تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

سالانه ۱۳ میلیارد مترمکعب آب از استان لرستان خارج می‌‌شود

  • کد خبر : 93713
  • 24 دی 1395 - 20:07

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان گفت: سالانه ۱۳ میلیارد مترمکعب آب از استان لرستان خارج ‌شود و هیچ برنامه‌ای نیز برای مهار این روان‌آب‌ها وجود ندارد. به گزارش میرملاس ، سید سعید طاهری ، اظهار داشت: منابع تأمین آب در استان لرستان فقط به چشمه، چاه و سراب محدود شده […]

IMG14182705

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان گفت: سالانه ۱۳ میلیارد مترمکعب آب از استان لرستان خارج ‌شود و هیچ برنامه‌ای نیز برای مهار این روان‌آب‌ها وجود ندارد.

به گزارش میرملاس ، سید سعید طاهری ، اظهار داشت: منابع تأمین آب در استان لرستان فقط به چشمه، چاه و سراب محدود شده ‌که اگر زمانی خشکسالی رخ دهد برای تأمین آب شرب با مشکل روبه‌رو می‌شویم.

وی افزود: درسال‌های گذشته که خشکسالی روی داد ۵۰ تا ۶۰ درصد چشمه‌های استان خشک شد و چاه‌های آبرفتی و نیمه‌عمیق، خشک یا بسیار کم آب شدند و نهایتاً برخی از آنها کیفیت آب خود را از دست دادند.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان عنوان کرد: با توجه به بحرانی بودن وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی، با استفاده از آب باران برای بخش غیر شرب خانگی در روستاها، می توان تا حدودی برداشت آب از سفره‌های آب زیرزمینی را تعدیل کرد چرا که آب باران می‌تواند یکی از منابع جایگزین برای آب‌های شیرین موجود باشد.

وی بیان کرد: با روش‌های علمی جمع‌آوری آب باران از سطوح آبگیر مناسب به‌ویژه بام‌ها، می‌توان به ذخیره آب باران پرداخت تا این آب به عنوان یکی از منابع کمکی آب مصرفی خانگی، در محیط‌های شهری و به ویژه روستایی مورد استفاده قرار بگیرد و همچنین با ذخیره آن در سطوح مناسب موجود در مزارع می‌توان  از این آب ذخیر شده، برای آبیاری سیستم‌های گلخانه‌ای نیز استفاده کرد.

طاهری خاطرنشان کرد: البته این امر مستلزم فراهم کردن مقدمات از جمله مطالعه تکمیلی در جهت بررسی توجیه فنی و اقتصادی با توجه به شرایط مختلف است.

وی گفت: به هر حال ما باید این واقعیت را بپذیریم که هرچقدرهم اعتبار داشته باشیم نمی‌توانیم آب تولید کنیم، چون کشور ما مثل کشورهای پیشرفته نیست که حتی از هوا هم آب بگیرد، پس باید خشکسالی و کم‌آبی را جدی بگیریم و از همین منابع موجود استفاده کنیم.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان اظهارداشت: اما متأسفانه برای استفاده از همین منابع هم زیرساخت نداریم، مثلاً هنوز سدی در استان به بهره‌برداری نرسیده که از آب آن برای تأمین آب شرب روستاها استفاده شود و این سبب شده که سالانه ۱۳میلیارد مترمکعب آب از استان خارج ‌شود و هیچ برنامه‌ای هم برای مهار این رواناب‌ها وجود ندارد.

وی افزود: زمانی که عملیات ساخت سد مروک دورود آغازشد، چند سال بعد نیز پروژه ساخت سد کمال صالح اراک شروع شد اما سد کمال صالح که دیرتر شروع به کار کرد، زودتر به بهره‌برداری رسید و بخشی از حوزه آبریزی که قرار بود وارد استان شود به سد کمال صالح منتقل شد.

طاهری عنوان کرد: یعنی آبی که قرار بود وارد استان ما شود، پشت سد آنها جمع شد، البته در وزارت نیرو تصویب شد که از همین سد یک میلیون مترمکعب در سال به ما آب بدهند اما متأسفانه هنوز اجرایی نشده و بهانه آن‌ها هم این است که چون به‌علت خشکسالی آب سد کم شده پس به همان نسبت هم باید سهم شما کم شود، اما ما قانع نشدیم و همچنان پیگیری می‌کنیم.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=93713

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. آب یک رودخانه از استان بالا دست ما برایمان روا نیست ولی چون ما سلحشوریم آب استحمام خانواده هایمان هم باید برود به استان پایین دست.آخر مردمان سلحشور چه نیازی به تن شستن بعد از ۲۴ ساعت بیکاری در گرمای تابستان دارند!

  2. بی مقدمه
    ریاست جمهور محترم جناب آقای روحانی در آینده کوهدشت بخاطر بی آبی خالی از سکنه خواهد شد سالهاست که این مردم در زمان جنگ و دوران سازندگی و پس از آن با بی مهری مسئولین رده بالا کشوری مواجه بودن و گویا رسم بر اینه که با نادیده گرفتن این مردم ، بی مهری ها همچنان مستمر ادامه داشته باشد تا جایی که ریشه های این شهر رو کاملا خشک کند.
    باتمام پتانسیلی که در این شهر موجود بود نه طرح عمرانی صورت پذیرفت و نه کارخانه و یا کارگاه صنعتی یا حتی دریغ از کوچکترین حمایتی از طرف دولت از طرح های اقتصادی و صنعتی همشهریهایمان .
    اکنون هر روز شاهد این هستیم با تمام تلاش استاندار و نماینده محترم شهرستان در قضیه معیشتی بحران بی آبی شهرستان کوهدشت و طرح اجرای شدن سد معشوره ، حتی گویا مسئولین شما نمیخواهند صدای بی آبی شهری که به بین النهرین مشهور است رو بشنوند.
    از طرف تمام همشهریان اعلام میکنم جناب رییس جمهور محبوب و جناب وزیر محترم نیرو مردم کوهدشت در آینده نزدیک بناچار مجبور به ترک این شهر میشوند و با توجه به سالها بی مهری که در حقشان شده مطمئن باشید با حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ موجب بیشترین دغده های اجتمایی در آن شهرها میشوند و سببساز این موضوع عدم اطلاع و کم درایتی مسئولین دولت در این برهه زمانی می باشد . پیشنهاد میکنم بجای بی توجه ایی ، یک امار دقیقی از کسانی که بخاطر مشکلات کشاورزی و اقتصادی مجبور به ترک کوهدشت شدن را در دستور کار مسئولین خود قرار دهید تا متوجه وضعیت بحرانی این موضوع شوید .آیا زمان این نرسیده که دولت آمار درستی از مشکلات و معیشت های مردم رو بررسی و میزان مهاجران و کسانی که بناچار در شهرهای بزرگ سکنا گزیدند و عوامل آنرا به نقد و بررسی قرار دهد. با توجه به هزینه های کلان زندگی در شهرهای بزرگ ، مهاجران نمی توانند خرج خانوار خود رو تامین کنند و با هر روز سپری شدن و افزایش حاشیه نشین های شهرهای بزرگ ، در آینده شاهد هر روز بیشتر شدن مشکلات اجتمایی خواهید بود که دولت شما با نادیده گرفتن و بی توجهی و کم درایتی در این زمان سبب سازش بوده است .
    پیشنهاد میکنیم اگه آماری از مهاجرت مردم این شهرستان را ندارند میتوان براحتی با مراجعه به میادین کارگری شهرهای بزرک و تهران و بازارهای اصلی و شرکتهای باربری و … انجا متوجه شد که سالهاست که چشمان دولتها بر این مردم بسته مانده . مضافا این مردم سرشان را بالا نگه داشتن و باتمام مشکلات در جامعه ای که همه ماها به یک میزان مساوی از حق و حقوق انسانی و اجتمایی برخورداریم همواره برای جامععه مفید واقعه شده اند اینان همان مردمی هستند که در زمان جنگ در صفهای مقدم جبهه ها بودند و بیشترین بمبها رو برسرشان ریختند ، نه منافقند و نه مخالف جمهموری اسلامی بلکه آمار شهدا و جانبازان و ایثارگران این شهر حاکی از این است که همیشه پشتیبان ولایت فقیه و پاسداران جمهموری اسلامی بوده و هستند .
    ریاست محترم جمهور مطمئن باشید که در جامعه کنونی با وجود گسترده گی ارتباطات و شبکه های مجازی با توجه به عدم حتی کوچکترین توجه دولت حضرتعالی به مسئله حیاتی بی آبی و قحطی در بین النهرین ( کوهدشت ) تمام نهاد های مردمی شهرستان و مسئولین این شهرستان در آینده خیلی نزدیک نسبت به این بی مهری دولت بصورت قانونی و قانونمند برای گام نخست با مراجعه به دفتر نهاد مقام معظم رهبری، و پیگیری مستمر تا حصول نتیجه مطلوب بسیج خواهند شد و اجازه نخواهند داد با بی مهری و عدم کفایت عده ای مسئول بی اطلاع ، موجبات نابودی ، بی آبی و قحطی و آواره شدن بیشتر از این مردمانش پیش آید و دولت را مکلف به بررسی دقیق و حل معضل بی آبی میداریم.
    هرچند حق تقدم در موضوع آب با شهرستان کوهدشت می باشد اما لازم بذکر است که طرح سد معشوره از لحاظ کارشناسی بنفع پایین دستی نیز می باشد. چندنکته مهم در موضوع پیش آمده سد معشوره :
    ١- سرعت تبخیر آب در مسیر خوزستان و پشت سد کرخه در دمایی معمولا بالای ۴۵٪‏ بمراتب توجیع عقلانی ندارد.
    ٢- حاصلخیزی و بمراتب بصرفه تر بودن زمینهای کشاورزی لرستان با آبخوری بمراتب کمتر از خوزستان
    ٣- غیرکارشناسی بودن سد کرخه در زمان ساختش. بدون توجیح بصرفه اقتصادی و معایب خیلی زیادش .. آب خلیج فارس رو حتی بریزید در کرخه پر و یا سرریز نمی شود ؟؟!!
    ۴- خوشبختانه گذر آب از لرستان بسمت خوزستان است و انبار کردن آن در دمای معتدل کوهستانی لرستان و انتقال آب در فصول گرم به پایین دستی ( خوزستان) بمراتب خیلی بیشتر بنفع پایین دستی میباشد .
    آب حتی اگر از سمت خوزستان به لرستان جریان داشت بازم بصرفه بود سد که یک طرح ملی است در دمایی کوهستانی زده می شد نه به بهانه وجود سد کرخه ( سد کاملا غیر کارشناسی شده ) در پایین دست، مردم لرستان و کوهدشت را بخاطر اشتباهات مجریان قبلی سد کرخه ، از آبی که از جلو خانه هایشان میگذرد محروم کنیم و به بحران بی آبی و نابودی بکشانیم .
    ٩۵/١٠/٢۴ علی یاری فرد

  3. دوستان، آیا بنظر شما مسئولین ما چه کشوری و چه استانی؛ نمیدانند که وضعیت مردم چگونه است؟
    آیا فکر میکنید دغدغه آنها یافتن راهی برای حل این مشکلات است؟
    آیا فکر میکنید حتی اگر بخواهند مشکلی را حل کنند، درست و علمی آنرا حل میکنند؟
    آیا بجز دادن آمارهای کذب، اقدام دیگر ی انجام داده اند؟

    با خودمان رو راست باشیم. چقدر بر این خواسته هایمان اصرار کرده ایم و چه اقدام عملی انجام داده ایم؟
    آیا غیر از این است که ما مردم بیشتر از مسئولین شعار میدهیم؟

    چندبار مردم و تشکل های مردم نهاد ما به وزارت نیرو، ریاست جمهموری یا دفتر رهبری مراجعه و پیگیر شده اند؟
    آیا اگر به فرض محال امکانات در اختیارمان باشد، بلدیم فارغ از کشمکشهای طایفه ای در آبادانی سرزمینمان بکوشیم؟
    آیا باز هم در صدد تخریب یکدیگر نخواهیم بود؟

    سوء تفاهم نشود، من نمیگویم خلایق هرچه لایق. این جایگاه اصلا لیاقت ما نیست.ما حتی از ابتدایی ترین حقوق و امکاناتاولیه محروم مانده ایم. آیا فکر نمیکنید بیشتر تقصیر متوجه خود ماست؟

    حرف من اینست که هر خواسته ای باید بصورت همگانی پیگیری شود و اینکه منتظر معجزه یا رستم و آرش بنشینیم اشتباه محض است. ما باید خودمان را باور داشته باشیم و برای رسیدن به خواسته هایمان باید مصرانه، همگانی و البته اصولی و در چارچوب منطق و قانون تلاش کنیم.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.