تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
10

موزه ی ژئوپارک،قشم / اثر استاد محمد حسین آزادبخت

  • کد خبر : 87742
  • 31 مرداد 1395 - 14:21

گزارش اختصاصی پاتوق هنری میرملاس از موزه ی ژئوپارک، قشم علیرضا امری کاظمی نماینده یونسکو / موزه ژئوپارک قشم برای نخستین بار انجام شده و سابقه مشابهی ندارد.   موزه ی ژئوپارک، موزه ایست که در قشم با این عنوان وجود داشته و تعداد زیادی از جانوران دریایی، فسیل ها، سخت پوستان و صدف های دریایی و […]

گزارش اختصاصی پاتوق هنری میرملاس از موزه ی ژئوپارک، قشم

علیرضا امری کاظمی نماینده یونسکو / موزه ژئوپارک قشم برای نخستین بار انجام شده و سابقه مشابهی ندارد.

 
موزه ی ژئوپارک، موزه ایست که در قشم با این عنوان وجود داشته و تعداد زیادی از جانوران دریایی، فسیل ها، سخت پوستان و صدف های دریایی و حیوانات مختلف تاکسی درمی شده در این موزه نگهداری می شده است.
به خاطر چند ویژگی، این موزه یکی از مهمترین موزه های ایران محسوب می شده است، اما چون این موزه بصورت سنتی و ابتدایی نگهداری می شد؛ زیاد مورد توجه قرار نمی گرفت.
مسئولین این موزه یک سال پیش با من تماس گرفتند و طی مذاکرات انجام شده تصمیم گرفته شد این موزه بازسازی شود و از وضعیت موجود نجات پیدا کند و به یک موزه ی مدرن و مورد تایید کارشناسان مربوطه تبدیل گردد.
کار بر روی این موزه زمانی شتاب گرفت که قرار شد تعدادی از مسئولین ژئوپارک سازمان یونسکو از انگلستان برای بازدید به قشم بیایند، تصمیمات جدی شد و از ما خواستند که پیگیر باشیم. برای این موضوع چندین بار به قشم مراجعه کردم و با مسئولین و مدیران و کارشناسان ژئوپارک دیدار داشتم و طی مذاکرات متعدد به این نتیجه رسیدیم برای این موضوع یک سناریو نوشته شود و طرح این موزه نوشته شد و بعداز جمع آوری اطلاعات برای موزه، براساس وضعیت موجود، فضاهایی خاص طراحی شد و قرار شد اجراء شوند.
به همین خاطر با مسئولین مربوطه قراردادی بسته شد و برای این طرح با اکیپی که به همراه داشتم به قشم آمدیم تا طرح سامان دهی موزه را به انجام برسانیم. چون این موزه می بایست تحت نظر سازمان یونسکو باشد، مسئولیت ما را سنگین تر کرد و من موظف شدم با نگاهی جهانی و دیدگاهی به روز برای احیاء و بازسازی این موزه بهره ببرم.
به همین خاطر من با گروهی از جوانان کوهدشت که تحت مدیریت خودم بودند برای اجرای طرحی که ارائه شده بود در قشم مستقر شدیم و طی یک زمان بسیار فشرده(دو ماه) دست به کار شدیم و در تلاشی شبانه روزی، سه صحنه بسیار بزرگ از ژئوپارک قشم را ساختیم، البته اگر ویترین ها را اضافه کنیم، درنهایت سه صحنه و ویترین های بخش عمده ای از ژئوپارک را سامان دهی کردیم و درآن طرحی مدرن و جدیدی را به نمایش گذاشتیم. تا بازرسان یونسکو که به قشم می آیند موزه را افتتاح کنند.
الان درحال حاضر این موزه توسط بازرسان افتتاح شده و همراه آنها جناب آقای علیرضا امری کاظمی که یکی از کارشناسان زبده ایرانی و صاحب کرسی در سازمان یونسکو هست همراه گروه جهت افتتاح موزه جهت افتتاح موزه ۱۶ مرداد ماه به قشم آمدند. و صحنه هایی که ما ساخته بودیم را افتتاح کردند.
درحال حاضر موزه در حد قابل ارائه ای آماده شده اما چون تکمیل آن می بایست به پایان برسد ما منتظریم در جهت گسترش و بسط موزه باز همکاری مجدد با سازمان ژئوپارک قشم داشته باشیم.
یکی از موضوعاتی که آن را عملی ساختیم بام قشم بود. بام قشم منطقه ایی کوهستانیست و چون بلند ترین ارتفاعات جزیره است ، بام قشم محسوب می شود این منطقه یکی از دیرینه ترین مکان هایی است که انسان نخستین در آن زندگی کرده است، ما آمدیم براساس آخرین دستاوردها و کاوشهایی که باستان شناسان انجام داده بودند از منطقه بازدید کردیم و از زوایای مختلف عکس های متعدد گرفتیم و با مشاوره کارشناسانی که کاوش کرده بودند صحنه ای را به این موضوع اختصاص دادیم و در بک گراند صحنه عکس هایی از توپوگرافی و چین خوردگی های بام قشم به نحو بسیار خوبی توسط نقاشان جوانی مثل چنگیز آزادبخت و محرم عبدولی اجراء شد و صحنه های پس زمینه بصورت پاناراما و دیوراما اجراء گردید.
در این طرح احجامی توسط پسرم ، نوید آزادبخت که کارشناسی ارشد معماری است و خودم و برادرزاده ام، میلاد آزادبخت با همکاری هم ساخته شد و با تلاش شبانه روزی هم اکنون صحنه بام قشم کاملا تکمیل شده است.
صحنه ی دوم که به نظر من زیباترین و یکی از معتبرترین صحنه هایی است که در موزه های تاریخ طبیعی ایران ساخته شده، صحنه ی غار نمکدان قشم است. غار نمکدان قشم یکی از پدیده های زیبا و باشکوه جزیره ی قشم است که دارای عنوانی جهانیست. این غار، طولانی ترین غار نمکی جهان است و دارای پدیده های بسیار شگرفی است.
ما با بازدیدی که از غار انجام دادیم و تصویربرداری که انجام شد و نیز با مراجعه به مطالعاتی که قبلا انجام شده بود، مطالعات میدانی و مطالعات علمی و مراجعه به کارشناسان زمین شناسی، اطلاعات جامع و کاملی بدست آوردیم و سعی کردیم بخش هایی از بافت های ( ریخت های مختلف رسوبات نمکی) در غار را تصویربرداری کنیم و از منابع تصویری که دیگران تهیه کرده بودند بهره ببریم.
آمدیم بخشی از موزه را اختصاص دادیم به ساختن ماکت بسیار بزرگی از غار نمکدان قشم که در نوع خود بسیار مورد توجه قرار گرفته است و به نظر خودم یکی از بهترین کارهایی است که به جرات میگم، در جهان در زمینه طراحی فضاهای زمین شناسی صورت گرفته است.

در این ماکت ما رسوبات نمکی را به صورت آبشارهای نمکی، قندیل های با رسوبات نمکی گل کلمی با رسوبات و نسوجی از آبهایی که بر بستر این غار شکل گرفته به نمایش گذاشتیم. ابعاد این ماکت ۶ متر طول دارد و با ارتفاع ۲.۵ متر و به عمق ۳.۵ متر می باشد
سومین صحنه که در نوع خود یکی از منحصر به فرد ترین صحنه هایی است که در موزه های ایران وجود دارد، صحنه ای است تحت عنوان ساحل ماسه ای دریا و اسکلت نهنگ با چشم اندازی از دریا و جزایری که در دریای خلیج فارس وجود دارد.
در سواحل جنوبی جزیره قشم که در مجاورت جزیره هنگام و جزایر ناز واقع شده است، جایی است به نام سواحل تخم گذاری لاک پشت ها. در حوالی این ساحل چندین سال پیش نهنگ گوژپشت بسیار عظیم الجثه ای با یک کشتی برخورد می کند که باعث می شود نهنگ به شدت مجروح شود و به ساحل کشیده می شود که متاسفانه به خاطر صدماتی که دیده بود تلف می شود و در ساحل بعداز اینکه تمام گوشت و چربی نهنگ تجزیه می شود، توسط تعدادی از مسئولین ژئوپارک، بقایای اسکلت نهنگ را جمع آوری می کنند و به انباری از موزه انتقال می دهند. اسکلت نهنگ توسط دانشمندی جانور شناس براساس آناتومی بدن جانور چیده می شود که ما از آن بهره بردیم و برای این اسکلت بستری ماسه ای به شکل پاناراما و دیوراما ایجاد کردیم. طول این صحنه ۲۰ متر و ارتفاع آن ۲.۵ متر و با عمق ۳.۵ متر می باشد، پس زمینه این صحنه چشم اندازی از کرانه های جنوبی جزیره قشم است که در ساحل آن مستند سازی شده و ماسه های ساحلی ریختیم و بعد رد امواج را به شکل خاصی ایجاد کردیم. درقسمتی از این ماکت، ساحل صخره ای نیز ایجاد کردیم. لاک پشت های دریایی تاکسی درمی شده را در این ساحل به نحوی قرار دادیم که در حال تخم ریزی هستند در پس زمینه این صحنه با نقاشی پرسپکتیوی از تجمع لاک پشت ها یی را که در حال تخم ریزی هستند ایجاد کردیم. نقاشی های این صحنه توسط چنگیز آزادبخت و محرم عبدولی انجام شده است. در ساحل ماسه ای، ما اسکلت نهنگ گوژپشت رو قرار دادیم و به شکل خاصی نورپردازی کردیم.
چون در این موزه تعداد بسیار زیادی از انواع سنگ های معدنی و سخت پوستان و انواع زیادی از ماهی ها و لاک پشت ها و نوزادان لاک پشت ها و بسیاری از اشیاء از قبل جمع آوری شده بودو تاکسی درمی شده بودند، ما اینها را به شیوه خاصی در ویترین های ویژه ای که برای این کارطراحی کرده بودیم ، جای دادیم و با نورپردازی ویژه ای به بهترین نحو در معرض دید عموم قرار دادیم.
گذشته از این موزه، موزه ی دیگری را شروع کردیم که تماشاگه حرا است، که حدود ۵۰ کیلومتری شهر قشم در کنار جنگل حرا واقع شده، ساختمانی بود که از قبل ساخته شده بود که من با مراجعه به آن ساختمان بخاطر سفارش مسئولین ژئوپارک قشم بازدید کردم و طی مطالعات زیادی که انجام دادم، طرح اولیه اجرای آن را به عنوان موزه ی دیگری ارائه کردم که ما زیرساخت های آن را نیز شروع کرده ایم که همین روزها برای اجرای موزه تماشاگه حرا اقدام خواهیم کرد. جنگل حرا یکی از پدیده های شگرف جزیره قشم است، جنگل حرا در نوع خود یکی از دیدنی ترین و منحصر به فرد ترین جنگل هایی است که پدیده حیرت آوری است که دیدن آن همه انسان ها را وا میدارد که به دیدن این پدیده خدادادی بروند. ظاهراً این کار را هم می خواهیم شروع کنیم و فعلا کارها را تا این حد انجام دادیم و بعداً متعاقباً توضیحاتی همراه با عکس برای شما عزیزان ارائه خواهم داد.
گذشته از این موزه یک ماکت بسیار بزرگی از جزیره قشم را قرار است بسازیم طول این ماکت بزرگ حدود ۲۰ متر است و عرض آن حدود ۸ متر است و در نوع خود در ایران بی نظیر است که همه جزئیات جزیره قشم که در آب های خلیج فارس قرار گرفته و جزایر هرمز و هنگام و سایر جزایر اقماری و جنگل حرا و معابر و روستا و شهرها در این ماکت نمایش داده خواهد شد.

 

 

photo_2016-08-21_01-12-14

 

photo_2016-08-21_01-08-02

 

photo_2016-08-21_01-10-21

 

photo_2016-08-21_01-12-03

 

photo_2016-08-21_01-07-11

 

photo_2016-08-21_01-08-18

 

photo_2016-08-21_01-10-09

 

photo_2016-08-21_01-10-33

 

photo_2016-08-21_01-10-44

 

photo_2016-08-21_01-10-48

 

photo_2016-08-21_01-11-40

 

photo_2016-08-21_01-11-58

 

photo_2016-08-21_01-08-42

 

photo_2016-08-21_01-08-45

 

photo_2016-08-21_01-08-59

 

photo_2016-08-21_01-09-16

 

photo_2016-08-21_01-10-53

 

photo_2016-08-21_01-10-57

 

photo_2016-08-21_01-11-01

 

photo_2016-08-21_01-11-17

 

photo_2016-08-21_01-11-22
photo_2016-08-21_01-11-31

 

photo_2016-08-21_01-11-36

 

photo_2016-08-21_01-12-09

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=87742

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 24در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۴
  1. سلام بر استاد نوک کیلیک نشقن
    نومت معروفه اژ قشم تا تشکن

  2. درودبی پایان براستادفرهمنددیارمان!
    بی تردیددستان سحرانگیزهنرش،موهبتی ست گرانسنگ که آدمی رامی کشاندبه اعماق خیال انگیزورازوارگی کائنات ودنیای پرتب وتاب پیشینیان.نوربرهزارتوی پررمزورازرخسارتاریک وغبارآلودهزاره های سراسرابهام می افشاندوحکایت گربی بدیل رنج هاوناکامی هاوشادی هاوکامیابی هاست.استاد،یکتاگوهریست که سالهاست درپهندشت کهن سرزمین مان می درخشدوجاودانه هنرش رابی دریغ عرضه می دارد.من درمقابل غظمت وشکوهمندی نام وآوازه وهنرگرانبهایش، سرتغظیم فرود می آورم.آرزومندم سالهای سال همچنان برتارک آسمان میهن مان بدرخشدوغنای هنرش راتجلی بخشد.

  3. مرد باشد انهم لک زبان و چیره دست مثل عمو محمد حسین

  4. احسنت به جناب استاد آزادبخت.

  5. دست مریزای اوسای هنرمند ، درود بی کران بر سفیر فرهنگی مردمان مفرغ و بلوط دست هایت همواره پر از اعجازباد

  6. درود خدا بر هرچی کویشتی هنرمند دست نیژی آزادبخت

  7. کارشناسان مسائل اقتصادی بر این باورند که صنعت گردشگری بزرگترین
    صنعت خدماتی جهان از نظر درآمد زایی است.و اظهار می دارند این صنعت
    دارای تنوعی است که تمامی بخش های اقتصادی کشور را در بر می گیرد.
    بنابراین غنی ترین و فقیر ترین جمعیت کشور از آن بهره می برند.
    کشور ما با داشتن جمعیت فراوان بیکار و جوان با غنیمت شمردن این فرصت
    می تواند به بهترین وجه از آن بهره مند شود. از آن جا که بازدید از آثار هنری
    و آشنایی با آداب و رسوم و پیشینه ی تاریخی و صنایع دستی و بومی کشورها
    از اهداف گردشگران است،تولید جاذبه های گردشگری توسط افراد متخصص تاثیر
    بسزایی در جذب توریست و در نتیجه افزایش درآمد ملی و رفع معضل بیکاری
    خواهد داشت.می توان گفت،استاد محمد حسین آزادبخت با راه اندازی موزه های
    مردم شناسی غرب کشور و ساخت بزرگ ترین هفت سین جهان در کرمانشاه که
    می گویم: شرح این هجران و این خون جگر این زمان بگذار تا وقت دگر
    و نیز ساخت و راه اندازی موزه ی ژئوپارک قشم و باغ مفرغ خرم آباد و ساخت
    ماکت های فراوان از آثار تاریخی، هنرمند و صنعت گری مدیر و امین و تواناست که باید
    مدیران دلسوز میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین سرمایه داران بخش خصوصی
    علاقه مند به تاریخ و محیط زیست و توسعه ی اقتصادی کشور او را که با دست خالی
    به چنین امر مهم و سترگی همت گماشته یاری نمایند تا بتواند توان خود را در توسعه ی
    این صنعت مهم بکار گیرد.

  8. ازکلیه ی عزیزانی که به هر نحو نسبت به من ابرازمحبت کرده اند سپاسگزارم .

  9. واقعا باعث افتخاری.

  10. از بر تا بحر ….ازخشکی تا دریا وتا اقیانوس…ناخدای هنربادبان برافراشته وطوفان همراه……روزی که درزورق کوچکی نشسته ودرخشکی پارو زنان بودی را به یاد دارم ..باورم نمیشد تکه چوبهای خشکیده ی باغ راکشتی کنی ودرشط هنر اندازی …وبه دریا بپیوندی …اما به این باور رسیدم درراه اقیانوسی….

  11. سلام و درود بر استاد محمد حسین آزادبخت

  12. دست مریزاد.

  13. چه فایده تو شهر خودمون ازش استفاده نمیشه (فقط موزه کوهدشت)

  14. واقعادست مریزادمتاسفم برامسئولین شهرستان خودمون که از کارای استادبومی خودمون تو فضای شهری نابسامان کوهدشت استفاده نمیشه

  15. خسته نباشیداستاددست مریزاد واقعا ازداشتن چنین سرمایه های هنری درشهرمان احساس افتخار میکنم به موفقیتهای بین المللی استاد

  16. بسیار زیبا و بی نظیره……

  17. استاد محمدحسین آزادبخت به هر سرزمینی که پا میگذارند گویی بومی همان سرزمین است که در چشم به هم زدنی فرهنگ و تمدنش را هم شناسایی میکند و هم باز آفرینی. این اعجاز هنر کمیاب استاد است .سلامتی، توانمندی و طول عمر برایش آرزوی همیشگی ماست.

  18. خدا قوت استاد ، دستت مریزاد هنرمند مسئولین شهرستان و استان باید ریال را چون اشک شوق به پایت بریزند تا آثارت چون آثار اجداد و نیاکانت که پس از سالها از دل خاک بیرون آیند و نگین بهترین موزه های دنیا می شوتد را تکمیل و به دست تاریخ بسپاری . ( دست مریزا اوسای هنرمن عین چو فرهادین کوه بیستون کن ) .

  19. استاد خسته نباشی

  20. جا دارد از زحمات و خدمات ارزشمند هنرمند ارزنده جناب آقای محمد حسین آزادبخت قدردانی بعمل آید و موجبات پیشرفت نامبرده در خلق آثار گران بهایش فراهم و تمدن گذشته کشورمان جاودان و نمایان گرذ.
    علی آزادبخت ۳۰/۶/۹۵

  21. باسلام
    دمت گرم و سرت خوش باد استاد

  22. مثل همیشه عالی و بی نظیر.

  23. واقعا زیباست کار استاد ازادبخت ………………… اگر اشتباه نکنم من به مدت یکسال در رومشگان زمانی که ایشان با اقای کسرایی و رحمانپور که در دبستان اخگر رشنو تدریس می کردند و زمان کلاس اول ابتدایی ایشان را زیارت کرده باشم….ان زمان سال ۵۸ معلم ما درکلاس اول دبستان استاد ایرج رحمانپور بودن برای همه اساتید و هنرمندان سرزمین مادریم ارزوی سلامت و سعادت دارم

  24. در برابر هنرت
    محمدحسین عزیز
    سر تعظیم فرود می آورم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.