تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
2

آوای اردی “بهشت”

  • کد خبر : 87545
  • 20 مرداد 1395 - 23:15

  زهرا میرزایی / میرملاس : وقتی به تازگی پدر چشم از جهان فرو بسته و دست از حیات شسته بود .مادر می گفت: باید هر شب شمع روشن کنیم . عزیزان تازه سفر کرده در ابتدای رحلت احساس غربت و آوارگی می کنند. هر شب به راهنمایی مادر چراغ در دست و شمع در […]

photo_2016-08-10_23-05-34

 

زهرا میرزایی / میرملاس :

وقتی به تازگی پدر چشم از جهان فرو بسته و دست از حیات شسته بود .مادر می گفت: باید هر شب شمع روشن کنیم . عزیزان تازه سفر کرده در ابتدای رحلت احساس غربت و آوارگی می کنند. هر شب به راهنمایی مادر چراغ در دست و شمع در مشت به دیدار پدر می رفتیم تا تنهایی خودمان و غربت سفر او را به روشنی شمعی گرفته باشیم. مادر شمع لای انگشتان کوچکم می چپاند مژه های نمورم را می بوسید و می گفت : “روله دیری سیر مونه مکه”
باد می وزید؛ از سمت جنگل های “بلوران” و “چنگری”_البته این می تواند تنها یک شعر باشد_ بوی گندم خیس خورده و کاه تازه نفس در فضا پخش می شد. نه سال بیشتر نداشتم به شانه های خمیده ی “دا”م تکیه می کردم و پدر را لابه لای مویه های زنان گونه خراشیده تجسم .چند بار هم دور از سوسوی فانوس سایه ی سنگین مرد درشت هیکلی مقابل چشمهایم خیمه می بست اما چشم که تیز می کردم سایه در روشنی شمع ها محو می شد.
در گیر و دار گرمای جهنمی تابستان هر روز آتش روی میلیون ها بلوط خیمه می بندد. اما هیچ کس برای درخت‌ها شمعی نمی افروزد و فانوس روشن نمی کند.این ها همه عزیزان از دست رفته ی ما هستند.بلوط ها سرباز های صلح اند که هر کدام با ضرب گلوله به خاک می افتند .
سه ماه پیش از فاجعه ی جنگل های چنگری در یکم اردیبهشت ماه نود و چهار انجمن کاملا مردم نهاد و مدنی “آوای اردیبهشت” با اخذ مجوز رسمی _در حوزه حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی_از فرمانداری کوهدشت شروع به کار کرد با وجود تمامی چشم و دل سوختگی هایی که برآیند دست و پنجه نرم کردن با شعله و مسوولین بلند پایه بوده تا کنون بیش از پنجاه برنامه ی مختلف برگزار کرده و در تمامی آتش سوزی ها تمام قامت در کنار منابع طبیعی بوده.

مقابله با این حجم وسیع آتش سوزی الزاما به همراهی چهار نیروی: پشتوانه ی مالی، کار فرهنگی ،حکم قضایی و بنا به تاکید عزیزان اردی “بهشتی” اعلام آمار صحیح؛ نیازمند است .
اعلام مترمربع سوخته و خاکستر شده به سانتی متر مربع همانا و عدم تخصیص بودجه و اعتبار به کوهدشت همانا . . .
ولو آتش سوزی گوهر کوه طرهان سه روز روشن بود و بیش از سیصد هکتار سوخت سی هکتار اعلام شد!
ما با اعداد بازی نمی کنیم عاجزانه خواهشمندیم با این اعداد با ما بازی نکنند فرمول چندان پیچیده نیست غریب ماندیم . . .
شوربختانه ادارات و مسئولین هنوز نمی خواهند بپذیرند که” ngo “ها از جهت کمک شکل گرفته نه رقابت با ایشان . ما کمبود تجهیزات و مشکل مالی داریم.
سروران گرامی، اطفای حریق پارچ آب ریختن روی شعله ی اجاق گاز آشپزخانه نیست تجهیزات ما حتا پاسخ گوی محدود اعضا ی مهار کننده حریق نیست .
با این اوصاف می توانم به قامت تکیده ی “دا” م تکیه کنم .زاگرس مادر ماست. . هر بار که با پاهای برهنه روی مراتع سوخته مثل مرغ سرکنده و لاکپشت های سوخته می دویم و فریاد می زنیم “دا” از انعکاس صدا می شنویم” ها…”
مثل هیروشیمای بعد از بمب اتم وقتی نقره ی ماه دست از گردنه ی مراتع کشید به محض تیغ کشیدن آفتاب قول می دهم به همان اندازه که در جنگ جهانی اول و نیز دوم سرباز کشته و مجروح شد به متر مربع درخت قتل عام شده و سوخته ببینیم.
“اسیران جنگی را ،
به نشانه ی پیروزی
در شهر میگردانند
با چهره هایِ پُر از چرک وعرق
نگاهم می کنند
نگاهشان می کنم
چون پیاده های شطرنج
که بی هیچ دشمنی ،
با هم می جنگند*”

_______________________________
زهرا میرزایی مرداد ۹۵ کوهدشت

 

photo_2016-08-10_23-07-41

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=87545

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 10در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۹
  1. به قول شاملو
    آتش سیاه اندوهم دوزخ را از بضاعت ناچیزش شرمسار میکند ?????
    ایشالا که همه چیز درس میشه

  2. اگر امروزه گل و گیاه و چمن و جنگل و زمین و آسمان و….. از ما روی بر می گردانند و پرندگان این فرشته های آسمانی نیز از ما وحشت زده وگریزانند، همه و همه بخاطر جفاهایی بوده که ما آدمی زادگان با چوب و چماق و تبر و تفنگ وآتش و هرآنچه در دسترسمان بوده بی رحمانه در حق آنها ، روا داشته ایم و………………………………….

    سفره سخاوت خدا را به آتش کشیده اند تا همه بدانند آنها هم از جنس شیطانند شیطان برای توجیه تمردش از فرمان خدا گفت من از آتشم و او از خاک در حالی که آتش از خاک برتر است……….
    واین است کارکرد آن اتشی که شیطان به آن می نازد
    آف بر آن نازی که محصولش چنین است
    درود بر وجدانهای بیداری که این ظلم و جنایت را بر نمی تابند و با تشکر و قدر دانی از خانم میرزایی که با احساس مسئولیتی ستودنی قلمشان در خدمت خوبیهاست

  3. بهترین کار تقویت ngoهای مردم نهاد هستش محیط زیست بودجه بسیار کمی داره مشلات فراوان پس چه بهتر کار رو به دلسوزان محیط زیست بدن تا اولا بین مردم فرهنگ سازی بکنن بین مردم دوم آموزش لازم رو بدن و در آخر یاری باشنر در کنار محیط بانان مظلوم و دل سوز

  4. حست زیباست و چه خوبه هنوز انسانهای با احساسو شرافتمندی مثل تو هستن عزیزم نمیدونم باید چی بگم امیدوارم یه روزی انسانیت کل دنیا رو بگیره همین

  5. مطلب بسیار جالب و تاثیرگذاری بود اگر بجای…..تصویر درختان سالم و سوخته مقایسه می شد بهتر بود

  6. فکر تشکیل NGO در شهرستان بسیار مثبت و ارزنده بوده وتوانسته اقدامان ارزشمندی از جهت فرهنگ سازی انجام بده. اما به شخص معتقدم این گروه علمی عمل نکرده و در برخی موارد (از جمله موارد عملیاتی مثل کاشت بذر و نهال بلوط در مناطق سوخته سال قبل) بدون پشتوانه علمی و کارشناسی صورت گرفت که اثرات معکوس به جای داشت. امیدوارم گروه مردم نهاد و بدور از فعالیت های سیاسی و بادیدی فرا استانی فعالیت نماید و برای پیشبرد اهداف فقط متکی به اداره کل منابع طبیعی یا محیط زیست شهرستان نباشد…

  7. درود بر یکایک شما عزیزانم
    گزینه پاسخ وجود ندارد وگرنه جواب ها جداگانه درج می شد.دیدگاه شما موجب مباهات من هست ،مطالعه شد؛ ضمن قدر دانی قطعا مورد توجه قرار خواهد گرفت. در حد یک جمله عرض کنم احترام به حقوق حیوانات، حفظ و حراست محیط زیست از نشانه های فرهنگ و تمدن یک جامعه است .

  8. سلام و درود بر خواهر عزیزم
    این درد های متعالی که خرقه جوانی شما شده است جای تبریک و تسلیت دارد. فکر تشکیل این انجمن بسیار قابل ارزش و احترام بوده درود می فرستم بر تک تک عزیزان انجمن آوای اردیبهشت و قدر دانی می کنم .
    ممنونم از تو که انقدر خوب فکر می کنی

  9. درود بر کد بانوی فرهیخته لک زهرا میرزایی …مانا و زانا باشید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.