تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
12

سیلی «سیلاب» بر صورت بزرگ‌ترین انارستان کشور

  • کد خبر : 92902
  • 06 دی 1395 - 11:37

لرستان به دلیل قرار گرفتن در شرایط خاص جغرافیایی همواره با مخاطرات طبیعی بسیاری روبه‌رو است. از مهم‌ترین این بلایا می‌توان به سیل اشاره کرد. هر ساله به دلیل ضعف زیرساختی و وقوع چنین حوادثی خسارات بسیار زیادی به بخش‌های مختلف استان وارد می‌شود. به گفته مسئولان در ۲ سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت […]

175

لرستان به دلیل قرار گرفتن در شرایط خاص جغرافیایی همواره با مخاطرات طبیعی بسیاری روبه‌رو است. از مهم‌ترین این بلایا می‌توان به سیل اشاره کرد. هر ساله به دلیل ضعف زیرساختی و وقوع چنین حوادثی خسارات بسیار زیادی به بخش‌های مختلف استان وارد می‌شود. به گفته مسئولان در ۲ سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت به لرستان بر اثر بلایای طبیعی وارد شده است که بیشترین خسارت‌های وارد شده به زیرساخت‌های بخش کشاورزی برمی‌گردد.به عنوان مثال در سیلاب سال گذشته بخش کشاورزی و زیرشاخه‌های آن در شهرستان‌هایی همچون کوهدشت با خسارات جبران‌ناپذیری مواجه شدند. انارستان منطقه «تنگ سیاب» کوهدشت در همین سیلاب خسارتی ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومانی را متحمل شد. محصولات باکیفیتی که در انارستان‌ این منطقه برداشت می‌شوند، زبانزد خاص و عام هستند و سالانه حجم قابل‌توجهی از این محصولات علاوه بر بازارهای داخلی به کشورهای هدف نیز صادر می‌شوند.  اکنون حدود یک سال از بروز سیل در شهرستان کوهدشت می‌گذرد، اما وضعیت انارستان سیاب به هیچ عنوان مساعد نیست. باغداران کوهدشتی با خسارت‌های جبران‌ناپذیری مواجه شده‌اند و خواستار حمایت مسئولان هستند. همچنین برخی از باغداران بیمه شده خواستار پرداخت هر چه سریع‌تر خسارات اراضی و محصولاتشان توسط بیمه صندوق کشاورزی هستند. از سوی دیگر برخی از باغداران تنگ سیاب هم باغ‌ها و محصولاتشان را در مقابل حوادث طبیعی بیمه نکرده‌اند به همین دلیل شرکت بیمه هیچ تعهدی در زمینه پرداخت خسارت‌ به این باغداران ندارد. با این همه به نظر می‌رسد دولت باید در جهت حمایت از باغداران خسارت‌دیده زیر تنگ سیاب کوهدشت وارد عمل شده و لااقل با پرداخت تسهیلات با بهره کم‌ شرایط را برای بازسازی انارستان‌های این منطقه مهیا کند.

بدون حمایت دولت کاری پیش نمی‌رود
یکی از باغداران کوهدشتی با تاکید بر اینکه باران سیل‌آسای سال گذشته خسارات بسیار زیادی به شهرستان کوهدشت در بخش کشاورزی و باغداری وارد کرد، می‌گوید: سیل بخش عمده‌ای از باغ‌های انار  تنگ سیاب را نابود کرده است و کشاورزان نیز توانایی جبران این خسارت‌ها را ندارند. آنها تنها دارایی‌شان را از دست داده‌اند. «رضا رحمتی» ادامه می‌دهد: میزان خسارت‌ها به حدی است که در صورت حمایت نکردن دولت از باغداران هیچ موفقیتی برای بازسازی اراضی کشاورزی این منطقه حاصل نمی‌شود و کشاورزان همچنان بلاتکلیف خواهند بود. این باغدار کوهدشتی ادامه می‌دهد: انارستان‌های زیر تنگ سیاب به عنوان بزرگ‌ترین انارستان متمرکز کشور به شمار می‌روند و محصولاتی کاملاً ارگانیک و سالم را تولید می‌کنند. اکنون که انار این منطقه به برندی برای لرستان تبدیل شده است نباید اجازه داد که این بلاتکلیفی ادامه داشته باشد. انتظار باغداران از دولت و مسئولان حمایت همه‌جانبه برای احیای مجدد باغ‌هایشان است.

بازسازی زمین‌های خسارت دیده چندین سال زمان می‌برد
«رضا میرزایی‌زاده» یکی دیگر از باغداران کوهدشتی با تاکید بر اینکه تا کنون هیچ حمایتی از کشاورزان خسارت دیده این شهرستان انجام نشده، اظهار می‌کند: برای بازسازی و کمک به کشاورزانی که بخش اعظمی از زمین‌های خود را در سیلاب سال گذشته از دست داده‌اند هیچ گام‌ اساسی برداشته نشده است. مردم کوهدشت خسارت زیادی از سیلاب دیده‌اند و نباید تعللی در جهت کمک به آنها صورت بگیرد. وی تاکید می‌کند: تنها بخشی از کشاورزان اقدام به بیمه کردن محصولات خود کرده‌اند، اما بخش قابل‌توجهی هم هستند که از بیمه استفاده نکرده‌اند و اکنون دستشان به هیچ جا نمی‌رسد.
میرزایی‌زاده که باغ انارش در تنگ سیاب به صورت کامل دچار خسارت‌ شده، می‌افزاید: برای بازسازی و احیای مجدد این زمین باید چندین سال منتظر ماند. به همین دلیل انتظار داریم که دولت حمایت خود را از کشاورزان آسیب‌دیده انجام دهد و با پرداخت تسهیلات کم‌بهره زمینه را برای احیای مجدد باغ‌های انار سیاب مهیا کند.

۳۲۰ میلیون تومان برای باغ‌های خسارت دیده
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه سیل آبان ماه سال گذشته به امکانات، تأسیسات زیربنایی و همچنین باغات و محصولات کشاورزی استان خسارت وارد کرد، اظهار می‌کند: برای جبران خسارت وارد شده به امکانات و تأسیسات زیربنایی از محل ماده ۱۰ و ۱۲ قانون حدود ۲ میلیارد تومان برای سازمان جهاد کشاورزی در نظر گرفته شده که پس از تخصیص متناسب به خسارت وارده بین شهرستان‌ها توزیع خواهد شد. «عبدالرضا بازدار» از پرداخت مبلغ ۳۲۰ میلیون تومان برای باغداران خسارت‌دیده دارای بیمه کشاورزی خبر می‌دهد و می‌گوید: در مورد خسارات وارد شده به بهره‌برداران بخش کشاورزی به موجب قانون باید تمامی این کشاورزان اقدام به بیمه محصولات خود نزد صندوق بیمه کشاورزی می‌کردند و شرکت بیمه در قبال باغدارانی که محصولاتشان را بیمه نکرده‌اند هیچ تعهدی ندارد.
بازدار با تاکید بر اینکه باید کشاورزان نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند، ادامه می‌دهد: با توجه به شرایط خاص اقلیمی استان و بروز بلایای طبیعی متعدد انتظار می‌رود که کشاورزان اقدام به بیمه کردن محصولات خود کرده و زیر چتر حمایتی صندوق بیمه قرار بگیرند. وی می‌افزاید: به هر حال در مورد خسارت وارد شده به انارستان بزرگ زیر تنگ سیاب شهرستان کوهدشت نیز کشاورزانی که از بیمه کشاورزی برخوردار هستند خسارت خود را به موجب قوانین و مقررات دریافت خواهند کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی تاکید می‌کند: از محل اعتبارات زیربنایی اقدامات لازم برای جبران خسارات وارد شده به بخش‌هایی همچون جاده‌های بین مزارع و کانال‌های انتقال آب انجام شده است.

  منتظر دریافت اعتبار هستیم
فرماندار کوهدشت هم با تاکید بر اینکه سال گذشته سیل به برخی از استان‌های کشور همچون لرستان و مخصوصا شهرستان کوهدشت و بخش کوهنانی خسارات زیادی وارد کرد، اظهار می‌کند: بلافاصله پس از وقوع آن ستاد مدیریت بحران استان اقدامات لازم را برای کنترل، مهار سیلاب و خدمات‌رسانی به افراد حادثه دیده در دستور کار قرار داد.
«نورمحمد فردی‌بیرانوند» ادامه می‌دهد: از سوی دیگر بلافاصله پس از وقوع سیل اقدامات لازم نیز برای ارزیابی خسارت‌های وارده به بخش‌های کشاورزی، عمرانی، مسکن و لوازم خانگی صورت گرفت و به مبادی ذی‌ربط ارسال شد. این مسئول عنوان می‌کند: اخیراً مبلغ ۱۴۱ میلیارد تومان اعتبار برای ۳ بخش عمرانی، تسهیلات و کمک‌های بلاعوض به تصویب هیات دولت رسیده و به لرستان تخصیص داده شده است. فرماندار با اشاره به توزیع شهرستانی این اعتبارات عمرانی، می‌گوید: تاکنون اعتبارات عمرانی برای جبران بخشی از خسارت‌های وارده به صورت شهرستانی توزیع و مبلغ حدود ۴/۵ میلیارد تومان برای بخش عمرانی کوهدشت و بخش‌های تابعه در نظر گرفته شده است. فردی بیرانوند تاکید می‌کند: در۲ سال گذشته حدود ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت ناشی از سیل به استان وارد شد که از این میزان حدود ۲۰۰ میلیارد تومان سهم کوهدشت بوده است. وی با اشاره به پرداخت نشدن تسهیلات به بخش کشاورزی، می‌گوید: برای جبران خسارت‌های ناشی از سیلاب به بخش کشاورزی کوهدشت و انارستان سیاب باید تسهیلاتی پرداخت شود که تاکنون اعتبار مورد نیاز در نظر گرفته نشده است.
این مسئول می‌افزاید: کوهدشت دارای ظرفیت‌های بی‌بدیلی در بخش کشاورزی بوده که نمونه بارز آن را باید انارستان بزرگ سیاب دانست که بر اثر سیلاب‌های سال‌های گذشته خسارت‌های زیادی به این حوزه وارد شد. البته بخشی از امکانات زیربنایی و زیرساختی منطقه مجددا احداث شده است اما برای جبران خسارت‌های وارده به باغات نیازمند دریافت تسهیلات از سوی دولت هستیم.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=92902

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. از مسئولین محترم خواهشمندیم در مورد باز پرداخت وام های کشاورزی که قرار بود تا سه سال استمهال شوند ، رسیدگی نمایند .

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.