تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
9

حریم تپه باستانی«چیا پهن» کوهدشت آزادسازی می‌شود

  • کد خبر : 82508
  • 06 بهمن 1394 - 13:23

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از آزاد سازی تپه باستانی چیا پهن شهرستان کوهدشت خبر داد.

1745991

 

به گزارش میرملاس، به نقل از مهر غلامرضا سلیمانی ظهر امروز سه شنبه در جریان بازدید از آثار تاریخی شهر کوهنانی در شهرستان کوهدشت مانند تپه باستانی چیا پهن و میل گچی سید صفر بگ با اشاره به اهمیت تپه باستانی چیا پهن و انجام مطالعات پژوهشی صورت گرفته از جمله ثبت و تعیین حریم آن اظهار داشت: آزادسازی کامل و خرید حریم این اثر مهم باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تپه چیا پهن کوهنانی مربوط به دوران پیش از تاریخ و در غرب شهر کوهنانی قرار گرفته است گفت: این اثر باستانی که یکی از بزرگترین محوطه های باستانی پیش از تاریخ غرب ایران بوده و هم اکنون در لیست پیشنهادی برای ثبت موقت در فهرست میراث جهانی به سر می برد.

بنا بر این گزارش، میل باستانی «سید صفر بگ» واقع در روستای خسرو آباد کوهنانی دومین اثری بود که در جریان سفر مدیر کل میراث فرهنگی لرستان مورد بازدید قرار گرفت.

سلیمانی ضمن کسب اطلاع از آخرین وضعیت ایستایی و مرمتی این اثر، بر لزوم رسیدگی ویژه و تکمیل عملیات حفاظتی و مرمتی آن را تاکید کرد.

این اثر باستانی که دو کاربری میل راهنما یا میل یادبود برای آن مفروض است که با نام میل گچی سید صفر بگ و به شماره ۱۴۴۹۱ مورخ  ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=82508

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۱
  1. این تاریخ هنوز نیامده ۱۶ اسفند ۹۴

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.