تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
6

ضرورت حمایت از معلمان خلّاق

  • کد خبر : 8633
  • 05 شهریور 1391 - 12:11

کریم دوستی : ضرورت حمایت از معلمان خلّاق اصلی ترین عضو نظام تعلیم و تربیت، معلم است و پویایی و توفیق این دستگاه بزرگ و رسیدن به قله افتخارات علمی و آموزشی مرهون زحمات و تلاشهای مجدانه فرهنگیان زحمت کش ، خلاق ، پژوهنده و نخبگان آموزش و پرورش است. معلمان خلاق ، نقطه آغاز […]

کریم دوستی :

ضرورت حمایت از معلمان خلّاق

اصلی ترین عضو نظام تعلیم و تربیت، معلم است و پویایی و توفیق این دستگاه بزرگ و رسیدن به قله افتخارات علمی و آموزشی مرهون زحمات و تلاشهای مجدانه فرهنگیان زحمت کش ، خلاق ، پژوهنده و نخبگان آموزش و پرورش است.

معلمان خلاق ، نقطه آغاز هر تحول آموزشی اند و از آنجا که پیشرفت دنیای امروز محصول تلاش، ابتکار و خلاقیت گذشتگان است و ایجاد و اجرای فردای بهتر این مرز و بوم بسته به میزان  نوآوری ، روشنگری و خلاقیت معلمان می باشد آموزش و پرورش باید از معلمان خلاق و نخبه ای که در راستای باورهای اصیل خود و با همت و تلاش خستگی ناپذیر امکان رشد شکوفایی دانش آموزان را فراهم می کنند  به نحو شایسته ای تقدیر و تشکر بعمل آورد.

معلمان خلاق بی شک جان مایه های علمی و قله های بلندمعرفت و معنویت اندآنانکه اندیشه پاکشان در راه شکوفایی استعدادهای سرزمینان به بار می نشیند و مهرشان را از فرزندان ایران زمین دریغ نورزیده اند  و با فکر پویا و دغدغه ی یادگیری بیشتر موجب توسعه فعالیتهای کیفی در کلاس و مدرسه می شوند.

معلمان پژوهنده ای که بطور مستقیم و متفکرانه وارد چرخه ی پژوهش می شوند و با تحقیق و پژوهش گسترده خود پنجره ای نو به مسائل آموزش و پرورش باز می کنند .هم خود تحقیق و پژوهش می کنند و هم دانش آموزان را با این عنصر پویا آشنا می سازند .معلمانی که با کنار گذاشتن روشهای تدریس سنتی وارد دنیای جدید علم و فن آوری می شوند و روش نو و  ابتکاری با تکیه بر دانش آموز محوری را دوست دارند از وسایل کمک آموزشی و روشهای مکمل و فوق برنامه استفاده می کنند و با شرکت در جشنواره های الگوی تدریس برتر سعی در اجرای تدریس مبتنی بر انگیزش قوی و ایجاد شور و هیجان ، مشارکت گروه و رقابت سالم در دانش آموزان دارند. این معلمان عامل اصلی نشاط و پویایی در دستگاه تعلیم و تربیت هستند اما آیا برای تقدیر از این معلمان (معلمان پژوهنده – برگزیدگان استانی و کشوری جشنواره الگوهای تدریس برتر – معلمان مبتکر – معلمان نمونه و معلمان مولف …) دادن یک ورقه  به نام لوح تقدیر کافی است؟!  چرا سازمان آموزش و پرورش استانها و شهرستانها از جوایز مادی و معنوی ارزشمند و شایسته مقام معلمی به میزان زحمتی که آن معلم کشیده است استفاده نمی کند و هزینه ای را که برای آن کار پژوهشی ،تالیف کتاب ،امور فوق برنامه ، آماده سازی برای شرکت در جشنواره و … انجام داده است نمی پردازند تا برای آن معلم ایجاد انگیزه مجدد و مضاعف کند و او را به انجام فعالیت ارزشمند خویش تشویق کند شاید نمی دانند این عدم حمایت چراغ پژوهش و خلاقیت را رفته رفته به خاموشی سوق می دهد .

در این زمینه ارائه ی پیشنهاداهای زیرمی تواند کارساز باشد :

۱-  اعطای گروه تشویقی به این معلمان

۲-  فراهم ساختن زمینه سفرهای علمی ، زیارتی و سیاحتی

۳-  دادن جوایز مادی در مراسم با شکوه مثل هفته معلم و همایش های مختلف

۴-  استفاده از این افراد در کمیسیون ها وکارگروه های ادارات استان وشهرستان

۵-  درج نام آنان و عناوین کسب شده در نشریات و سایت ها.

 ۶ – بهره گیری از این معلمان برای تدریس در دوره های ضمن خدمت

۷ – …

 

                                                                                     

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=8633

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 10در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۰
  1. با تشکر از نقطه نظرات همکار گرامی جناب اقای دوستی:
    در رابطه با راهکارهای پیشنهادی از سوی ایشان جز راهکار اول تمامی موارد ذکر شده بکار گرفته شده است.
    در رابطه با معلمان نمونه استانی و حتی کشوری در منطقه رومشکان امسال به حج و عمره مشرف شدند.

  2. آیا معیار انتخاب معلمان رومشکان واران
    همان ویژگی هایی است که دوستمان دوستی مطرح کرده است؟
    بعید می دانم.

  3. معلم عزیز:
    عناوین برگزیده معلم نمونه منطقه رومشکان
    ۱-نفر برتر الگوی جشنواره تدریس در استان.
    ۲-قبولی ۹۸٪از دانش آموزان در زمینه تدریس.
    ۳-معلم نمونه،مبتکر و خلاق.
    ۴-مدرس دوره های ضمن خدمت در استان و شهر خودت.
    ۵-…

  4. به جزآقای دوستی که واقعن ازفرهنگیان باتجربه،خلاق وانسانی فهیم وبااخلاق وازهرنظرمعلم هستند،امسال به دوراز باندوباندبازی به عنوان معلم نمونه انتخاب شده اند،تاآنجاکه بنده بیش ازدودهه است اطلاع دارم همیشه برای انتخاب معلم نمونه معیاروملاکشان تنها: “اٍ وژمونه”یا”اٍوژمون نیه”بوده وبس!!!!

  5. از اظهار لطف ومحبت ARAMعزیز کمال تشکر رادارم.ما خاک پای همه معلمان دلسوز وپرتلا ش هستیم واز اینکه توانستیم به عنوان یک شاگرد کوچک نماینده خوبی برای معلمان کوهدشت در جمع نمونه های کشوری باشیم خدا را شاکریم .

  6. معلم باید درکلاس موفق باشد . نه با کاغذ

  7. با سپاس از توجه شهروند عزیز من هم بانظر شما موافقم چون که تمام آرمان وهدف آموزش وپرورش کلاس درس ودانش آموزاست ومعلم موفق ابتدا از یک کلاس کوچک شروع می نماید.وآیاموفقیت در کلاس جز رضایت قلبی شاگردان وتفهیم درس وقبولی حداکثری می تواند باشد؟البته کاغذهایی که حاصل تلاش وکوشش چندین ساله یک معلم ودسترنج مطالعه وتجربه وتحقیق اوباشند مقدسند.

  8. همه ی پیشرفت های معنوی و مادی بشر ریشه در تعلیم و تربیت افراد دارد از این روقدم نهادن درمسیر دانش وتربیت افراد، علاوه بر عزمی برخاسته از تعهد و ایثار، قدم هایی محکم و استوار، بصیرتی دین مدار و پر عیار می طلبد.توانمندی های متعهدانه و مسئولانه جنابعالی سوابقی را رقم زده است که گویای شایستگی های لازم برای انتخاب در این عرصه می باشد.
    با آرزوی موفقیت در تمامی عرصه ها.

  9. آقایان خودتون میدونید بعضی از نیروهای ازاد در مدارس غیردولتی چه سواد و خلاقیتی دارن اما هیچکس به فکرشون نیست.حقوق کم-بدون بیمه…….درد دلمون زیاده از مدیر سایت میخایم یه گزارش مفصل تهیه کنه

  10. برای قاسم نوری آرزوی سربلندی وسلامتی دارم.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.