به گزارش میرملاس، نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی در حالی برگزار شد که «داود رضایی» کمانچه نواز اهل کوهدشت از سوی هیات داوران جشنواره عنوان بهترین تکنواز کمانچه، به خاطر قطعه «سرور» را به خود اختصاص داد و مورد تقدیر قرار گرفت. به بهانه این انتخاب پای صحبتهای این نوازنده ۲۶ ساله کوهدشتی نشستیم. اواز ششسالگی نواختن کمانچه را آغاز کرده و حدود ٢٠ سال است که این ساز تمام زندگیاش را پرکرده است. به قول خودش کمانچه به عضوی از اعضای بدنش تبدیل شده است. صحبتهایش را در ادامه بخوانید.
اساتید شما چه کسانی بودهاند؟
پدرم اولین استاد موسیقی من بود. شغل اصلی وی معلمی بود اما دستی هم بر ساز داشت و از همان دوران کودکی کمانچهنوازی را به من آموخت. پس از آن از استاد «فرج علیپور» هم نکات و تکنیکهای بسیاری آموختم و سعی کردم راه ایشان را ادامه دهم. توصیههای خوب استاد علیپور باعث شد که مهارت خوبی در نواختن کمانچه پیدا کنم.
چه مقامهایی در عرصه موسیقی کسب کردهاید؟
در سالهای ٨٩ و ٩٠ در حوزه موسیقی به عنوان جوان برتر شهرستان و جوان برتر استان انتخاب شدم. چندین مقام اول کشوری در جشنوارههای بینالمللی و ملی هم کسب کردم، از جمله آنها جشنوارههای تال، خنیاگران، خلیج فارس، زاگرسنشینان، رضوی و… بودهاند. امسال هم در نخستین جشنواره رضوی، عنوان سرپرست گروه بهارباد جزو نفرات برگزیده این جشنواره بودم. در جشنواره ترنم بیداری در شیراز بهعنوان آهنگساز برتر انتخاب شدم. در نوزدهمین جشنواره رادیویی و تلویزیونی مراکز استانهای کشور هم بهعنوان بهترین تکنواز کمانچه را، به خاطر قطعه «سرور»به دست آوردم.
آیا کمانچهنوازی هم بر اثر گذشت زمان دچار تغییراتی شده است؟
پیش از انقلاب تمرکز کمانچه نوازان بیشتر بر روی ملودی نوازی بوده است ولی بعد از انقلاب این روند تکامل یافت و نوع کمانچه نوازی متفاوت شد. میتوان گفت امروزه کمانچه تکنیکیتر و بهتر شده است.
اساتید موسیقی لرستان چه کسانی هستند؟
از میان نوازندگان استادان «علیاکبر شکارچی»، «درویشرضا منظمی» و «رضا پرویززاده» ردیف دانان بزرگی هستند که در بخش سنتی فعالیت میکنند و چهرههای آکادمیک هستند. استادان «فرج علیپور» و«محمد باجلاوند» از بزرگان بخش موسیقی مقامی هستند و هنرمندانی چون «حامد فیضیان»، «فرشاد سیفی» و «همایون پشتدار» نیز تغییر و تحولات بسیار مثبتی در کمانچه لرستان ایجاد کردند. در میان خوانندگان نیز استاد «ایرج رحمانپور» که کارهایش به زبان لکی و لری هست یک اسطوره تکرار نشدنی محسوب میشود. «مهران غضنفری» هم بیشتر کارهایش لکی است و بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. «بردیا مهرآرا»، «حشمتالله رجبزاده»، «سیفالله آشتیانی»، «کردعلیوند» و «دلفان» نیز در بخش موسیقی سنتی فعال هستند.
در عرصه موسیقی به دنبال چه هدفی هستید؟
خدمت به هنر و موسیقی محلی لرستان یکی از مهمترین اهداف من است، چرا که در ایران، لرستان را با نام کمانچه می شناسند و آرزو دارم که موسیقی و کمانچه لرستان را در جایگاه شایسته خود و در اوج ببینم. باید با نوای روحبخش کمانچه، فرهنگ بومی خود را حفظ کنیم و نگذاریم که موسیقی اصیل و دوست داشتنی لرستان خاموش شود. تمام تلاش هنرمندان و مسئولان استانی این است که ساز کمانچه را به نام لرستان ثبت کنند، هر چند آذریها هم در راه اعتلای کمانچه تلاشهای فراوان کرده و زحمت بسیار کشیدهاند.
جایگاه کوهدشت در موسیقی لرستان کجاست؟
کوهدشت همواره به عنوان یکی از قطبهای موسیقی و حتی کمانچهنوازی به شمار میرود. اساتید بسیاری از این شهرستان برخاستهاند که آثار فاخر و ارزشمندی تولید کرده و به جا گذاشتهاند. در جشنوارههای مختلف شاهد حضور گروههای موسیقی از این شهرستان و کسب رتبههای برتر هستیم. جوانان علاقمند به موسیقی کوهدشت همواره عناوین اول این جشنوارهها را به خود اختصاص دادهاند. امسال دو تن از هنرجویان این شهرستان (علی پور و امرایی)در جشنواره ملی جوان رتبه اول را کسب کردند. هنرجویان جدیدی هم تحت آموزش قرار دارند که تشنه فراگیری هستند و همگی جزو استعدادهای ناب در سازکمانچه به شمار میروند و میتوانند سالها در آسمان موسیقی لرستان بدرخشند. کوهدشت معدن ناب کمانچه، موسیقی و هنر است که با کمی توجه و حمایت مسئولان میتوان جوانان را به این رشتهها سوق داد.
حرف خاصی اگر دارید، بفرمایید.
جا دارد از همنواز عزیزم، نوازندۀ چیرهدست سازهای کوبهای، «بابک پیمانی» بهخاطر همراهی بنده در قطعه سرور و همچنین ناظر ضبط این اثر آقای «ذبیحالله کردعلیوند» مدرس آواز سنتی و صدابردار آقای «مجید بلوری» تشکر کنم.
منبع:روزنامه همشهری
محمدکریمی