تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

بتخانه، غاری در کوهدشت

  • کد خبر : 89880
  • 02 آبان 1395 - 13:50

  یک باستان‌شناس گفت: در غار بتخانه ستون‌های آهکی مرتفعی به شکل بت ایستاده وجود دارد. به گزارش میرملاس؛عطا حسن‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، بیان کرد: غار بتخانه در موقعیت جغرافیایی ۴۱،۲۵،۳۳ درجه عرض شرقی و ۳۸،۴۶،۴۷ درجه طول شمالی و در ارتفاع حدود ۱۵۰۰ متری در ۲۱ کیلومتری جنوب شرقی شهر […]

256

 

یک باستان‌شناس گفت: در غار بتخانه ستون‌های آهکی مرتفعی به شکل بت ایستاده وجود دارد.

به گزارش میرملاس؛عطا حسن‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، بیان کرد: غار بتخانه در موقعیت جغرافیایی ۴۱،۲۵،۳۳ درجه عرض شرقی و ۳۸،۴۶،۴۷ درجه طول شمالی و در ارتفاع حدود ۱۵۰۰ متری در ۲۱ کیلومتری جنوب شرقی شهر کوهدشت و در گردل‌کوه یا دم‌چهر واقع است.

وی اضافه کرد: نزدیک‌ترین روستا به این غار آبادی دم‌چهر یا قرعلیوند بوده که در ۱.۵ کیلومتری آن قرار گرفته است.

حسن‌پور ادامه داد: این غار از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده که قسمت شمالی آن وسیع‌تر است. طول غار حدود ۲۰۰ متر و عرض آن به طور متوسط ۲۰ متر است. این غار دارای انواعی از استالاگتیت‌ها و استالاگمیت‌های کربناته است که برخی از  آنها چند ده متر ارتفاع دارند.

این محقق باستان‌شناس تصریح کرد: از مشخصه‌های این غار وجود رسوبات فراوان درون غاری است که حجم بالای این رسوبات باعث نسبتاً محدود شدن دهانه آن شده‌اند. با این حال طی کاوش‌های اخیر به سرپرستی مرتضی گراوند در غار بتخانه مجرای ورودی آن به گونه‌ای حفاری شد که امکان ورود و خروج را تسهیل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: جالب‌ترین جاذبه‌های غار را می‌توان به قندیل‌ها و ستون‌های آهکی مرتفع و تنومند آن که به شکل بت‌های ایستاده‌اند منسوب داشت. تاریکی فضای درون غار به حدی است که بدون روشنایی مناسب نمی‌توان راه و مسیر غار را شناخت.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=89880

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.