- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

خجسته پور: انتقاد باعث پویایی جامعه می‌شود

photo_2017-06-07_23-20-32

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان، حبیب‌اله خجسته‌پور در همایش بسیج و رسانه گفت: «امروزه در دنیا رسانه‌ها هستند که حرف اول را می‌زنند و انتقادکردن همراه با رعایت اخلاق اسلامی، همواره باید مدنظر در کار رسانه‌ای باشد».
خجسته‌پور که صبح شنبه ۱۸ دی‌ماه در سالن آمفی تئاتر مرکز آموزش و پژوهش استانداری لرستان و به مناسبت گرامیداشت روز بسیج رسانه سخن می‌گفت توضیح داد:«در دنیا امپریالسیم خبری در حال تقویت است و بر روی رسانه‌ها در همه‌ی دنیا حساب ویژه‌ای باز شده است؛ آماده‌سازی افکار عمومی و جهت‌دهی یک واقعه از کارکردهای مهم رسانه در دنیاست. از این رو بسیج هم می‌تواند نقش فعالی در حوزه‌ی رسانه داشته باشد؛ همانگونه که در دوران هشت سال دفاع مقدس نقش اثربخش و فعالی داشت».
وی ادامه داد: «وقتی یک خبر تنظیم می‌شود شش عنصری خبری باید مدنظر قرار گیرد: سه عنصر با حرف ک شروع می‌شوند: که کی کجا؟ و سه عنصر با حرف چ شروع می‌شوند: چه چرا و چگونه؟ که و چه، عناصر مترادف هم هستند؛ در کار کردن اینها همه متفق‌القول هستند؛ اما تفاوت رسانه‌ها در دو عنصر چرا و چگونه است نه چه و که».
او بیان کرد: « دو عنصر چرا و چگونه است که افکار عمومی را به سمت خاصی هدایت می‌کند. ایدئولوژی هم در اینها نقش دارد؛ مثلاً زمانی که بلوک شرق و بلوک غرب وجود داشت بلوک غرب سازمان ناتو را تشکیل داد برای مقابله با بلوک شرق و زمانی که بلوک شرق از هم فروپاشید ناتو از هم پاشیده نشد بلکه هدف اصلی سازمان ناتو به مقابله با تروریسم تغییر یافت. بعد هم ناتوی نظامی به ناتوی فرهنگی تبدیل شد. ما هم متناسب با رویدادها و وقایع روز باید شیوه‌ها را تغییر بدهیم؛ اگر بسیج در دفاع مقدس حضور فعال داشت امروزه هم باید در بخش رسانه حضوری فعال داشته باشد».
خجسته‌پور که خود سال‌ها کار رسانه‌ای کرده است تشریح کرد:«این مهم است که رسانه‌ها در بخش چرایی و چگونگی خبر کار کنند تا رسانه‌ها بیش از گذشته، قوی و اثرگذار شوند و این به معنی تولید کیفی محتوای رسانه‌ای است. ما باید به سوی تولید محتوا برویم براساس حقیقت‌ها و واقعیت‌ها و در این راستا باید به توصیه‌ی مقام معظم رهبری توجه کرد که فرمودند بر سر همدیگر فریاد نکشیم؛ این طبیعی است که اختلاف دیدگاه هست و انتقاد لازمه پویایی جامعه است؛ اما باید در کنار انتقاد کردن، اخلاق اسلامی را هم رعایت کرد».
سرپرست معاونت سیاسی استانداری لرستان اظهار داشت:«باید مرز بین نقد و تخریب را رعایت کنیم؛ حتماٌ رسانه‌ها باید انتقاد کنند تا امور اصلاح شوند؛ این نکته هم مهم است که انحصار رسانه‌ای در دنیا شکسته شده است. هر شخصی که در گوشه‌ای که در دنیا هست می‌تواند نقش یک خبرنگار را ایفا کند. اما مهم است که در خبررسانی به واقعیت‌ها و به منابع اصیل خبری و واقعیت‌ها توجه شود. باید به سوی اصلاح امور برویم؛ مثلاٌ در بیان مشکلات ابتدا به مسئولان مراجعه کنیم و اگر آن مشکل رفع نشد آنگاه به افکار عمومی متوسل شویم و اگر روند اصلاحی را پی بگیریم اخلاق اسلامی رسانه‌ای بی‌تردید رعایت شده است».
گفتنی است در آیین گرامیداشت روز بسیج رسانه با حکم سردار کشکولی، فرمانده سپاه استان لرستان {سپاه حضرت ابوالفضل (ع)}، غلامرضا کوشکی که دانشجوی دکترای فلسفه‌ی اسلامی است به عنوان مسئول جدید بسیج رسانه‌ی استان لرستان منصوب شد.
تاکنون فریبرز حاتمی مسئول بسیج رسانه‌ی لرستان بود. کوشکی قبلاً در حوزه‌ی معاونت فرهنگی و بسیج اساتید سپاه استان لرستان مشغول به فعالیت بوده است.

منبع: چکیده خبر