تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
6

زیر میزی پدیده‌ای که در حال فشردن گلوی دانشگاه علوم پزشکی لرستان است!

  • کد خبر : 9712
  • 04 مهر 1391 - 23:17

    سهراب شمس / میرملاس نیوز :   زیر میزی پدیده‌ای که در حال فشردن گلوی دانشگاه علوم پزشکی لرستان است! این تومور درمان ندارد؟ یکم : چند روزی بود بد جوری پدیده زیر میزی ذهن مرا قلقلک می‌داد .تا این که بر اساس عادت همیشگی و غوطه ور شدن در ریز و درشت […]

 

 

سهراب شمس / میرملاس نیوز :

 

زیر میزی پدیده‌ای که در حال فشردن گلوی دانشگاه علوم پزشکی لرستان است!
این تومور درمان ندارد؟

یکم :

چند روزی بود بد جوری پدیده زیر میزی ذهن مرا قلقلک می‌داد .تا این که بر اساس عادت همیشگی و غوطه ور شدن در ریز و درشت خبر های که روی خروجی سایت‌ها و خبرگزاری‌های لرستان قرار گرفته بود ، مرا به پایگاه خبری میر ملاس نیوز کشاند و اظهار نظر تازه‌ای از نماینده مردم شریف پلدختر و ملاوی به عنوان نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی.
علی کائیدی در گفت‌وگو با خبرنگارخانه ملت، با انتقاد از افزایش پدیده دریافت زیرمیزی میان پزشکان کشور، تصریح کرد: متأسفانه این اقدام تبدیل به یک پدیده شوم در حوزه سلامت شده است، که این موضوع در طول زمان می‌توان این حوزه سلامت کشور را به نابودی بکشاند.
خط به خط با جناب کائیدی پیش می رویم تا بگوییم عزیز برادر، زمان از دست رفته و چیزی دیگر برای نابودی نمانده است
یادم می آید یکی از دوستان تعریف می کرد که کارمند دانشگاه علوم پزشکی لرستان بوده و برای عمل جراحی دست یکی از بستگانش به مطب یکی از همین پزشکان بزرگوار می‌رود و جناب پزشک توسط منشی محترم و مکرمه‌اش درخواست زیر میزی به مبلغ هشتاد هزاز تومان پول آن هم پول دولت اصلاحات که کمی ارزشش از پول امروز زیاد‌تر بود ، می‌کند این دوست ما ادامه داد که از آقای دکتر خواهش کردم که من همکار شما هستم و اگر امکان دارد از خیر این پول بگذرید که هم حرام است و هم غیر قانونی و از همه مهمتر این بنده خدا توان پرداخت این پول را ندارد .
عزیز برادر!
دکتر جان با قباحت تمام می‌گوید حالا که شما همکار ما هستید مبلغ بیست هزار تومان از هشتاد هزار تومان پیش‌کش ، دوست ما هم که انگار چاره‌ای ندارد تن به این کار می دهد و باقی قصه…
تا این‌جای کار از دولت فخیمه اصلاحات گفتم تا متهم به سیاه نمایی در دولت عدالت و مهر نشوم.
اما نماینده مردم شریف و رنج کشیده پلدختر توپ را از زمین پزشکان محترم با یک نوک پا به زمین بیمه‌ها می اندازد و ادامه می‌دهد ناقص بودن بیمه‌های سلامت موجب افزایش پدیده زیرمیزی شده است، وی ادامه می‌دهد که: نبود اعتبارات لازم در بیمه‌ها، شرایطی را رقم زده است که بیماران برای تأمین نظر پزشکان اقدام به پرداخت پول می‌کنند.
به عقل ناقص من نرسید و به فهم من نیامد که آیا یک علت می تواند زمینه یک پدیده شوم را به قول خود جناب نماینده ایجاد کند.
دکتر کائیدی در بخش دیگری از سخنانش به خبرنگار خانه ملت گفته : فقدان کنترل از سوی وزارت بهداشت، درمان و‌آموزش پزشکی موجب شده است که این پرسنل بودن هیچ ترسی به کارهای خلاف قانون خود اقدام ورزند. این نماینده مجلس نهم، با انتقاد از نبود قوانین مناسب برای برخورد با پدیده زیرمیزی پزشکان، یاد‌آور شد: به‌طور حتم تمام دستگاه‌ها و مسئولان به‌ویژه مجلس، وزارت بهداشت، درمان و‌آموزش‌پزشکی و قوه قضائیه باید در جهت کاهش موانع برخورد با پزشکان متخلف گام بردارند.
تا این جای کار درود می فرستم به این نماینده خوب و تبریک می‌گویم به مردمی که چنین نماینده ای دارند اما برادر بزرگوار، همین مردم مگر شما را برای نظارت و قانون گذاری به مجلس نفرستاده اند شما این حرف ها را برای چه کسی دارید می زنید مگر خود شما قانون گذار نیستید پس معطل چه هستید؟
نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به وجود قوانین سخت و بازدارنده در برخی از کشورها به جهت برخورد با پزشکان متخلف، گفت: در کشورهای دیگر مانند آمریکا زمانی که پزشک اقدام به تخلف می‌کند، قانون آن فرد را به اشد مجازات می‌رساند اما متأسفانه پزشکان متخلف کشور ما آزادانه به‌کارهای قبلی خود مشغول هستند. خوب عزیز برادر باز هم مدینه گفتی و کردی کبابم شما که این همه آگاه به مسائل هستید چرا راه حلی برای جمع کردن این پدیده به قول خودتان شوم پیدا نمی‌کنید ؟

دوم:

در چند ماه گذشته رئیس محترم دانشگاه علوم پزشکی لرستان در کمیته‌ای که قراره از حقوق شهروندی صیانت کند چنین گفته : برخورد قاطع و جدی با پدیده شوم زیرمیزی در مراکز علمی، درمانی و بهداشتی استان امری مهم و حیاتی است. ولی متأسفانه بعضی از پزشکان جراح با دریافت مبالغی از بیمار با عنوان زیرمیزی، موجب بروز مشکلات جدی در حوزه درمانی می‌شوند که باید این معضل به صورت ریشه‌ای حل شود.
این سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان را داشته باشید تا حکایتی از نوع همان حکایت اولی برایتان تعریف کنم . یکی از کارمندان دانشگاه علوم پزشکی که بنده خدا از قشر آسیب پذیر دانشگاه هم هست و جز نود و نه درصدی هست که برای یک درصد در دانشگاه علوم پزشکی لرستان در حال خدمت رسانی هستند برای یک نفر تعریف کرده که برای عمل جراحی دخترش در همین بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد که جور درمان کل استان را به تنهایی بر دوش می کشد مبلغ بیش از یک میلیون تومان به شیوه همان پدیده شوم یعنی زیر میزی از این بنده خدا گرفته اند و کلی همکاران ایشان تلاش کردند و گفتند که بابا حداقل کارمندان دانشگاه را از گرفتن زیر میزی مستثنی کنید ولی این صدا به جایی نرسیده .و آن بنده خدا مجبور به پرداخت اون مبلغ می شود .
خوب بگذریم و به بخش دیگری از سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی که در همان کمیته بیان کرده اشاره کنیم وی اظهار داشت: راهکار اساسی و قاطع ریشه‌کنی این پدیده زشت باید با برنامه‌ریزی و همکاری مسئولان مربوطه تدوین و اجرایی شود
خوب تا این جای کار جناب نماینده قانون گذار و جناب رئیس دانشگاه علوم پزشکی مجری قانون متفق القول هستند که این پدیده شوم باید ریشه کن شود اما توسط چه کسی مشخص نشده است. شما بعداً پرتغال فروش را پیدا خواهید کرد البته کمی ذکاوت می خواهد که مردم شریف ما این ذکاوت را دارند و خوب تشخیص هم می دهند.پرتغال فروش چطور خودش را به خواب خرگوشی زده است.

سوم :

بد نیست اظهار نظر جناب آقای علی باغبانیان عضو کمیته سلامت مجمع تشخیص مصلحت نظام را هم در مورد پدیده شوم زیر میزی با هم مرور کنیم ایشان به خبرنگار خبرگزاری فارس در اصفهان گفته : وزارت بهداشت به علت اینکه می‌داند تعرفه‌های پزشکان واقعی نیست به پزشکان حق می‌دهد زیرمیزی دریافت کنند. وی با اشاره به اینکه دولت تعرفه واقعی را اجرا نمی‌کند، افزود: مسئولان دولتی بیشترین نقش را در مسئله زیر‌میزی دارند و شاید وزارت بهداشت کمترین سهم را دارد. باغبانیان با بیان اینکه اگر تعرفه واقعی به اجرا گذاشته نشود عدالت در سلامت اجرایی نخواهد شد، ادامه داد: به خاطر واقعی نشدن تعرفه‌ها بسیاری از مطب‌ها در حال تعطیل شدن است. وی از اینکه مجلس در رسیدگی به موضوع زیرمیزی گرفتن پزشکان و تعرفه واقعی آنها کوتاهی‌های بسیاری کرده است، اظهار داشت: مسئولان کنونی هیچ تمایلی به حل این داستان تکراری زیرمیزی گرفتن پزشکان ندارند.عضو کمیته سلامت مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: وزارت بهداشت بیش از دولت و مجلس دغدغه حل معضل زیرمیزی و واقعی کردن تعرفه‌ها را دارد اما ابزاری در دست ندارد‌.وی گفت: وزارت بهداشت نظارت‌های موردی و نه ریشه‌ای در برخورد با مسئله زیرمیزی ‌گرفتن پزشکان داشته است و ابزارهای کوتاهی در این ‌ارتباط‌ به کار گرفته است. باغبانیان با اشاره به اینکه پزشکان در دریافت زیرمیزی محدودیتی ندارند و نظارتی هم صورت نمی‌گیرد، افزود: در ‌ارتباط‌ با برخورد با این دسته از پزشکان مشکل کمبود و ضعف قانون نیست و به حد کافی مواد قانونی وجود دارد.

 

چهارم:

حسن ختام این گزارش را به سخنان دکتر بیرانوند معاون محترم درمان دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان اختصاص می دهم که در گفتگو با خبرنگار هفته نامه شهاب آسمانی این چنین بیان کرده است: بعضی از پزشکان به دلیل دستمزد و حق‌العمل پایین بیمه‌ها از بیماران وجه غیرقانونی دریافت می‌کنند! در واقع فقط به‌خاطر پایین بودن سرانه درمان هر شخص در کشور، پزشک این حقِ خارج از قانون را به خود می‌دهد که کسری موجود را از جیب بیمار تأمین کند.
دکتر بیرانوند اما نگاه دیگری هم به این پدیده دارد و در بخشی دیگر از سخنانش با همین هفته نامه می گوید: تا سیاست‌های تهران عوض نشود، تا درب بهشت متخصصان تهران را نبندند، این مبارزه جدی نمی‌شود و فقط با برخورد ما، پزشک بارو بنه‌اش را می‌بندد و می‌رود جایی بهتر از این جا، زیرمیزی هم می‌گیرد و کسی هم نمی‌پرسد چرا؟ اما بعد تأکید می‌کند: برای مبارزه با پدیده شوم زیرمیزی با هیچ پزشکی ولو تک تخصص هم تعارف نداریم

 

پنجم:

اما یک شوخی جدی جناب دکتر!
شما با هیچ پزشکی تعارف ندارید اما انگار بعضی از پزشکان با شما شوخی دارند پدیده شوم زیر میزی تا طبقه پایین اداره شما و گرفتن زیرمیزی از کارمند شما آمده است اگر دیر بجنبید گلوی دانشگاه را خواهد فشرد این مار بد جوری در حال خوردن است همه ما باید مواظب باشیم.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=9712

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۶
  1. درود بر شرف و قلم سهراب شمس. قبلا یادداشت های طنز خوبی در باره مشکلات لرستان از همین قلم خوانده ام اما این گزارش بد جوری دلم را سوخت

  2. چه زیبا می گوید حافظ :

    دردم نهفته به ز طبیبان مدعی باشد که از خزانه غیبم دوا کنند

    انگار پزشکان زمان حافظ هم مثل پزشکان الان بی درد بوده اند !

  3. دوست من
    از درد کهنه گفتید .از قانون کور ،از طبیبی که قسم نامه سقراط را هم به حراج گذاشته ! این درد در تمام کهن مرز و بوم ریشه داده . سیر نشدن . بیمار مجبور است طبیب چه ؟ قانون کجاست ؟ خدا میداند .

  4. پدیده عجیب وقریب زیرمیزی این روزها به اوج خود رسیده وهمگام و همنفس با تورم مهار گسیخته سیر صعودی خود را طی میکند واتفاقا سروگردنی از هزینه جراحی وبیمارستان بالاتراست.

  5. سلام.خانم بنده که در یکی از بیمارستان های خرم آباد تحت عمل جراحی سزارین قرار گرفت مبلغ ۱۰۰۰۰۰تومان به پزشک معالج زیر میزی دادند .با توجه به شرایط حاد خانمم مجبور بودیم این مبلغ را بدیم. خود دکتر گفتن تا پول رو نقدا دریافت نکنم عمل جراحی را انجام نمیدم.حالا من مستند حاضرم با این دکتر متخصص زنان روبرو بشم و تا جلوی این قبیل افراد گرفته بشه.به خدا بعضی خانواده ها این پول ها را ندارن که بدن پس باید چه کار کنن؟من حاضرم از ایشان شکایت کنم.ولی نمیدانم به کجا و چگونه؟واقعا اگر بدانم برخورد جدی با این دکتر میشه حتما پیگیر میشم.منتظر جوابم

  6. جناب سوری عزیز شما می تونید به معاونت درمان دانشگاه مراجعه کنید البته بعید می دانم کاری برای شما بشود چون در دانشگاه علوم پزشکی از کارمندان خودشون هم زیر میزی می گیرند
    معاون درمانی که خودش ماهیانه مبلغ بیش از۵ میلیون تومان کارانه بدون حقوق و مزایا و ماموریت و اضافه کاری می گیرد بعید می دانیم گوش شنوایی برای شنیدن این حرف ها داشته باشد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.