تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
3

انتقاد استاندار از وزارت نیرو/ وزارت نیرو تمایل دارد آب کوهدشت به خوزستان برود

  • کد خبر : 87678
  • 28 مرداد 1395 - 22:12

جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید لرستان برگزار شد تا در آن استاندار لرستان از وزارت نیرو در رابطه عدم تخصیص آب به شهرستان کوهدشت انتقادات شدیدی داشته باشد.

Untitled-131

به گزاش میرملاس؛ظهر پنجشنبه جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع سرمایه گذاری استان در محل دفتر استاندار لرستان برگزار شد که در آن مشکلات چند واحد تولیدی و سرمایه گذاران این واحدها مطرح و تصمیماتی برای رفع آن ها اتخاذ شد.

گلایه های یک سرمایه گذار از بانک ملی لرستان

ابتدا رئیس هیئت مدیره فولاد غرب ازنا به مشکلات خود با بانک ملی اشاره کرد و گفت: در شهرهای محروم ازنا و الیگودرز با ایجاد پنج واحد تولیدی حدود ۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده و ۱۰۰ کارگر را حمایت کرده ام با این وجود کل میزان بدهی من حدود ۹ میلیارد تومان است.

محمدتقی صالحی افزود: در جلسات گذشته ستاد تسهیل استان قرار بود مبلغ ۱۰ درصد از بدهی خود به بانک ملی را تا تاریخ ۱۱ شهریور امسال پرداخت و مابقی تقسیط شوند ولی با وجود سر نرسیدن موعد مقرر دو مرتبه از سوی بانک ملی برای من اخطار صادر شده که اگر تا پایان مردادماه ۱۵۰ میلیون تومان بدهی خود را پرداخت نکنم مرا اجرایی خواهد کرد.

وی از بانک ملی استان به خاطر نحوه برخورد و عدم همکاری با وی انتقاد کرد و بیان داشت: بانک ملی حکم اجرایی یکی از اموالی که برای ضمانت گرو گذاشته ام را صادر کرده است ولی این نحوه برخورد با یک تولیدکننده نیست با این اوصاف من تمامی کارگرهای خود را تا اول مهرماه اخراج خواهم کرد تا جلوی فرمانداری تحصن کرده و رسانه های مختلف موضوع عدم همکاری بانک ها با تولیدکننده ها را منعکس کنند.

رئیس هیئت مدیره فولاد غرب ازنا با بیان اینکه مسئولین می گویند مشکلات چهار هزار و ۵۰۰ واحد مشکل دار را مرتفع کرده اند و پنج واحد در اختیار من جزء این واحدها بوده ولی تا کنون هیچ اقدامی برای رفع مشکلات آن ها انجام نشده است.

وقتی بانکها مصوبات ستاد تسهیل را قبول ندارند

صالحی با انتقاد از اینکه هیچکس به فکر سرمایه گذاران استان نیست، گفت: بانک ها تصور می کنند ما برای خوردن تسهیلات آن ها سرمایه گذاری می کنیم در حالیکه ما تمام زندگی خود را در این راه هزینه کرده ایم و معاون بانک ملی استان به شخصه حدود سه سال است که در کار ما سنگ می اندازد.

رئیس هیئت مدیره فولاد غرب ازنا با گفتن این جمله که به علت سنگ اندازی های معاون بانک ملی تمامی واحدهای خود را تعطیل خواهم کرد، معاون بانک ملی را به خدا واگذار کرده و جلسه را با عصبانیت ترک کرد.

استاندار لرستان در واکنش به صحبت های مطرح شده از سوی رئیس هیئت مدیره فولاد غرب ازنا خطاب به رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: وقتی بانک های استان مصوبات ستاد تسهیل را قبول ندارند چرا جلسات این ستاد را برگزار می کنید.

هوشنگ بازوند افزود: اینکه در مصوبات ستاد تسهیل قید می شود که بانک ها مساعدت داشته باشند درست نیست زیرا مشخص نبوده که معنای این مساعدت ها چیست.

انتقاد شدید استاندار لرستان از بانک ملی

وی از بانک ملی استان به خاطر فرصت ندادن به سرمایه گذار مربوطه و عمل نکردن به مصوبه ستاد تسهیل استان انتقاد کرد و گفت: وقتی که در مصوبه ستاد تسهیل قید شده که باید به این سرمایه گذار برای پرداخت بدهی تا ۱۱ شهریور فرصت داده شود چرا بانک ملی قبل از موعد مقرر به این سرمایه گذار اجراییه صادر کرده است.

معتمدی معاون بانک ملی لرستان که به جای رئیس بانک ملی استان در این جلسه حضور یافته بود بیان داشت: از ۱۵۰ میلیون تومان ۱۰ درصد مبلغ بدهی شرکت فولاد غرب ازنا تا کنون تنها ۵۰ میلیون تومان آن پرداخت شده است و ما به خاطر اینکه سرمایه گذار این شرکت در موعد مقرر بدهی خود را پرداخت کند اخطاری برای وی صادر کرده ایم.

استاندار لرستان خطاب به معاون بانک ملی استان گفت: این اخطار شما نشان می دهد که در حال اذیت این سرمایه گذار بوده و روی اعصابش راه رفته اید که اینچنین با عصبانیت جلسه را ترک کرد، این شخص که گناه نکرده است کار تولیدی در این استان انجام داده به جای اینکه مورد حمایت قرار گیرد نباید تحت فشار قرار داده شوند.

بازوند با تاکید بر اینکه مدیران بانک ها باید به مصوبات ستاد تسهیل احترام بگذارند، ادامه داد: از معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خواسته می شود این را به مدیرعامل بانک ملی ایران منعکس کند که مدیر شما در استان به مصوبات ستاد تسهیل بی توجه است لذا اگر وی این مصوبات را قبول ندارد می تواند به معاون اول رئیس جمهور این موضوع را اعلام کند.

درخواست کشاورز کوهدشتی از ستاد تسهیل

موضوع دیگری که در این جلسه مطرح شد مربوط به طرح کشاورزی فردی به نام جعفر ابراهیمی از کشاورزان شهرستان کوهدشت بود که برای تامین آب باغات خود نیاز به تخصیص آب داشت که در جلسات قبلی ستاد تسهیل چندین بار مصوب شده بود به این فرد تخصیص آب از سوی آب منطقه ای لرستان داده شود ولی این مصوبه به خاطر کوتاهی شرکت آب منطقه ای تا کنون اجرایی نشده است.

جعفر ابراهیمی سرمایه گذار کشاورز با بیان اینکه علیرغم نامه وزارت نیرو مبنی بر تخصیص آب به باغات من از سوی آب منطقه ای ولی تا کنون این امر انجام نشده است، عنوان کرد: بارها برای پیگیری مشکل خود به آب منطقه ای لرستان مراجعه کرده و مصوبات ستاد تسهیل در این زمینه را متذکر شده ام ولی آب منطقه ای اعلام می کند نمی تواند مصوبات ستاد تسهیل را اجرایی کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری لرستان در مورد مصوبه ستاد تسهیل در رابطه با این موضوع بیان داشت: در آخرین مصوبه ستاد تسهیل از مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان خواسته شد با توجه به اینکه پمپاژ آب از محل رودخانه کشکان برای آبیاری باغات این کشاورز امکان پذیر نیست راه حلی برای رفع این مشکل پیدا کند که علی امید سیفی قول پیگیری در این زمینه را داد.

استاندار لرستان: تکلیف مردم کوهدشت در زمینه تخصیص آب مشخص نیست

مهرداد غضنفری افزود: از نیمه دوم خردادماه تا کنون تلفنی از سیفی رسیدگی به این موضوع را پیگیر هستیم ولی ایشان کماکان می گوید در حال رسیدگی و پیگیری هستیم.

حق یابی کارشناس شرکت آب منطقه ای لرستان دراین باره گفت: وزارت نیرو خواسته است مشکل این کشاورز را از طریق پمپاژ آب از رودخانه کشکان و از محل تخصیص سد معشوره حل کنیم که فعلا سد معشوره اجرایی نشده است.

وی بابیان اینکه بنا نیست مصوبات ستاد تسهیل تمامی مقررات و ضوابط دستگاه ها را نقض کند، افزود: تنها راه حل مشکل این کشاورز برداشت از آبهای زیرزمینی است و این در حالی است که ما مجاز به صدور پروانه بهره برداری از آب های زیرزمینی در دشت های ممنوعه و فاقد تخصیص نیستیم.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه شهرستان کوهدشت از لحاظ آب زیرزمینی مشکل داشته و به لحاظ آب روزمینی هم گفته می شود متعلق به خورزستان است، عنوان کرد: با این اوصاف معلوم نیست تکلیف مردم کوهدشت چیست و وزارت نیرو باید یک حکم اعدام برای مردم کوهدشت صادر کند!

وزارت نیرو تمایل دارد آب کوهدشت به خوزستان برود

بازوند خطاب به معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری گفت: شما هم در اجرایی شدن مصوبه ستاد تسهیل کوتاهی کرده اید هنگامیکه سه ماه از مصوبه این ستاد گدشته و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان طی این مدت هیچ پاسخی به مصوبه ستاد نداده است باید از وی خواسته شود پاسخگو باشد و وقتی دیدید سیفی نمی تواند این مشکل را حل کند باید به وزیر نامه نوشته و می گفتید این مدیر نمی تواند کار کند تا وی را عوض کنند.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو متولی آب بوده چرا با این حال نمی تواند مشکل کشاورز مورد نظر را حل کند، اضافه کرد: مگر وزارت نیرو قبلا ۲۷۳ میلیون مترمکعب به سد معشوره تخصیص نداده است پس چرا این میزان تخصیص تغییر پیدا کرده است.

استاندار لرستان ادامه داد: کارکنان وزارت نیرو نمی خواهند این کار را انجام دهند بلکه تمایل دارند آب کوهدشت به خوزستان برود و جالب است که مدیران ما نیز دارند از آن ها حمایت می کنند در حالیکه همه شغل ها و تخصیص آب ها برای خوزستان است با این اوصاف تکلیف مردم این استان چه می شود؟

۱۲ میلیارد متر مکعب آب در لرستان دروغ است!

بازوند از شرکت آب منطقه ای لرستان بابت کوتاهی در زمینه سهمیه بهره برداری از منابع آب های زیرزمینی استان انتقاد کرد و گفت: با توجه به اینکه میزان بارندگی امسال لرستان حدود ۷۰۰ میلیمتر بوده است نباید در بحث استفاده محدود از آب های زیرزمینی خشکسالی را بهانه کرد در حالیکه استان های همدان و مرکزی با وجود داشتن دشت هایی کم آب تر نسبت به لرستان از سفره های آب های زیرزمینی خود برداشت بیشتری دارند.

وی با بیان اینکه مدیران ما چون دل و جرات نداشته به این دلیل نمی توانند از آب های زیرزمینی برداشت بیشتری مانند استان همدان داشته باشند، تصریح کرد: از یک طرف در استان مدام گفته می شود ۱۲ میلیارد متر مکعب آب وجود دارد و از سوی دیگر نمی توانند دو لیتر آب به یک گاوداری بدهند لذا امور آب باید یک اطلاعیه بدهد و بگوید این ۱۲ میلیارد متر مکعب آب موجود در استان دروغ است.

استاندار لرستان گفت: برخی مدیران راحت می گویند ما مجری قانون هستیم و نمی توانیم خارج از قانون کاری انجام دهیم با این اوصاف ما باید قانون ها را بررسی کنیم که چرا این قانون ها همگی بر علیه لرستان تصویب شده اند و این قوانین در مابقی استان ها وجود ندارد.

بازوند با بیان اینکه ما مدیران قرار است مشکلات مردم استان را حل کرده نه اینکه آن ها را گره بزنیم،  افزود: قانونی که مدیران ما از آن صحبت می کنند چه پاسخی به مردم بیکار استان دارد آیا مسئولین وزارت نیرو پاسخ اینهمه بیکار را می دهند.

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=87678

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 3انتشار یافته : ۲
  1. درود،درود،درود،درود،درودٌ،درود

  2. درود خدا بر غیرت و شرف انسانی استاندار فهیم و شجاع لرستان بازوند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.