تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
8

سقوط شش پله ای دانشگاه لرستان در رتبه بندی دانشگاهها …

  • کد خبر : 8860
  • 12 شهریور 1391 - 17:33

  سهراب شمس : سقوط شش پله ای دانشگاه لرستان در رتبه بندی دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی ایران در سال۹۰ هرساله دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی کشورهای اسلامی از طریق روش شناسی مورد بررسی قرار می‌گیرند و همین باعث رتبه بندی آنها در میان دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی کشور می شود. شایان ذکر است که معیار […]

 

سهراب شمس :

سقوط شش پله ای دانشگاه لرستان در رتبه بندی دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی ایران در سال۹۰

هرساله دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی کشورهای اسلامی از طریق روش شناسی مورد بررسی قرار می‌گیرند و همین باعث رتبه بندی آنها در میان دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی کشور می شود. شایان ذکر است که معیار و شاخص های رتبه بندی دانشگاهها و موسسات تحقیقات ایران با شاخص های چون کیفیت پژوهش، کارایی پژوهش، حجم پژوهش، نرخ پژوهش، نرخ رشد کیفیت پژوهش، نرخ رشدکارایی پژوهش، اعضای هیات علمی دارای جایزه، نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو، دانشجویان دارای جایزه در المپیادهای بین المللی، کنفرانس های بین اللملی، همکاری بین المللی، دوره های بازآموزی، برنامه های کارآفرینی و ارتباط با صنعت می باشد. اینک چه اتفاقی در دانشگاه لرستان باعث سقوط شش پله ای این دانشگاه از رتبه ۳۵ در سال ۸۹ به رتبه۴۱ در سال ۹۰ شده است که باعث نگرانی خیل عظیمی از فرهیختگان و دانشگاهیان لرستان شده است.
هر روزه دربخش عمده ای از مطبوعات لرستان ما شاهد ژست‌های حق به جانب مسئولین و متولیان دانشگاه لرستان هستیم که در قاب رنگی عکاسان و بخش رپرتاژهای آگهی روزنامه‌ها و هفته‌نامه ها قرار می گیرند و در حال گزارش عملکرد خود و تشریح آن هستند در حالی که این دانشگاه از پله ناکارآمدی و نردبان شکسته اش در حال فرو ریختن است .
در این نوشته کوتاه که آن را تنها تلنگری برای جامعه دانشگاهی ، خبرگزاری ها و مطبوعات لرستان می‌دانم به دنبال چند سئوال بوده که امیدوارم پاسخی شایسته جامعه دانشگاهی لرستان دریابم.
یکم: علت سقوط شش پله ای دانشگاه لرستان در میان دانشگاه‌های کشور چیست ؟ اگر معیار شاخص‌های پیشگفت می باشد که بخشی به گرفتن دانشجو و عضو هیات علمی برای دانشگاه بوده که پیش از این در بسیاری از هفته نامه ها و خبرگزاری لرستان خبر گرفتن دانشجو و رشته‌های جدید در مقطع ارشد و دکترا از سوی مسئولین دانشگاه بوده‌ایم.
دوم: مسئولین دانشگاه به احتمال زیاد به این موضوع آگاه و مشرف هستند که برای گرفتن دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی قطعاً باید زیر ساخت های مانند آزمایشگاه، اساتید دارای درجه علمی بالا، کتابخانه‌های تخصصی و دیگر موارد را مهیا کرده باشند سئوال اینجاست که وضعیت آزمایشگاههای تخصصی برای رشته های اعلام شده در دانشگاه چگونه است؟
سوم: در سال گذشته ما با حجم وسیعی از خبر در دانشگاه لرستان در مطبوعات مواجهه بوده که همین باعث انحراف ذهن‌ها شده و کسی از این مهم اطلاع پیدا نکند، ای کاش در یکی از همین نشست‌ها علت و عوامل این سقوط تشریح می‌شد تا شاید برای برون رفت از این شرایط در سال‌های آینده توسط اندیشمندان دانشگاهی راه حلی ارائه می شد.
چهارم: این سئوال پیش می‌آید که چند درصد خبرنگاران در جلسات مدیران به دنبال رپرتاژ آگهی برای نشریه خود هستند تا اینکه رسالت اطلاع رسانی خود را به طور دقیق و فارغ از نگاه اقتصادی برای نشریه شان به انجام برسانند. ای کاش زمینه درآمد زایی جدای از پرسش و پاسخ مدیران استان که آن هم در بیشتر موارد یک طرفه بود و پرسشی صورت نگرفته و تنها مدیران در جلسات مطبوعاتی خود تنها به ارائه گزارش و عملکرد می‌پردازند برای نشریه های استان فراهم می‌شد تا ما شاهد پاسخ گویی درست مدیران استان به مطبوعات و مردم باشیم.
پنجم: ای کاش ما در مطبوعات لرستان به جای صد درصد چاپ کردن گزارش عملکرد مدیران که آن هم به شیوه حقارت آمیزی برای نشریات صورت می‌گیرد دانشگاههای استان افراد نخبه و پژوشگران خود را به جامعه معرفی می کرد و در نشست‌های تخصصی که توسط نشریات لرستان پوشش داده می شد زمینه توسعه استان را در بخش های صنعت ، کشاوررزی و … مهیا می ساخت.
ششم: شاید تغییر و جابجایی جناب دکتر نایب زاده معاون محترم پژوهشی و فناوری دانشگاه لرستان در تیرماه سال جاری صحت مدعای ما باشد که حوزه پژوهشی دانشگاه نیاز به فعالیت بیشتری دارد و دانشگاه می‌بایست در این راستا فعالیت‌های بیشتری را در سال جاری انجام داده و ما شاهد ارتقای جایگاه دانشگاه لرستان در کشور باشیم.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=8860

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 39در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳۹
  1. من سایت رو دیدم واقعا جای تاسفه که یاسوج،شهرکرد،سنندج و چند دانشگاه دیگه که نه اسمی و نه رسمی دارند جلوتر از ما هستند!!!

  2. ضمنا آدرس اینترنتی سایت پایگاه استنادی جهان اسلام ISC جهت رجوع به رتبه بندی در سالهای ۸۹ و ۹۰ در زیر قابل مشاهده است.

    http://ur.isc.gov.ir

  3. جالبه میان مانور تبلیغاتی می دن همزمان با اعلام این رتبه بندی که ما چندین و چند عنوان دکترا گرفتیم در صورتی که این ها مربوط به شورای عالی گسترش آموزش عالیه و با توجه به چند برابر شدن ظرفیت تحصیلات تکمیلی این افزایش رشته طبیعیه و به عملکرد این آقایون ربط زیادی نداره…

  4. دوستان، من سایت رو دیدم وا اسفا وا اسفا وا اسفا …
    دانشگاه اول و مادر در استان لرستان از این دو دانشگاه هم عقب تره :

    ۱.دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان!!!!،
    ۲. شهید مدنی آذربایجان!!!!،

  5. بابا این بیچاره رو ولش کنید گناه داره، فکر کنم بعد از آموزش و پرورش که تقریبا نهایی شده اومدن سراغ این بابا، البته طبیعی هم به نظر می رسه…

  6. من هم دیدم و حالم گرفته شد، امیدوارم مسولان دانشگاه لرستان پاسخ قانع کننده ای برای افکار عمومی و مطبوعات و دانشگاهیان داشته باشند.

  7. مبارکه انشاا…، احتمالا کلی هم از خودشون بابت این پیشرفت عظیم تشکر می کنن!!!

  8. وای بر ما
    حوزه فرهنگی دانشگاه لرستان هم دست کمی از پژوهشش نداره خوبخ نگاهی هم به حوزه فرهنگی دانشگاه داشته باشید

  9. دکتر زمانی بای بای

  10. ناراحت نباشید انتظاربیشتری نداریم
    همین جا بی ایستد بهتر

  11. باسلام
    تازه مدیریت دانشگاه زمانیان دکتر!خودش رامصلح دانشگاه وابرمرداصولگرائی میداند.خدارحم کناد

  12. تازه دانشگاه امسال ۱۶۰ دانشجوی دکترا هم گرفته

  13. عجیب نیست ! باید همه چیزمان به هم بیاید ، با وجود تعصبات خشک و غیر منطقی و نگاه های متحجرانه که در اغلب مسئولین استانی مان خصوصا بومی ها بیش از این هم انتظار نمیرفت،به امید لرستانی آباد و سرفراز

  14. رتبه بندی دانشگاهها حاوی ۵ معیار کلی شامل پژوهش، آموزش، وجهه بین المللی، امکانات و تسهیلات و فعالیتهای اجتماعی-اقتصادی موسسات علمی است که هرکدام خود دارای شاخصهای مختلفی هستند که این نیز از ارزش و وزن مخصوص به خود استفاده میکند و براساس نظر آقای دکتر جعفر مهرداد رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام isc ، اطلاعات ارائه شده دانشگاهها در ارتباط با معیارهای فوق اطلاعاتیست که در طی سال ارسال کرده اند و این بدان معناست که آمار و ارقام ارائه شده در رتبه بندیها سالانه است. علی القاعده براساس استدلالهای معاون سابق پژوهشی دانشگاه لرستان می بایست در اعلام نتایج رتبه بندی دانشگاهها تصریح می شد که مثلا رتبه سال ۸۹ مربوط به سالهای ۸۴،۸۵ و ۸۶ است و رتبه سال ۹۰ مربوط به سالهای ۸۷،۸۸ و ۸۹ می باشد که اصولا غیر منطقیست و براین اساس وضعیت سال ۹۰ در سال ۹۳ اعلام می گردد!!! کما اینکه سرپرست پایگاه isc در مقایسه رتبه بندی دانشگاهها در سال ۸۹ و ۹۰ به عنوان مثال از دانشگاه شیراز به عنوان دانشگاهی که در سال ۹۰ نسبت به سال قبل یعنی ۸۹ یک پله صعود داشته نام می برد و یا دانشگاههای تبریز و خواجه نصیر که یک پله تنزل داشته اند و…

  15. البته اگر مسئولین دانشگاه در دوسال اخیر هیچگونه عملکرد قابل ارائه نداشته کما اینکه به عنوان مثال حتی یک طرح اساسی ساختمانی را نیز آغاز نکرده اندو مجبور به ارائه عملکرد سالهای قبل به عنوان عملکرد خود شده اند بحث دیگریست، ضمنا این را هم می پذیریم که تنها معیار، فعالیتهای پژوهشی نبوده و معدل شاخصهای یاد شده بیانگر سقوط شش پله ای دانشگاه لرستان است که این خود جای تفکر و تامل بیشتری دارد.به هر حال از زحمات و حتی پاسخ ایشان نیز تشکر و قدردانی نموده و به کلیه مسئولین ذیربط توصیه می نماییم بجای فرار به جلو و توجیه ضعف عملکردی، به تلاش در راستای بهبود کیفی امور بپردازند.

    با سپاس فراوان از مدیریت سایت میرملاس به خاطر تعهد رسانه ای و دلسوزی قابل تقدیرشان.

  16. من هم مانند دوستان فوق از اینکه مسئولان پاسخگویی به سوالات را وظیفه خود می دانند احساس مثبتی دارم اما معتقدم اگر انتقادات صورت گرفته مستدل نبوده و بیشتر رویکرد تخریبی داشته باشد موجب برداشت غلط و سو استفاده های خاص می شود به ویژه از نویسنده ای که خود را هیات علمی معرفی کردند انتظار می رفت با یک جستجوی ساده فرمول محاسبه امتیازات در سالهای مختلف را تحلیل می کردند. دوستان اگر جستجو کنید فرمول سال گذشته که مبنای محاسبه است نکات قابل توجهی دارد
    نمره دهی در چهار محور پژوهشی، آموزشی ، وجهه بین المللی ،تسهیلات-امکانات و، فعالیت های اجتماعی-اقتصادی انجام شده است فرمو لهای بخش پژوهش به صورت زیر منتشر شده اند
    ۱- کیفیت پژوهشی
    A1= [ تعداد مقالات ۲۰۰۸-۲۰۰۶/(تعداد ارجاعات ۲۰۱۰-۲۰۰۶ به مقالات ۲۰۰۸-۲۰۰۶)]* ۰/۱۵
    ۲- کارایی پژوهش

    A2= ]میانگین تعداد هیات علمی در سال های تحصیلی ۸۷-۸۶ تا ۸۹-۸۸ / تعداد مقالات ۲۰۱۰-۲۰۰۸[*۰/۱۵

    ۳-حجم پژوهش
    A3= (تعداد مقالالت ۲۰۱۰-۲۰۰۸) *۱۵/۰

    ۴- فرمول رشد کیفیت پژوهشی (فرمول چن قسمتی است اما ارجاعات مقالات ۲۰۰۸-۲۰۱۰ را بررسی کرده)

    ۵- رشد کارایی پژوهش
    A5= A2*0/05

  17. واقعا از سایت شما ممنونم که بخشی از واقعیات تلخ دانشگاه لرستان رامطرح کرد .چون هر از چند گاهی در دانشگاه لرستان شاهد حضور خبرنگارانی هستیم که با گرفتن کارت هدیه نقدی!!!!! اخبار معکوسی از وضعیت دانشگاه منعکس می کنند.
    بازم دم شما گرم!

  18. حوصله داریدحرص زمین و زمان لرستان و می خورید؟!بیکارید؟به درک.،

  19. با سلام
    بنده خودم یکی از دانشجویان این دانشکاه ( دانش را می کاهد) بودم.اساس این بدبختی را باید در بین مسئولین بی کفایت این دانشکاه از دکتر؟ صادقی گرفته تا دکتر بهرامی و همچنین آقای اسدی و دکتر شمس و تمامی کسانی که لرستانی و بی سواد علمی و بی لیاقت هستند جستجو کرد.از من میشنوید خانه نشین شدن بهتر از رفتن به دانشکاه لرستان می باشد.در این دانشکاه به تمام شئونات انسانی دانشجویان توهین شده و بجز بدنامی استان چیزی به دست دانشجوی از خانواده دورافتاده بی پناه نمیدهد.
    درشو تخته کنین لطفا”

    • سلام برادر عزیزم من هم دانشجوی دانشگاه لرستان هستم وضع بدهست شاید خدا مارو فرستاده تا با تلاش درستش کنیم بخدا این کار به گردن ماست ما میتونیم این حق پایمال شده ی این مردم مظلوم رو بگیریم.وسلام اگر واقعا حقیقتو می خواهی ایمیل بده

  20. نمیخوام بگم تقصیر کیه ولی ازشون میخوام سطح دانشگاه رو بالا ببرن. چون این حق ما دانشجوا و وظیفه ی اکید اوناس.لطفا ساده از کنار این بی کفایتیا نگذرین .ازتون انتظار بیشتری داریم”

  21. تا امتی خودش نخواهدخدا سرنوشت اوراتغییر نمی دهد یا علی بگیم ووضع این دانشگاه رو درستش کنیم در این کارخیر خدا با ماست

  22. تا عناصر دانشگاه تغییر نکنند هیچی تغییر نمی کنه این می تونه یک شروع باشد

  23. ما نباید منتظر دیگران باشیم تا کاری کنن بلکه خود باید اقدام کنیم

  24. لرستان شعار می دهد وبس

  25. خیلی شکه شدم باید دکترزمانیان پاسخگوباشه

  26. واقعا برای کارکنان دانشگاه لرستان متاسفم که حتی از یه دانشگاه بی اس ورسم مثل دانشگاه شهید مدنی هم عقب افتادن

  27. من دانشجوی یه دانشگاه خوب بودم که در مقطع ارشد با داشتن یه رتبه خوب و داشتن احتمال صددرصدی قبولی در دانشگا های برتر کشور متاسفانه به علت خوشبینی بیجا دانشگاه استانم رو برای ادامه تحصیل انتخاب کردم.ولی با ورود به این دانشگاه از زندگی ناامید شدم نه سطح علمی نه استاد باسوادی نه هیچی.برای پایان نامه معلوم نیست باکدوم استاد راهنما…..
    چرا به خاطر تعصب و…اعضای هیئت علمی جدیدی گرفته نمیشه.چرای استادای باسوادی هم که اینجا بودن رفتن یا دارن میرن؟؟؟؟؟؟؟
    اقایون کلاه تونو بذارید بالاتر دانشکده فنی استاد میخواد خجالت بکشید از استان های دیگه……….
    درد این دانشگاه رو باید به کی بگیم کی صدامونو میشنوه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  28. انگار هیچکس این نظراتو نمیخونه

  29. به نظر من بارزترین ویژگی که باعث میشه یه دانشگاه از لحاظ رتبه در وضعیت بهتری قرار بگبره استاد های اون هستند و ما با این وضع استاد هایی که داریم بعید میدونم که موفق به صعود بشیم… به نظر من ما باید تو گزینش استادامون تجدید نظر کنیم.

  30. این رتبه هم براش زیاده……….اخه دانشگاه نیست یه دبیرستانه…….

    • واقعا شما چرا انقد ضعیف فکر می کنید چرا خدا را در نظر نمی گیرید. شما برایتان همان مدیریتهای قبلی بهتر بود

  31. دوستان من ورودی نیمسال دوم ۹۱ رشته نانو هستم با توصیفات شما یحتمل نیام بهتره! اونم از ۸۰۰ کیلومتری.
    راستی وضعیت خوابگاه چطوره؟

  32. در دانشگاه لرستان روابط خویشاوندی بر لیاقت وقابلیت کاری ارجحیت دارد ریشه ی این ۶ پله سقوط هم به بی لیاقتی وبی کفایتی وعدم مسئولیت مسئولین این دانشگاه ودر راس آنها دکتر زمانیان مربوط میشود…

  33. من خودم بچه خرم ابادم دانشگاه لرستان واسم دعوت نامه هم بفرسته نمیرم داخلش چه برسه درس بخونم دانشگاه ازاد چابهار بهتره ازش……….

  34. دوستان سلام_نظراتو خوندم قلبم داره می ایسته!یعنی اینقد اوضاعش خرابه؟ من نیمسال دوم ارشد لرستان قبول شدم! نیام؟بیام؟تلف میشم یعنی؟

    • سلام.نه بابا!به نطر من همه ی دانشگاه ها از این مشکلات دارند حتی دانشگاه تهران.ما باید خودمون تغییرش بدیم.مشکل از ما دانشجوهاست که هیچ کاری نمی کنیم.وخودمون رو به بیخیالی میزنیم.

      • سلام منم باشما موافقم نسیم خانوم!همین الان توی گوگل تایپ کردم سطح علمی دانشگاه تهران انقدر عکسای جالبی نشون داد که دیگه خوشم نیومد متنش رو بخونم.ما خودمون باید دست به کار شیم..ماباید بخوایم تا مجبور بشن بهمون بهترینارو بدن.ماچراباید از کشور های دیگه پایین تر باشیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  35. با سلام تمامی دیدگاههاروخوندم واقعا متاسفم ما کلی مردم شهرهای دیگه از فرهنگ لرستان صحبت می کنن اونوقت وضع دانشگاهیانمون اینه میخاستم انتقالی بگیرم اینقدر برخورد مسئولین ساختمان روشن بد بود بابام گفت همون جا بمون. سطح سواد استاددر مقاطع بالاتربادانشجویکی است چیزی که مهمه تلاش دانشجوست که دربین دانشجویان دانشگاه دیده نمی شود.کشور ما از ابر قدرت ها بالاتر است اگه تلاش می کردیم با بیانات رهبری به خود کفایی برسیم نه منتظر ازمون استخدامی باشیم واین در گرو تلاش مسئولان است.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.