تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

طاق فروریخته کشکان مرمت می شود

  • کد خبر : 85237
  • 06 اردیبهشت 1395 - 15:36

  به گزارش میرملاس؛مدیرکل میرث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت:در پی فروریختن یکی از طاق های پل تاریخی کشکان در پنجم اردیبهشت ماه جاری، عملیات باز زنده سازی این طاق به زودی، به صورت اضطراری آغاز می شود. سلیمانی گفت: با توجه به اهمییت موضوع ، کار بررسی و بازدید میدانی با قید […]

photo_2016-04-25_15-33-56

 

به گزارش میرملاس؛مدیرکل میرث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت:در پی فروریختن یکی از طاق های پل تاریخی کشکان در پنجم اردیبهشت ماه جاری، عملیات باز زنده سازی این طاق به زودی، به صورت اضطراری آغاز می شود.
سلیمانی گفت: با توجه به اهمییت موضوع ، کار بررسی و بازدید میدانی با قید فوریت آغاز شده و دستور بررسی و مطالعه ی این طاق به معاونت میراث فرهنگی داده شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گفت: طاق فرو ریخته کشکان از الحاقات به این بنا و مربوط به عهد قاجار بود که در پی بارندگی های سیل آسای اخیر فروریخت.
معاون میراث فرهنگی لرستان هم گفت: طاق مورد نظر بخش باقیمانده ای از طاق احداث شده در تعمیرات دوره قاجار بود که به شکلی نامتناسب و با مصالح نامرغوب بر روی دهانه سوم ضلع جنوبی پل ساخته شده بود.
مهندس اسدی گفت: یکی از لنگه های این طاق در سنوات گذشته شکسته شده بود و از لحاظ سازه ای دیگر قدرت باربری نداشت و می بایست به جای مرمت، باز زنده سازی سبکی و تاریخی می شد.
وی گفت: حال با عنایت به تهیه طرح مرمت جامع، مستندنگاری و لیزر اسکن پل مذکور، باز زنده سازی بخش میانی طاق فرو ریخته ، در دستور کار اضطراری این معاونت قرارگرفته است.
پل کشکان که در متون تاریخی از آن کژکی نام برده شده از پل های دوران ساسانی است و کاربرد آن اتصال راه باستانی شهر شاپور خواست به مناطق غرب استان لرستان و سپس کرمانشاه بوده است.
طول این پل حدود ۳۲۰ متر وعرض هر یک از دو چشمه شرقی آن بیش از ۲۳ متر است.
پل کشکان دارای ۱۲طاق پل بوده که سه طاق آن تخریب شده است.
ارتفاع پل در بالاترین نقطه ۲۶ متر و در کوتاهترین نقطه ۱۰ متر است.
پل تاریخی کشکان که از آن به عنوان عظیم ترین پل تاریخی ایران یاد شده است، در سال ۱۳۱۸ با شماره ۳۳۵در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=85237

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : ۴
  1. نخواستیم. چند میلیارد که میخواد اونجا هزینه بشه به فقرا و بیماران صعب العلاج نیازمند کمک شود

  2. با سلام اقای مدیر لطف کنید بقیش تا تخریب نشده مرمرت کنید این فدای سرتان

  3. وقتی ماشینای ماها هرروز از ۵_۶ متری این پل رد میشن بایدم تخریب بشه.میراث دار خوبی باشیم.

  4. یعنی میشه از وسط رودخانه رد شد جناب محمدی نژاد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.