تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

عملیات مرمت قلعه تاریخی فلک الافلاک خرم آبادآغاز شد

  • کد خبر : 86293
  • 25 خرداد 1395 - 14:45

به گزارش میرملاس؛روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان غلامرضا سلیمانی گفت: بنای تاریخی فرهنگی قلعه فلک الافلاک متعلق به دوره ساسانی و قرون سوم و چهارم هجری است . وی بیان کرد :این بنا به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. وی ادامه داد :در […]

9999

به گزارش میرملاس؛روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان غلامرضا سلیمانی گفت: بنای تاریخی فرهنگی قلعه فلک الافلاک متعلق به دوره ساسانی و قرون سوم و چهارم هجری است .
وی بیان کرد :این بنا به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
وی ادامه داد :در حال حاضربنای تاریخی قلعه فلک الافلاک در محوریت ثبت موقت جهانی دره خرم آباد قرار دارد .
سلیمانی گفت : این اداره کل در راستای اهداف حفاظتی و مرمتی خود با اعتباری بالغ بر دو هزار و۵۰۰ میلیون ریال عملیات مرمت آن را آغاز کرده است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت : اقدامات مرمتی این فاز بنای قلعه برچیدن آجر فرش، جمع آوری عایق بام، تخلیه خاک آوار بین طاق و تویزه ها، مرمت طاقها و تویزه ها، استحکام بخشی، اجرای گچ عسلی، صندوقه چینی، شیب بندی است .
وی بیان کرد : در این راستا مرمت ناودانها، اجرای تأسیسات الکتریکال و مکانیکال، نصب پروژکتورهای نورپردازی، اجرای عایق کاری بام، اجرای نرده جان پناه، مرمت پله های دسترسی بام، اجرای کف فرش آجری و بند کشی آن نیز انجام می شود .
احمد نصرالهی مدیر پایگاه قلعه فلک الافلاک گفت: سبک سازی و مرمت پشت بام فضاهای پیرامونی حیاط دوم قلعه در سنوات گذشته انجام شده است .
وی افزود : در صورت تأمین اعتبار مالی با توجه به وجود طرح و توان اجرایی، ادامه اجرای استحکام بخشی بنای خشتی قلعه از سر گرفته خواهد شد.
فَلَک‌الافلاک یا دژِ شاپورخواست قلعه‌ای تاریخی در مرکز شهر خرم‌آباد در استان لرستان است.
فلک‌الافلاک با نام قلعه دوازده برجی هم شناخته می‌شود. این بنا بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر خرم‌آباد و در نزدیکی رودخانه، در مرکز شهر قرار گرفته و چشم‌گیرترین اثر تاریخی و گردشگری درون این شهر است.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=86293

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.