تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

با احداث سد معشوره در تنگ «گاوشمار» نور آباد، پلدختری ها بیشتر از کوهدشتی ها سود می برند

  • کد خبر : 91673
  • 07 آذر 1395 - 10:59

  محمد فیضی/ میرملاس: چند سالی است متاسفانه عده ای در خصوص سد معشوره اطلاعات اشتباهی به مردم شریف، نجیب، شهید پرور و ولایی پلدختر می دهند که اگر سد معشوره در بالادست احداث شود آب به پلدختر نمی رسد و همه چاهها و چشمه های شهرستان خشک شده و به واقع پلدختر به یک […]

 742410

محمد فیضی/ میرملاس: چند سالی است متاسفانه عده ای در خصوص سد معشوره اطلاعات اشتباهی به مردم شریف، نجیب، شهید پرور و ولایی پلدختر می دهند که اگر سد معشوره در بالادست احداث شود آب به پلدختر نمی رسد و همه چاهها و چشمه های شهرستان خشک شده و به واقع پلدختر به یک بیابان تبدیل می شود. در این خصوص خوب است مردم صبور پلدختر به چند نکته توجه و سپس واقع بینانه در خصوص احداث سد معشوره قضاوت کنند.
۱- محل و ساختگاه سد معشوره:
بر اساس آمار اداره مطالعات شرکت آب منطقه ای لرستان، میانگین آبدهی بلند مدت (۶۰ ساله) رودخانه کشکان در محل ایستگاه آب سنجی پلدختر واقع در ورودی شهر پلدختر ابتدای پل باستانی سالیانه معادل یک میلیارد و۶۳۶میلیون متر مکعب است. رودخانه کشکان در بالا دست دارای دو شاخه است. یکی شاخه رودخانه خرم آباد است که بعد از پیوستن شاخه های فرعی آب شوراب، معمولان، رودخانه چولهول و مادیان رود، با آبدهی حدود یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب، پس از طی مسیر نسبتاً طولانی به شهر پلدختر می رسد و قرار نیست بر روی آن سدی در بالا دست احداث شود. شاخه دوم که همان رودخانه کشکان معروف است پس از تلاقی رودخانه های کاکارضا و دو آب الشتر با عبور از تنگ معشوره (گاو شمار) واقع در شهرستان نور آباد، در منطقه دو آب ویسیان به رودخانه خرم آباد می پیوندد. کل آبدهی این شاخه حدد ۵۸۶ میلیون متر مکعب است که قرار است سد معشوره بر روی همین شاخه دوم و در محل تنگ گاوشمار یا همان تنگ معشوره نور آباد احداث گردد.
۲- کلاً سدها از جمله سد معشوره را بر اساس دبی سیلابی طراحی می کنند نه بر اساس آبدهی پایه. به عبارتی سد معشوره را برای مهار و کنترل سیلاب های فصل زمستان و بهار که در زمان کـوتاهی از حـوضه خارج می شوند و پس از رساندن خسارت های جانی و مالی به شهرستان پلدختر، به پشت سد کـرخه می رود ساخته می شود که هیچ نفع و سودی برای پلدختر ندارداما پس از ساخت سد مردم پلدختر قدر این نعمت بزرگ را خواهند دانست.
۳- سد معشوره ، سدی برق آبی است و هدف اصلی از ساخت آن تولید بین ۹۶تا ۱۰۶مگاوات برق است با این توصیف قرار است درپایین دست سد معشوره مقدار ۵۰ میلیون متر مکعب از آب رودخانه به وسیله ایستگاه پمپاژ فقط جهت مصرف شرب و صنعت به شهر کوهدشت انتقال یابد.
۴- ساخت سد معشوره هیچ گونه تاثیر منفی بر روی آب چشمه ها و چاههای پلدختر ندارد.
۵- مهمترین مشکل شهرستان پلدختر در آینده، کمبود آب ایستگاههای پمپاژ در دست اجرای واشیان ، جایدر، چم مهر، جلگه خلج، زیودار، آبمیران کوشکی ویک هزارو۲۰۰ دستگاه موتور تلمبه منصوبه بر روی رودخانه کشکان است. باتوجه به اینکه سد معشوره یک سد برق آبی است. این سد در واقع یک سد تنظیمی برای پلدختر محسوب می شود و با رها سازی آب برای چرخش توربین ها در آینده نیز، آب بهنگام و مورد نیاز ایستگاههای پمپاژ و موتور تلمبه های شهرستان در فصول کم آبی نیز تامین خواهد شد.
۶- همچنین سیلاب شهر پلدختر با احداث سد معشوره مهار و کنترل می شود و همین سیلاب خانمان سوز که تا دیروز ترس و هراس در دل مردم می کاشت تبدیل به نعمت شده و با رها سازی در فصول کم آبی ، آب کشاورزان منطقه را تامین می نماید و سرسبزی، طراوت و رونق کشت و کار را به مردم پلدختر هدیه می کند.
بنابراین با احداث سد معشوره بیشترین سود و بهره را اول شهرستان پلدختر می برد و سپس شهرستان کوهدشت. پلدختر از آب آزاد شده استفاده کشاورزی می نماید و سپس شهر کوهدشت که از این آب فقط برای شرب و صنعت استفاده می نماید.
از آنجا که نگارنده اصالتاً پلدختری و زاده روستای افرینه است و با همه ارادتی که به همه مردم شریف لرستان دارم اما یک تعلق خاطر به دیار بالاگریوه داشته و همواره، از بی توجهی مدیران و دولت ها به شهرستان پلدختر انتقاد کرده ام . اما در خصوص سد معشوره با لحاظ نمودن آمارهای کارشناسی و ارائه دلایل و مدارک متقن، رجاء واثق دارم که پلدختری ها بیشتر از کوهدشتی ها در آینده ، از احداث سد معشوره سود خواهند برد.
لذا به عزیزان شهرستان پلدختر توصیه می نمایم که احساسی با موضوع برخورد ننمایند و از نظر کارشناسان و متخصصین آب نهایت بهره را ببرند.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=91673

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. خدا رحمت کند پدر و مادر هر چی آدم منطقیه،اینو بهش میگن دو کلمه حرف حساب

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.