تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

«شاهرخی» مورد نقد جدی اصلاح طلبان!/ شاهرخی رفت؛ اگر چه خیلی دیر!

  • کد خبر : 91752
  • 09 آذر 1395 - 19:18

شهریار فرجی نصیری*/ میرملاس: بالاخره پس از کش و قوسهای فراوان و ایجاد اختلافات عدیده بین اصلاح طلبان و حامیان دولت در استان، سید سعید شاهرخی معاون سیاسی- امنیتی استاندار لرستان به قزوین نقل مکان کرد. شاهرخی که بدون شک یکی از پرحاشیه ترین مدیران استانی طی سالهای اخیر بود، مورد نقد بسیار جدی اصلاح طلبان […]

%db%b2%db%b0%db%b1%db%b5%db%b1%db%b2%db%b2%db%b2_%db%b1%db%b1%db%b3%db%b6%db%b3%db%b7-1024x723-620x330

شهریار فرجی نصیری*/ میرملاس: بالاخره پس از کش و قوسهای فراوان و ایجاد اختلافات عدیده بین اصلاح طلبان و حامیان دولت در استان، سید سعید شاهرخی معاون سیاسی- امنیتی استاندار لرستان به قزوین نقل مکان کرد. شاهرخی که بدون شک یکی از پرحاشیه ترین مدیران استانی طی سالهای اخیر بود، مورد نقد بسیار جدی اصلاح طلبان استان، خصوصاً نسل جوان و نواندیش اصلاح طلب قرار داشت. شاید مهمترین نقدی که به ایشان وارد بود و لبه تیز انتقادات منتقدین هم متوجه همین امر بود، باخت ۸ بر ۱ انتخابات ۷ اسفند ۱۳۹۴ بود که باعث پیروزی قاطع اصولگرایان در انتخابات مجلس شورای اسلامی شد و عملاً عرصه را برای اصلاح طلبان و حامیان دولت تنگ تر از گذشته نمود.

از این رو، بلافاصله پس از شکست سنگین اصلاح طلبان در انتخابات ۷ اسفند، زمزمه های تغییر معاونت سیاسی استاندار در سپهر سیاسی استان پیچید. بسیاری از منتقدان عامل اصلی شکست اصلاح طلبان و حامیان دولت را معاون سیاسی استاندار دانسته و معتقد بودند که معاونت سیاسی به عنوان اتاق فکر و برنامه ریز سیاسی دولت در استان ضعیف عمل کرده و حتی پا را از آن فراتر گذاشته و معتقد بودند که وی از نیروهای اصولگرا در انتخابات حمایت کرده است.

به همین دلیل تغییر معاون سیاسی- امنیتی استاندار پس از انتخابات، تقریباً تبدیل به یک خواست عمومی در بین بسیاری از اصلاح طلبان و حامیان دولت در استان شده بود. البته قابل کتمان نیست که بخشی از اصلاح طلبان خصوصاً در مرکز استان تا آخرین لحظه همچنان از شاهرخی حمایت می کردند. اما بخش اعظم اصلاح طلبان و حامیان دولت- خصوصاً در شهرهای جنوبی تر مانند کوهدشت و پلدختر با جدیت خواهان تغییر وی بودند.

شاید به جرأت بتوان گفت که اصلاح طلبان پلدختر بیشترین رضایت خاطر را از تغییر معاون سیاسی استاندار داشته و این تغییر تبدیل به یک مطالبه عمومی نه تنها در بین سیاسیون و اصلاح طلبان بلکه در بین بخش اعظمی از توده مردم پلدختر نیز شده بود. به همین دلیل این تغییر با استقبال بسیار گرم اصلاح طلبان و حامیان دولت در پلدختر روبرو شده و این موضوع را با بررسی پست های گروه تلگرامی «رویش نو» که پایگاه تلگرامی متعلق به اصلاح طلبان پلدختر است، به روشنی می توان مشاهده نمود(شایان ذکر است که اصلاح طلبان و حامیان دولت در پلدختر سید سعید شاهرخی را یکی از عوامل اصلی عدم توفیق کاندیداهای مورد حمایتشان در انتخابات ۷ اسفند می دانند).

در طرف دیگر، اصلاح طلبان کوهدشت نیز که در انتخابات ۷ اسفند ۱۳۹۴، شرایطی مشابه پلدختر را تجربه کرده و با عدم توفیق کاندیدای مورد حمایتشان مواجه شدند، از منتقدین جدی شاهرخی بوده و خواهان تغییر وی بودند. اما علیرغم درخواستهای مکرر اصلاح طلبان و حامیان دولت، مهندس بازوند، استاندار لرستان همچنان حاضر به تغییر شاهرخی نبوده و وی را در سمت خود حفظ کرد. اما بالاخره پس از ماه ها انتظار، حبیب الله خجسته پور رئیس ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در انتخابات ۱۳۹۲، جانشین شاهرخی شده و به عنوان سرپرست جدید معاونت سیاسی- امنیتی استاندار منصوب شد. خجسته پور که سابقه فرمانداری شهرستان خرم آباد را هم در رزومه کاری خود دارد، هم تجربه کافی برای این سمت را دارا می باشد و هم از شناخت مناسبی از نیروهای سیاسی استان برخوردار است. بنابراین انتظار می رود که با حمایت اصلاح طلبان و حامیان دولت از تصمیم استاندار، فضای سیاسی استان به نفع آنها تغییر پیدا کند.

تغییر معاونت سیاسی- امنیتی استاندار را می توان در راستای ترمیم کابینه محلی مهندس بازوند ارزیابی کرد.  مهندس بازوند که به مرد اقتصادی لرستان معروف است و در زمینه فعالیتهای عمرانی توفیقات چشمگیری داشته، در زمینه سیاسی-خصوصاً پس از شکست حامیان دولت در انتخابات ۷ اسفند- مورد انتقاد برخی سیاسیون حامی دولت قرار داشت. از این رو امید است که با مدیریت جدید مهندس خجسته پور، تحرک چشمگیری در فضای سیاسی استان به نفع نیروهای حامی دولت به وجود آید.بنابراین می توان گفت تصمیم جدید مهندس بازوند می تواند برخی ضعفهای موجود در حوزه عملکرد سیاسی مجموعه استانداری را پوششش داده و صلابت بیشتری به این مجموعه دهد.

اما بدون شک علیرغم همه بیمها و امیدها، مسیر پیش روی مهندس خجسته پور مسیری هموار نخواهد بود و مسیری سنگلاخی و سرشار از چالشهای فراوان است؛ چرا که سیاست در استان لرستان همواره پرآشوب و پرتنش بوده و صندلیهای سیاسی بیش از هرجای دیگری لرزان است. به جرأت می توان گفت مهمترین چالش پیش روی مهندس خجسته پور، شکاف عمیقی است که پس از انتخابات ۷ اسفند بین اصلاح طلبان و حامیان دولت در همه حوزه های انتخابی به وجود آمده است. در یک طرف این کلاف سر در گم و پر تنش سیاسی، اصلاح طلبانی قرار دارند که از لیست امید حمایت کرده و علیرغم شکست در انتخابات مجلس، همچنان چشم امیدشان به عملکرد دولت و تصمیم های سیاسی آن در حوزه مدیریت است و بواسطه تعهد اصلاح طلبی، خود را مستحق این توجه می دانند.

در طرف دیگر اصلاح طلبانی قرار دارند که از نمایندگان اصولگرا حمایت کرده و پس از پیروزی در انتخابات مجلس، انتظاراتی دارند که از طریق نمایندگان پی گیر این مطالبات هستند. در آنسوی این دو طیف نیز نیروهای اصولگرا و ۸ نماینده اصولگرا قرار دارند که بدون شک زیر بار تغییرات جدید به نفع نیروهای اصلاح طلب نخواهند رفت و از طریق ابزارهایی که در دست دارند، فشارهای مضاعفی بر مجموعه استانداری وارد خواهند ساخت. از این رو، کار در این سه ضلعی پرتنش برای مهندس خجسته پور بسیار سخت خواهد بود.

در بسیاری از حوزه ها تغییرات سیاسی باب میل نمایندگان نبوده و یا بالعکس با مخالفت اصلاح طلبان و حامیان دولت روبرو شده است. در بروجرد مهندس کورانیفر اگر چه با استقبال اصلاح طلبان بروجرد مواجه شد، ولی این تغییر مورد انتقاد جدی نمایندگان اصولگرا قرار داشت. در رومشگان ورود مهندس درمنان موجب مسرت اصلاح طلبان حامی لیست امید شد اما از طرف دیگر این تغییر خیلی خوشایند اصلاح طلبان حامی نماینده فعلی و اصولگرایان نبود. در پلدختر که پرچالش ترین حوزه سیاسی پس از انتخابات ۷ اسفند بوده، اصلاح طلبان حامی لیست امید تا آخرین لحظه از مهندس درمنان حمایت کردند و اکنون نیز منتقدین و مخالفین جدی انتصاب های هفته های اخیر در حوزه های مدیریتی و تقویت مخالفین دولت و تضعیف جایگته دولت  هستند. در آنسوی پازل سیاسی پلدختر نیز حامیان نماینده قرار دارند که به دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا تقسیم می شوند. اگر چه بدنه اصلاح طلب حامی نماینده از دستیاری حمایت می کند، اما اصولگرایان حامی نماینده، رغبت چندانی به سرپرست جدید ندارند.

همانطور که مشاهده می شود فضای سیاسی استان پس از انتخابات ۷ اسفند، فضایی پر تنش و پرآشوب شده و مرزبندیهای سیاسی تغییر معناداری پیدا کرده اند و این امر کار را برای مهندس خجسته پوردشوارتر از قبل می کند. اما بدون شک با نزدیک شدن به فضای انتخاباتی سال ۹۶، مهمترین چالش پیش روی وی، بازیابی اتحاد دوباره بین اصلاح طلبان و حامیان دولت و از بین بردن تنشها و اختلافات موجود میان آنهاست؛ که این تنشها می تواند به تضعیف دولت و کاهش سبد رأی دکتر روحانی در انتخابات پیش رو بینجامد. از این رو باید منتظر ماند و دید که در این مثلث پر آشوب سیاست لرستان، معاون سیاسی جدید چگونه تعادل را بین اضلاع این سه ضلعی پیچیده ایجاد می کند و انشقاقات بین حامیان دولت را ترمیم خواهد کرد. نتیجه هر چه باشد، این تغییر را باید به فال نیک گرفت و از این تصمیم مهندس بازوند استقبال کرد و آن را گامی در جهت تقویت حامیان دولت در استان ارزیابی کرد.

*دکترای علوم سیاسی و عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آیت­الله بروجردی

منبع: بلوطستان

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=91752

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 7در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۷
  1. آقای شاهرخی نه به انتقادات اصلاح طلبان اعتنا می کرد ونه از آنها دفاع می کرد نتیجه خود رای بودن ایشان بالا آمدن هشت نماینده اصول گرای مجلس فقط وفقط حفظ پست معا ونت وچند ین نفر افراد در وبر خود ان شا الله در س عبرت عملی باشد برای جناب خجسته پور در کسوت معا ونت سیاسی که ایشان شخصیتی اصلاح طلب و مو رد وثوق می باشند وشخصیت حقیقی ایشان بالاتر از پست ومقام ظاهری می باشد

  2. این متن چند تا سوال تو ذهن من ایجاد کرد
    ۱- آقای خجسته پور مدرک دانشگاهیشون چی هست که بهشون میگید مهندس؟
    ۲- از کجا اینقدر مطمئنید که مأموریت شاهرخی این بوده که اصلاح طلب ها تو مجلس رأی بیارن؟ اگر اینطوره که شما میگید پس حمایت بی شائبه رحمانی فضلی از ملکشاهی در کوهدشت و رستمیان در الشتر و نورآباد رو چطور توضیح میدید؟

  3. در زمان ایشان فعا لان اصلاح طلب استان و شهرستانها به علت وضعیت نا به سامان سیاسی استان انگیزه ای برای برگزاری همایشهای استاتانی وشهرستانی از خود بروز ندادند که همین امر باعث افتراق وعدم تعامل بین اصلاح طلبان وحامیان دولت شد واگر هم تک و توکی جلسات بر گزار می شد مجموعه اصلاح طلبان به خاطر اختلافات درون گروهی شرکت نمی کردند که منجر به شرکت تعداد افراد محدود می شد که این خود زمینه وبهانه ای می شد برای جریان رقیب که از این وضعیت نا مناسب وشکننده بهره برداری لازم داشته باشند ودر زمان انتخابات بهترین استفاده را ببرد ودر نهایت اصول گرایان وارد مجلس بشوند منظور این نیست که دست اصلاح طلبان را می گرفت و وارد مجلس می کرد که این موضوع نه قانون اجاز ه می دهد ونه در توان ایشان بود لکن وظیفه ذاتی ایشان جوی آرام وبا شر ونشاط می بایست فراهم شود وانسجام واتحاد کامل بین مجموعه اصلاح طلبان حاکم می شد تا به خوبی نتیجه آن را به خوبی احساس می کردیم تا آنجایی که من اطلاع دارم متا سفانه بین مجموعه اصلاح طلبان خرم آباد -کوهدشت – پلدختر – دلفان وحدت رویه جود ندارد که متا سفانه همین منجر با این شد که مدیران کل از این موقعیت آماده شده به نفع خود استفاده بکنند ودر انتصابات خود با بی شرمی و بی اعتنایی خاص مدیران اصول گرای جبهه پیداری را در ادارات زیر مجموعه خود منصوب نمایند مدیران کلی که با نام ورسم دولت تدبیر وامید منصب ریاست را تصاحب کردند در عوض پشت پا زدند به دولت ومجموعه اصلاح طلبان وحامیان دولت نمونه بارز وملموس آن انتصابات اخیر صفی خانی که حاکی از انتصابات نیروهای جبهه پا یداری وطرفداران احمدی نژادی که به خاطری سیاستهای غلط اش از گردو نه سیاسی کشور بحمد الله حذف گردید مشا هده می کنیم که در این بین معا ونت سیاس سابق نه تنها تذکری نداد بلکه حامی ایشان بود ودر پایان حد اقل انتظاری که از آقای خجسته پور می رود حمایت تام وکامل از مجموعه حامیان دولت در ادارات که این روزها متا سفانه با عملکرد هم چون مدیران کلی واقعا زندگی را در حوزه سیاسی با وجود دولت تدبیر وامید به سختی می گذرد در صورتی که پایان چهار ساله دولت رو به اتمام است و روزنه ای امید در تعدادی از ادارات وجود ندارد ودر نهایت عامل همه اینها به خاطر بی تفاوتی مدیر سابق بود

  4. بسیار محکم مستدل وشقاف تو ضیح و منعکس فر مودید خدا می داند این جو وسیاست تا کنون بر فضای غبار آلود استان حاکم بود اصلا گفتگو و دیا لوگ معنا وجایگاهی نداشت

  5. دوستان عزیز اصلاح طلب در استان باید مطلع باشند که درحال حاضر ۸نماینده اصولگرا در استان در برابر یک نماینده اصلاح طلب قرار دارند واین کار را برای هر معاون سیاسی سخت میکند نمایندگانی که هر کدام نفوذ زیادی در بالادست حکومت دارند وبعضا چندین دوره نماینده مردم بوده اند پس معاون سیاسی بایدمحتاط باشد وبا نمایندگان کجدار مریض رفتار کنند از طرفی رحمانی فضلی با اصولگرایان ساخت وپاخت دارد از طرفی فرماندار طرفدار نماینده را در کوهدشت انتخاب می کند ودر سوی دیگر فرماندار نماینده را در رومشکان وکوهدشت بر میدارد ودر جای دیگر فرماندارمیکند .
    نمایندگان هم بازیهای سیاسی را آموخته اند ودر تبلیغات خودرا حامی دولت می نامند .خلاصه در استان لرستان مرزبندی های سیاسی به شدت قاطی پاطی شده وسره وناسره از هم جدا نیست واین برای خجسته پور اصلا کار راحتی نیست که آزادانه برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ خود را آماده سازد .

  6. مشکل استان لرستان صرفا مربوط به سیاسیون کوهدشتی میباشد که با هر حزبی تغییر رنگ میدهند. اقای اسفندیارپور مثلا اصلاح طلبن؟ من تا روزی که کوهدشتیها سران یک حزب باشن از ان حزب حمایت نخواهم کرد.

  7. ازمتن کاربردی وتحلیل اقای دکتر نصیری تشکرمینمایم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.