- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

مقیمی: از ۱۲۰۴۶ پرونده بررسی شده کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در دادستانی ها ۷۶۳ نفر سابقه محکومیت داشتند/۸۱۰ نفر در هیئت های اجرایی رد صلاحیت شدند/۴۹۸ نفر هم انصراف دادند

307819_136

 

 

 محمد حسین مقیمی با اشاره به اینکه پرونده افرادی که در انتخابات مجلس ثبت نام کرده اند برای تایید صلاحیت به دستگاه های چهارگانه ارسال شده است گفت: در مجموع ازپرونده ۱۲هزار و ۴۶ نفر که در دادستانی های سراسر کشور مورد بررسی قرار گرفت ۷۶۳ نفر دارای سابقه محکومیت بودند و ۱۱هزار و ۲۸۳ نفر هیچ سابقه ای نداشتند.

محمد حسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور در نشست خبری با اشاره به اینکه ۲۰ آذر ماه به دستور وزیر کشور روند برگزاری ثبت نام انتخابات مجلس خبرگان صادر و ۲۱ آذر ماه هیاتهای مجلس خبرگان در وزارت کشور شروع به کار کردند گفت: همچنین ۲۶ آذر ماه ثبت نام انتخابات مجلس خبرگان رهبری شروع و به مدت ۵ روز ادامه پیدا کرد.

 وی افزود: بیست و هشتم آذر ماه نیز مقدمات برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز شد و هیات های برگزاری انتخابات نیز به موجب دستور وزیر کشور ثبت نام از نامزدهای انتخابات مجلس را آغاز کردند.

 رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در مجموع ۸۰۱ نفر ثبت نام کردند که این موضوع به نسبت دوره های قبل ۶۲ درصد افزایش داشته است.

 وی خاطر نشان کرد: همچنین در انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۲هزار و ۷۶ نفر ثبت نام کردند که این موضوع نسبت به دوره قبل ۱۲۹ درصد افزایش داشته است.

 وی با اشاره به اینکه استقبال خوبی از سوی فعالان اجتماعی و سیاسی برای حضور در انتخابات مجلس دهم صورت گرفت گفت: از همه کسانی که برای پیشرفت ایران فکر می کنند و در انتخابات مجلس ثبت نام کردند به خاطر حضورشان تشکر می کنم.

 رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه با اشاره به موضوع بررسی صلاحیت ها در هیات های اجرایی خاطر نشان کرد: افرادی که برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند بایستی طبق قوانین صلاحیتشان از سوی شورای نگهبان و هیات های اجرایی تایید شود لذا طبق روال قانونی این موضوع پس از به اتمام رسیدن ثبت نام ها وارد مرحله اجرایی شد.

 وی افزود: از روز ۴ دی ماه تمامی اطلاعات افرادی که برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند در اختیار دستگاه های چهارگانه و هیات های اجرایی قرار گرفت تا روند صلاحیت آنها برای انتخابات مورد بررسی قرار گیرد.

 وی با اشاره به ساختار هیات های اجرایی اظهار کرد: در هیات های اجرایی فرماندار، رئیس ثبت احوال، نماینده شورای شهرستان و ۸ نفر از معتمدین محلی که هیچ گونه وابستگی به دولت نداشتند حضور دارند و صلاحیت افراد را مورد بررسی قرار می دهند.

 مقیمی با بیان اینکه ریاست هیات های اجرایی در شهرها بر عهده فرماندار و در بخش ها به عهده بخشدار است تاکید کرد: هیات های اجرایی نمایندگان مردم هستند و جز کارمندان دولت محسوب نمی شوند آنها جز معتمدین مردم بوده و با توجه به صلاحیت افراد در تایید آنها تصمیم می گیرند لذا باید به این موضوع اشاره کرد که تصمیمات هیات های اجرایی قانونی است و باید از آنها تبعیت کرد.

 مقیمی با اشاره به اینکه پرونده افرادی که در انتخابات مجلس ثبت نام کرده اند برای تایید صلاحیت به دستگاه های چهارگانه ارسال شده است گفت: در مجموع ازپرونده ۱۲هزار و ۴۶ نفر که در دادستانی های سراسر کشور مورد بررسی قرار گرفت ۷۶۳ نفر دارای سابقه محکومیت بودند و ۱۱هزار و ۲۸۳ نفر هیچ سابقه ای نداشتند.

 وی تاکید کرد: در مجموع ۸۱۰ نفر با توجه به نظر دستگاه های اطلاعاتی، ناجا، قوه قضائیه و هیات های اجرایی رد صلاحیت شدند.

 مقیمی خاطر نشان کرد: از بین داوطلبان ثبت نام کننده در انتخابات مجلس ۴۹۸ نفر نیز از ادامه راه انصراف دادند.

 رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره انتقادات وارده به عملکرد هیات های اجرایی ودخالت برخی از نیروهای نظامی در روند تایید صلاحیت ها گفت: طبق قانون اساسی و ماده ۲۵ انتخابات وزارت کشور مسئول برگزاری انتخابات بوده و شورای نگهبان نیز مسئولیت نظارت را بر عهده دارند لذا هیچ کدام از نهادهای نظامی حق دخالت در امور مربوط به انتخابات را ندارند و اجازه اظهار نظر به آنها داده نمی شود.

 وی درباره اینکه برخی از منتقدین دولت می گویند که روند تایید صلاحیت ها بی سابقه بوده و خیلی از افراد از فیلتر هیات های اجرایی رد شده اند اظهار کرد: هیات های اجرایی طبق قانون به درستی کار خود را انجام دادند و هیچ گونه نقضی به عملکرد آنها جایز نیست.

 مقیمی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه برخی از فعالان سیاسی بحث نفوذ به انتخابات را مطرح می کنند تاکید کرد: در جمهوری اسلامی ایران تمامی دستگاه ها و نهادهای اجرایی باید نسبت به موارد و افرادی که خلاف قانون عمل می کنند برخورد کنند از این رو وزارت کشور نیز به طور حتم اگر به موردی درباره نفوذ به فرایند انتخابات بربخورد با آن برخورد خواهد کرد.

 رئیس ستاد انتخابات کشور خاطر نشان کرد: تا به امروز هیچ گزارشی درباره نفوذ جریان و یا فرد خاصی به فرایند انتخابات و وزارت کشور به ما گزارش نشده است.

 وی درباره روند برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی اظهار کرد: امیدواریم در آینده نزدیک با توجه به اینکه به دنبال اجرایی شدن قانون و جذب مشارکت مردم هستیم در زمینه برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک نیز اقدامات لازم را انجام دهیم.

 مقیمی تاکید کرد: درباره فرایند برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک وزارت کشور و شورای نگهبان هر دو به توافق رسیدند و در این راستا وزارت کشور کارهای سخت افزاری و نرم افزاری مربوط به این موضوع را انجام و به شورا ارسال کرد.

 رئیس ستاد انتخابات کشور خاطر نشان کرد: شورای نگهبان پس از بررسی کارهای ارائه شده از سوی وزارت کشور درباره برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک ایراداتی را مطرح و به وزارت کشور ۱۰ روز مهلت داد تا این ایرادات را برطرف کند.

 وی تصریح کرد: انشالله طی یک دو روز آینده ایرادات مربوط به روند برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک را رفع و به شورای نگهبان ارسال خواهیم کرد تا انشالله فرایند برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک در کشور محقق شود.

 رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه زمان اعلام تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس دهم چه زمانی خواهد بود گفت: هیات های نظارت تا پایان امروز وقت دارند که نتایج تایید صلاحیت ها را اعلام کنند.

 مقیمی درباره استفاده از امکانات دولتی از سوی برخی از نامزدهای انتخاباتی اظهار کرد: استفاده از امکانات دولتی، عمومی و حتی تریبونهای نماز جمعه از سوی داوطلبان انتخابات مجلس جرم تلقی می شود و وزارت کشور با این موضوع برخورد خواهد کرد.

 وی در پاسخ به سوالی خبرنگاری درباره اینکه وزارت کشور چه اقداماتی را برای اینکه امکان دارد با توجه به اعلام تایید صلاحیت ها فضای سیاسی کشور فردا ملتهب شود و یا اعتراضی صورت گیرد گفت: طبق قانون اساسی روند اعتراض افراد در موضوع با تایید صلاحیت ها به خوبی مشخص و معلوم است و نامزدهایی که صلاحیت شان تایید نشده است فرصت دارند اعتراض خود را به شورای نگهبان اعلام دارند.

 مقیمی با بیان اینکه وزارت کشور و شورای نگهبان در موضوع تایید صلاحیت ها تعامل خوبی با یکدیگر داشتند تاکید کرد: بحث داشتن یک هیات اجرایی در بحث تایید صلاحیت ها از موضوعاتی بود که این دو نهاد بر سر آن با یکدیگر توافق کرده و آن را اجرایی کردند.

 رئیس ستاد انتخابات کشور خاطر نشان کرد: در موضوع ارجاع اعتراض ها وزارت کشور و به خصوص ستاد انتخابات نقشی ندارد و این موضوع باید در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گیرد.

 مقیمی درباره اینکه آیا تبلیغات زود هنگامی از سوی کاندیداهای انتخابات صورت گرفته است اظهار کرد: مواردی به صورت محدود درباره تبلیغات های انتخاباتی مطرح بوده است و به مراجع ذیربط ارسال شده است اما خدا را شکر تا به امروز شاهد تبلیغات به صورت گسترده از سوی نامزدهای انتخاباتی نبوده ایم.

 وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ورود دستگاه های انتخاباتی به منظور برگزاری الکترونیکی انتخابات از کشور چین گفت: وزارت کشور درباره این موضوع با یک پیمانکار داخلی قرارداد بسته است اما در این راستا پیمانکار داخلی قطعاتی را از چین وارد کرده است که بازرسان ما نیز آن را مورد بررسی قرار داده اند.

 رئیس ستاد انتخابات کشور در باره اینکه برخی از جریانان سیاسی اذعان می کنند در تایید و عدم صلاحیت ها به صورت فله ای و سلیقه ای عمل شده است اظهار کرد: این موضوع صحت ندارد و هیات های اجرایی طبق روال قانونی درباره تایید صلاحیت ها تصمیم گرفته اند.

 وی افزود: در هیات های اجرایی گزارشات مربوط به دزدی، رشوه، وابستگی به خارج و گروهکی بودند نامزدهای انتخاباتی رد شده و صلاحیت این افراد به هیچ وجه تایید نشده است.

 مقیمی خاطر نشان کرد: ما براساس ماده ۲۸ و ۲۹و ۳۰ و ۵۰ قانون انتخابات بررسی صلاحیت ها را در هیات های اجرایی انجام داده ایم و طبق گزارشات ما این هیات ها در روند تایید صلاحیت ها به صورت سلیقه ای و فله ای عمل نکردند.

 رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا سازکار جدیدی را برای تامین سلامت انتخابات و همچنین صندوق های رای در نظر گرفته اید اظهار کرد: در موضوع صندوق های رای گیری با شورای نگهبان به توافق رسیده ایم.

وی افزود: قرار شده است صندوق های رای به حدی شفاف باشند که هر کسی به آن نگاه می کند متوجه می شود که چیزی در آن وجود ندارد.

رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: نمونه ای از صندوق های رای گیری را ساخته و به شورای نگهبان ارسال کرده ایم و این شورا نیز آن را تأیید کرده است.

مقیمی خاطر نشان کرد: ۱۳۰ هزار صندوق برای انتخابات از سوی ستاد انتخابات وزارت کشور در نظر گرفته شده است.

وی درباره اینکه چه تعداد واجدین شرایط رای دادن برای انتخابات آینده و جود دارد، اظهار کرد: در حال حاضر آمار دقیقی از این موضوع وجود ندارد اما درخواست کرده ایم که از سازمان های ذیربط آمارهای مربوط به این موضوع را ارائه دهند.

رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه به دلیل موقعیت اجتماعی و سیاسی افرادی که تأیید صلاحیت شده اند نمی توانیم نام آنها را قید کنیم، خاطر نشان کرد: روال قانونی برای بررسی اعتراض افراد به شورای نگهبان درباره تأیید صلاحیت ها وجود دارد.

مقیمی درباره تخلفات صورت گرفته از سوی برخی از نامزدهای انتخابات مجلس در فضای مجازی گفت: هر فعالیتی که در فضای عمومی و در فضای مجازی خلاف قانون صورت گیرد و اخلاق در آن رعایت نشود جرم محسوب می شود.

وی با بیان اینکه هیچ سایت و خبرگزاری ای نباید در تخریب افراد و گروه های سیاسی فعالیت انجام دهد، اظهار کرد: ما با این موضوع به جد برخورد می کنیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: درباره فضای مجازی نیز با دستگاه های مربوطه صحبت کرده ایم لذا افرادی که وارد عرصه انتخابات شده اند اگر اخلاق را حفظ نکرده و تخریب را در دستور کار خود قرار دهند با آنها برخورد می شود.

مقیمی تأکید کرد: از مردم می خواهیم اطلاعات خود را از صدا و سیما و خبرگزاری های رسمی پیرامون انتخابات دریافت کنند.