تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
5

انتخابات، ثبات و امنیت

  • کد خبر : 96618
  • 29 فروردین 1396 - 8:29

عبداله مومنی*/ میرملاس: در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء آراء عمومی اداره شود، از راه انتخابات: انتخاب رییس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر اینها…» این بیان صریح اصل ششم قانون اساسی ما که موجبات سربلندی هر شهروند ایرانی را از این جهت که در یک نظام مردمسالار زندگی […]

عبداله مومنی*/ میرملاس:

در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء آراء عمومی اداره شود، از راه انتخابات: انتخاب رییس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر اینها…» این بیان صریح اصل ششم قانون اساسی ما که موجبات سربلندی هر شهروند ایرانی را از این جهت که در یک نظام مردمسالار زندگی می کند فراهم می آورد خود قالبی است برای روح حاکم بر قانون اساسی و میثاق ملی ایرانیان که با شیواترین و موجزترین عبارت در اصل پنجاه و ششم مطرح شده است: «حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است. هیچ‌کس نمی‌تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد و ملت این حق خداداد را از طرقی که در اصول بعد می‌آید اعمال می‌کند».

کارزار انتخاباتی دیگر درجای جای وطن مان به راه افتاده و اندک اندک بخش های وسیعتری از جامعه متوجه رویداد مهم و تاثیرگذار پیش رو در ۲۹ اردیبهشت ماه می شوند. فارغ از نتایجی که آراء عمومی رقم خواهد زد و انشالله سکویی برای رفاه و توسعه بیشتر همه ایرانیان در تمامی عرصه های حیات اجتماعی شان خواهد بود، با برگزاری هر انتخابات عمومی نه فقط نظام مردمسالار برآمده از انقلاب اسلامی ما تواناتر و دموکراتیک تر خواهد شد بلکه فعالان سیاسی و اجتماعی نیز متکی بر تجارب پیشین به درجات بالاتری از بلوغ و شعور سیاسی معطوف به خیر عمومی نایل می شوند. از برکت برگزاری دوره ای انتخابات است که جوامع و نظام‌های سیاسی از تهدید فرسودگی و آفت خودکامگی جان به در می برند و بالندگی خود را تضمین می کنند. برای تحقق ثبات و امنیت در هر کشوری انتخابات نعمتی غیرقابل توصیف است. با اسلحه می توان و باید دشمن را از خانه بیرون راند و دور نگاه نداشت اما این تنها کیمیای انتخابات و مردمسالاری است که صلح را در معنای ایجابی آن میان اقشار و طبقات مختلف جامعه مستقر و مستحکم می سازد؛ از این منظر هرگونه تقلیل و تخفیف امر انتخابات تهدید صلحی است که وجود آن ضامن حیات با کرامت شهروندان و نیز بهره مندی آنان از حقوق‌شان است.

علاوه بر اینها همچنین باید توجه داشت که انتخابات آینده –ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا- از نظر ثبات و امنیت ملی کشورمان در بحرطوفان‌زای خاورمیانه حائز اهمیت بسیار است. بدون شک برگزاری انتخاباتی فراگیر و پرشور ایران را در مقابل تهدیدهای نگران کننده خارجی ایمن‌تر خواهد ساخت و از پس و در پناه این مصونیت با انتخاب و تمدید مسیر عقلانیت، اعتدال و اصلاح در کشور از سوی اکثریت ملت، زمینه مقابله با تهدیدهای متعدد داخلی که فراروی سعادت و بهروزی شهروندان ایرانی قرار دارند فراهم خواهد شد.

.

منبع: روزنامه شرق ۲۸ فروردین

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=96618

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 9در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : ۷
  1. شیرمادرحلالت داش عبدلله .خیلی گلی برادر

  2. خسته نباشی دلاور

  3. «درود بیکران» کافی نیست برای تو.

  4. ببخشید انتخابات

  5. درود بر برادر مومنی.خدا قوت

  6. باسلام
    عرض ادب و احترام خدمت برادر مومنی

    به امید روزی که شاهد عملی شدن تمام اصول قانون اساسی در جامعه باشیم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.