تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
3

ورود فقط ۲۰ درصد حجم نزولات آسمانی به منابع زیرزمینی

  • کد خبر : 81859
  • 19 دی 1394 - 13:47

مجری طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب لرستان گفت: فقط ۱۰ تا ۲۰ درصد حجم نزولات آسمانی وارد منابع زیرزمینی می‌شود.

download 

به گزارش میرملاس: «مهرداد محمدی» در جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد، افزود: بر اساس محاسباتی که انجام‌شده، در هر بارش ۱۰ تا ۲۰ درصد حجم نزولات وارد منابع زیرزمینی ما می‌شود.

 

وی اظهار کرد: متأسفانه از آنجا که در زمینه‌ تأسیسات ذخیره‌ آب هم با مشکل مواجه هستیم، سیلاب‌های به راه افتاده ناشی از بارندگی‌های شدید منجر به شست‌وشو و فرسایش خاک ما می‌شود که زیان بزرگی است.

 

مجری طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب لرستان با اشاره به این‌که در طرح تعادل‌بخشی منابع آب مسائل اجتماعی مرتبط با آن دیده نشده است، خاطرنشان کرد: موفقیت در اجرای چنین طرحی مستلزم بررسی الزامات اجتماعی و تأثیرات ایجاد شده در این حوزه است، با این حال ما با جدیت به‌دنبال اجرای آن هستیم.

 

محمدی تصریح کرد: خوشبختانه هم در حوزه‌ حجم منابع آب زیرزمینی و هم در حوزه‌ حفر چاه‌های غیر مجاز لرستان با وجود مشکلاتی که با آن مواجه هستیم، در مقایسه با استان‌های صنعتی وضعیت بهتری دارد.

 

وی با تأکید بر این‌که به موازات کاهش حجم آب، تخلفات این حوزه هم افزایش می‌یابد، افزود: از شهریورماه پارسال که اجرای طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب جدی شده، با تخلفات حوزه‌ آب با جدیت بیشتری برخورد شده است.

 

مجری طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب لرستان با ذکر این مسأله که در همه‌ دشت‌های استان با کاهش حجم آب مواجه هستیم، اظهار کرد: در دو دشت کوهدشت و رومشگان این کمبود شدیدتر است.

 

محمدی تصریح کرد: این مسأله باعث شده دشت‌های مذکور به‌عنوان پایلوت کشوری انتخاب شده‌اند و در همین راستا هدف‎گذاری نصب ۴۰۰ دستگاه کنتور هوشمند آب را در سال‎جاری برای این دشت‌ها انجام داده‌ایم.

 

وی با اشاره به این‌که بیشترین حجم تخلف در حوزه‌ مجوزهای وابسته به صنایع انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه عده‌ای به بهانه‌ احداث واحدهای صنعتی، مجوز حفر چاه عمیق می‌گیرند و بدون احداث واحد مورد نظر، از چاه حفر شده برای کشاورزی استفاده می‌کنند و بعضاً آب‌فروشی هم می‌کنند.

 

مجری طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب لرستان با اشاره به این‌که تاکنون ۱۲۵۰ دستگاه کنتور هوشمند آب بر روی چاه‌های آب استان نصب شده، یادآور شد: برآورد ما از شمار چاه‌های غیرمجاز آب استان ۱۵۰۰ حلقه است که خوشبختانه بیشتر آن‌ها نیمه‌عمیق هستند و تا حد مشخصی می‌توانند آب برداشت کنند.ایسنا

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=81859

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. خدا رحمتشو بیشتر کنه هر چه بباره نعمته .

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.