تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
1

تعطیلی ۱۸ ساله یک صنعت در لرستان؛ «چرم و پوست» همچنان بلاتکلیف؛ رؤیای«چرم شهر» غرب کشور تعبیر نشد

  • کد خبر : 95096
  • 27 بهمن 1395 - 8:10

واحدی که ۴۲ سال از عمرش می‌گذرد، بیش از ۱۸ سال متروکه بوده است و انواع مشکلات اعم از قطع انشعاب، غارت اموال، فروش اراضی متعلقه و … را به خود دیده است امروز سر از کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید درآورد تا حکایت تلخ رکود و مشکلات تولیدی واحدهای بزرگی که سال‌ها […]

2378101

واحدی که ۴۲ سال از عمرش می‌گذرد، بیش از ۱۸ سال متروکه بوده است و انواع مشکلات اعم از قطع انشعاب، غارت اموال، فروش اراضی متعلقه و … را به خود دیده است امروز سر از کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید درآورد تا حکایت تلخ رکود و مشکلات تولیدی واحدهای بزرگی که سال‌ها پیش چرخشان در این استان می‌چرخید، دوباره تازه شود.

کارخانه ۴۰ ساله برای لرستان نان‌وآب نشد

ظرفیت تولید این شرکت، تولید ۸ هزار جلد چرم سبک بز و گوسفندی است و حتی در طرح‌های توسعه این مجموعه تولید چرم سنگین و مصنوعات کیف و کفش را در دستور کار قرار داده و این در حالی است که بسیاری از فرصت‌های تولید این مجموعه به دلیل اطاله کار، ازدست‌رفته‌اند.

تقی سام نژاد مدیر مجموعه قدیمی اما تازه تملک شده پوست و چرم لرستان که حالا نامش «داکوک» است در جلسه کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان گفت: درحالی‌که بیش از ۴۰ سال از عمر این کارخانه می‌گذرد اما این مجموعه به‌تازگی از بنیاد مستضعفان تملک شده درحالی‌که این کارخانه توسط این بنیاد منحل شده بود.

وی افزود:ما پوست و چرم را خریده‌ایم و می‌خواهیم که این واحد فعالیت کند و درواقع می‌خواهیم در واحدی که وجود خارجی ندارد کارکنیم و سرمایه‌گذاری کنیم.

وی ادامه داد: این مجموعه در حال حاضر فقط یک ملک است  ولی می‌خواهیم آن را در همان قالب قدیم احیا کنیم، این مجموعه سرمایه‌های زیادی دارد که یک نمونه از آن فقط اراضی متعلق به این مجموعه است.

سام نژاد گفت: اراضی این مجموعه ۲۱ هکتار است که معادل اراضی شهرک صنعتی شماره یک خرم‌آباد است و آن‌هم زمین‌هایی در بهترین موقعیت و کل وسعت زمین‌های آن ۹۰ هکتار بوده است و ۵.۲ مگاوات برق داشته است.

چرم و پوست و حجم بالای بدهی مالیاتی

وی اضافه کرد: این مجموعه دو حلقه چاه دارد و با توجه به موقعیت آن ارزش سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی مجدد را دارد اما باید گفت که این مجموعه برای احیا و فعالیت مجدد به ۱۴ هزار متر سالن نیاز دارد  و این در حالی است که حتی خیلی از تاسی‌ات این مجموعه در سال‌هایی که متروکه بوده و تملک نشده است، غارت‌شده است.

وی ادامه داد: مدت زیادی طول کشید تا ما این واحد را از بنیاد مستضعفان خریدیم و بدهی‌های این واحد را پرداخت کرده ایم.

سام نژاد بابیان اینکه در سال ۹۰ مذاکراتی با بنیاد مستضعفان برای خرید و تملک این مجموعه و پرداخت بدهی‌های آن داشتیم، گفت: این در حالی بود که بانک این واحد را مصادره کرده بود و علاوه بر بانک به اشخاص نیز بدهی داشت.

وی اضافه کرد: درحالی‌که بانک این واحد را مصادره کرده بود و ما به تعهداتمان در خصوص پرداخت بدهی‌های این واحد عمل کردیم ولی چون تصور می‌کردند که بنیاد نباید مالیات بپردازد حجم بالایی از بدهی مالیاتی و … برای این مجموعه ایجادشده بود.

چرم و پوست و بدهی ۳۴ میلیاردی به شرکت برق

وی ادامه داد: ما علیرغم همه تعهداتی که انجام داده بودیم طی ۵ سال هیچ‌گونه مالکیتی نسبت به این مجموعه نداشتیم و حتی در شرایطی که دولت قبلی فرصت‌های بسیار خوبی در قالب طرح مهر ماندگار ازجمله پرداخت ۲۸ میلیون یورو تسهیلات ارزی برای تأمین تجهیزات و همچنین تسهیلات ریالی نتوانستیم به دلیل نداشتن مالکیت از این شرایط استفاده کنیم.

سام نژاد بابیان اینکه این مجموعه با مشکلات عدیده زیرساختی ازجمله برق، حریم و معارض، گاز و … مواجه است، گفت: تمام آورده ما ارزش این کارخانه و تلاش‌هایی است که در سال‌های اخیر برای تملک آن انجام داده‌ایم و لازم است که بانک‌ها و دستگاه‌های مربوطه در این زمینه برای سرمایه‌گذاری با ما همکاری داشته باشند زیرا هدف ما احیا و فعالیت دوباره این واحد است.

وی افزود: برق این کارخانه ۵.۲ مگاوات بوده است و ۷۵۰ کیلووات برق هم مربوط به کاهش دیماندی بوده است که برای فاز یک انجام داده‌اند و سال ۷۶ یا ۷۳ در قبال ۳۶ میلیون تومان بدهی بنیاد مستضعفان به شرکت برق، امتیاز و تجهیزات این شرکت مصادره شده است.

وی ادامه داد: شرکت برق بدهی‌های برق این واحد را با ۱۷ سال تأخیر ۳۴ میلیون تومان ارزش‌گذاری کرده و درازای آن ۵.۲ مگاوات برق یعنی امتیاز و تجهیزات ۷۵۰ مگاواتی را مصادره کرده است که این مسئله نیز یکی از مجموع مشکلاتی است که بنیاد با پرداخت نکردن بدهی‌ها، آن را ایجاد کرده است.

چرم و پوست و مشکلی به نام معارض

وی اظهار کرد: اگر قرار باشد ما باز امتیاز و تجهیزات بخریم در حقیقت باید یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای اموالی که قبلاً خریداری کرده‌ایم، پرداخت کنیم و این اموال مربوط به این کارخانه است ولی ما در خصوص گاز و حریم کارخانه نیز با مشکلاتی مواجه هستیم.

مدیر مجموعه  پوست و چرم گفت: در خصوص وضعیت مالیاتی نیز اوضاع به همین شکل است و ازآنجاکه تصور می‌شده بنیاد مالیاتی نباید پرداخت کند با حجم بالایی از بدهی‌های مالیاتی نیز مواجه شده‌ایم.

سام نژاد اضافه کرد: ۱۰ هکتار از اراضی این مجموعه نیز در اطراف رودخانه است که معارض دارد و این درحالی‌که است که معارض این مجموعه ازنظر قانونی خلعید شده ولی بازهم در اراضی که متعلق به این مجموعه هستند به کشت و کار می‌پردازند.

وی ادامه داد: این معارض طی ۲ یا ۳ سال اخیر اقدام به کاشت ۲۵۰ درخت کرده تا به بهانه اینکه این درختان مثمر هستند، مزاحمت‌هایی ایجاد می‌کند.

انشعابات برق چرم و پوست باطل‌شده است

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان در این جلسه در خصوص موارد اظهارشده از سوی مدیر مجموعه چرم و پوست گفت: این مجموعه حتی یک وات برق سهمیه در وزارت نیرو ندارد و حداکثر برقی که می‌توانیم در اختیار این مجموعه قرار بدهیم ۱۹۰۰ مگاوات است زیرا ما در خصوص برق بیش از ۲ مگاوات در استان اختیاراتی نداریم و باید از طریق برق باخت پیگیری شود.

فریدون خودنیا ادامه داد: انشعاب‌های این مجموعه باطل‌شده ولی این مجموعه با شرکت برق باختر برای پیگیری این وضعیت، مکاتبه کند و ما هم در استان نیز همکاری لازم را برای رفع مشکلات این واحد انجام می‌دهیم ولی در خصوص خزانه دولت ما هیچ اقدامی نمی‌توانیم انجام بدهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان نیز در این زمینه گفت: پیگیری‌های لازم در این زمینه برای خلعید معارضین صورت گرفته است اما این بار این فرد به بهانه دیگری من‌جمله کاشت درخت به ایجاد مشکل برای این مجموعه پرداخته است.

رضا میرزایی افزود: بازهم پیگیری لازم برای رفع این مشکل به‌صورت قطعی صورت می‌گیرد.

معاون استاندار: چرم و پوست هرچه سریع‌تر به فعلیت برسد

مدیرعامل شرکت گاز لرستان نیز در جلسه گفت: این مجموعه متقاضی دریافت ۱۵۰۰ مترمکعب گاز است ولی مسائلی وجود دارد که باید بررسی شود.

حشمت اله شمس خرم‌آبادی افزود: بااین‌حال شرایط لازم برای تقسیط مناسب گاز موردنیاز این مجموعه را انجام می‌دهیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان نیز در این جلسه گفت: ما باید در بخش کشاورزی به سراغ ایجاد زنجیره ارزش برویم و پروژه‌هایی ازجمله کشت و صنعت می‌توانند در این مسیر، الگوی کار قرار بگیرند.

مهرداد غضنفری افزود: در مورد این پروژه باید گفت که متأسفانه باگذشت ۵ سال از زمان معامله این شرکت اخیراً تملک شده است.

وی ادامه داد: تأکید ما این است که این واحد هر چه سریع‌تر به فعلیت و پویایی برسد.

چرم و پوست متعلق به مردم است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اظهار کرد: این مجموعه دارای سرمایه عظیمی است و باید بازدیدی به همراه مدیران بانکی و دستگاه‌ها از این مجموعه صورت بگیرد و بانک‌هایی که توان سرمایه‌گذاری و پرداخت تسهیلات در این مسیر رادارند، پیش‌قدم شوند.

غضنفری اضافه کرد: خود این طرح یک تضمین برای بانک‌هاست و دبیرخانه ستاد تسهیل نیز باید برنامه بازدید بانک‌ها از این واحد را محیا کند.

وی ادامه داد: این ظرفیت متعلق به مردم است و باید پویا شود و برای این کار باید روال حقوقی کار پیگیری شود و با رعایت قوانین ادارات نیز طی نامه‌ای با استانداری مکاتبه شود و مشکلات این واحد بررسی شود.

منبع: مهر

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=95096

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.