تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

یک بنای آرامگاهی و تعدادی قبور اسلامی در سیمره کشف شد

  • کد خبر : 93806
  • 26 دی 1395 - 16:46

«کاوش نجات بخشی محوطه «پیر میکائیل» رودبار سیمره در استان لرستان به کشف یک بنای آرامگاهی، فضای معماری در کنار رودخانه، قنات قدیمی و تعدادی قبور اسلامی منجر شد.»

57417715

به گزارش میرملاس، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علی سجادی سرپرست هیأت کاوش نجات‌بخشی در محوطه پیرمیکائیل با اعلام این خبر افزود: مطالعات باستان شناختی و کاوش نجات‌بخشی در محوطه پیرمکائیل رودبار سیمره در پی کاوش ارگانیک با هدف نجات بخشی محوطه آغاز شد.

این باستان‌شناس اظهار کرد: در ابتدای عملیات مطالعه باستان‌شناسی نسبت به تهیه نقشه‌های توپوگرافی و باستان‌شناسی محوطه اقدام و در مرحله بعد محوطه به مساحت دو هکتار مورد بررسی و شناسایی باستان‌شناسی قرار گرفت، که نتیجه مطالعات اولیه تا کنون یک دوره استقرار در مرکز محوطه متعلق به دوره میانه اسلامی و یک دوره استقراری قدیمی‌تر متعلق به صدر اسلام را نشان می‌دهد.

به گفته سجادی، به دنبال کاوش ارگانیک، بخشی از یک بنای آرامگاهی به ابعاد ۸.۳۰ × ۸.۳۰ در مرکز عرصه و بخشی از یک فضای معماری در حاشیه جنوبی محوطه در کنار رودخانه از زیر خاک خارج شده است.

او با بیان اینکه یک قنات قدیمی که از زیر محوطه عبور می‌کند نیز در این کاوش مورد شناسایی قرار گرفت، افزود: مستندسازی و انجام مطالعات تکمیلی آن در برنامه آینده قرار دارد.

این باستان‌شناس همچنین خبر داد: در زمان کاوش تعدادی قبور اسلامی در ترانشه‌های هسته مرکزی محوطه از دل خاک خارج شد که برخی از آنها متعلق به تدفین‌های ثانویه هستند.

سرپرست هیأت کاوش نجات‌بخشی در محوطه پیرمیکائیل توضیح داد: محوطه پیرمکائیل در منطقه دره‌رود رودبار در کناره تراس رودخانه سیمره در حوضه آبگیر سد سیمره قرار دارد. از وجه تسمیه پیرمکائیل اطلاعی در دست نیست، اما از گذشته‌های دور تا کنون به همین نام خوانده شده است.

او گفت: در سطح این محوطه یک ساختار معماری مضطرب مربعی شکل که با مصالح سنگ و گچ بنا شده دیده می‌شود که مردم منطقه آن را که دارای جنبه اعتقادی و مذهبی نیز هست بقعه پیرمکائیل می‌خوانند.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=93806

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. احتمالا امامزاده باشد

  2. یه امامزاده دایر کنید حالشو ببرید.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.