- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

معاون آموزش و پرورش عشایری لرستان : احداث مدرسه راهنمایی برای دانش آموزان “سرخه مهر” اقتصادی و منطقی ندارد

[1]

 


به گزارش میرملاس نیوز ؛ معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش عشایری استان لرستان معتقد است که احداث مدرسه راهنمایی در منطقه ی “سرخه مهر” هیچ توجیهی ندارد.

مظفر حیدری طی گفت‌وگویی با میرملاس نیوز می‌گوید: براساس دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت آموزش و پرورش، ساخت و راه‌اندازی مدرسه راهنمایی در مناطق روستایی،‌ عشایری و کمتر توسعه یافته تنها با حضور ۴۰ دانش‌آموزش امکان‌پذیر است، در حالی که تعداد دانش‌آموزان سرخه‌مهر و روستاهای اطراف آن که آماده ورود به مقطع راهنمایی هستند،‌ حدود ۱۴ نفر است.

وی با بیان این‌که امسال به دلیل افزوده شدن پایه ششم به مقطع ابتدایی، مدارس ابتدایی این منطقه هیچ فارغ‌التحصیلی ندارد،‌ می‌افزاید: سال گذشته نیز فقط چهار نفر فارغ التحصیل مقطع ابتدایی در سرخه‌مهر وجود داشت که طبق قانون برای این تعداد نمی‌توان مدرسه راهنمایی احداث کرد.

حیدری با بیان این‌که برخلاف مقطع ابتدایی،‌ در مقطع راهنمایی راه‌اندازی مدارس مختلط ممنوع است،‌ می‌افزاید: این مساله کار احداث مدرسه راهنمایی را سخت‌تر می‌کند، چراکه حتی اگر امکان ساخت مدرسه برای ۱۵ ـ ۱۴ نفر هم وجود داشت با توجه به این‌که از این تعداد هشت نفر پسر و شش نفر دختر هستند و برای هر کدام باید مدرسه جداگانه‌ای ساخت، باز این امکان از بین می‌رود.

حیدری در توضیح قانون ممنوعیت ساخت مدرسه برای دانش‌آموزان با تعداد کمتر از ۴۰ نفر در مناطق عشایری و روستایی می‌گوید: مدرسه راهنمایی به سه پایه اول، دوم و سوم تقسیم می‌شود که برای هر کدام از این پایه‌ها چند معلم نیاز است و چنانچه قرار باشد برای هشت دانش‌آموز یک مدرسه ایجاد کرد، یعنی برای حدود هر دو دانش‌آموز یک معلم نیاز است که این مساله هیچ توجیه اقتصادی و منطقی ندارد.

معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش عشایری استان لرستان یادآور می‌شود: با این حال اداره آموزش و پرورش عشایری دو مدرسه شبانه روزی پسرانه در روستای هومیان و دخترانه در شهر خرم آباد با امکانات خوب رفاهی و معلم‌های مجرب تاسیس و راه‌اندازی کرده است تا دانش‌آموزانی که امکان تحصیل در روستای خود را ندارند، از این مدارس استفاده کنند.