تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

آیا «تیلسیت» تکرار می شود؟

  • کد خبر : 94532
  • 15 بهمن 1395 - 10:08

عباس حسنی تبار/ میرملاس: در اوایل حکومت قاجار و آغاز رقابت توسعه طلبانه قدرتهای بزرگ دنیا، ایران به دلایل مختلف یکی از طعمه های این استعمارگران بود و حاکمیت ایران نیز غافل از تحولات جهانی و به علت ناآشنایی با روابط بین الملل بازیچه این قدرتها گردید و تاوان سنگین آن بر ملت ایران تحمیل […]

IMG_20161216_205146-253x300

عباس حسنی تبار/ میرملاس: در اوایل حکومت قاجار و آغاز رقابت توسعه طلبانه قدرتهای بزرگ دنیا، ایران به دلایل مختلف یکی از طعمه های این استعمارگران بود و حاکمیت ایران نیز غافل از تحولات جهانی و به علت ناآشنایی با روابط بین الملل بازیچه این قدرتها گردید و تاوان سنگین آن بر ملت ایران تحمیل شد.
فرانسه برای ضربه زدن به انگلستان، در صدد برقراری ارتباط با ایران به عنوان دروازه ی هندوستان که بزرگترین مستعمره ی انگلستان بحساب می آمد بود و انگلستان برای حفظ هندوستان و برنامه های بلند مدت خود قراردادهای متعدد با ایران منعقد کرد و روسبه تزاری برای رقابت با آن دو و از همه مهمتر عملی کردن وصیت پتر کبیر که تنها از طریق ایران قابل اجرا بود تجاوزات خود به سرزمین ما را آغاز کرد و طی دو دوره ی سه و ده ساله جنگهای ایران و روس، بخش عظیم و غنی شمال ایران را برای همیشه از این سرزمین جدا کرد و معاهدات ننگینی چون گلستان و ترکمنچای را بر ملت ما تحمیل کرد.
در جریان جنگهای ایران و روسیه، وقتی حاکمان ما خود را قادر به مقابله با توان نظامی روسیه ندیدند در صدد جلب کمک دول خارجی برآمدند.
لذا پس از آنکه فتحعلی شاه از طریق یک کشیش، آوازه و قدرت نظامی ناپلئون و دشمنی او با امپراطور روسیه آگاهی یافت، مکاتباتی بین آنها صورت گرفت و منجر به عهدنامه ی “فین کن اشتاین” شد.
به موجب این عهد نامه مقرر شد که فرانسه ضعف نظامی ایران در مقابل روسیه را با آموزش نظامی، طراحی کارخانه ی توپ ریزی در اصفهان و یک زرادخانه در تهران جبران کنند و به همین منظور ژنرال گاردان به همراه ۲۷ نفر به ایران آمدند و کار را شروع کردند.
اما مدت زیادی نگذشته بود که بین ناپلئون و الکساندر امپراتور روسبه قرارداد صلحی موسوم به «تیلسیت» منعقد گشت و به دشمنی روسیه و فرانسه پایان داد و به موجب آن فرانسه به تمامی تعهدات خود به ایران در عهدنامه فین کن اشتاین پشت پا زد و ایران را در مقابل روسها تنها گذاشت. کمترین نتیجه تیلسیت این بود که
ایران مجبور بود دست به دامان قدرت دیگر یعنی انگلستان شود و استعمار پیر نیز از این ضعف بزرگ استفاده کرده عهدنامه هایی چون مجمل و مفصل و پاریس که عمدتا تعهدات ایران اجباری و عملی اما طرف مقابل حتی المقدور بود تحمیل کرد و نهایت خیانت انگلیسی ها یکی از مهمترین دلایل شکست ایران از روسیه شد.
راستی اگر فرانسوی ها در آن دوره ایران را در میانه راه تنها نمی گذاشتند اتفاقات پس از آن حتمی بود؟
آیا باسابقه ای که سلف امثال پوتین و …دارند ، “تیلسیت” دیگری اما این بار از ناحیه روسیه و پشت پازدن به تعهداتش در راه نیست؟
آیا روسیه منفعت همراهی با ترامپ با هدف کنترل چین را بر هدیه های ما ترجیح نخواهد داد؟
امیدواریم تازیخ تکرار نشود و جانشین الکساندر امپراتور روسیه همان نقشی را بازی نکند که ناپلئون با ایران کرد.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=94532

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 9در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۹
  1. با عرض سلام و احترام برا نگارنده :
    ما با برجام سایه جنگ رو از سر کشور برداشتیم ! دنیای امروز دنیای گفتمان است ! پس چه نگرانی داریم .
    من فکر میکنم نگارنده محفوظاتی داره و امروز فکر کرده وقتشه اونا رو عنوان کنه ، من تعجب می کنم در عصری که خیلی از کشورها نیروی نظامی ندارن و ما تلاش می کنیم راه اونا رو بریم نگران چی هستیم .

  2. از مشکل حال بگو راه حلی برای مقابله با امریکا پیدا کن از ضعف برجام بگو ،که همه را به هیچ فروختیم ،از دیوانه ی از قفس پریده ای به نام ترامپ بگو ،از مانوراز بین بردن ایران هراسی بگو که نه تنها از بین نرفت ،بلکه به بهانه ی ایران هراسی تمام تسلیحات فرسوده وته انباری خود رابه دول مرتجع عربی فروختند،ازحال بگو که هر ایرانی اصلاح طلب اصولگرا ،لایک ،مذهبی،کودک ،دانشمند ،مریض،سالم و،،،،،،،،شده لو لو،،،من یک راه حل دارم ساده اما ،،،،همه گوش به امر ولی فقیه باشیم وسلام

  3. جناب شباهنگ . گذشته چراغ راه آینده است. ریشه بسیاری از مشکلات ما نداشتن حافظه تاریخیست یا بقول شما محفوظات.
    من جناب حسنی تبار را از نزدیک نمیشناسم ولی این یاد داشت ایشان را فارغ از اصلاح طلبی و اضول گرایی کاملا در راستای ایران دوستی میدانم.
    این چه دردیست که از نگاه بیمار خود حتی مطالب عمومی وکلی را رنگ و بوی جناحی میدهیم

  4. در خانه اگر کسی هست یک حرف بس است
    درود استاد .کوتاه .ساده .گویا

  5. من سال ۸۱ در دانشگاه لرستان دانشجوی استاد حسنی تبار بودم . تفکر سیاسی من موافق ایشان نیست ولی خدایی و انصافا از دروسی که با ایشان داشتیم لذت میبردیم چون صرفا نقل حوادث تاریخی نبود کاملا تحلیلی ،تعقلی و به روز

  6. مرحوم شریعتی می گویند: ملتی که تاریخ خود را نداند محکوم به تکرار تلخی هاست

  7. با سلام و تشکر از جناب حسنی تبار بخاطر توجه به مسئله روز… وتحلیلی جالب و هشداری تاریخی.
    به نظرم آنچه در این روزهای حساس مهم است:

    – احترام به مبانی و اجرای دقیق مفاد توافق هسته ای توسط ما و ۵ قدرت جهانی.

    – همدلی و همراهی با مردم و انسجام جناح های در حاشیه و صاحبان قدرت در داخل کشور.

    – ارتباط دوستانه و دیپلماسی فعال و عدالت طلبانه با دیگر ۴ قدرت جهانی که در متن عهدنامه هسته ای
    قدرت و نفوذ سیاسی دارند.

    پرهیز از هرگونه چالش طلبی و لفاظی خصمانه با دولتمردان امریکایی.

  8. تاریخچه معاهده تیلسیت و نتایج آ ن را سرچ کردم وقتی خواندمش احسنت گفتم به حسنی تبار و حافظه تاریخیش.
    و من هم مثل او دعا کردم که تیلسیت تکرار نشود

  9. با سلام ، ادب و تشکر از جنابعالی .یکی از دلایل موفقیت فرانسه در این قرارداد ، زیرکی انها از اینکه می دانستند قاجارها از اوضاع و روابط سیاسی جهان آن روز اطلاع ندارند؛ جالب اینکه این قرداد با فاصله کمی از فین کنشتاین،با روسیه منعقد شد یعنی همزمان با قراداد با ایران ،(که قرار بود فرانسه به ایران در برابر روسیه کمک کند )، ،درست در یک زمان از دو طرف مخاصمه استفاده کردن،ما نباید از وصیت پطر کبیر یعنی دسترسی روسیه به ابهای آزاد گرم ،که ایران یکی از راه های آن بود غفلت کنیم. (چون روسیه فقط از راه دریای سیاه به آب های آزاد و گرم دسترسی دارد) کلام آخر اینکه ایران بابت خروج کارشناسان فرانسوی که طی قرارداد فین کنشتاین به ایران آمدند خسارت پرداخت نمود.هرچند آنان پیمان شکنی کرده بودند.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.