تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

دشت‌های کوهدشت و رومشکان در معرض فرونشست زمین قرار دارد

  • کد خبر : 85486
  • 20 اردیبهشت 1395 - 8:29

    معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان لرستان گفت: دشت‌های کوهدشت و رومشکان به دلیل مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی در معرض فرونشست زمین قرار دارد. به گزارش  میرملاس ، نادر مختاری در کارگاه آموزشی تغییرات کمی و کیفی آب‌های زیرزمینی در دهه‌های گذشته و پیش‌بینی وضعیت آن در آینده که در مرکز علمی […]

1526807_593644530719030_1071783628_n

 

 

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان لرستان گفت: دشت‌های کوهدشت و رومشکان به دلیل مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی در معرض فرونشست زمین قرار دارد.

به گزارش  میرملاس ، نادر مختاری در کارگاه آموزشی تغییرات کمی و کیفی آب‌های زیرزمینی در دهه‌های گذشته و پیش‌بینی وضعیت آن در آینده که در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی لرستان برگزار شد اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل مصرف بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی در دشت‌های کوهدشت و رومشکان سطح این آب‌ها تا ۴۰ متر پایین آمده؛ از این‌ رو هر لحظه به‌ مانند دشت بهار همدان امکان فرو نشت زمین در این دشت‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه لرستان با توجه به بارندگی‌های فراوان یکی از استان‌های تولیدکننده آب است و در رده چهارم و پنجم تولید آب قرار داشته افزود: میزان تولید آب در لرستان در زمان میزان بارندگی سالانه ۱۳.۵ میلیارد مترمکعب بوده اما با توجه به بروز خشک‌سالی در استان میزان تولید آب با کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی مواجه شده است به‌گونه‌ای که سال گذشته با خشکی بسیاری از رودخانه‌های استان از جمله کشکان و سیمره روبه‌رو شدیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان لرستان با اشاره به اینکه اگر آب سد ایوشان را به رودخانه کشکان هدایت نمی‌کردیم کشاورزان با مشکل جدی مواجه می‌شدند عنوان کرد: سال گذشته دبی آب نیز در رودخانه سیمره به ۱۰۰ لیتر در ثانیه کاهش یافت.

وی بیان کرد: متأسفانه در استان لرستان به دلیل عدم ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای ذخیره آب در زمان بارندگی‌ها با سیلاب و در فصول گرم سال با خشک‌سالی مواجه هستیم؛ با محاسبه منابع آب زیرزمینی در استان که میزان آن شش میلیارد مترمکعب است سالانه ۱۹.۵ میلیارد مترمکعب آب در استان لرستان تولید می‌شود.

مختاری بابیان اینکه در زمان وقوع سیلاب در استانی مانند لرستان، استان‌های پایین‌دست منافع لازم را از آب‌های سطحی تولیدشده از این استان می‌برند تصریح کرد: در زمان خشک‌سالی نیز به دلیل فقدان ابنیه مناسب برای ذخیره منابع آبی در استان با مشکل مواجه می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از عواملی که سبب شده کشاورزی استان لرستان دچار آسیب شوند این است که هر گاه احداث سد به‌ عنوان یک مطالبه مطرح می‌شده است بیان کردند که پراکنش زمانی و مکانی بارندگی‌ها در این استان مناسب است و همین مسئله سبب شده است تا سدهای لازم در استان برای ذخیره آب احداث نشوند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان لرستان با اشاره به راه‌اندازی نهضت سدسازی در استان لرستان از ۱۰ سال پیش تاکنون گفت: اگر سدهای در دست‌ساخت استان نیز به بهره‌برداری برسند نهایتاً می‌توانیم ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون مترمکعب از آب‌های سطحی استان را ذخیره کنیم.

در این مراسم از فعالان کانون دانشجویی همیاران طبیعت مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی لرستان تجلیل به عمل آمد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=85486

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. رومشکان دقیقاً در محلهای مسکونی چاه نیمه عمیق برای ارازی کشاورزی زدند و دارن میزنن و دریغ از یه بررسی و برخورد با یک متخلف

  2. فقط با ذره بین یا میکروسکوپ میشه این متنو خوند که من ندارم
    لطفا درست بنویسید با فونت بهتر و واضح تر

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.