- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

آیت الله هاشمی رفسنجانی به روایت دیگران

25633

به گزارش میرملاس،آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام سرمایه ای گرانقدر برای کشور بود که بدون شک نقش تاثیرگذار او در روند پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی بر همگان آشکار است. خدمات شایان و شخصیت ارزنده رییس اسبق مجلس خبرگان رهبری سبب شد تا افراد برجسته ای پس از درگذشت وی، به توصیف یار دیرین امام و رهبری بپردازند.

** بیانات شخصیت های سیاسی و مذهبی نظام جمهوری اسلامی ایران

– آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری: فقدان همرزم و همگامی که سابقه‌ همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به ۵۹ سال تمام می‌رسد، سخت و جانکاه است. چه دشواری ها و تنگناها که در این ده ها سال بر ما گذشت و چه همفکری ها و همدلی ها که در برهه‌های زیادی ما را با یکدیگر در راهی مشترک به تلاش و تحمل و خطرپذیری کشانید. هوش وافر و صمیمیت کم‌نظیر او در آن سال ها، تکیه‌گاه مطمئنی برای همه‌ کسانی که با وی همکار بودند به ویژه برای اینجانب به شمار می‌آید. اختلاف نظرها و اجتهادهای متفاوت در برهه‌هائی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بین‌الحرمین کربلای معلّی بود به کلی بگسلد و وسوسه‌ خناسانی که در سال های اخیر با شدت و جدیت در پی بهره برداری از این تفاوت های نظری بودند، نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد. او نمونه‌ کم نظیری از نسل اول مبارزان ضد ستم شاهی و از رنج دیدگان این راه پر خطر و پر افتخار بود.

– حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری: حضرت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی فرزند ثابت قدم روح الله، همراه و همدل دیرین رهبری، چهره ممتاز و تاریخ‌ساز انقلاب اسلامی و دلسوز واقعی مردم؛ پس از عمری مجاهدت و صبوری به ملاقات حق شتافت. تاریخ چه تقدیر پر معنایی داشت که آن اسطوره حلم و تحمل و ایمان و اعتدال، در روزی به دیدار خداوند متعال شتافت که نقطه آغاز خیزش و قیام ملت در دفاع از خمینی کبیر، بنیانگذار انقلاب اسلامی بود. سخن گفتن از هاشمی که سال‌ها در کنار او بودم برای من بسیار دشوار است. وی در طول مبارزات مردم ایران تحت زعامت امام بزرگوار، یک انقلابی تمام‌عیار بود. سال‌ها زندان و شکنجه، او را از راه آن مراد جدا نکرد. او همواره یکی از پیشتازان بنام انقلاب اسلامی بود.

– آیت الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه: ایشان سال های متمادی از مبارزان نهضت در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بودند و بعد از انقلاب نیز از موثرترین شخصیت های نظام در کنار امام (ره) و مقام معظم رهبری در سمت های مختلف به نظام اسلامی خدمت کردند.

– علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی: مرد بزرگی چشم از این جهان فرو بست که در چهره او شصت سال مبارزه با استبداد و استعمار، تلاش خستگی ناپذیر برای استقرار نظام اسلامی، مجاهدتی کم نظیر برای دفاع از استقلال و تمامیت ارضی، کوششی مداوم برای عمران و آبادی کشور و همتی مستمر برای سامان دادن به امور تقنینی هویدا بود. روحانی عظیم القدری که از دهه ۳۰ با تبلیغ اسلامی و آگاهی بخش سیاسی سعی وافری در بیداری ملت کرد. سال ها زندان همراه با شکنجه و آزار فراوان او را از پا نینداخت تا نهضت، به رهبری امام خمینی(ره) به ثمر نشست.

– آیت الله احمد جنتی رییس مجلس خبرگان رهبری: آن سفر کرده، در دوران رژیم طاغوتی و وابسته پهلوی، رنج و محنت بسیاری را متحمل شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با قبول مسوولیت های مهم همچون ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز مجلس خبرگان رهبری، کوشا بود.

– آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی نایب رییس مجلس خبرگان رهبری: این انسان خدوم و مجاهد، از پیشگامان مبارزه و نهضت عظیم امام راحل و از جمله افراد برجسته انقلاب شکوهمند اسلامی به شمار می رفت که از عمق جان به ندای قائد عظیم الشأن امام راحل قدس الله نفسه الزکیه لبیک گفته و به حق در آن دوران سخت مبارزه با رژیم سفاک ستم شاهی در ایثار جان و مال دریغ نورزید و همواره در مسیر اعتلای کلمه طیبه انقلاب اسلامی قبل و بعد از پیروزی و در عصر قیادت آن یگانه دوران، گام برداشت و از جمله افراد مورد اعتماد ایشان بود که بار مسوولیت های سنگینی را در آن دوران به شایستگی بدوش کشید.

– محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه: ارتحال ناگهانی و جانگداز حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی دانشمند بزرگ، عالم عالیقدر، مبارز نستوه و یار دیرین حضرت امام خمینی و رهبری معظم انقلاب که عمر پر برکت خود را در به ثمر نشاندن و بالندگی هرچه تمام تر انقلاب شکوهمند اسلامی ایران سپری کرد، مایه تاسف، تاثر و تالم عمیق اینجانب و کلیه همکارانم در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شد. این یار وفادار انقلاب و مردم، همواره و همیشه و در تمامی دوران های پر فراز و نشیب زندگی پر ثمرش و در مسوولیت های حساس و خطیر خود در هدایت مسیر توسعه و پیشرفت ایران و تعمیق انقلاب، تلاشی وافر داشتند و همواره با نگاهی ژرف و تیزبین که یکی از ویژگی های خاص آن فقید سعید بود، علاوه بر توجه و دقت نظر در تمامی عرصه های اقتصادی و اجتماعی کشور در امر پیچیده و دشوار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نقشی به سزا و موثر برای عبور کشور از تنگناهای صعب العبور در مقاطع خاص داشتند. تاریخ معاصر ایران و جهان نقش و خاطره آیت الله هاشمی رفسنجانی را همواره به یاد خواهد داشت و بی شک مردم بزرگوار و فهیم ایران نیز قدردان تلاش های صادق آن بزرگمرد خواهند بود.

– سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح: آن مجاهد سفر کرده در طول مبارزات انقلابی خود. در دوران رژیم ستم شاهی پهلوی رنج های بسیاری متحمل شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی با قبول مسوولیت های خطیر نقش موثری در پیشبرد اهداف انقلاب داشت.

– محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: رحلت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی را به محضر رهبر بزرگوار انقلاب و ملت شریف ایران تسلیت عرض می کنم. امروز جلسه کمیسیون زیربنایی مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی تشکیل شده بود. حال بسیار خوشی داشت. از رهبر انقلاب و همراهی خود با ایشان خاطرات فراوان تعریف می کرد. از همکاری سپاه، ارتش، مجلس و دیگر قوا در زمان خود گفت و در هنگام صحبت با اعضای جلسه شوخی می کرد.

– سیدحسن خمینی یادگار امام(ره): هاشمی قامت رعنای گفتمان آزادی‌خواه و معتدل در جامعه افراط‌ زده ماست. فرزند روستای دوردست رفسنجان که هوش سرشار، استعداد ناب، قدرت تحلیل شگرف و شجاعت مثال زدنی را همراه با عشق به پیامبر و اهل بیت ایشان، اسلام، ایران و امام، در جان و روح خویش نهادینه ساخته بود. فقدان آیت‌الله هاشمی نه تنها درگذشت استوانه محکم خرد ورزی بود بلکه فقد خوبی‌هایی است که از امام برای ما به یادگار مانده بود. ایمان وی به مردم این سرزمین و انتخاب صحیح ایشان و امید به آینده درخشان این سرزمین برای هر آشنای وی ملموس بود و بهترین شاهد برای این مدعا حضور چندین باره وی در عرصه‌های مختلف انتخابات و کسب رای از مردم ایران است. هاشمی در میان ما زنده است. با ما خواهد ماند و در جان و روان ایران جریان خواهد داشت چرا که به فرموده امام، هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.

– حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور: آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی زحمت های زیادی برای انقلاب کشیدند و از ارکان موثر در ایجاد انقلاب اسلامی و نظام بودند. ایشان یکی از ارکان موثر نظام و انقلاب بودند، خداوند اجر و پاداش و جزای خیری را در چنین روزی که متعلق به کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) است به بهترین وجه ممکن عنایت فرموده است.

– علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی: ایشان در کنار خدمات ارزشمند در طول سالهای قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فرماندهی شجاع و مدبر و تصمیم‌گیری ارزشمند در جبهه های نبرد حق علیه باطل بودند و نقش محوری آقای هاشمی در کسوت جانشینی فرمانده کل قوا در پیروزی های رزمندگان اسلام هرگز از یادها نخواهد رفت.

– اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری: نفس مطمئن حضرت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی به آرامی، سر بر آستان پروردگار نهاد و ملتی را داغدار کرد. او سنگ صبور برای رنج های مردم و سرمشقی نیکو برای ابراز رضایت در برابر خداوند بود. ایران قهرمانی ملی،‌ ملت فرزندی شایسته، رهبری یاوری دیرین،‌ نظام سرمایه ای بی بدیل و دولت پشتیبانی شجاع را از دست داد.

– محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری: سال ها وقت لازم است تا ارزش و اهمیت خدمت های حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، بزرگمرد تاریخ انقلاب اسلامی ایران شناخته شود. او که از ابتدای نهضت اسلامی ایران در کنار امام (ره) از جایگاهی بی نظیر برخوردار بود و رهبری معظم انقلاب در وصفش فرمودند: هیچ کس برای ایشان آقای هاشمی نمی شود و به حق که چنین بود.

– الهام امین زاده دستیار ویژه رییس جمهوری در حقوق شهروندی: درگذشت ناگهانی و غم بار عالم مجاهد، یار وفادار امام و رهبری و مرد روزهای سخت ایران و انقلاب، عموم شهروندان را داغدار کرد. سیاستمدار دانشمندی که گام های بزرگی برای پیشرفت و اقتدار ایران عزیز برداشت و نقش بی بدیلی در تاریخ معاصر این سرزمین ایفا کرد.

– عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور: رحلت مجاهد نستوه و شاگرد صدیق حضرت امام راحل (ره) و یاور مقام معظم رهبری، آیت الله هاشمی رفسنجانی موجب تاثر و تالم گردید. رجاء واثق دارم روح آن بزرگمرد انقلابی در جوار محبوب خویش امام امت و شهدای نهضت انقلاب اسلامی در آرامش خواهد بود.

– سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: شخصیتی که عمر گرانقدر خویش را مصروف خدمت به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی کرد و از عنفوان جوانی تا آخرین دقایق زندگانی پرفراز و نشیب خود، لحظه ای از دغدغه حفظ ارزش ها و تحقق آرمان های ملت بزرگ ایران غافل نبود. آیت الله هاشمی سرمایه ای عظیم برای انقلاب، پشتوانه ای تکرار ناپذیر برای ملت بزرگ ایران و یاری وفادار برای امام و رهبری بود و با عروج خویش همه دوستداران انقلاب و وفاداران به این مرزو بوم را به سوگ نشاند.

– علی ربیعی وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی: درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی که یاد و نامش یادمانه همه دوستداران انقلاب و نظام است خسرانی عظیم است. او خودسخت کوش بود و برای ایران اسلامی نیز آرزوی آبادانی، رفاه و اقتدار و پیشرفت داشت. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که دارای اندیشه‌ای بزرگ بود، بزرگی و اقتدار را برای ملت ایران از مسیر دینداری عقلانی، سیاست ورزی میانه رو و مشارکت اجتماعی همه ایرانیان در سازندگی این سرزمین طلب می‌کرد. خوب بیاد دارم که اولین تشکل‌های کارگری در ابتدای انقلاب اسلامی با حمایت‌های ویژه ایشان و شهید بهشتی شکل گرفت.

– سردار حسین دهقان وزیر دفاع: بی تردید ملت شریف، یار صدیق، باوفا و صمیمی حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری را فراموش نخواهند کرد و همواره یاد و نام او بر تارک تاریخ حماسی این مرز و بوم خواهد درخشید.

– حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات: آیت الله هاشمی از یاران دیرین امام بودند و هر جا که لازم دید زیان را به جا خود خرید تا مصالح نظام وانقلاب در نظر گرفته شود.

– مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان: نام، یاد و آموزه های آن یار مهربان و دلسوز اسلام، انقلاب و ایران همواره بر تارک کشور و انقلاب اسلامی خواهد درخشید و الگوی وفاداران به آرمان های انقلاب اسلامی به یادگار در قلب ها و ذهن ها خواهد ماند. بزرگ مردی که همواره در میدان دادن و سپردن مسوولیت به جوانان پیش آهنگ بود و در دیدار های منظم و مرتب با ورزشکاران توجه جدی خود را نسبت به امر ورزش پهلوانی و قهرمانی نشان می داد. تاریخ پر فراز و نشیب ایران نقش و خاطره امیر کبیر عصر خود را همواره به یاد خواهد داشت و بی شک مردم بزرگوار و فهیم ایران نیز قدردان تلاش های دلسوزانه، صبورانه و مشفقانه آن بزرگمرد خواهند بود.

– حمید چیت چیان وزیر نیرو: نقش بی بدیل و انکار ناپذیر این شخصیت برجسته در پیشبرد و به ثمر رساندن انقلاب اسلامی، فرماندهی هوشمندانه و کم نظیر ایشان در دوران دفاع مقدس و مجاهدت خستگی ناپذیر در سازندگی، آبادانی و سرافرازی ایران اسلامی در سال های پس از جنگ و در دوران سازندگی، به خصوص همت بلند، نگاه تیز بینانه و هدایت هوشمندانه ایشان در پایه گذاری زیربناهای اصلی توسعه کشور از جمله خدمت های این مرد بزرگ است که هیچ گاه از حافظه تاریخ و مردم این مرز و بوم زدوده نخواهد شد و همواره از او به نیکی یاد خواهد شد.

– محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت: حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی به گردن صنعت معدن و تجارت کشور مثل سایر بخش های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حقی بزرگ دارد و بدون شک لقب سردار سازندگی برازنده ایشان بوده و من وظیفه دارم از تلاش های ایشان در سال های بعد از انقلاب و حمایت هایی که تا امروز از این حوزه بزرگ انجام دادند به نیکی یاد کنم.

– علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی: به یقین آن بزرگ مرد سفر کرده با خدمات بی بدیلی که در تمام دوره حیات پر افتخار خویش به ویژه نهضت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی داشتند نامی نیک از خود در خاطر ملت به یادگار گذاشتند و اینک ایران اسلامی یکی از بزرگترین مفاخر و خدمتگزاران صدیق خود را از دست داد و اینک ایران اسلامی در غم از دست دادن یکی از بزرگ ترین رهبران خود ماتم زده و عزادار است.

– محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: آیت الله هاشمی رفسنجانی نقش بی بدیلی در پیروزی انقلاب اسلامی و پیشرفت و توسعه کشور داشتند؛ فقدان این مرد بزرگ ضایعه ای جبران ناپذیر برای ایران اسلامی است و تسلیت کمترین واژه برای این غم جانکاه است.

– محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت: آیت الله هاشمی از فرزندان فهیم، صبور و پشتیبان انقلاب بودند و همین واژگان بیانگر ویژگی های شخصیت ممتاز انقلاب است. او هیچ گاه از کنار امام خمینی(ره)، رهبری و انقلاب دور نشد بلکه به عنوان یک پشتوانه تا آخرین روز در ارتباط با تقویت نظام بودند و از خاطر نمی روند.

– اکبر ترکان مشاور رییس جمهوری: مبارزه های شجاعانه و دین محور آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران رژیم طاغوت و نقش برجسته ایشان در شکل گیری و استقرار جمهوری اسلامی و همراهی حضرت امام راحل از دوران پیش از انقلاب، ایشان را به چهره شاخص و بی بدیل انقلاب اسلامی تبدیل کرد. مظلومیت «امیرکبیر زمان» در دوره مهجوریت و تلاش برای حفظ خط اعتدال و مرارت هایی را که در راستای تحقق این تفکر متحمل شد، فصل زرینی را در تاریخ زندگی ایشان ثبت کرده است. آیت الله هاشمی رفسنجانی در همه زمان های حساس به تناسب و ضرورت دین خود را به اسلام و انقلاب با تحمل هزینه های گزاف آن ادا کردند.

– معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مجاهدی خستگی‌ناپذیر، یار صدیق امام، رهبری و مردم بود. روحانی مبارز، اندیشمند، منعطف و مصلح که استواری‌اش در مقابل شداید و مصائب مثال زدنی و تاریخی به حساب می‌آید. او مایه دلگرمی و نمادی بود برای امید و نشاط که چون کوهی استوار فشارهای روزگار را تحمل می‌کرد و تلاش داشت تا از مسیر حق، آرمان‌های انقلاب و دفاع از حقوق مردم خارج نشود.

– علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام: ایشان در دوران مبارزه های انقلاب با صبر، استقامت و تحمل رنج های فراوان و در عین حال تیزهوشی در مسیر پیروزی انقلاب اسلامی همت گمارده و پس از آن نیز چون یاری وفادار و مستحکم در کنار امام(ره) و رهبری در فراز و نشیب های فراوان و سختی های دوران جنگ، پیروزی، ثبات و توسعه کشور و همچنین استقرار نظام مردم سالار دینی در جمهوری اسلامی ایران در کنار پذیرش مسوولیت های خطیر و مهم تلاش کرد که پرونده مملو از همت ایشان در اذهان ملت بزرگ ایران به یادگار خواهد ماند.

– علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی: رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی مردی که در سال‌های اخیر به خوبی با آفات و آسیب‌های انقلاب اسلامی مبارزه کرد، بر امت اسلام تسلیت باد.

– حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهوری: آیت الله هاشمی رفسنجانی نقشی بی بدیل در دوران بسیار دشوار مبارزات انقلابی، استقرار و استحکام نظام مقدس جمهوری اسلامی و همچنین سازندگی و توسعه پس از جنگ تحمیلی داشت.

– حجت الاسلام ابراهیم رییسی تولیت آستان قدس رضوی: عالم بزرگوار و مجاهد پرتلاش آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی حقیقتا در دوران مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در کنار امام بزرگوار و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم در کنار امام راحل و بعد از رحلت ایشان با تمام وزنشان در مجلس خبرگان رهبری تکلیف خود را ادا کردند. من نطق و صحبت فراموش نشدنی مرحوم آیت الله رفسنجانی را در مجلس خبرگان رهبری به یاد دارم که متذکر شدند کسی که می تواند بعد از امام راحل سکاندار این نظام باشد در چهره رهبر معظم انقلاب جلوه گر است.

– ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی: رحلت عالم مجاهد، بزرگمرد اخلاق مداری و سیاست ورزی و یاور انقلاب اسلامی، یار و همراه صدیق امام خمینی، رفیق همدل و همراه مقام معظم رهبری، حضرت هاشمی رفسنجانی آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی -رحمت الله علیه- را به مردم شریف ایران تسلیت می گویم. ایشان علاوه بر نقش آفرینی و تلاش های موثر و هدفمند در مسیر شکل گیری و تثبیت انقلاب اسلامی و نیز جانشینی فرماندهی کل قوا، نقش بی بدیلی در بازسازی ویرانی های پس از جنگ تحمیلی و تبیین و ترویج گفتمان سازندگی و توسعه اقتصادی داشتند و با شجاعت و نوآوری، اقتصاد کشور را در مسیر مناسب و متناسب با ظرفیت های ایران اسلامی قرار دادند.

– محمدرضا عارف نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی: ایشان یکی از استوانه‌های اصلی انقلاب بود و ویژگی بارز آن مرحوم عشق به انقلاب و توسعه آن بود. ایشان یار دیرین امام(ره) بودند و بعد از امام راحل نیز همواره در کنار رهبر انقلاب بودند.

– حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری رییس دفتر بازرسی رهبری: بی تردید نقش بی بدلیل این شخصیت ممتاز در دوران مبارزه، خدمات شایسته و ماندگارش در سال های دفاع مقدس، اراده‌ کارسازش در راهبری دوران فاخر سازندگی، صبر و استقامت وی در برابر بی مهری ها و نگاه پیوسته امیدوارانه اش به آینده های روشن، نام هاشمی رفسنجانی را بر تارک افتخارات این مرز و بوم برأی همیشه تاریخ جاودان خواهد ساخت.

-شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده: رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، سردار سازندگی، سیاستمدار نستوه و امیر کبیر انقلاب بر ملت ایران تسلیت باد.

– کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی: دولت بزرگ ایران اسلامی امروز مردی را از دست داد که در عرصه های مختلف لحظه ای از خدمت مجاهدانه و پیمان ناگسستنی با ملت و رهبری دست نکشید و سال ها در مسیر دفاع و حمایت از استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی و آبادانی و اصلاح امور جامعه و کشور گام های بلند و ماندگار برداشت.

– سید عبدالحمید احمدی معاون وزیر ورزش و جوانان: خبر تاسف بار ارتحال عالم مجاهد و یار بزرگ امام خمینی و انقلاب اسلامی حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی شوک بزرگی برای همه کسانی است که طی سالیان طولانی نهضت اسلامی با این روحانی برجسته و مبارز ارتباطی عمیق و عاطفی داشتند. هاشمی رفسنجانی به عنوان بزرگمردی آگاه، شجاع، متفکر، سیاستمدار، صبور، و آینده نگر نقشی بی بدیل در مدیریت نظام جمهوری اسلامی ایران داشت و به یقین فقدانش بسیار سنگین و غیرقابل جبران خواهد بود.

– حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی: پس از انقلاب اسلامی همواره در کنار امام و رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار داشت و در شکل گیری شورای انقلاب، حزب جمهوری اسلامی، تشکیل خبرگان قانون اساسی در نماز جمعه، مجلس شورای اسلامی، جنگ، ریاست جمهوری و اداره مجمع تشخیص و در همه عرصه های انقلاب اسلامی حضوری فعال داشت.

– محمدباقر قالیباف شهردار تهران: ایشان در خط مقدم مبارزه با رژیم ستم‌شاهی طاغوت و یاور بنیانگذار کبیر انقلاب در روزهای دشوار پیروزی انقلاب اسلامی بودند. در دوران دفاع مقدس نیز چنانکه بنده از نزدیک شاهد بودم در جایگاه فرماندهی نقش کلیدی داشتند و پس از آن در دوران سازندگی که بنده توفیق همراهی در قرارگاه خاتم الانبیاء را داشتم، تلاش مجدانه‌ای برای پیشرفت کشور به خرج دادند. آن مرحوم در سالیان متمادی بعد از انقلاب نیز مشاوری امین برای رهبری و دلسوز نظام بودند. هیچ گانه نقش محوری ایشان در این سی و هفت سال بعد از انقلاب فراموش نخواهد شد.

– علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: در پی خبر ارتحال مجاهد نستوه حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و ریاست فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، ایران اسلامی یکپارچه عزادار گردید.

– آیت‌الله محمد یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: آقای هاشمی رفسنجانی وزنه‌ای در نظام بود و عمری کار کرد و انشالله خداوند به ایشان جزای خیر دهد و انشالله عاقبت همه ما ختم به خیر باشد.

– حجت الاسلام هادی خامنه ای دبیر کل مجمع نیروهای خط امام(ره): هیچ کس نیست که به جایگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی واقف نباشد، ایشان همواره سند معتبری برای انقلاب اسلامی بودند.

– زهرا احمدی پور معاون رییس جمهوری: آیت الله هاشمی رفسنجانی هیچ گاه پیمانش با مردم برای آبادانی مملکت را فراموش نکرد.

– آیت الله سیداحمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری: مراسم تشییع آیت الله هاشمی رفسنجانی نماد وحدت مردم ایران خواهد بود.

– محمدمهدی زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی: از ویژگی های بارز آیت الله هاشمی رفسنجانی وفاداریشان به مقام معظم رهبری بود.

– یوناتن بت کلیا نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی: آن تکیه گاه مطمئن رهبر معظم انقلاب، آن نستوه دلاور روزهای سخت دارفانی را وداع گفت و ایران را در ماتم و سوگ خاموشی اش غرقه کرد.

– آیت الله فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع): حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در صحنه های مختلف به خصوص در دفاع مقدس موجب دلگرمی امام راحل بود. ایشان بعد از ارتحال امام، نقش اول و اساسی در انتخاب رهبری معظم انقلاب را در خبرگان داشت و با افکار و اندیشه های بلند خود به دنبال استمرار، تحکیم و صدور انقلاب بود. اعتقاد راسخ به ولایت فقیه و حمایت های واقعی و اساسی ایشان از رهبری از ویژگی های آن مرد بزرگ بود. اعتنا به مبانی محکم امام خمینی در انقلاب در ۲ جهت اسلامیت و جمهوریت، توجه عمیق به مردم و ارزش ملت از دیگر خصوصیات این شخصیت انقلابی بود.

– حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی نایب رییس نهمین دوره مجلس شورای اسلامی: سعه صدر آیت الله هاشمی رفسنجانی استثنایی بود. این شرح صدر باعث شد تا پایان عمر ارزشمند خویش در کنار ارزش های انقلاب بایستد و در فراز و نشیب ها و سختی ها از عزم و اراده و محبت و دلبستگی او به نظام و رهبری معظم و مردم ذره ای کاسته نشد.

– آیت‌الله حسین نوری همدانی مرجع تقلید: سوابق درخشان وی با توجه به زحمت های فراوانی که در راه به ثمر نشستن انقلاب و ارتباط بسیار وسیعی که با امام رضوان‌الله علیه داشته و خدمت های وی به مردم متعهد ایران در پست‌هایی که به عهده گرفته بودند بر هیچ‌ فردی مخفی نیست. وفاداری او به انقلاب، امام و مقام معظم رهبری تا آخرین لحظه های عمر همچنان دوام داشت.

– آیت‌الله مکارم شیرازی مرجع تقلید: اینجانب ایشان را از آن زمان که در حوزه‌ درسی ما شرکت داشت به‌خوبی می‌شناختم. مردی بسیار جدّی، باهوش، شجاع و صاحب اراده بود. سال‌ها در خدمت امام راحل(ره) فداکاری کرد و بعد از ایشان نیز دائماً درصحنه انقلاب بود. مشکلات مختلفی را پشت سر گذاشت اما این مشکلات هرگز سبب نشد که صحنه را ترک کند.

– علی محمد شاعری نماینده مردم بهشهر و نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی: روح بلند و ملکوتی حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی یار با وفای امام خمینی(ره) و رهبر فرزانه انقلاب به خدا پیوست. اینجانب این مصیبت بزرگ را به محضر رهبر معظم انقلاب و مردم متدین و انقلابی ایران اسلامی تسلیت عرض نموده و از خدای بزرگ میخواهم روح ملکوتی آن عزیز را با امام بزرگوار و شهیدان محشور گرداند.

– محمدجوادمحمدی نوری دبیرکل جمعیت جوانان انقلاب اسلامی ایران:‌ بدون تردید نام هاشمی همچون امیرکبیر در تارک تاریخ انقلاب اسلامی می درخشد و باور کنیم انقلاب دیگر همزادو همنوع هاشمی را نخواهد دید. همانطوری که رهبری فرمودند واقعا نه برای ایشان کسی هاشمی می شود و نه انقلاب هاشمی دیگری به خود می بیند. از خدای منان برای روح بلند آن فرزند بزرگ نظام مغفرت الهی را آرزومندم.

– وهاب عزیزی دبیرکل جبهه جهادگران ایران اسلامی: درگذشت عالم مجاهد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی یار دیرین امام(ره) و رهبری را به مردم عزیز، رهبر معظم انقلاب و خانواده‌ ایشان تسلیت عرض می کنیم.

– آیت الله محمود امجد استاد حوزه علمیه قم: فقدان مرد بزرگ و خدمتگزار خردمندی که پشتیبان راستین ملت و پاسدار حقوق ایشان و ارزش های انقلاب اسلامی و راه امام (ره) و جمهوریت این نظام بود؛مایه اندوه و تأثر عمیق همه انسان های قدردان شد.

– محسن ضیایی رییس جمعیت هلال‌احمر: ضایعه درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، یار صدیق امام و رهبری را از طرف خود و کلیه کارکنان، امدادگران، نجات‌گران، داوطلبان و جوانان جمعیت هلال احمر به محضر مقام معظم رهبری، خانواده آن مرحوم و ملت بزرگ ایران تسلیت عرض می‌نمایم.

– محمدکاظم انبارلویی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه: ملت ما در تکریم شخصیت آیت الله رفسنجانی کم نخواهد گذاشت.

**دیدگاه سیاستمداران خارجی درباره آیت الله هاشمی رفسنجانی
– نارندرا مودی نخست وزیر هند: از طرف یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون نفر از هموطنانم،عمیق ترین تسلیت ها را به مناسبت درگذشت هاشمی رفسنجانی به ملت ایران ابراز می کنم.

– محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان: آیت الله رفسنجانی نه تنها شخصیتی ارزشمند و اثرگذار در ایران بود، بلکه به عنوان نماد تلاش های صلح جویانه در سطح بین المللی، شخصیتی شناخته شده بود. تلاش های آیت الله رفسنجانی به عنوان یک شخصیت متعادل، منطقی و عملگرا برای پیشبرد ایران، برای وحدت جهان اسلام نیز راهگشا بود.

– تلبک نظراف وزیر پیشین امور خارجه تاجیکستان: علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی در دوران مذاکرات صلح تاجیکان زمانی که گفت و گوها در تهران انجام می شد، برای به دست آوردن صلح تاجیکستان مساعدت و کوشش می‌ کرد که هر چه زودتر در تاجیکستان صلح و آرامش به دست آید.

– سیدهادی هادی رییس بنیاد تبلیغی فرهنگی پیامبراعظم و فرمانده پیشین جهادی افغانستان: وی از چهره های ماندگار نظام جمهوری اسلامی ایران است که با محوریت امام خمینی (ره) تحولات بزرگ جهانی را رقم زد. هاشمی رفسنجانی سیاستمداری بی بدیل و از چهره های بزرگ جهان اسلام بود که نقش موثری در سیاست های جهانی و منطقه ای نظام جمهوری اسلامی ایران ایفا کرد و کارنامه وی در این زمینه درخشان است.

– عبدالله گل رییس‌جمهوری سابق ترکیه: تسلیت عمیق خود را به خانواده ایشان و مردم ایران ابراز می دارم.

-گری لوییس نماینده سازمان ملل متحد در ایران: خانواده سازمان ملل در ایران، درگذشت رییس جمهوری اسبق، آیت الله رفسنجانی را تسلیت می‌گوید.

– نور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات: هاشمی رفسنجانی از صداهای واقع گرای و اعتدال گرای ایران بود که نامش با جمهوریت و انقلاب گره خورده است.

– سید حسن‌ نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان: وی در طول مدت ۳۴ سال ، حامی مقاومت در لبنان بود. آیت‌الله رفسنجانی به آرمان فلسطین و مقاومت در برابر صهیونیست‌ها ایمان داشت.

– عبدالله عبدالله رهبر ائتلاف ملی افغانستان: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی علاوه بر نقش و جایگاهی که در به ثمر رساندن انقلاب اسلامی ایران و مدیریت تحولات سیاسی و اجتماعی نوین ایران داشت، از لحای علمی و فکری نیز یکی از چهره‌های شاخص و تأثیرگذار در جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رفت.

– ناصر ابوشریف رییس دفتر جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران: خبر درگذشت آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از یاران دیرین حضرت امام خمینی (ره) واز ارکان مبارزات انقلاب اسلامی طی چند دهه گذشته ضایعه ای عظیم وجبران ناپذیر برای عاشقان انقلاب اسلامی در سرتاسر جهان به ویژه مبارزان فلسطین محسوب می شود.

– سید عمار حکیم رهبر ائتلاف ملی عراق: با نهایت تاسف خبر درگذشت شخصیت سیاسی اسلامی برجسته حضرت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران را دریافت کردیم. اینجا باید به نقش برجسته آن فقید در حیات انقلابی، سیاسی و فرهنگی ایران و منطقه و جهان اشاره کنیم. ما خود را شریک حزن و اندوه ملت بزرگوار و دولت ایران می دانیم و به امام سید علی خامنه ای و خانواده فقید و بازماندگان این مصیبت را تسلیت عرض می کنیم.