تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

نقش اثرگذار فرهنگیان در انتخابات

  • کد خبر : 82036
  • 25 دی 1394 - 21:02

  چنگیزمحمدیان/کارشناس مشاوره   بی شک انتخابات یکی از ارکان ایجاد مردم سالاری و جامعه مدنی  به شمار می آید. قدمت انتخابات در ایران به بیش از یک قرن می رسد جایی که مظفرالدین شاه پس از انقلاب مشروطه نخستین پایه های دموکراسی را در ایران به وجود آورد. شرایط نمایندگان و رای گیرندگان و […]

f29ad358-8cd2-4384-b4ec-044cde58c035

 

چنگیزمحمدیان/کارشناس مشاوره

 

بی شک انتخابات یکی از ارکان ایجاد مردم سالاری و جامعه مدنی  به شمار می آید. قدمت انتخابات در ایران به بیش از یک قرن می رسد جایی که مظفرالدین شاه پس از انقلاب مشروطه نخستین پایه های دموکراسی را در ایران به وجود آورد. شرایط نمایندگان و رای گیرندگان و شرایط رای دادن در آن زمان نشان می داد که سواد و تحصیلات و حضور فرهیختگان در آن موقع نیز جزء شرایط لازم در انتخابات بوده نکته ای که تا کنون و در تمام ادوار انتخابات نیز به روشنی قابل احصاء می باشد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انتخابات به صورت  سراسری و توسط وزارت کشور ، برای انتخاب خبرگان رهبری هر ۸ سال یک بار، ریاست جمهوری هر ۴ سال یک بار ، مجلس شورای اسلامی هر ۴ سال یک بار و شورای شهر اسلامی هم هر ۴ سال یک بار برگزار می گردد.

چهار عامل محدوده انتخابی، انتخاب کنندگان ، انتخاب شوندگان و ابزار و عوامل اجرایی به عنوان چهار عامل تاثیر گذار در انتخابات بوده که هر یک در چارچوب قوانین و مقررات دارای شرح و تفسیر مشخصی می باشد. فرهنگیان به عنوان پشتوانه واقعی نظام در تحولات  سیاسی، اجتماعی و فرهنگی  مربوط به انتخابات سهیم بوده و باعث برهم زدن بسیاری از تحلیل های سیاسی داخل و خارج منطقه خواهند بود.

حضور فرهنگیان در عرصه انتخابات در جهات مختلف دارای نمود و اثرا ت مختلفی است که سه موضوع تاثیر پذیرتر را با توجه به نزدیکی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از باب یادآوری ارایه می نمایم.

۱- حضور فرهنگیان به عنوان مجریان انتخابات: در تمامی ادوار و انتخابات بعد از انقلاب فرهنگیان در صف اول عوامل اجرایی بوده و بر همگان آشکار است که مسئولان اجرایی کشور بدون حضور معلم و مدرسه قادر به برگزاری صحیح انتخابات نخواهند بود.

اما متاسفانه این نقش مهم در هیاهوی انتخابات گم شده و در پایان با توجه به اهمیت موضوع آنچه که توقع معلمان است حتی در قالب یک خسته نباشید ساده هم مورد غفلت قرار می گیرد.

۲- حضور فرهنگیان در قالب مشارکت سیاسی در جامعه: در زمان انتخابات و هیاهوی رای گیری نقش معلمان در تعیین انتخاب اصلح بسیار مهم است. بسیاری از مردم عادی تعیین اصلح را مشروط به تایید قشر فرهنگی به عنوان گروه مرجع دانسته و انتخاب خود را به انتخاب فرد فرهنگی منوط می دانند. اینجاست که اگر فرهنگیان جامعه ما دارای نگاه عمیق به مسایل جامعه بوده و با احزاب و استراتژی آنان آشنا باشند  می توانند بهترین فرد را انتخاب کرده و به دیگران  نیز معرفی کنند. این در حالیست که چند صباحی است بحث رای فروشی و نان به نرخ روز خوردن در بسیاری از شهرهای ماتبدیل به عادت شده است.

۳- حضور فرهنگیان به عنوان کاندیدای مجلس : در بسیاری از انتخابات بالاخص مجلس شورای اسلامی حضور فرهنگیان  به عنوان کاندیدا به وضوح دیده می شود. شاید در هر شهری بسیاری ازکاندیدای معرفی شده از قشر شریف فرهنگی بوده و در نهایت شمار زیادی از نمایندگان مجلس نیز از دل این قشر خدوم  بر روی صندلی مجلس می نشینند.

این موضوع در جایگاه خود دارای پیامد های مثبت ومنفی است . چرا همکاران ما در مجلس با این تعداد نمی توانند باری از مشکلات فرهنگیان بردارند ؟

چه می شود که بعد از اخذ رای این دوستان همه چیز را فراموش می کنند ؟ 

جا دارد حالا که به کوران انتخابات مجلس نزدیک می شویم این  تذکر را به همکاران خود بدهیم که  گذشته خود را فراموش نکرده  و مشکلات این قشر فرهیخته  را پی گیری نمایند و فقط در حد شعار و وعده و وعید انتخاباتی نباشد.

 و سخن آخر با مسئولان خدوم  ملت ؛ نقش فرهنگیان در توسعه مشارکت سیاسی نقش بی بدیلی است ، آن را ارج نهید و در راه رسیدن به توسعه پایدار و ایجاد آرامش و امید و امنیت در جامعه با حضور فرهنگیان گام بردارید چرا که انسان در طول زندگی خود دو آموزنده دارد :

یکی روزگار و دیگری آموزگار اولی به بهای زندگی ات و دومی به بهای زندگی اش.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=82036

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 24در انتظار بررسی : 13انتشار یافته : ۱۱
  1. درود بر استاد ارجمند جناب محمدی از مطالب به جا وبه حقی که فرمودید

  2. درود بر شما همکار و دوست گرامی جناب اقای محمدی

  3. سلام برمخاطبان میرملاس و نویسنده محترم جناب آقای محمدیان
    جانا سخن از دل ما گفته ای، متأسفانه نه مسولین نه نمایندگان حتی فرهنیان نماینده،تنها قشری که بیشترین نقش در بردشان دارند را بعدتکیه زدن به صندلی های سبزبهارستان بکلی فراموش میکنند،قشرزحمت کش و فرهیخته فرهنگیان می باشند،و فرهنگیان نیز متأسفانه خواسته خود را درحد جابجایی و ابلاغی پایین می آورند.

  4. همچون تحلیلهای قبلی بسیار زیبا و تامل برانگیز

  5. برادر محمدیان : آرزوی قلبی ما سلامتی ،سرافرازی ، سربلندی وپیروزی شماست . احسن

  6. سلام خدمت اقای محمدیان

    از نوشته ی زیباتون بسیار استفاده کردیم انشاا… که به گوش نمایندگان و مسئو لین محترم هم برسه و به فکر بیفتن.

  7. درود خداوند برشما انسان تحصیل کرده ودرد آشنا به مسایل شهرستان کوهدشت امید است مسولین این شهر
    خود را خادم مردم بدانند واز جان و دل از هر گونه خدمتی دریغ نورزند وخداوند را در همه ی کارهایشان ناظر و داور
    قرار دهند وبه وظایفشان عمل نمایند .

  8. ازحوصله و اظهارنظردوستان سپاسگزارم

  9. پسرعمو پایدار وماندگار باشیدبسیار به موقع وبجا بود .درود وسپاس مرا پذیراباشید

  10. بسیار متشکرم.اقای محمدی خدایش اهل مطالعه هستن و همیشه مطالبشون خوب و قابل تامل

  11. بسیار زیبا.دست مریزاد جناب محمدی عزیز….

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.