- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

دامداران و کشاورزان منطقه “تنگ داراب ریکا” مقابل فرمانداری کوهدشت تجمع کردند

 

[1]

به گزارش میرملاس، دامداران وکشاورزان منطقه تنگ داراب ریکا، در یک اقدامِ هماهنگ در امروز سه شنبه از همان ساعت اولیه صبح دست به تجمع زدند. این دامداران و کشاورزان در اعتراض به بی توجهی مسئولان، تجمع اعتراض آمیز برگزار و زنجیره ی انسانی تشکیل دادند.

 

آن ها در این تجمع، با حمل پلاکاردهایی خواستار توجه مسئولان به حفظ منابع طبیعی منطقه شدند.

 

یکی از کشاورزانی که در این تجمع حضور دارد، در این خصوص می گوید: در منطقه ی تنگِ داراب ریکا که مِلک کشاورزی ما هست، افرادی با زور اسلحه، اراضی ما را تصرف کرده اند.

 

این کشاورز با بیان اینکه با وجود مراجعات و پیگیریهای متعدد، تاکنون هیچ گونه رسیدگی ای از مسئولان شهرستان کوهدشت انجام نشده، اظهار کرد: در این تصرفِ اراضی، حتا دامهای ما از ارعاب و تهدید در امان نیستند.

 

وی با بیان این پرسش که چرا تاکنون هیچ گونه اقدامی برای حفظ امنیت و جلوگیری از تصرفِ اراضی در منطقه ی داراب ریکا انجام نشده است، خاطرنشان کرد: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام تولید و اشتغال ملی نامگذاری شده، دامداران و کشاورزان این منطقه از شهرستان کوهدشت، از تولید و دامپروری محروم شده اند.

 

یکی دیگر از دامداران شهرستان کوهدشت با اشاره به اینکه کشاورزان و دامداران منطقه ی داراب ریکا، صاحب سندِ اراضی و دامداری هستند، بیان داشت: با وجود تخریب و تصرفِ اراضی ملی، ما هم تصمیم به تجمع گرفته ایم تا شاید صدای ما به گوش مسئولان برسد.

 

این کشاورز، نخستین زمانِ پیگیری برای خواسته های خود را در بهمن ماه سال ۹۵ دانست و تصریح کرد: از آن زمان تاکنون، حتا نمی توانیم برای تأمین معاش زندگی خود، کشاورزی و دامداری داشته باشیم.

 

وی از اهالیِ ناراحت منطقه تنگ داراب است و می‌گوید: تمام مسئولان از حفظ محیط‌زیست و فضای سبز و نگهداری از درختان می‌گویند، اما کسی برای کشاورزان و دامداران این منطقه کاری نمی‌کند. ما با دیگر اهالی منطقه جمع شدیم و و ماه‌ها برای حفظ منابع طبیعی منطقه پیگیری کردیم، اما هیچ‌کدام از نهادها و سازمان‌های مسئول به اعتراضات ما توجهی نکردند.

 

به گفته ی کشاورزان و دامداران منطقه ی تنگ داراب ریکا در شهرستان کوهدشت، تخریب و تصرف اراضی در این منطقه در حالی صورت گرفته است که طبق تبصره ۱ ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع، وزارت کشاورزی و منابع طبیعی مکلف است، به وسیله گارد جنگل و مأموران خود به محض اطلاع از تصرف اراضی ملی، رفع تجاوز کند.

 

از سوی دیگر مالکیت اراضی باید براساس دلایل و قرائن خاص باشد، یعنی مالک باید یا دارای سند مالکیت رسمی باشد یا سند عادی که نشان‌دهنده تعلق اراضی به او باشد و معاهده‌ای در این زمینه همراه با قرائن ادعای مالکیت کند.

 

هم چنین طبق ماده ٢ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع حفظ منابع طبیعی ملی‌شده به عهده سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور، سازمان جنگلبانی سابق نهاده شده و انجام وظیفه مذکور ایجاب می‌کند که در صورت تصرف اراضی ملی‌شده و طرح شکایت تصرف عدوانی، دادگاه مبادرت به رسیدگی و تعقیب و مجازات مرتکب می‌کند.

 

کشاورزان معترض تنگ داراب با در دست داشتن اسناد زمینهای کشاورزی خود می گویند هیچ شخص حقیقی یا حقوقی تاکنون اسنادی مبنی بر این‌که مالکیت این زمین‌ها را دارند، ارائه نداده‌اند. یکی از افرادی که ساکن این منطقه هم نیست، ادعا می‌کند مالک قسمتی از زمین‌هاست، اما سندی در دست ندارد.

 

با وجود تمام قوانین و مقررات‌های لازم در مورد تصرف املاک و باغات و زمین‌ها هنوز هم در این منطقه از شهرستان کوهدشت که موضوع اصلی این گزارش است، نیز به گفته ی کشاورزان منطقه این موضوع صادق است.

 

این کشاورزان و دامداران می گویند پیگیری‌های لازم انجام شده، اما مسئولان پاسخگو نبودند و کاش تولید و اشتغال آنها این گونه بر زمینِ بی توجهی نمی ماند.

 

گزارش از: فاطمه نیازی