامی اعمال و رفتار آنها توسط مردم رصد خواهد شد و اگر نتوانند برنامه های درستی برای مردم ارائه دهند و در مسیر شفاف آرمانهای انقلاب اسلامی دارای کوچکترین انحرافی شوند، مطمئن باشند نه تنها پیروز میدان نخواهند شد بلکه مردم با زیرکی تمام رفتاری در شان خودشان ، برای آنها به نمایش خواهند گذاشت.

بنابراین نامزدهای انتخاباتی بایستی مراقب باشند تا فضای سیاسی کشور را مسموم نکنند و از این طریق آب به آسیاب دشمن قسم خورده نریزند..به نظر من هر داوطلبی که بخواهد خط قرمزهای نظام را رعایت نکند و با احساسات مردم بازی کند در اصل وحدت ملی را زیر سوال برده و باید به نظام و مردم پاسخگو باشد.

تبلیغات باید در حد متعارف و با امکانات اولیه‌ صورت بگیرد و جمع کردن رای با پوسترها، هزینه‌های مهمانی و یا دادن امتیازات آنچنانی به افراد شیوه ای کاملا نادرست و مذموم است.

در این مقال سعی بر آن شده است تا به بحث و بررسی یکی از حربه های انتخاباتی  و آسیب شناسی آن ، جهت  جذب و جمع آوری آراء توسط نامزدهای انتخاباتی بپردازیم.

(( تاکتیکهای ایجاد جنگ روانی در رقابتهای انتخاباتی ))

جنگ روانی که بر پایه تبلیغات استوار است از خطرناک‏ترین و مخرب ‌ترین نوع جنگ‏هاست . چرا که اندیشه، بینش، عقل و در نهایت رفتار نیروهای درگیر و یا مخاطبان را مورد هدف قرار می‌دهد.

اصطلاح جنگ روانی برابر واژه «Psychological Warfare»  می باشد.که به صورت‏های متعددی تعریف شده است. وجه اشتراک تمام این تعاریف آن است که جنگ روانی تلاشی است آگاهانه و نظامدار برای تخریب یا تضعیف روحیه حریف. هرچند برخی مؤلفان تکنیک‏های شستشوی مغزی و خواب‏انگیزی را نیز از موارد جنگ روانی می‏شمرند.

این اصطلاح، ابتدا در جنگ جهانی دوم به کار رفت. عده ای بر این عقیده اند که جنگ روانی یعنی مجموعه اقدامات یک کشور یا گروهی برای اثرگذاری و نفوذ بر عقاید و رفتار دولت‏ها و مردم خارجی در جهت مطلوب. گروهی دیگر، آن را شامل طیف وسیعی از اقدامات نظیر ترور و خشونت می‏دانند که به منظور ارعاب صورت می‏گیرد اما عده‏ای رسوخ در شخصیت افراد از طریق تکنیک‏هایی مثل شستشوی مغزی و هیپتوتیزم را نیز تحت این عنوان جای می‏دهند.

از نظر رابرتز، جنگ روانی و تبلیغات عبارت است از تلاش برای تأثیر گذاشتن بر دیگران، به منظور اقناع آنان و تغییر آرای آنان در قبال مسائلی معین.اما کیمبال یونگ، جنگ روانی و تبلیغات را نشر افکار و عقاید و وضع رفتاری خاصی می‏داند که موضوع واقعی را برای شنونده یا خواننده به روشنی بیان نمی‏کند.

تاکتیک اول

مخاطب ‏شناسی

   هرچه انسان از مخاطب خود شناختِ عمیق‏تر و دقیق‏تری داشته باشد، در تبلیغ و جنگ روانی موفق‏تر است و هرچه به ویژگی‏های روانی طبقات مختلف سنی توجه کند، از افراد هر طبقه به نحوی مناسب استفاده خواهد کرد. برای مثال هر قدر از حقوق ضایع شده سالمندان سخن گفته شود، کمتر اتفاق می‏افتد که واکنش‏های خشن از آنان دیده شود، ولی اگر از حقوق استیفا نشده جوانان سخن به میان آید، به راحتی می‏توان نیروی آنان را به جنبش واداشت و جهت داد و اگر از حقوق زنان که نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‏دهند، حرف زده شود، انبوه جمعیت آنان به سوی گوینده جذب می‏شوند. بنابراین نامزدها با شناسائی مخاطبان خود از استرات‍ژ‍ی خواستها یا نقاط ضعف آنان به درستی استفاده نموده و از این ابزاربرای سوق دادن احساساتشان به سوی اهدف خود استفاده می کنند .

تاکتیک دوم

مظلوم ‏نمایی

یک اصل بسیار اساسی و مؤثر در جنگ روانی مظلوم‏نمایی است و این ناشی از بعضی ویژگی‏های روانی و عاطفی افراد جامعه، مثل ظلم‏ستیزی، نوعدوستی و… است. البته صحت یا عدم صحت  بودنِ این مظلومیت مهم نیست؛ مهم این است که مخاطب، شما را مظلوم بداند. بر این اساس، حتی ممکن است گروه‏های رقیب دست به حرکت هایی  بزنند تا خودشان رامظلوم جلوه دهند، و با بکار گیری این تکنیک ممکن است  در ذهن مردم جایگاهی  عاطفی برای خود ایجاد نمایند

تاکتیک سوم

قدرت شایعه پراکنی

مهم‏ترین نکته در شایعه این است که موضوع شایعه به گونه‏ای انتخاب شود که ضمن برآوردنِ هدف طراحان، با زمینه نیز تناسب کامل داشته باشد. اگر با زمینه تناسب نداشته باشد، پراکنده نمی‏شود و اگر با هدف طراح آن ناسازگار باشد، نقض غرض است.

از مهمترین ابزارهای  شایعه پراکنی خود  افراد هستند که موضوعی را دهان به دهان یا از راه تلفن و شب‏نامه‏ها منتشر می‏کنند، و گاهی رسانه‏های جمعی‏اند که از شیوه‏های خاصی استفاده می‏کنند تا از پی‏گیری‏های حقوقی در امان باشند. بعضی راه‏های فرار از پیگیری‏های حقوقی عبارتند از: ارائه تحلیل در قالب داستان و لطیفه، قراردادن نام‏های داستانی برای شخصیت‏های مورد نظر، نقل خبر از زبان منابعی که قابل پی‏گیری نیستند مثل رادیوهای بیگانه، نقل خبر از زبان منابع غیرمؤثق و ناشناخته مثل ستون تلفنهای مردم در روزنامه‏ها که غالبا بدون نام و نشان هستند. علاوه بر این مطرح کردن حدس و گمان‏های متعدد و پرداختن تفصیلی به موضوع مورد نظر تحت عنوانِ تحلیل، مطلب نادرستی را تیتر کردن و سپس به صورت ریز، در گوشه‏ای تکذیب کردن یا معذرت خواستن، روشهای دیگر شایعه‏پراکنی توسط رسانه‏های گروهی است. این تکنیک به خصوص در سطح شهرهای کوچک در رقابتهای انتخاباتی توسط کاندیداها مورد استفاده قرار می گیرد.

تاکتیک چهارم

جادوی تکرار

تکرار یک مطلب، تأثیر ناخودآگاه و شگفت‏انگیزی در فرد و جامعه دارد. تنها لازم است مطلبی که بیان می‏شود برای بار اول به صورت آزمایشی بیان شود تا مشخص شود که آیا زمینه طرح آن موضوع وجود دارد یا خیر. در صورتی که موضوع یاد شده تأثیر منفی ایجاد نکند، قابل تکرار است و اگر کوچکترین اثر منفی داشته باشد با تکرار آن، اثر بیشتر و بیشتری بر ذهن مخاطب داشته باشد و لزومی ندارد مطلب جدید یا استدلالی ضمیمه شود، همین که نام یک فرد را طی چندین ماه، هر روز در رسانه‏های جمعی ذکر کنند، هر که به او علاقه‏مند بوده، علاقه‏مندتر می‏شود و هر کسی از او متنفر بوده، متنفرتر می‏شود. جنگ عکس‏ها در راهپیمایی‏ها و گردهماییهای بزرگ و تبلیغات انتخاباتی، مصداقی از همین تکنیک است. گاهی نیز تکرار را با استدلال و برهان همراه می‏کنند، یا در زمینه، به گونه‏ای دیگر دخل و تصرف می‏کنند، یا مطلب خود را از زبان افرادی دیگر که وجه اجتماعی مناسب‏تری دارند، القا می‏کنند.

تاکتیک پنجم

بزرگ‏نمایی و کوچک‏نمایی

یک مطلب ممکن است واقعیت داشته باشد، اما آن واقعیت باید در زمینه حقیقی خودش تحلیل و تفسیر شود، اما طراحان جنگ روانی ممکن است آن را از زمینه اصلی خود جدا و به صورت منفرد آن را بزرگ یا کوچک کنند و از کاهی، کوه و از کوهی، کاه بسازند. این به ویژه در تخریب شخصیت افراد یا ایجاد شخصیت مثبت برای افراد، بسیار کاربرد دارد.

آنچه بیان شد فقط بعضی از شیوه‏های جنگ روانی است. شیوه‏های دیگری از قبیل: موج روی موج ایجاد کردن و مطلبی را تحت‏الشعاع قرار دادن، جعل مصاحبه‏های دروغین و نسبت دادن آن به اشخاص مجهول ، کنار هم گذاشتن چند تصویر و مونتاژ کردن تصویر واحد و استفاده تبلیغی کردن از آن، مصاحبه‏های جهت‏دار با بعضی مسؤولان و به اصطلاح مچ‏گیری از آنان، دادن اطلاعات اضافی (مخاطبین) به مخاطب، به‏گونه‏ای که در انبوه اطلاعاتِ مربوط به یک موضوع، مخاطبین دچار نوعی سردرگمی شوند وجود دارند که ذکر همه آنها در حوصله این مقال نیست.

به هرحال صحنه جنگ روانی انتخابات را می‏توان به بازی شطرنج تشبیه کرد؛ بازیگر حتی‏المقدور چند حرکت احتمالی خود و حریف را در ذهن دارد و بر اساس آن تصمیم می‏گیرد و حرکت می‏کند. گاهی لازم است به طور ناشناس تیری به تاریکی بیندازد، تا اگر نتایج مثبت به بار آورد، آن را برعهده بگیرد و اگر نتایج منفی به بار آورد، خودش نیز به دنبال مقصر بدود؛ مثل دزدی که در حال فرار است، اما برای راه گم کردن مرتب فریاد می‏زند: آی دزد، آی دزد. گاهی باید آشکارا تبلیغ کند، مثل آن جا که کسی می‏خواهد حزب تشکیل دهد و عضو رسمی و هوادار بگیرد. گاهی نیز لازم است تبلیغات به طور کامل و همیشه مخفی باشد، مثل اینکه کشوری همواره در تلاش است تا منابع اقتصادی کشور دیگری را به سود خود مصادره کند، که در این صورت نه‏تنها هدف و نیّت خود را آشکار نمی‏سازد بلکه بسیار پیچیده و در لفافه عمل می‏کند و حتی اگر افشا شود، باز آن را انکار می‏کند و … .

تاکتیک ششم

تهمت و افترا

یکی دیگر ی از تاکتیکهای حذف رقیب که از بدترین نوع آن است ابزار شایعه، دروغ، تهمت ، افترا و ترور شخصیت افراد می باشد که متاسفانه این امر به صور ت خواسته یا نا خواسته به دست برخی اصحاب قلم و افراد حقیقی و حقوقی در آستانه انتخاباتها اتفاق می افتد که یکی از شگردهای جمع آوری رأی توسط برخی حامیان نامزدهای انتخاباتی می باشد . در این راستا برخی از نامزدهای انتخاباتی  هر چه به رقابت‌های سیاسی و تبلیغاتی نزدیکتر می‌شوند به علت استرس و فشار روانی که از سوی هواداران رقیب بر آنها وارد می شود ،سعی می کنند که وارد فضای شایعه، تهمت – افترا و ترور شخصیت شوند و طرح ایجاد چنین فضای نا مطلوبی معمولا توسط اتاق فکر این حضرات که همان قلم به دستانشان می باشند اتفاق می افتد و در بعضی موارد برخی از مقالات خود را  چنان آکنده از تهمت و افترا می کنند که مو بر بدن انسان عامی راست می‌شود تا چه رسد به اهل علم و اندیشه و حتی از این شگرد خم به ابرو نیاورده تا جایی که از خود بپرسند که آیا  در یک جامعه دینی و مسلمان زندگی می‌کنند یا نه ؟!و این شیوه را چنان گسترش می دهند و توجیه می نمایند که برای رسیدن به اهداف خود هیچ ترسی از اجرائی شدن آن ندارند.البته در بازیهای سیاسی حربه‌ها و شگردهای گوناگون هست؛ اما به نظر می رسد  بکارگیری این شگردها توسط برخی از رسانه‌ها و اصحاب قلم، زیبنده جامعه‌ای اسلامی متکی بر اصل ولایت فقیه  نیست.

و اما سخن پایانی در این نوشتار

“انتخابات مجلس نهم اولین انتخاباتی است که بعد از خیزش عظیم اسلامی و انقلاب‌های اخیر منطقه، برگزار خواهد شد، این خیزش‌ها بی‌تردید به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب، پژواکی است از صدای ملت بزرگ ایران اسلامی، لذا از این منظر این انتخابات بسیار مهم است و مورد توجه دنیاست، این انتخابات اولین انتخابات بعد از انتخابات‌هایی است که در برخی کشورهای انقلاب شده، انجام می‌شود مانند مصر و تونس و نیز اولین انتخابات است  بعد ازجریان وال استریت و جنگ فقر و غنایی که در دنیای غرب و آمریکا ایجاد شده، است.”

در یک جامعه اخلاق‌مدار و دین‌مدار، کاندیداها می‌توانند نقش بسیار مؤثری در برگزاری انتخابات سالم ، منظبط و ارزشی داشته باشند . و بایستی به طرفداران‌شان توصیه کنند که در این رقابت  از دایره دین و اخلاق خارج نشوند، و باید به همه توصیه کرد در هر حال پای از جاده اخلاق و انصاف بیرون نگذاشته و با بینشی درست و باز به انتخاب کاندیدای  مورد نظر خود بپردازند.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=818

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 66در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۶۶
  1. خیلی خوبه منابع رو میگفتی

    • آدمایی امسال شما باعث ضربه و عقب ماندگی شهر مان هستید که با وجود متن به این زیبایی دنبال منبع می گردی من حامی فرستنده مقاله نیستم من دلسوز شما ام که از خواب غفلت درا که منبع مقاله عقب ماندگی سرزمین مادری توست

    • شاید منابع این مقاله آقای جهانی نژاد توکتابهای تخصصی که تو ذهنتو هم نمیاد باشه

  2. متاسفانه از همین الان که تقریبا یک ماه به انتخابات مونده کاندیداهای شهرمون از همه این ابزارها استفاده میکنن که همدیگه رو کنار بزنن . نمونه روشنش هم سایتها و وبلاگهای طرفدار آقایان – ملکشاهی و قبادیه – که معمولا هر روز حداقل یه شایعه سازی در مورد همدیگه دارن ولی به نظر من با وجود این حرفا .اینها دارن فضا رو گل آلود میکنن و این آقای – امامی – هستش که داره با یه سکوت زیرکانه از این آب گل آلود ماهی میگیره

  3. نوشتار آقای جهانی نژاد معیار خوبی برای تشخیص کاندیدای بهتر از بین کاندیداهای حاضر در صحنه انتخابات است.

  4. با سلام . ای کاش منابع مورد استفاده رادر پایان مقاله ذکر می کردید.
    دست شما درد نکنه مقاله خوبی بود.
    تا آب شدم ،سراب دیدم خود را
    دریا گشتم،حباب دیدم خود را
    آگاه شدم،غفلت خود را دیدم
    بیدار شدم،به خواب دیدم خود را

  5. دمت گرم دکتر عالی بود

  6. سلام و خسته نباشید خدمت آقای جهانی
    بنده با گفته های شما کاملا موافقم و طبق نظر مقام عظمای ولایت کاندیداها باید بدنبال رای حد اکثری باشند و مردم را به صحت انتخابات امیدوار کنند و مردم پای صندوقها بیایند که این باعث اقتدار نظام می شود و این معنی ندارد که گفته شود توسط یکی از کاندیداهاکه ما را از بالا خواسته اند و ما رای می آوریم که این حرف خود نظام را تضعیف می کند. در عین حال خود را کاندیدای اصولگرا و بقیه را مرتد می دانند. الحمدلله شما قلم خوبی دارید لذا از شما تقاضا دارم با تفکر جالبتان این سری گفته ها را محکوم نمایید.چه معنی دارد وقتی کسی تواناییی کاری را ندارد دنبال کاری که می تواند انجام دهد نرود.به قول معرف سنگی را که نمی توانی بلند کنی زیر سایع ی آن بشین.در طول چندین سال نتوانستید کاری برای مردم بکنید دیگر لاف کمک را نزنید.انشاءلله اصلح واردمجلس شوند..وسلام

  7. سلام.
    آقای جهانی توصیف وتحلیل ارزشمندی نسبت به اوضاع کنونی داشتیدکه در سطح کلان وکل کشور در خور توجه می باشد.اما در مورد پاراگراف اولتان که مربوط به مخاطب شناسی در سطح جامعه(منضوردر میحط شهرستانونه کل کشور) می باشد باید خدمت شما عرض کنم که تنها موردی که مورد توجه کاندیدهای محترم نمی باشد همین مورد است ولو به صورت ظاهری واستفاده از آن به عنوان یک جنگ تبلیغاتی.به صور کلی تحلیلی پرمغز بود.امیدوارم یک تحلیل نیز راجب رفتار انتخاباتی مردم شهرستان داشته باشید.

  8. سلام.
    آقای جهانی توصیف وتحلیل ارزشمندی نسبت به اوضاع کنونی داشتیدکه در سطح کلان وکل کشور در خور توجه می باشد.اما در مورد پاراگراف اولتان که مربوط به مخاطب شناسی در سطح جامعه(منضوردر میحط شهرستان ونه کل کشور) می باشد باید خدمت شما عرض کنم که تنها موردی که مورد توجه کاندیدهای محترم نمی باشد همین مورد است ولو به صورت ظاهری واستفاده از آن به عنوان یک جنگ تبلیغاتی.به طورکلی تحلیلی پرمغز بود.امیدوارم یک تحلیل نیز راجب رفتار انتخاباتی مردم شهرستان داشته باشید.

  9. آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم
    یار در خانه و ما گرد جهان می‌گردیم
    من موندم با وجود همچین کسایی که به این زیبایی همه چیز رو نقد وبررسی میکنن ولی چرا نماینده‌ها از شون استفاده نمیکنن بیایید یکبار از این دو قطبی بودن انتخابات بیرون بیاییم ببینیم آسمان هر کجا آیا همین رنگ است.

  10. با سلام من خودم دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی هستم
    باعث افتخار این شهرستان است که چنین اصحاب اهل قلمی دارد ولی از آنها استفاده نمی شود ای کاش کاندیداهای مرود نظر چنین تفکری را به عنوان خط مش خود قرار می دادند و به جای استفاده از افراد بی اندیشه در اتاق فکرشان بدنبال امثال شما می آمدند . بسیار عالی بود اگه تونستی مجددا بنویس موفق باشی

  11. به افراد صاحب قلمی چون شما باید احسنت گفت درد دل ما را خوب به قلم کشیدی خدانگهدارت باشه

  12. کارت از شاهکارهای تحلیل مسائل انتخاباتی واقعا در سطح ملی نوشتی

  13. سلام جناب آقای دکتر
    واقعا بهتون خسته نباشید میگم،توصیف قشنگی بود؛امیدوارم مردم عزیزمون با خوندن این مطلب بتونن شخصی رو به عنوان نماینده انتخاب کنن که صلاحیت و لیاقت خدمت به این مردم رو داشته باشه
    بازهم ازتون تشکر میکنم جناب آقای دکتر

  14. آقای جهانی نژاد واقعا همه اهل قلم را شوکه کر د دمت گرم

  15. باور نمی کردم بچه های کوهدشت اینقدر دست به قلمشون خوب باشه آفرین واقعا لذت بردیم

  16. دکتر جهانی شیر دات هلالت بو ارا ایی مقالته

  17. سلام اقای جهانی نژاد واقعا خسته نباشید.به نکته های خیلی مهمی اشاره کردید
    تشکر

  18. آقای جهانی شما دیگه چرا!فکرمیکنی من نوعی اینها را نمیدونم!بابا همه میدونیم واقعیت چیه وحقیقت کدومه ولی چرا به آن عمل نمیکنیم.بیا در این مورد بنویس که مشکل چیه؟چرا مردم با وجود انکه میدونن از بین کاندیداهای حاضر بین بد وبدتر ،بد کدومه ولی باز بدتر را انتجاب میکنند؟را ههای انتحاب درست چیه؟چرا بعضی از مردم با وجود آنکه همه چیز را میدونند وحقیقت را تشخیص میدهند ولی بازبرخلاف آن را انتخاب میکنند؟حالا که به قول شما کاندیداها این همه تاکتیک برای جمع آوری آرا دارند چطور میشه افکار را در برابر این تاکتیک های نادرست ،روشن وبه انتخاب درست هدایت کرد؟آقای جهانی به میان توده های مختلف مردم برو و آنگاه در مورد علت تأثیر این تاکتیکها در مردم چیست؟وقتی در موقعیتهایی مانند انتخابات مقاله ایی مینویسید لازم نیست ادبیات ونویسندگی قوی خود را نشان دهی ،شما برای دانشگاهیان یا کنفرانسها مقاله نمی نویسی،مخاطب شما توده های مختلف مردم می باشند.کلی نا امید شدیم آقای جهانی با خوندن این مقاله شما.در موقعیت کنونی بیشتر باید رئالیسم باشید.همین نظرات را بعنوان یک جامعه آماری قرار بده ،آنها را مطالعه کن .نظر شما در مورد کامنتهای دوستان چیه؟خلاصه آقای جهانی به نظر میاد همه به نوعی دچار خودنمایی شده ایم.!.مقالاتی را بنویس که برمردم تأثیر گذار باشه،نه اینکه فقط برای خواندن لذت بخش باشه!خیلی ناگفته ها هست.

  19. آقای جهانی دمت گرم

  20. با سلام و خوش آمد گویی به خدمت آقای جهانی نژاد و لب تاب شون

  21. دکترجان سلام. با وجود شخصیتی اینچنینی در شهرمان به خودمان می بالیم. به امید پیروزی

  22. با سلام وخسته نباشید و با تشکر از آقای جهانی نزاد که با رویکردی علمی به یک پدیده اجتماعی و سیاسی پرداختند. امید است که شهروندان محترم و به خصوص قشر تحصیل کرده با همین رویکر د آقای جهانی به مسائل کشوری و منطقه ای به پردازند تا روند وامور سیاسی و فرهنگی کشور و شهرمان به اصلاح گراید .

  23. با سلام همه میدونیم که مشکلات ما قرنها زمان نیاز دارند تا رفع بشن البته نسبت به شهرهای بزرگ خودمون مثل تهران تا اینکه مثل کشورهای درست حسابی بشیم رو خودتون حساب کنید. به نظر من مردم ما هنوز تکلیفشون با خودشون مشخص نیست نمیدونن چی می خوان و چی به صلاحشونه چون هیچ الگویی دراین زمینه ندارن چون از صدقه سری مردم ما فلانی و فلانی و…. به ثروت و مکنت و قدرت رسیدن اونم بخاطر انتخاب های اشتباهیه که انجام دادن و شدن کسایی که به قول ضرب المثل لکی پرنغز “هر لا وا مای شنه مکن” بخاطر یه پست و مقام چه کارهای که نمیکنن که نیازی به گفتنش نیست و همه بهتر خبر دارن. آقای جهانی مشکل ما با چهار تا جمله پرطمطراق و دهن پرکن حل نمیشه خودتون هم میدونین که !!!!!!!!!!!!!!!

  24. بادرود:ازنوشته ایشان هم باید تمجید کرد وهم نقد.تمجید بخاطر اینکه واقعیتی(fact) را مطرح کردند که در جامعه سنتی _کشاورزی این شهرستان رواج دارد وهم باید نقد کرد به این دلیل که ایشان به هیچ گونه متد آسیب شناسی (method) آشنا نیستند وساختارهای اجتماعی زیربنایی(institution) را تحلیل نمی کنند به حال مطابق نظریه جامعه شناسان (نمایندگان آینه رفتارتوده هستند) برخی از مشکلات ساختاری عدم توسعه ورفاه به چرخه نخبگان-توده(پارتو) برمیگردد ببخشید که فشرده نوشتم و فراموش نشودکه نقد ارزش مقاله را دو چندان میکند.اگر دری گشوده شدوسری بیرون امد قصه ی ان در وآن سر در نوشته دیگر خواهد امد.با خاکساری تمام خدمت رهروان راستین این مرز وبوم.

    • با سلام
      استادجان اگه به مقاله خوب دقت کرده باشی آقای جهانی نژاد فقط یه موضوع را مورد بررسی قرار داده به نظر من عالی نوشته

  25. مقاله بسیار زیبایی نوشتی اقای جهانی امیدوارم مردم فهیم کوهدشت کسی انتخاب کنند که مورد اعتماد شما صاحبان قلم باشند

  26. با سلام حضور دوست ارجمند و سرور گرامی آقای جهانی نژاد . مطلب شما بسیار شیوا و واقعیتی بزرگ را به قلم کشیده بودی، تحلیل سیاسی خود را با بینشی مدرن و دیدگاهی وسیع بیان کردید که برای اشخاص عامی قابل درک نخواهد بود. با آرزوی داشتن ایرانی آباد و موفقیت خیر خواهانه مسولان با درایت.

  27. دست اقای جهانی نژاد بخاطر مقاله زیباشون درد نکنه حالا یا خودش نوشته یا از جایی تهیه کرده . مهم اینه که زحمت کشیده واسه روشنگری مردم

  28. سیروس جان دمت گرم

  29. aghay cheraghi 100darsad liaghate namayndgie mardome fahime selsele va delfan ra darad

  30. در جواب دوست عزیز که دانشجو ی علوم اجتماعی هستنند اولا درداوری علمی تعصب ورزی آفت است دوما ماکاری به نویسنده ند اریم واینکه ایشان به جای تحلیل وپژوهش ازتمثیل استفاده استفاده کرده اند که اعتبار وروایی علمی ندارد بیشتر مقاله به دل نوشته میماند تا یک مقاله تحقیقی واین طفل یک شبه راه صد ساله می پیماید ودرتمام انتخابات تمام دنیا این مسائل روانشناسی وجود دارد وچیز تازه ای نیست واین توده است که باید راه خود راازسنگلاخ سخت پیدا کندو باید این پرسش راواکاوی کرد که چرا سطح مطالبات مردم این شهرستان بسیارپایین است وناگفته نماند که کار راباید به کاردان سپرد وباچهچه وبه به کار درست نمیشود.باتشکر

  31. دانشجوی پلدختری خیلی جالب بود خوشم امد

  32. بگویید اسم مردونه بزاره بعد از کسی طرفداری کنه شادی اسم یه دختره نه پسر
    اقای فرهنگی

  33. دکتر سیروس جهانی عالی بود شاهکار کردی واقعا عالی بود لذت بردم

  34. با سلام آقای جهانی من شما را خوب می شناسم یکی از دانشجویانت بودم در این که مترجم به تمام معنای هستی شک ندارم باعث افتخار ما و شهرستانی

  35. وظیفه ما این است که اگر کسی برای مشکلات شهر قلمی بدست می گیرد او را تشویق کنیم نه اینکه قلمش را بشکنیم من واقعا برای بعضی ها متاسف دمت گرم از دوباره بنویس

  36. جناب آقای جهانی استاد بزرگوار
    کاش همه می تونستند چیزهای که شما گفتید رو درک کنند و صد کاش که کسی که انتخاب میشه بتونه عمل کنه به این حرفها نه فقط شنونده باشه

  37. خوشبختی یعنی خداوند آنقدر عزیزت کندکه وجودت آرام بخش دیگران باشد.
    حامیان کامیاب تیموری

  38. دمت‏ ‏گرم‏ ‏استاد‏ ‏سی‏ ‏مطلب‏ ‏جالبت‏ ‏‏ ‏الان‏ ‏خودت‏ ‏طرفدار‏ ‏کی‏ ‏راسش‏ ‏بو‏ ‏.امامی‏ ‏یا‏ ‏قبادی‏ ‏‏ ‏یا‏ ‏هیچ‏ ‏کوم

  39. ما‏ ‏جمعی‏ ‏از‏ ‏ورزشکاران‏ و‏ ‏‏ ‏‏قهرمانان‏ ‏کشتی‏ ‏اسیا‏‏ ‏و ‏جهان‏ ‏به‏ ‏فرد‏ ‏لایق‏ ‏و‏‏ ‏دلسوز‏ ‏و‏ ‏از‏ ‏همه‏ ‏مهمتر‏ ‏رفیق‏ همدرد‏ ‏‏همه‏ ‏مرد‏‏ ‏‏ ‏جناب‏ ‏اقای‏ ‏علی‏ ‏‏ ‏امامی‏ ‏راد‏ ‏‏ ‏‏ ‏حمایت‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏اعلام‏ ‏می‏ ‏داریم‏ ‏.‏ ‏خدا‏ ‏وکیلی‏ ‏عین‏ ‏واقعیت‏

  40. با عرض سلام خدمت جنبعالی با شناختی که از شما دارم شما یکی از افتخارات این شهرستان هستید

  41. سلام ، همیشه حرفاتون قشنگ بوده

  42. من مخلص و چاکر اون جمع ……….. که رفتم……رای ما امامی رررررررااااااددددد

  43. البته من ضمن خسته نباشید به اقای جهانی.باید بگم ایشون هم غیر مستقیم عرض کردند که رای ما فقط امامی رررررررراااااااددددددد………مخلصتیم سیروس جان هر که هستی خدا یارت…

  44. به عقیده بنده هر که ببره واس خودش برده و طبق معمول هیچ کاری هم انجام نمیدن البته همه ما اینو میدونیم سیروس جان

  45. میگم سیروس جان خوب دل و جراتی داشتی که اینا رو گفتی.خیلی اقایی امید وارم مث همیشه موفق باشی

  46. رای من سیروس جهانی عزیز

  47. امامی صد در صد

  48. امامی هلهله صد در صد

  49. سلام سیروس چرا اینقد ساکتی این روزا؟

  50. مطالب و نظرات جدید رو بنویس لطفا ما منتظریم

  51. چرا انسان باید دروغ بگوید غیبت بکند وبدی دیگرانبگوید چراخودرا اسیب شناس جامیزند ازطرف انسان بامدرک

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.