تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

زمینه ثبت جهانی دره تاریخی خرم‌آباد فراهم شود

  • کد خبر : 87269
  • 08 مرداد 1395 - 10:33

عضو کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد بر لزوم فراهم آوردن زمینه ثبت جهانی دره تاریخی خرم‌آباد تاکید کرد.

2154357

به گزارش میرملاس؛مظفر افشار عصر پنج شنبه در جلسه کارگروه گردشگری و صنایع دستی کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه کمیسیون جایگاه اجرایی ندارد، اظهار داشت: با این همه می‌توانیم با ارائه‌ پیشنهادات و راهکارهای تخصصی و عملی و پیگیری اجرای آن‌ها اثرگذار باشیم.

مظفر افشار گفت: در صورتی که موارد مطرح در حوزه‌ی گردشگری را اولویت‌بندی کنیم و تمرکزمان را روی چند پروژه‌ مشخص که دارای قابلیت عملی هستند بگذاریم، و آن‌ها را به عنوان مطالبه‌ اجتماعی مطرح کنیم می‌توانیم زودتر و بهتر به نتیجه برسیم.

وی افزود: تلاش برای فراهم کردن زمینه‌ ثبت دره‌ تاریخی خرم آباد می‌تواند از جمله اولویت‌هایی باشد که در مرکز توجه و تلاش‌مان قرار می‌گیرد.

افشار با بیان اینکه در همین راستا ضروری است از اقداماتی که مانع انجام این فرایند می‌شوند جلوگیری کنیم عنوان کرد: یکی از موانع انجام این کار می‌تواند تبدیل شدن حریم رودخانه‌ی خرم‌آباد به پارکینگ اتومبیل باشد که اتفاق خوبی نیست.

مظفر افشار افزود: در کنار مشخص کردن اولویت‌ها، ضروری است در حوزه‌ تامین امنیت هم تلاش کنیم که بعضا همان اندک مواردی که در این حوزه ممکن است ایجاد مشکل کنند هم از میان بروند.

امیرعباس اعتمادی‌نیا دیگر عضو این کمیسیون نیز گزارش تحلیلی در مورد وضعیت موجود گردشگری استان لرستان ارائه کرد و در آن به اثرات گردشگری بر فرایند توسعه، رابطه‌ آن با توسعه اشتغال‌زایی، و همچنین نقش آن در توسعه اقتصاد محلی و اثرات اجتماعی- فرهنگی آن پرداخت.

اعتمادی‌نیا اظهار داشت: امروزه گردشگری به عنوان یکی از شیوه‌های رشد و توسعه بخش های مختلف اقتصادی- اجتماعی در اکثر کشورها مورد توجه خاص قرار گرفته است، به نحوی که یکی از راهبردهایی که اخیرا در اغلب کشورهای جهان در زمینه رشد اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری، تولید درآمد ارزی و کاهش نابرابری‌های شغلی میان مناطق، مورد توجه قرار گرفته است، همین صنعت است.

وی با تاکید بر اینکه گردشگری قبل از هر چیز یک فرایند اقتصادی است، گفت: امروزه این صنعت به دلیل ایجاد درآمد، ارزآوری و ارزش افزوده، تحولات عظیمی را در اقتصاد کشورها ایجاد کرده است.

اعتمادی‌نیا افزود: طبق آمارهای ارائه‌شده از سوی سازمان جهانی گردشگری، در فاصله سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۵، گردشگری بین‌الملل شاهد رشد فزاینده‌ای بوده و حجم اقتصادی آن از ۲.۱ میلیارد دلار آمریکا در سال ۱۹۵۰ به بیش از ۶۲۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۵ و ۱۶۸۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۹ رسیده است.

عضو کمیسیون گردشگری و خدمات اتاق خرم‌آباد با بیان اینکه کسب و کارهای گردشگری توانسته است در سال ۲۰۰۷ حدود ۱۰.۳ درصد و در سال ۲۰۰۹ حدود ۱۰.۹ درصد از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص دهند، بیان داشت: از آنجا که صنعت گردشگری، مجموعه عملکرد چندین بخش اقتصادی است، به صورت فعالیت میان‌بخشی مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: گردشگری چون به سطح زندگی، توسعه‌یافتگی، میزان رفاه، قدرت خرید و سبک زندگی، اعتقادات، باورها و ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی و… مرتبط است، یک فعالیت فرابخشی تلقی می‌شود و از این نظر است که توسعه این بخش در گرو شرایط و بسترهای مناسب اجتماعی و فرهنگی و همکاری سایر ارگان‌ها و بخش‌های اقتصادی است.

امیرعباس اعتمادی‌نیا عنوان کرد: امروزه صنعت گردشگری از دو جهت عمده حائز اهمیت بسیار است؛ نخست زمینه آشنایی ملل با یکدیگر، فرهنگ‌ها، نژادها، اقوام، سرزمین‌ها، گویش‌ها و… را فراهم می کند و دیگر اینکه از نظر اقتصادی به عنوان یک تأمین‌کننده درآمد محسوب می‌شود.

وی به اهمیت مسئله‌ تحلیل وضعیت موجود اشاره کرد و افزود: تجزیه و تحلیل وضع موجود این امکان را به فرآیند برنامه‌ریزی توسعه گردشگری استان لرستان خواهد داد تا بر مبنای واقعیت‌های جاری و حاکم بر وضع موجود، نقاط قوّت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای منطقه را شناسایی و خطوط اصلی برنامه‌های کاربردی در توسعه این صنعت ترسیم شود.

اعتمادی‌نیا با بیان اینکه گردشگری از مولفه‌های توسعه در دنیای مدرن به حساب می‌آید، تصریح کرد: امروزه کشورهایی که به توسعه روزافزون اقتصادی فکر می‌کنند، گردشگری را مولفه‌ای می‌دانند که به وسیله آن گره‌های کور اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و حتی سیاسی خود را با آن باز کنند، به همین دلیل است که اغلب کشورها به گردشگری به عنوان یک ضرورت نگاه می‌کنند و از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات خود استفاده می‌کنند تا به کسب منافع و مزایای مورد نظر خود دست یابند.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=87269

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.