- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

گره پتروشیمی کوهدشت باز می‌شود؟

[1]

به گزارش میرملاس، امروزه وجود صنایع مادر نقش مهمی در توسعه اقتصادی جوامع دارد چرا که با استقرار این‌گونه صنایع می‌توان شرایط را برای احداث واحدهای تولیدی بزرگ، متوسط و کوچک مهیا کرد. در همین راستا صنعت پتروشیمی را باید یکی از تأثیرگذارترین صنایع موجود در دنیا دانست که علاوه بر ارزش‌افزوده بالا زمینه را برای اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم فراهم می‌کند.این صنعت بی‌گمان نقش بسیار مهمی در ایجاد و استقرار واحدهای تولیدی پایین‌دستی خواهد داشت و به همین دلیل در کشورمان در دهه‌های گذشته توجه زیادی به این حوزه شده است. در لرستان نیز طی سال‌های گذشته یک واحد پتروشیمی در خرم‌آباد احداث شده و شاهد وجود طرحی برای ایجاد یک پتروشیمی در شهرستان کوهدشت نیز هستیم. با وجود گذشت بیش از چند سال از دریافت مجوز لازم برای احداث این پتروشیمی در کوهدشت هنوز عملیات اجرایی آن به صورت جدی آغاز نشده و شاهد وجود موانعی بر سر راه احداث این مجموعه بزرگ تولیدی هستیم.بیش از ۸۰ هکتار زمین برای احداث پتروشیمی کوهدشت به سرمایه‌گذاران طرح واگذار شده است. بی‌گمان بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در صورت برطرف شدن موانع این مجموعه تولیدی باید ظرف مدت زمان ۴ سال به بهره‌برداری برسد. از سوی دیگر با بهره‌برداری از این مجموعه برای صد‌ها نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شده و شاهد رونق اقتصاد لرستان و منطقه با ایجاد پتروشیمی کوهدشت خواهیم بود. طی روزهای گذشته مسئولان استان برای برطرف کردن موانع موجود بر سر راه احداث پتروشیمی کوهدشت جلساتی را در این شهرستان برگزار کرده و مصوباتی نیز داشته‌اند. حال باید دید که تا چه اندازه این مصوبات اجرایی خواهد شد و می‌توان در آینده نه چندان دور شاهد آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی کوهدشت به صورت جدی بود یا خیر.

معضل بیکاری در کوهدشت
یکی از شهروندان کوهدشتی با بیان اینکه بیکاری مهم‌ترین معضل حال حاضر جوانان کوهدشت است و همین موضوع چالش‌های زیادی را به بار آورده است، اظهار می‌کند: با وجود اقدامات صورت گرفته شاهد برطرف شدن و یا کاهش معضل بیکاری در کوهدشت نبوده‌ایم به همین دلیل انتظار می‌رود مسئولان به وعده‌های خود عمل کرده و شرایط را برای احداث طرح‌های تعیین شده همچون پتروشیمی در این شهرستان مهیا کنند.
«غلام میرزایی» ادامه می‌دهد: چندین سال از قول مسئولان برای احداث پتروشیمی در کوهدشت می‌گذرد اما در عمل فعالیتی صورت نگرفته و همین موضوع سبب گلایه‌مندی مردم شده است. انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر شرایط برای احداث پتروشیمی کوهدشت مهیا شود تا شاهد استخدام تعدادی از جوانان این دیار باشیم.

تلاش برای رفع موانع
استاندار لرستان هم با بیان اینکه با توجه به بازدیدها و پیگیری‌های مکرر تلاش زیادی برای تعیین‌تکلیف وضعیت پتروشیمی کوهدشت صورت گرفته است، می‌گوید: در همین راستا بر اساس تصمیمات اتخاذ شده مقرر شد تا ظرف هفته‌های آتی موضوع تخصیص آب پتروشیمی کوهدشت، از سوی مدیر امور آب استان پیگیری و با طی روند اداری نهایی شود.
«هوشنگ بازوند» با اشاره به اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان موظف به حل و فصل مشکلات واگذاری زمین این مجموعه بوده، اظهار می‌کند: باید شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان ظرف یک ماه مشکلات واگذاری زمین را با لحاظ شرایط زیست‌محیطی حل کرده و مجوز احداث شهرک تخصصی پتروشیمی را آماده ارائه به هیات دولت کند.
این مسئول می‌افزاید: شرکت برق برای رساندن برق غیر‌صنعتی به محل پروژه ظرف مدت سه روز اقدامات لازم را انجام داده است.  همچنین استفاده سایت پتروشیمی از چاه آب حفر شده که قبلاً مجوز آن صادر شده بود برای آب شرب بدون مانع است. سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان وظیفه پیگیری مصوبات پتروشیمی کوهدشت را دارد. استاندار لرستان بیان می‌کند: دستگاه‌های اجرایی موظف شده‌اند ظرف زمان مشخصی نهایت در یک ماه موانع و مشکلات پتروشیمی کوهدشت را برطرف کرده تا شاهد آغاز عملیات اجرایی این مجموعه بزرگ تولیدی باشیم.

تحول در اقتصاد منطقه
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان هم با اشاره به اینکه طرح ایجاد پتروشیمی کوهدشت را باید یکی از طرح‌های مهم اقتصادی در لرستان و مخصوصاً این شهرستان دانست، عنوان می‌کند: مجوز تأسیس این واحد بزرگ تولیدی در سال ۹۲ از سوی این سازمان صادر شده و سرمایه‌گذاران طرح نیز فعالان بخش خصوصی هستند.
«محمدرضا صفی خانی» ادامه می‌دهد: با احداث این مجموعه شاهد ایجاد فرصت‌های شغلی بسیار مناسب در لرستان خواهیم بود و می‌توان کمک مناسبی به بهبود وضعیت بیکاری این دیار کرد. به هر حال طی دو سال گذشته موانعی بر سر راه احداث این واحد بزرگ تولیدی وجود داشته و مدیریت ارشد استان نیز برای برطرف کردن این چالش‌ها اقدامات مناسبی را انجام داده است.
صفی خانی اظهار می‌کند: در روزهای گذشته جلسه ویژه‌ای برای رسیدگی به وضعیت پتروشیمی کوهدشت با حضور تمامی مدیران استانی، استاندار لرستان و نماینده مجلس و سرمایه‌گذار طرح برگزار شده است. بر همین اساس چندین مصوبه به تصویب رسید و قرار بر این شد ظرف مدت‌زمان بسیار کوتاهی بخش زیادی از موانع موجود بر سر راه احداث این طرح برطرف شود. وی تاکید می‌کند: بی‌گمان در سال ۹۶ آغاز عملیات اجرایی مجتمع پتروشیمی کوهدشت جزو اولویت‌های اول ما قرار خواهد داشت. معتقدیم با وجود اینکه صنایع کوچک و متوسط می‌توانند در جهت توسعه بسیار تأثیرگذار باشند اما یکی از راهکارهای اساسی جبران کم‌کاری‌های گذشته در لرستان را باید استقرار واحدهای تولیدی بزرگ در این دیار دانست. این مسئول می‌افزاید: البته اقدامات اولیه و مورد نیاز این طرح بزرگ همچون نقشه‌برداری و انعقاد قراردادها صورت گرفته و امیدوارم در ماه‌های آینده شرایط برای آغاز عملیات اجرایی این مجموعه مهیا شود. صفی خانی در ادامه با اشاره به مزیت‌های بسیار زیاد صنعت پتروشیمی، می‌گوید: با احداث واحدهای پتروشیمی شرایط برای استقرار صنایع متعدد و مختلف پایین‌دستی مهیا می‌شود که تحقق آن به عنوان یکی از اهداف بلندمدت به شمار می‌رود.

منبع:همشهری