تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
6

افتتاح مجموعه فرهنگی حمام تاریخی گپ خرم آباد

  • کد خبر : 84854
  • 04 فروردین 1395 - 12:58

    با حضور استاندار و جمعی از مسئولان استان مجموعه فرهنگی حمام تاریخی گپ خرم آباد افتتاح شد. به گزارش میرملاس ؛ با حضور مهندس هوشنگ بازوند استاندار لرستان، سید سعید شاهرخی معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان و جمعی از مسئولان استان، مجموعه فرهنگی حمام تاریخی گپ خرم آباد افتتاح شد. مدیرکل میراث فرهنگی، […]

photo_2016-03-23_12-56-24

 

 

با حضور استاندار و جمعی از مسئولان استان مجموعه فرهنگی حمام تاریخی گپ خرم آباد افتتاح شد.

به گزارش میرملاس ؛ با حضور مهندس هوشنگ بازوند استاندار لرستان، سید سعید شاهرخی معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان و جمعی از مسئولان استان، مجموعه فرهنگی حمام تاریخی گپ خرم آباد افتتاح شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز در حاشیه مراسم افتتاح مجموعه فرهنگی، تاریخی و پذیرایی حمام گپ خرم آباد گفت: این حمام قدیمی سال ها به صورت یک مخروبه بود که با سیاست های سازمان میراث فرهنگی برای احیاء به بخش خصوصی واگذار شد.

غلامرضا سلیمانی افزود: کار مرمت این بنای تاریخی حدود شش ماه به طول انجامیده و حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بابت مرمت و نصب تجهیزات آن هزینه شده است.

وی یادآور شد: مکانی که سال ها یک نقطه تهدید برای شهر بود اکنون بود به یک نقطه قوت برای اشتغال و سرویس دهی به مردم تبدیل شده است.

سلیمانی مدیر کل میراث فرهنگی لرستان اظهار داشت: حمام گپ بنایی تاریخی در مرکز شهر خرم‌آباد در کنار میدان گپ و منسوب به حسین خان ساکی است که احتمال می‌رود با پل گپ خرم‌آباد هم دوره باشد که در دوره شاه سلطان حسین صفوی بنا شده است.

وی با بیان اینکه مساحت این اثر ۷۹۰ متر مربع است که به نظر می‌رسد در آن تغیراتی لحاظ شده باشد، ادامه داد: تزئینات ساده گچ‌بری در رسمی بندی‌های زیر گنبد این بنا وجود دارد.

سلیمانی بیان کرد: در گذشته آب‌رسانی بنا از چاهی موسوم به گور یا گاورو که در قسمت تون قرار دارد انجام می شد.

مدیر کل میراث فرهنگی لرستان اضافه کرد: در قسمت بین ۲ستون سنگی و در گرم خانه حمام نیز ۴ ستون سنگی وجود دارد، قوس‌های اجرا شده در بنا همگی از نوع شبدری کند بوده و این بنا مربوط به دوره صفویه و به شماره ۲۳۵۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی گفت: این حمام قدیمی سال‌ها مخروبه بود که برای احیاء به بخش خصوصی واگذار شد و به یک مکان با کاربری فرهنگی، پذیرایی تغییر یافته است .

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=84854

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.