تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
6

طنین نوروزی در بهـار لرستان

  • کد خبر : 96120
  • 01 فروردین 1396 - 15:01

لرستان دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی در تمام زیر‌بخش‌های صنعت گردشگری است. جای جای این دیار از جاذبه‌های مختلف تاریخی، فرهنگی، طبیعی سرشار است…

 

به گزارش میرملاس، لرستان دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی در تمام زیر‌بخش‌های صنعت گردشگری است. جای جای این دیار از جاذبه‌های مختلف تاریخی، فرهنگی، طبیعی سرشار است. در زمینه گردشگری تاریخی، لرستان دارای آثار تاریخی متعدد و منحصر به فردی بوده که اغلب آنها در دسترس گردشگران قرار دارند. قلعه‌فلک‌الا‌فلاک، نگین استوار و منحصر به فرد لرستان که بر بلندای شهر کهن خرم‌آباد ایستاده و بی‌گمان بازدید از این مجموعه که شامل موزه مردم‌شناسی و تاریخی است به عنوان یکی از مقصدهای اصلی گردشگران به شمار می‌رود. از سوی دیگر سایر آثار تاریخی لرستان همچون سنگ‌نوشته، مناره آجری، پل شکسته، پل کشکان، پل‌دختر، گرداب سنگی و ده‌ها مجموعه تاریخی دیگر در سایر شهرستان‌های استان از جمله جاذبه‌های گردشگری لرستان هستند. در زمینه طبیعت‌گردی نیز باید گفت که لرستان پایتخت طبیعت ایران عنوان می‌شود و شاهد وجود آب و هوای ۴ فصل در این دیار هستیم.
وجود آبشارهای مختلف همچون بیشه، نوژیان، آب سفید با داشتن راه‌های دسترسی و امکانات مورد نیاز گردشگران نیز می‌توانند مقصد مناسبی برای طبیعت‌گردان و علاقه‌مندان به زیبایی‌های بکر و دست‌نخورده باشند. دریاچه گهر در اشترانکوه هم  نگینی است که به جرات می‌توان گفت که در دنیا کمتر می‌توان چنین ظرفیت ویژه و منحصر به فردی را مشاهده کرد.
وجود جنگل‌های انبوه، پوشش گیاهی منحصر به فرد، پارک‌های جنگلی و رودها و چشمه‌ها نیز از دیگر ظرفیت‌های گردشگری طبیعی لرستان به‌شمار می‌روند. در سایر حوزه‌ها همچون گردشگری مذهبی و صنایع‌دستی نیز لرستان ظرفیت‌های بسیار ویژه‌ای دارد.

   مرز مشترک لرستان با ۷ استان
یک کارشناس گردشگری بیان می‌کند: لرستان قابلیت‌های متعدد و منحصر به فردی در زمینه گردشگری دارد؛ از جمله آنها اشتراک مرزی با۷ استان دیگر کشور است. این استان دارای مساحت ۲۸ هزار کیلومترمربع بوده که از این میزان ۷۰ درصد در بخش زاگرس میانی قرار دارد.
«مهرداد زرین‌جویی» با اشاره به قابلیت‌های ژئوتوریسمی لرستان، می‌گوید: این استان قابلیت‌های مختلفی در زمینه ‌گردشگری دارد، به همین دلیل طی سال‌های گذشته این دیار را به عنوان پایتخت ژئوتوریسم ایران انتخاب کرده‌اند.
این کارشناس می‌افزاید: وجود بیش از ۱۰۰ قله بالای ۳ هزار متر و دره‌های عمیق و منحصر به فرد در این دیار نیز از  ظرفیت‌هایی است که این استان را به مکانی مناسب برای گردشگران تبدیل کرده است.
زرین‌جویی ادامه می‌دهد: بر اساس اطلاعات موجود، ایران اکنون به عنوان یکی از ۱۰ کشور گردشگر‌پذیر به شمار می‌رود که این موضوع نشان‌دهنده قابلیت‌های متعدد کشورمان است.
وی با اشاره به ظرفیت ویژه غارهای لرستان، اظهار می‌کند: در لرستان شاهد وجود غارهای تاریخی و طبیعی متعددی همچون غار یافته، پاسنگر، دوشه، میرملاس، کوگان و هومیان هستیم که علاقه‌مندان به این حوزه گردشگری می‌توانند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند. همچنین ۳ اثر منحصر به فرد طبیعی و زمین‌شناختی دریاچه گهر، زمین‌لغزش سیمره و تنگه شگفت‌انگیز شیرز به عنوان ژئوپارک‌های دارای قابلیت بین‌المللی در لرستان هستند که گردشگران با دیدن آنها با زیبایی‌های ویژه لرستان آشنا خواهند شد.
این کارشناس تاکید می‌کند: ظرفیت‌های اشاره شده تنها گوشه‌ای از قابلیت‌های بی‌بدیل لرستان هستند و گردشگران در مدت اقامت چند روزه در استان می‌توانند از آنها دیدن کنند.

   وجود ۱۰۹ امامزاده در لرستان
مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان با بیان اینکه ۱۰۹ امامزاده در استان وجود دارد، اظهار می‌کند: این موضوع نشان‌دهنده ظرفیت بسیار در توسعه گردشگری مذهبی محسوب می‌شود. لرستان دارای ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای توسعه گردشگری مذهبی بوده و شاهد حضور بسیار پررنگ زائران و علاقه‌مندان به امامزادگان در این مراکز هستیم.
«مرتضی خاکباز» ادامه می‌دهد: از تعداد کل امامزادگان اشاره شده ۱۰ امامزاده شاخص کشوری بوده و ۲ امامزاده محمد(ع) کوهدشت و محمد بن حسن(ع) الیگودرز به عنوان دو امامزاده شاخص کشوری به شمار می‌روند.
خاکباز با اشاره به آمار بسیار ویژه زائران بازدیدکننده از امامزادگان، عنوان می‌کند: بر اساس آمارها از نیمه دوم اسفند ماه تا پایان فروردین ماه پارسال ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بازدید از امامزادگان انجام شده است. این آمار نشان می‌دهد می‌توان با کمترین هزینه شاهد جذب بیش از پیش گردشگران مذهبی در استان بود. باید با حمایت مسئولان زیرساخت‌ها و کاستی‌های موجود در این عرصه مهیا شود.
این مسئول می‌گوید: امسال نیز همچون سال‌های گذشته طرح آرامش بهاری در ایام تعطیلات پایان سال در تمامی امامزادگان استان برگزار می‌شود تا خدمات‌رسانی مناسب به گردشگران داشته باشیم.

   ۲۵۰۰ اثر ثبت شده در آثار ملی
لرستان با ثبت بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی در فهرست آثار ملی به یکی از استان‌های برتر در حوزه گردشگری به شمار می‌رود. ظرفیت‌های گردشگری لرستان نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح بین‌المللی نیز از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار بوده و شهرت دارند.  «محمد اسدی» معاون میراث فرهنگی لرستان با بیان این مطلب می‌گوید: به دلیل همین ظرفیت‌های بی‌بدیل است که در سال‌های گذشته شاهد قرار گرفتن ۳ اثر در دره خرم‌آباد با محوریت قلعه فلک الافلاک، پل‌های تاریخی لرستان و همچنین سایت‌های باستانی همچون «چیا‌پهن» کوهدشت در فهرست موقت ثبت جهانی یونسکو هستیم. از سوی دیگر علاوه بر آثار اشاره شده آثاری مانند مساجد تاریخی و امامزادگان لرستان همچون مسجد جامع بروجرد و امامزاده زید (ع) و امامزاده قاسم(ع) ازنا، محوطه‌های تاریخی همچون باباجیلان نورآباد، واشیان پلدختر و ماسور نیز دارای ارزش‌هایی فراتر از ملی هستند. اسدی می‌افزاید: از سوی دیگر میراثی همچون کوچ‌نشینی به صورت مشترک با ۲ استان دیگر در حال ثبت بوده و این دیار در زمینه آداب و رسوم و نوع لباس نیز ظرفیت‌های بی‌شماری برای حضور گردشگران دارد. وی با اشاره به شناسایی بیش از ۵ هزار اثر طبیعی، تاریخی و معنوی در استان، بیان می‌کند: از این تعداد تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ اثر به ثبت ملی رسیده‌اند که به صورت غیر رسمی باید گفت که لرستان در جایگاه دوم کشور در زمینه تعداد آثار ثبت شده قرار دارد. وجود اشیای باستانی منحصر به فرد کشف شده در مناطق مختلف لرستان باعث شده تا بسیاری از کارشناسان و باستان شناسان این استان را به عنوان سفره باستان‌شناسی کشور نامگذاری کنند.
معاون میراث فرهنگی ادامه می‌دهد: بر اساس اطلاعات موجود اکنون بیش از ۱۲ هزار شی باستانی در گنجینه قلعه فلک‌الافلاک نگهداری می‌شود که بی‌گمان در صورت ایجاد موزه باستان‌شناسی، این موزه می‌تواند به یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های کشور تبدیل شود.
اسدی اظهار می‌کند: لرستان از دیرباز به عنوان شاهراه عبور و مرور بوده و در نتیجه اکنون راه‌های باستانی بسیار ویژه و منحصر به فردی دارد. این مسئول همچنین به وجود ۳۰ کاروانسرای باستانی در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: از این تعداد تاکنون ۷ کاروانسرا همچون «گوشه» به ثبت ملی رسیده‌اند و تعدادی از آنها می‌توانند میزبان گردشگران باشند. در حال حاضر لرستان را باید به عنوان ایران کوچک بدانیم.  بی‌گمان تمامی این ظرفیت‌ها مهیای حضور گردشگران داخلی و خارجی بوده و امیدواریم در ایام نوروز شاهد حضور مهمانان زیادی در استان باشیم.

   لرستان ۴ فصل
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی لرستان می‌‌گوید: لرستان را باید استانی با جاذبه‌های گردشگری طبیعی، تاریخی، فرهنگی و مردمی بدانیم. لرستان استانی ۴ فصل است.
«دیانوش چراغی» ادامه می‌دهد: این دیار به عنوان سرزمین آبشارها هم نامیده می‌شود که نمونه‌های بارز آن را باید آبشار بیشه، نوژیان، آب سفید، وارک و ده‌ها آبشار دیگر دانست. از سوی دیگر وجود تالاب‌های متعدد در لرستان، رودها و رودخانه‌های خروشان نیز از دیگر ظرفیت‌های بی‌بدیل گردشگری در استان به شمار می‌رود. چراغی عنوان می‌کند: اکنون آثار تاریخی لرستان را باید در موزه‌های مختلف و مشهور دنیا مشاهده کرد و به همین دلیل نام و آوازه لرستان اکنون در سطح دنیا نیز پیچیده است. طی سال‌های گذشته شاهد توسعه زیرساخت‌هایی همچون فرودگاه، آزادراه‌ها و راه‌های اصلی در استان بوده‌ایم به نحوی که گردشگران می‌توانند با مشکلات بسیار کمی از ظرفیت‌های گردشگری این دیار بازدید کنند. این مسئول با اشاره به وجود ۸ اقامتگاه بومگردی در استان، عنوان می‌کند: این اقامتگاه‌ها اکنون در شهرستان‌های بروجرد، دورود، خرم‌آباد و الیگودرز احداث شده‌اند و علاقه‌مندان به طبیعت می‌توانند از این ظرفیت‌ها استفاده کرده و با جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و مردمی آشنا شوند. چراغی موسیقی را یکی از جاذبه‌های بی‌بدیل لرستان عنوان می‌کند و می‌گوید: همه ساله گردشگران از این ظرفیت استان هم بهره می‌برند. به بیان دیگر موسیقی لرستان دارای تنوع و قابلیت‌های بسیار زیادی است و امسال نیز با برنامه‌های پیش بینی شده شاهد برگزاری مراسم‌های مختلفی در این راستا در شهرهای استان هستیم. وی با اشاره به وجود ۴۲ روستای هدف گردشگری در استان، اظهار می‌کند: از تعداد ۴۲ روستای هدف گردشگری مصوب، تاکنون اقدامات مورد نیاز در ۱۲ روستا انجام شده که از مهم‌ترین روستاهای هدف می‌توان به روستای چنار گریت، بیشه و ولی عصر(عج) اشاره کرد. گردشگران می‌توانند از ظرفیت‌های این روستاها استفاده کنند. با پیش‌بینی‌های انجام شده زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز در این روستاها تهیه شده است. معاون گردشگری با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های عرضه سوغات و صنایع‌دستی در تمامی شهرستان‌های استان عنوان می‌کند: برپایی این نمایشگاه‌ها در ارائه آثار هنری استان نقش بسزایی دارد و از این طریق می‌توان خدمات مطلوبی به گردشگران ارائه داد. به هر حال نوروز امسال از سوی مسئولان «نوروز ۹۶ و خدمات متفاوت» نام‌گذاری شده و مسئولان در لرستان با تمهیدات اندیشیده شده خدمات مطلوب و شایسته‌ای به گردشگران و مسافران نوروزی ارائه خواهند کرد.

 

منبع:همشهری

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=96120

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.