تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
6

شهرک گلخانه‌ای کوهدشت ۱۲ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

  • کد خبر : 93839
  • 27 دی 1395 - 11:43

به گزارش میرملاس،۹ سال از آغاز عملیات اجرایی شهرک گلخانه‌ای کوهدشت می‌گذرد اما داستان این شهرک هم مانند بسیاری از پروژه‌های استان ناتمام مانده و در پیچ‌وخم اعتبارات مانده است. لرستان به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور نیازمند احداث شهرک‌های گلخانه‌ای است اما با عدم بهره‌برداری به موقع از این شهرک‌ها تاکنون این امر […]

176

به گزارش میرملاس،۹ سال از آغاز عملیات اجرایی شهرک گلخانه‌ای کوهدشت می‌گذرد اما داستان این شهرک هم مانند بسیاری از پروژه‌های استان ناتمام مانده و در پیچ‌وخم اعتبارات مانده است. لرستان به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور نیازمند احداث شهرک‌های گلخانه‌ای است اما با عدم بهره‌برداری به موقع از این شهرک‌ها تاکنون این امر محقق نشده است. بسیاری از کارشناسان کشاورزی معتقدند؛ تکمیل شهرک‌های گلخانه‌ای در بسیاری از شهرهای استان می‌تواند علاوه بر تولید محصولات مرغوب گلخانه‌ای به ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان کشاورزی و حتی مردم یک شهرستان منجر شود.

راه‌اندازی شهرک در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان
رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل شهرک گلخانه‌ای کوهدشت را ۱۲ میلیارد تومان عنوان می‌کند و می‌گوید: تامین ۴ میلیارد تومان آن توسط دفتر مرکزی جهاد کشاورزی تصویب ‌شده است.
«سید‌علی‌نادر دهقانی‌الوار» ادامه می‌دهد: ۸ میلیارد تومان دیگر این اعتبار قرار است از محل صندوق توسعه ملی پرداخت شود که اقدامات لازم را انجام داده ایم. انتظار داریم مدیریت ارشد استان در این زمینه دستور دهند در روند اعطای اعتبارات تسهیل شود.
دهقانی‌الوار با اشاره به اینکه قرار است چند پروژه در حوزه اقتصاد مقاومتی استان توسط جهاد دانشگاهی لرستان اجرا ‌شود، اظهار می‌کند: راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان شامل مرکز درمانی رویان، مجتمع تحقیقات و فناوری گیاهان دارویی بام لرستان، راه‌اندازی مرکز آموزش و شهرک گلخانه‌ای در کوهدشت طرح‌هایی هستند که به جهاد دانشگاهی واگذار شده‌اند.
وی می‌افزاید: شهرک گلخانه‌ای کوهدشت در سال ۸۶ توسط سازمان جهاد کشاورزی استان خریداری ‌شد و در سال ۹۴ به شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور واگذار شد اما در نهایت پس از یکسال در شهریور امسال توسط جهاد دانشگاهی استان خریداری شد.این مسئول با تاکید بر اینکه شهرک گلخانه‌ای کوهدشت یک گلخانه CRA یعنی طرحی تجاری، پژوهشی، آموزشی است، عنوان می کند: ۷۰۰ متر از این گلخانه به‌منظور انجام اقدامات تحقیقاتی و مابقی پروژه نیز به منظور تولید تجاری و ایجاد اشتغال و راه‌اندازی آزمایشگاه و اقدامات پژوهشی در نظر گرفته ‌شده است. رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به مشکلات فراروی این طرح می‌افزاید: چاه آب این شهرک تخریب شده لذا ضرورت دارد چاه جدیدی حفر و پیگیری‌ها برای رفع مشکلات دیگر به ‌منظور واگذاری انشعابات مورد نیاز انجام شود.دهقانی‌الوار تاکید می‌کند: شهرک گلخانه‌ای کوهدشت بر اساس برنامه زمان‌بندی تا بهمن ۹۶ تکمیل خواهد شد.

امور زیربنایی انجام شده است
فرماندار کوهدشت در این‌باره اظهار می‌کند: در سال ۸۶ زمینی به مساحت ۱۰ هکتار برای ایجاد شهرک گلخانه‌ای با هدف اشتغال فارغ التحصیلان رشته کشاورزی و کشت محصولات گلخانه‌ای در نظر گرفته شد. «نورمحمد فردی بیرانوند» ادامه می‌دهد: امور زیربنایی از جمله آب، برق و قطعه‌بندی و بخشی از گازرسانی شهرک گلخانه‌ای کوهدشت انجام شده ولی تاکنون این شهرک به بهره‌برداری نرسیده است.
فردی بیرانوند با اشاره به اینکه شهرک گلخانه‌ای کوهدشت به جهاد دانشگاهی لرستان واگذار شده است، می‌گوید: اگر این شهرک تکمیل شود، در زمستان که کشاورزان کوهدشتی معمولا بیکار هستند می‌توانند اقدام به کشت گلخانه‌ای و تولید خارج از فصل کنند. بی‌شک فعال شدن طرح شهرک گلخانه‌ای در کوهدشت می‌تواند در جهت ایجاد اشتغال و تولید شهرستان سهم بسزایی داشته باشد.

    مزایای احداث شهرک‌های گلخانه‌ای
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه زیرساخت شهرک گلخانه‌ای در خرم‌آباد، کوهدشت و پلدختر ایجاد شده است، اظهار می‌کند: با توجه به رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در احداث گلخانه و شهرک‌های گلخانه‌ای، در حال حاضر سه شهرک گلخانه‌ای در لرستان در دست ساخت است و به‌زودی با رفع مشکلات شاهد بهره‌برداری این شهرک‌ها خواهیم بود.
«بهروز بهاروند» ادامه می‌دهد: اهتمام دولت برایجاد زمینه فعالیت و کار برای دانش‌آموختگان کشاورزی بیکار است. به همین دلیل در لرستان احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است.
وی می‌افزاید: از سوی دیگر افزایش درآمد در واحد سطح، تنوع کشت و کنترل آفات و بیماری‌ها و سایر عواملی چون طوفان، باران، خشکسالی سبب شده تا کشت‌های گلخانه‌ای در میان کشاورزان رواج بیشتری داشته و گسترش یابد.
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی عنوان می‌کند: مجتمع گلخانه‌ای خرم آباد در روستای دیناروند، مجتمع گلخانه‌ای کوهدشت و مجتمع گلخانه‌ای پلدختر سه مجتمع در حال احداث هستند که در دو فاز کلی ساخته می‌شوند. فاز اول احداث زیرساخت‌هاست که با استفاده از اعتبارات دولتی ایجاد شده است. دومین فاز نیز احداث سازه‌های گلخانه‌ای است که با استفاده از تسهیلات بانکی ارزان قیمت انجام خواهد شد.
بهاروند با اشاره به ناکافی بودن فضای گلخانه‌ای در لرستان می‌افزاید: در حال حاضر، ۱۷ هکتار گلخانه در سطح استان داریم که این جوابگوی نیاز استان نیست. اگر قرار باشد در یک برنامه ۵ تا ۱۰ ساله، همه محصولات سبزی و صیفی‌ لرستان در گلخانه کشت شود باید فضای گلخانه‌های استان افزایش یابد. با کشت گلخانه‌ای تا ۷۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود و در عین حال میزان تولید تا ۷ برابر افزایش می‌یابد.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=93839

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.