تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
4

«برخی از موانع پیروزی دکتر روحانی در انتخابات پیش رو» به قلم علی اصغر اسفندیارپور

  • کد خبر : 97326
  • 22 اردیبهشت 1396 - 20:54

علی اصغر اسفندیارپور/ میرملاس:در کشور ما سابقه انتخابات به زمان مشروطه و انتخابات مجلس اول بر می گردد، یعنی چیزی حدود ۱۱۰ سال اخیر و این یک نقطه عطفی است در کشورهای حوزه خاورمیانه و قابل ستایش می باشد چراکه در این کشورها مخصوصا کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس هنوز الفبای انتخابات را پیاده […]

علی اصغر اسفندیارپور/ میرملاس:در کشور ما سابقه انتخابات به زمان مشروطه و انتخابات مجلس اول بر می گردد، یعنی چیزی حدود ۱۱۰ سال اخیر و این یک نقطه عطفی است در کشورهای حوزه خاورمیانه و قابل ستایش می باشد چراکه در این کشورها مخصوصا کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس هنوز الفبای انتخابات را پیاده نکرده اند در صورتیکه دربعد از انقلاب اسلامی یازده دولت با انتخاب مستقیم مردم در مسند امور قرار گرفته اند و الان در مرحله انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری هستیم و خیلی هم سرنوشت ساز است که به چند علت مهم نیاز است که این دولت دوباره مستقر گردد.
همانطور که در مناظره قبل به روشنی مشخص شد ۶ کاندیدای مورد نظر به دو گفتمان تعلق دارند گفتمان اول که نزدیک به اصلاح طلبی است طالب ارتباط حسنه با دنیای خارج، آزادی بیان، رعایت اخلاق در صحنه های داخلی و بین المللی، پاسخگویی در مقابل مردم، که شامل آقایان روحانی، جهانگیری و هاشمی طبا است و طیف مقابل یعنی حجه الاسلام رئیسی، قالیباف و میرسلیم کاملا در مقابل این گفتمان قراردارند، اینجاست که مردم با این انتخاب باید گفتمان مورد نظر خود را انتخاب کنند.

ذکر چند نکته در راستای شرکت در انتخابات ضروری به نظر می رسد:
۱- خیلی جاها دیده و شنیده ایم که گفته می شود رئیس جمهوری در ایران دو دوره ایست، یا  اینکه می گویند کجا دیده اید که رئیس جمهوری ۴ساله باشد؟ این افکار در بین طرفداران اصلاحات- اعتدال باعث ایجاد یکنوع بیخیالی می شود و بیشترین ضربه را خواهد زد چرا که  لزومی در ترویج و دفاع از عملکرد و دستاوردهای دولت نمی بینند.  در حالی است ریاست جمهوری دو دوره ای نیست بلکه بستگی به عملکرد دولت ها دارد و حتی در دولتهای آمریکا با اینکه اکثر روسای جمهوردو دوره ای بوده اند ولی بطور مثال جیمی کارتر و بوش پدر از جمله روسای تک دوره ای و چهار ساله بوده اند.

 

۲- دیدگاه دیگری وجود دارد که بعضی ها نسبت به شرکت در انتخابات بی اهمیت هستند، می گویند که مثلا بنده فقط یک رای دارم و این یک رای من چه تاثیری در سرنوشت انتخابات دارد ! این تصور هم چه بسا خطرناکتر از موضوع قبل می باشد در صورتیکه همین آرای تک تک، سرنوشت انتخابات را رقم خواهد زد و قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود.
باید گفت که رقیب این دوره آقای روحانی نه آقای رئیسی است و نه آقای قالیباف ، بلکه رقیب آقای روحانی میزان مشارکت مردم است . هرچه مشارکت مردم بالاتر باشد شکی نداشته باشید که رو حانی پیروز میدان است و هرچه آرای ایشان بیشتر باشد دولت بعدی مقتدر تر خواهد بود ولی اگر مشارکت کمترباشد خدای ناکرده امکان دارد

شرایط بحرانی شود. در اینجا لازم است که با عزمی راسخ هم خودمان در انتخابات شرکت کنیم و هم سعی کنیم آرای خاکستری و آرای کسانی که به هر علت قصد شرکت در انتخابات را ندارند جذب کنیم.

 

۳- باید این مهم را در ذهن داشته باشیم که انتخابات ریاست جمهوری تحت تاثیر انتخابات شوراها قرار نگیرد. و این موضوع بیشتر در منطقه غرب کشور و شهرستان های آن نمود دارد.
بنده با تمام انتقاداتی که به شوراها در بعضی مسایل دارم ولی انتخابات شوراها را یک گام به جلو در زمینه دموکراسی و نوعی تمرین آن می دانم. در پرانتز عرض کنم که این موضوع هم برگ زرین دیگری از افتخارات و دستاوردهای دولت اصلاحات می باشد. لیکن با توجه به حساسیت ها و تعصبات قومی و مذهبی و… که در شهرستانها وجود دارد مردم نباید تمام هم و غم خود را  به انتخابات شوراها بگذارند. و از ریاست جمهوری غافل شوند در صورتیکه اولویت اول را به منافع ملی که همان نوشتن برگ رای ریاست جمهوری است قرار دهند و بعد برگه شوراها را تکمیل کنند.

*این مطلب در ویژه نامه شماره دوم ستاد مرکزی دکتر روحانی در استان لرستان منتشر شده است.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=97326

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 14در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۴
  1. آقای اسفندیاری،دست از سر ما بردار ما روحانی را قبول داریم ولی شما را نه،تاکی می خواهی موج سواری کنی ،خودت چی خدمتی کردی…………..، جوانان پر شور وبا صلابت خود تصمیم گیرنده هستند وخوب تصمیم می گیرند ،دوره خشن جنابعالی تمام شده ،از پله سیاست پایین بیا ،مردم را به جانن هم نداز که این بزر گترین نعمت است………….

    • سلام و درود بر اسفندیاری مرد صادق و سالم و منصف لرستان
      کسی که فرصت طلب نیست و بر یک منش و راه باقی مانده است نه همچون……………………….. که هر روز با منفعت نظر خودش را تغییر می دهد.

  2. سلام
    آقای اسفندیاری دوره دیو و دلبر سازی به پایان رسیده است. کارنامه دولت آقای روحانی پیش روی مردم گشوده است، آنها نظر خود را ۲۹ اردیبهشت اعمال می کنند.

  3. سلام
    اگر افراد ریاست طلب ودنیا طلب درراست وچپ،بجهت منافع خود، مردم را منحرف نکنند،بهتر از سیاستمداران در ۲۹اردیبهشت،ریاست جمهور را انتخاب خواهند کرد.

  4. سلام بر همه . من طرفدار اصلاح طلبانم . اما چرا به روحانی رای بدم و چرا شما به روحانی رای می دهید؟
    . دیدیم چه اجرای توانمندی داشتن دولت اعتدال در انتخابات مجلس . من دیگر به هیچ کس رای نمیدهم . مگر اینکه پاسخ بدهید و بنده و امثال منه جوان را توجیه کنید

  5. بانهایت تقدیر وتشکر ازاستاد اسفندیاری ،استادعزیز شما خودبهتر از هر کسی میدانیداصلاحات ودولت تدبیر وامیددراین برهه از زماننیاز به اتحاد وهمدلی بیشتری دارد.میزان هجمه وموانع تراشی درمسیران بی سابقه بوده است ،متاسفانه ضربات دوستان نادان و کم ظرفیت نیز قوزبالاقوز شده است،به جای اینکه قدردان هرکسی باشیم که دکترروحانی راکمک می کند ،دوستان کم خردمصداق یخرجون افواجهم گردیده هرروز برطبل تفرقه میکوبند وفوج فوج ازدوستان رامی رانند وهمچون دشمنان اصلاحات دایره خودی وغیر خودی بوجود می اورندامیداست ستاد های انتخاباتی محل جولان دادن این افراد کم خرد وکم ظرفیت قرار نگیردکه نکته ۴ دل نگرانی دلسوزان اصلاحات می باشد.

  6. درو د بر اسفندیاری

  7. در انتخابات نباید به افراد توجه کرد بلکه باید به تفکر افراد و برنامه آنان و عملکردشان توجه شود.

  8. سلام بر اسفندیاری ،ببخشید ما اصلاح طلبان سی سال از رهنمودهای شما سیر شدیم ،تو رو خدا دست از سرمون بردار ،دوره تعیین تکلیف از سوی شما واطاعت چشم وگوش بسته از ما تموم شده ،حنای شما پیش ما دیگه رنگی نداره

  9. جناب پیر سیاست
    ۲۹ اردیبهشت خواهی دید که سرنوشت شیخ حسن همان سرنوشت کار تر و بوش پدر است اراده ملی برای اولین بار در ایران هم این تجربه را رقم خواهد زد ….

  10. باسلام ،خداراشاکرم که جناب اسفندیاری دهه ۶۰که انسانهای بی گناه رادرکیسه میکردن تاحتما به طیف وشخص ایشان رایی بدهندحالا دم ازدمکراسی میزندجناب اسفندیاری دوست عزیزدوران دفاع مقدس خداوکیلی درتعجبم چطورشماها ظرف مدت دهسال چنین ازروشهای پلیسی خوددست برداشتیدوشدیدطرفداردمکراسی………

  11. دوران شما پایان یافته، با وجود جوانان نواندیش جای برای افکار دکم وبسته شما نیست

  12. اتفاقا الان به دیگران میگن تفکر بسته!!!!پدر مردم رو در اووردن حالا روشنفکر شدن.اگه کسی ریش تیغ میزد قطعا حراستی میشد ولی الان….

  13. درود بر شما که همیشه در کنار مردم و برای مردم بوده اید.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.