تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
4

طرحهای نیمه کاره بلای جان اقتصاد لرستان

  • کد خبر : 85314
  • 13 اردیبهشت 1395 - 7:40

    وجود ۶۱۸ طرح نیمه کاره و یا راکد با سرمایه ای به ارزش ۱۶ هزارو۵۳۰ میلیارد ریال در لرستان نشان از اقتصاد نیمه جان این استان حکایت دارد. در حال حاضر حجم گسترده ای از طرح های نیمه کاره استان در حوزه صنعت بوده به طوریکه بنا به برخی آمار در سال های […]

82057871-70692764

 

 

وجود ۶۱۸ طرح نیمه کاره و یا راکد با سرمایه ای به ارزش ۱۶ هزارو۵۳۰ میلیارد ریال در لرستان نشان از اقتصاد نیمه جان این استان حکایت دارد.

در حال حاضر حجم گسترده ای از طرح های نیمه کاره استان در حوزه صنعت بوده به طوریکه بنا به برخی آمار در سال های اخیر صنایع استان از ۲۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت اسمی خود استفاده کرده اند و طرح راه اندازی بسیاری از صنایع قبل از راه اندازی به دلیل مشکلات مالی متوقف شده است.
یکی از سرمایه گذاران بخش خصوصی گفت: چند سال گذشته پس از تصویب طرح اولیه و تفصیلی، برای دریافت تسهیلات لازم اقدام کردم که در این راه با فراز و نشیب های متعددی مواجه شدم.
این سرمایه گذار افزود: خواستن وثیقه های بسیار بالا وسخت گیری های سیستم بانکی عملا موجب شده تاکنون تسهیلات مورد نیاز را به صورت کامل دریافت نکنم.
یک فعال بخش صنعت لرستان نیز گفت: نرخ بالای تسهیلات بانکی از طرفی و کاهش نسبی تولید، موجب بروز مشکلاتی برای صنعتگران و تولید کنندگان شده و در برخی موارد استمهال اقساط ضروری است.
این بانوی کارآفرین ادامه داد: به رغم سر رسید اقساط اما برخی طرح ها تاکنون به بهره برداری نرسیده و این در حالی است که قیمت تمام شده سرمایه گذاری اولیه، بیش از پیش بینی های صورت گرفته است.
مدیرعامل یک شرکت پیمانکاری نیز بروکراسی های اداری را از اصلی ترین مشکلات پیش رو دانست و گفت: اخذ مجوزهای لازم از دستگاهها برای اجرای طرح ها در برخی موارد به بیش از شش ماه می رسد.
علی بیرانوند ادامه داد: گیر و دارهای اداری مانعی برای سرعت بخشی به اجرا و اتمام طرح ها شده و در برخی ادارات نیز به دلیل عدم حضور کارشناس یا مسئول مربوطه باید چندین بار برای اخذ یک امضا مراجعه کرد که این موجب دلسردی می شود.

***سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیون یورویی در ۲۶ طرح نیمه کاره
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت لرستان گفت: تعداد طرح های بزرگ و متوسط نیمه تمام استان حدود ۲۶ طرح بوده که میزان سرمایه گذاری انجام شده برای این طرح ها ۲۰۰ میلیون یورو و دو هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.
رضا صفی خانی افزود: برای تکمیل این طرح ها ۶۰۰ میلیون یورو منابع ارزی و پنج هزار و ۱۷۸ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
به گفته وی این طرح ها در زمینه های مختلف از جمله تولید لاستیک رادیال، انواع نوشیدنی ها، آرد صنعتی، سنگ نما، آهک، گچ و فرآوری قیرطبیعی بوده که در صورت راه اندازی بیش از دو هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد می کنند.
وی اظهار داشت: از این تعداد ۱۲ مورد در خرم آباد، هفت طرح در بروجرد، در هریک از شهرهای الیگودرز و دورود دو طرح، و شهرهای ازنا، پلدختر و کوهدشت نیز هر کدام یک طرح وجود دارد.

*** شناسایی بیش از دو هزار طرح نیمه تمام/ زمینه واگذاری ۲۹۱ طرح فراهم شد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان نیز گفت: در حال حاضر بیش از دو هزار طرح و پروژه نیمه تمام در لرستان وجود دارد که برای تکمیل و بهره برداری آنها اعتباری بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد ریال نیاز است.
علی هادی چگنی افزود: زمینه واگذاری ۲۹۱ پروژه نیمه تمام در استان به بخش خصوصی فراهم شده است.
وی گفت: از این تعداد ۸۱ پروژه نیمه تمام از طریق رسانه ها اطلاع رسانی شده و ۳۹ پروژه از طریق مذاکره رو در رو و به صورت حضوری و با مذاکرات واگذار می شود.
وی اظهار داشت: برخی از طرح ها پیشرفت های خوبی دارند و سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند در مناطق محروم با ۷۰ درصد تخفیف از این طرح ها استفاده و آنها را خریداری کنند.
به گفته وی بر اساس ماده ۲۷ تنظیم الحاق ماده ۲ می توان ضمن بررسی طرح های نیمه تمام در استان ها، زمینه واگذاری طرح ها به بخش خصوصی را فراهم کرد.

***انحراف ۶۷ درصد بنگاههای اقتصادی لرستان در پرداخت تسهیلات اشتغالزا
استاندار لرستان نیز گفت: حدود ۶۷ درصد بنگاههای اقتصادی استان در سال های گذشته از هدف اصلی خود منحرف و تسهیلات پرداختی برای ایجاد اشتغال به مردم در محل های دیگری هزینه شده است.
هوشنگ بازوند افزود: طرح بنگاههای زودبازده در دولت قبل مطرح و قرار شد تسهیلاتی برای ایجاد اشتغال در اختیار جوانان قرار گیرد که تاکنون بانک ها موفق به اخذ ۴۴درصد تسهیلات پرداختی نشده اند.
استاندار لرستان اظهار داشت: دولت تدبیر و امید این استان را در شرایطی تحویل گرفت که اقتصاد آن علاوه بر یکهزار میلیارد ریال بدهی معوقه، ۳۶ هزار میلیارد ریال طرح راکد داشت.

***افزایش چهاربرابری سرمایه گذاری در بخش صنعت لرستان
استاندار لرستان همچنین ادامه داد: میزان سرمایه گذاری در بخش صنعت استان طی سال های ۹۲ و ۹۳ بیش از چهار برابر دو دولت گذشته، افزایش یافته است.
بازوند تصریح کرد: ۶۱۸ ظرفیت یا کارخانه تعطیل شده غیردولتی در لرستان وجود دارد که ارزش این طرح ها در مجموع ۱۷ هزار میلیارد ریال است.
وی گفت: سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی استان طی فعالیت دولت تدبیر و امید، تاکنون بیش از چهار برابر دولت دهم و بیش از پنج برابر دولت نهم صورت گرفته گرفته است.
وی اظهار داشت: این میزان در دولت نهم سه هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال، در دولت دهم چهار هزار و ۱۳۸ و در دولت یازدهم ۱۷ هزار و ۴۷۵ میلیارد ریال بوده است.
استاندار لرستان راه پیشرفت لرستان را حضور بخش خصوصی دانست و ادامه داد: یکی از نمودهای برجسته حضور این بخش، سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی بشمار می رود.
بازوند همچنین بیان داشت: میزان واگذاری زمین شهرک های صنعتی لرستان در دولت های نهم، دهم و یازدهم به ترتیب ۳۴، ۴۱ و ۱۵۱ هکتار بوده است.
استاندار لرستان تصریح کرد: در این راستا ستاد احیا ظرفیت های راکد استان راه اندازی و تاکنون ۳۸ واحد نیز با رفع مشکلات پیش رو، به چرخه تولید بازگشته اند.
از ۱۹ شهرک و ناحیه صنعتی قابل واگذاری در استان لرستان حدود ۸۰ درصد دارای تمامی امکانات زیربنایی اولیه جهت استقرار متقاضیان سرمایه گذاری صنعتی بوده که از این تعداد ۱۴ شهرک دارای زیرساخت مخابراتی و ۹ شهرک دارای فیبر نوری هستند.
به نظر می رسد مادامی که طرح های صنعتی به صورت نیمه کاره باشند ، اقتصاد نیز رونق آنچنانی نخواهد داشت و سرانه درآمد مردم نیز افزایش نمی یابد که این امر منجر به کاهش سرمایه گذاری ها در بخش های مختلف شده و این چرخه ناقص همچنان ادامه خواهد داشت.irna

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=85314

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.