تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
1

فریده اولادقباد: مدیران فاسد الگوهای نامناسب جوانان هستند/ آژیر قرمز طلاق به صدا درآمده است

  • کد خبر : 93523
  • 20 دی 1395 - 12:09

فریده اولاد قباد نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی گفت: ما در فراکسیون زنان در حوزه‌های متفاوت امور بانوان از مسئولین و متخصصان دعوت می‌کنیم تا گزارش‌هایی را در مورد امور زنان به ما ارائه دهند. اولین اقدامی که ما در این راستا  انجام دادیم در خصوص بازنگری در اساس‌نامه فراکسیون امید […]

30_img_1712

فریده اولاد قباد نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی گفت: ما در فراکسیون زنان در حوزه‌های متفاوت امور بانوان از مسئولین و متخصصان دعوت می‌کنیم تا گزارش‌هایی را در مورد امور زنان به ما ارائه دهند. اولین اقدامی که ما در این راستا  انجام دادیم در خصوص بازنگری در اساس‌نامه فراکسیون امید بوده است به‌طوری‌که ما در این فراکسیون کمیته‌هایی را تعریف کردیم که همکاران با توجه به تخصص و مسئولیتی که در کمیسیون‌های مختلف مجلس دارند به‌صورت هفتگی گزارش‌های خود را در حوزه های کاری خود به فراکسیون زنان ارائه دهند. ما همچنین سعی کرده‌ایم طرح و لوایحی که تا حالا در این زمینه مسکوت مانده بود را احیا و اصلاح کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که پایگاه خبری جماران گفتگو می کرد در پاسخ به این سؤال که راهکارهای کاهش آسیب‌های اجتماعی چیست؟ اظهار کرد: در مجمع نمایندگان تهران از استاندار تهران، شهردار و اعضای شورای شهر تهران برای همکاری در این زمینه دعوت به عمل‌آورده‌ایم. به نظر می‌رسد ما باید طرح‌هایمان را به سمت پیشگیری ازاین‌گونه آسیب‌ها هدایت کنیم. متأسفانه در حال حاضر هزینه‌های درمان ما خیلی بیشتر از هزینه‌های پیشگیری است.

وی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال در سال‌های گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین نیروی انتظامی و وزارت آموزش‌وپرورش امضا شد و در همین راستا ما طرحی داشتیم به نام طرح «مدرسه مروج سلامت» برای پیشگیری از رفتارهای پرخطر و آسیب‌های اجتماعی، جالب است که ما از این طرح بازخورد بسیار خوبی دیدیم. خیلی از این دانش آموزان در این مقطع به ما مراجعه می‌کردند و از آسیب‌هایی که برای رسانه‌ها تابو بود و نمی‌توانستند در مورد آن‌ها بحث کنند برای ما صحبت می‌کردند. ما در این طرح توانستیم آموزش‌های خوبی را به دانش آموزان ارائه دهیم.

اولاد قباد بابیان این‌که نکته بسیار مهم در حوزه آسیب‌های اجتماعی موضوع آموزش مهارت‌های زندگی است، گفت: ما آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس را باید به‌صورت جدی برای دانش آموزان، والدین دانش آموزان و معلمان پیگیری کنیم تا بتوانند درروند پیشگیری از رفتارهای پرخطر و آسیب‌های اجتماعی در جامعه موفق باشیم.

وی افزود: پیرو این موضوع ما جلساتی را با رئیس آموزش پرورش سابق و آقای دانش آشتیان داشته‌ایم. در این جلسات پیشنهاد ما این بوده است که یکی از کمیته‌های فعال در آموزش‌وپرورش کمیته پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم با اشاره به این‌که متأسفانه در حال حاضر سن اعتیاد دانش آموزان ما کاهش پیداکرده است، اظهار کرد: درمجموع این مسائل نیاز به کار کارشناسی دارد تا علت و انگیزه‌های اجتماعی این ناهنجاری‌ها مشخص شود و ببینیم که به‌عنوان‌مثال آیا ما می‌توانیم آن‌ها را به آسیب‌های نوپدید و فضای مجازی نسبت دهیم؟ آیا رسانه‌های ما در تولید محتوا موفق نبوده‌اند که دانش آموزان ما را دچار دوگانگی ارزشی و بیگانگی از جامعه کرده است؟

وی خاطرنشان کرد: زمانی که یک دانش‌آموز و نوجوان فیلم‌های برخی شبکه‌های ماهواره‌ای را می‌بیند و آن را با ارزش‌هایی که از کودکی آموخته‌ است می‌سنجند، دچار یک نوع دوگانگی ارزشی می‌شوند. زمانی که نوجوان و جوان دچار دوگانگی ارزشی شد به طبع دچار بیگانگی از جامعه نیز می‌شود؛ بیگانگی از جامعه باعث فرار مغزها و بسیاری مشکلات دیگر خواهد شد.

عضو فراکسیون زنان مجلس با تأکید براین که ما باید همه کارشناسان حوزه‌های مختلف اجتماعی را دعوت کنیم و به علت و انگیزه‌های این رفتارهای پرخطر پی ببریم، گفت: ما باید از رسانه‌هایمان بخواهیم که آگاهی را به‌صورت شفاف و باصداقت به جوانان ما منتقل کنند و در جاهایی که تابو وجود دارد می‌توانیم به شیوه‌های دیگر این آگاهی‌رسانی را انجام داد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چه مقدار از این آسیب‌ها به الگوبرداری جامعه از فساد و ناهنجاری در سیستم مدیریت کلان کشور بازمی‌گردد، ابراز داشت: تا حدودی می‌تواند اثرگذار باشد، جوانی که ببیند کسی که در یک سازمان مسئولیت‌های کلان دارد دچار انواع فسادها می‌شود، این شاید یک نوع ناامیدی را برای او ایجاد کند و فکر کند که چرا ما باید زیرخط فقر اقتصادی زندگی کنم و یک مسئول که باید خدمت گذار باشد به این اندازه ازلحاظ طبقاتی با از ما بالاتر باشد.

فریده اولاد قباد تأکید کرد: بزرگان ما باید مراقب باشند، کسانی که در پست‌های کلان مدیریتی حضور دارند و درگیر فسادهای مالی هستند، به طبع می‌توانند در نوجوانان ما تأثیرگذار باشد.

وی در ادامه در مورد بالا رفت آمار فسادهای اخلاقی زنان، بیان داشت: یکی از برنامه‌های ما در مجمع نمایندگان تهران رصد زنان سرپرست خانوار، زنان بد سرپرست و زنان آسیب‌دیده است و در این خصوص کارگاه‌هایی را در شهرستان‌های تهران برگزار می‌کنیم و میزان بازدهی این کارگاه‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

عضو فراکسیون زنان مجلس دهم خاطرنشان کرد: به‌عنوان‌مثال در شهرستان اسلام‌شهر این کارگاه‌های آموزشی ازدواج، باعث کاهش ۱۵ درصدی آمار طلاق شده است. طلاق یکی از آسیب‌های اجتماعی است که آژیر قرمز آن به صدا درآمده است؛ در حال حاضر ما شاهد افزارش ۵ درصدی طلاق و کاهش ۶ درصدی ازدواج در جامعه هستیم. قطعاً بخش عمده‌ای از این مشکلات منجر به طلاق به فقر اقتصادی خانواده بازمی‌گردد. مهم‌ترین عللی را که ما می‌توانیم برای بسیاری از آسیب‌های اجماعی ببینیم پدیده بیکاری و اشتغال جوانان ما است.

وی در پایان گفت: خیلی‌ها هستند که معلول هستند اما ما باید به دنبال علت‌ها بگردیم که این علت‌ها می‌تواند فقر اقتصادی، بیکاری یا عدم آگاهی باشد. من انتظاری که از رسانه‌ها دارم این است که برای جوانان ما در این زمینه‌ها شفاف‌سازی و آگاهی‌رسانی داشته باشند و زیاد به دنبال یک سری از محدودیت‌ها نروند چراکه زمانی متوجه این امر می‌شویم که جوانان آگاهی‌های خود را از رسانه‌های دیگر کسب کرده‌اند.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=93523

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.