- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

آوار محرومیت بر سر جوانان کوهدشتی/انیمیشن هنری با جنبه های صنعتی مغفول مانده است

به گزارش میرملاس، تولید انیمیشن کاری تخصصی و فنی است که شاید مانند بسیاری از آثار هنری طرفدار نداشته باشد.

اگر به صورت جدی به تولید انیمیشن نگاه شود، ظرفیت های و بستر های این هنر به خوبی دیده می شود. صورت جدی به آن نگاه می کنند.

عابدین محکی، کارشناس گرافیک و کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، مسئول واحد انیمیشن فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کوهدشت و مسئول فیلم بسیج هنرمندان، عضو هیئت امنای کانون فیلم و عکس شهرستان کوهدشت است.

وی از سال ۹۱ کار انیمیشن را آغاز کرده است، با عرق و علاقه خاصی از شهرستان محل تولد و زندگیش دم می زند.

محکی، انیمیشن و پویا نمایی را فرصتی برای فعالیت در عرصه فرهنگی دانست و افزود: تلاش می شود با همکاری تیم انیمیشن در راستای خدمت به فرهنگ و معرفی تمدن و فرهنگ شهرستان کوهدشت گام بردارم.

وی خدمت به مردم را از مهم ترین برنامه های خود اعلام کرد و افزود: برداشتن گامی هرچند کوچک برای مردم این شهر و دیار و معرفی فرهنگ غنی این دیار به مردم از آمال و آرزو هایم است.

محکی با بیان اینکه امروزه متاسفانه فرهنگ مردم کوهدشت به خوبی به مردم معرفی نشده است، خاطرنشان کرد: امروز مهم ترین هدف ما این است، که با اجرای برنامه های فرهنگی به مردم فرهنگ غنی و حقیقی مردم کوهدشت را که میراث داران تمدن هزاران ساله هستند، معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه در راستای فرهنگ طرحی با عنوان جریان فرهنگی با همکاری اداره ارشاد وسپاه را در دست اقدام داریم، بیان کرد:با حمایت دیگر نهادهای دولتی  تلاش فرصتی برای معرفی هرچه بیشتر و بهتر فرهنگ اصیل مردم کوهدشت فراهم می شود.

نبود امکانات واحد انیمیشن شهرستان کوهدشت را ناچار به استفاده از شیوه های منسوخ نموده است

محکی که بیشتر در زمینه انیمیشن فعالیت می کند، افزود: امروز در شهرستان کوهدشت استعداد های خوبی در زمینه انیمیشن فعالیت می کنند که متاسفانه به دلیل محرومیت شهرستان و کمبود امکانات بیم دلسرد شدن آنان و رها کردن کار ها می رود.

محکی با اشاره به نقش مهم انیمیشن در حوزه اقتصادی، بیان کرد: بحث انیمیشن، نیاز به امکانات دارد، که در صورت نبود سیستم مناسب کاری حتی در صورت وجود بهترین نیروها، کاری صورت نخواهد گرفت.

وی با بیان اینکه ما نیاز شدید به سیستم های مدل بالای رایانه ای داریم، بیان کرد: امروز در واحد انیمیشن شهرستان کوهدشت به دلیل نبود امکانات از شیوه سنتی در جهت تولید انیمیشن استفاده می شود که خود شیوه ای منسوخ شده است.

محکی، که برای جلب حمایت و مشارکت مسئولان برای رونق فعالیت های انیمیشن در شهرستان کوهدشت به مسئولان زیادی مراجعه کرده است، بیان کرد: در هرجایی از انیمیشن دم می زنیم، یا مسئولان اطلاعی ندارند و یا آن را بی اهمیت می دانند.

انیمیشن هنری با جنبه های صنعتی اما مغفول مانده است

وی با بیان اینکه انیمیشن درآمد زا ترین بخش هنری است، تاکید کرد: انیمیشن هم هنر است و هم صنعت اما مورد بی مهری مسئولان واقع می شود.

محکی خاطرنشان کرد:اگر به انیمیشن اهمیت داده شود و بستری های فعالیت در این عرصه فراهم شود درآمد حاصل از کارهای انیمیشن با درآمد نفتی می تواند برابری کند و یا حتی بیشتر شود.

وی با بیان اینکه اگر کاری تولید می شود نیاز به حمایت مسئولان است، اذعان داشت: باید از فرصت و بستر فالیت های انیمیشن و پویا نمایی برای رونق اشتغال و اقتصاد در استان فراهم شود.

محکی با اشار به وجود استعداد های توانمند در شهرستان کوهدشت، عنوان کرد: در شهرستان کوهدشت نیروی کار قوی داریم ولی قدرت اجرایی نداریم، و در این بین قدرت کار به واسطه نبود قدرت اجرایی کم می شود.

این فعال فرهنگی، کمبود امکانات را  سدی برای اجرای طرح و برنامه ها دانست و افزود: محرومیت دستبندی بر دستان توانمند است که با وجود نیروی کاری حرفه ای هم نمی توانی کاری از پیش ببریم.

وی با بیان اینکه سیستم های کاری  واحد انیمیشن شهرستان کوهدشت در حد ابتدایی است، افزود: برای رونق فعالیت های کاری نیاز شدید به سیستم داریم.

محکی، با بیان اینکه نیروی کار قوی داریم ولی قدرت اجرایی به واسطه نبود امکانات کم است، ادامه داد:  قدرت دست داریم، تفکر داریم، مغز داریم نه امکاناتی برای بهره برداری و نه حمایتی از جانب مسئولان دیده می شود.

وی با اشاره به اینکه امروز مردم استان بویژه مردم شهرستان کوهدشت از بیکاری رنج می برند، گفت: با حمایت از انیمیشن می توان اشتغالزایی را توسعه داد در حالی که در صورت فراهم بودن امکانات دیگر نیازی به دخالت دولتی و پرداخت حقوق کارکنان این حوزه نیست.

محکی، با بیان اینکه انیمیشن ازبسترهای ایجاد اشتغال مستقیم است، ادامه داد: توجه به انیمیشن و فراهم شدن بستری برای فعالیت جوانان علاقمند در این حوزه همچنین حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی است چراکه در این حوزه می تواند هم اکنون ما به رغم مشکلات فراوان با دست خالی کار تولید می کنیم.

محکی، بیان کرد: توسط انجمن انیمیشن شهرستان کوهدشت یک کار هفت دقیقه ای طنز ملا نصرالدین و همچنین یک کار ۱۰۰ ثانیه ای با عنوان ایران ۱۴۰۴،  را آماده کرده است.

وی با بیان اینکه دراین انیمشین، ایران ۱۴۰۴ صادرکننده صلح در جهان معرفی شده است، اذعان داشت: این کار برای جشنواره ارسال شد.

ساخت انیمیشن غدیر در شهرستان کوهدشت

محکی، ادامه داد: پس از آن یک کار غدیر را در حال ساخت داریم که این کار هم تقریبا ۷ تا ۸ دقیقه است اما با دیدی جدید و نو.

وی ادامه داد: این انیمیشن، از دید یک مورچه که شاهد عینی قضیه غدیر بوده است و عملا دیده است که پیامبر امام علی (علیه السلام) را به عنوان جانشین خود معرفی کرده، است.

محکی، افزود: در این انیمیشن مخالفت های آن دوران و گسترش این مخالفت ها تا زمان حال بررسی شده است که امروز ارتباط شیعه و صهیونیسم، اسرائیل که کلا محور اصلی مخالف با شیعه و در جنگ با شیعه است بررسی شده است که در آن این مورچه به عنوان راوی داستان حرکت می کند.

وی بیان کرد: دراین فیلم نامه طبق آموزه های دینی اسرائیل شکست می خورد و شیعه به عنوان حاکمی در جهان معرفی می شود و در آخر دستی به نماد مقاومت از کره زمین خارج می شود که پرچم اسرائیل را مچاله می کند.

وی افزود: هم اکنون نیز کاری صد ثانیه ای برای جشنواره با موضوع فرهنگی در دست اقدام داریم که در مورد حجاب است که ابعاد آن پس  از تولید به عنوان یک کار فرهنگی بازتاب خوبی خواهد داشت.

محکی، ادامه داد: این کار انمیشین با عنوان گنجشک نقاش است که در این فیلم نامه حجاب بررسی می شود.

وی  تقدیری مسابقات ملی کرمانشاه در بخش پوستر، رتبه دوم جشنواره بیداری اسلامی در بخش پوستر، چاپ اثر در کتابچه جشنواره پوسترهای دانشجویی رضویی را کسب نموده است.

محکی، که با عرق خاصی از شهر و دیار و خود دم می زند و فرصت های کاری در دیگر نقاط استان و کشور را داشته است، بیان می کند، فرصت های اشتغال را در جهت خدمت به مردم دیارم رد کرده ام تا بتوانم در محل زندگیم برای معرفی فرهنگ شهرم گامی بردارم.

یک پوستر برای ایام عید در بحث مضرات قلیان طراحی شده است که هرچه تلاش می کنم کسی برای حمایت و اجرای این کار ندارم.

وی معتقد است اول باید از دیار خود شروع کرد، شهرهای دیگر، دیگران هستند اما در دیار خودم احساس مظلومیت و مهجرویت می کنم.

کم نیستند استعدادهای که در شهرهای چون کوهدشت با دست خالی در حال فعالیت در حوزه فرهنگی هستند، اما واضح است که با دست خالی تا چه اندازه می توان کا کرد و نیاز به کمک خیران و مسئولان می تواند پشتوانه ای برای حرکت باشد.

کار تخصصی و فنی انیمیشن و پویا نمایی اقدامی، سازه اثر رغبت بیشتری برای تولید آثار است.