تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

لرستانی ها اصولگرا هستند یا اصلاح طلب؟ مسأله این است!

  • کد خبر : 97405
  • 24 اردیبهشت 1396 - 23:31

مجید بیرانوند/ میرملاس: اکنون که بار دیگر به ایام حساس و هیجان انگیز انتخابات ریاست جمهوری رسیده ایم دوباره با یک پرسش قدیمی در استان لرستان روبه رو هستیم: مردم لرستان بیشتر به کدام یک از دو تفکر سیاسی کشور نزدیک ترند؟ اصلاح طلبان از اقبال عمومی بالاتری برخوردار بوده یا طبق تعریفی قدیمی مردم […]

مجید بیرانوند/ میرملاس:
اکنون که بار دیگر به ایام حساس و هیجان انگیز انتخابات ریاست جمهوری رسیده ایم دوباره با یک پرسش قدیمی در استان لرستان روبه رو هستیم:

مردم لرستان بیشتر به کدام یک از دو تفکر سیاسی کشور نزدیک ترند؟ اصلاح طلبان از اقبال عمومی بالاتری برخوردار بوده یا طبق تعریفی قدیمی مردم لرستان ذاتاً اصولگرا هستند و گذر زمان هم نتوانسته تغییری در این تفکر ایجاد کند!

در پاسخ به این پرسش باید گفت که انتخابات در لرستان به دو قسمت تبدیل میشود:
۱- انتخابات مجلس شورای اسلامی ، شورای شهر و مجلس خبرگان (محلی)
۲- انتخابات ریاست جمهوری

در مورد انتخابات های محلی باید گفت با توجه به اینکه اغلب، کاندیداهای مطرح و مقبول جریان اصلاح طلبی در لرستان بنا بر دلایلی رد صلاحیت شده و کاندیداهای مطرح جریان اصولگرایی در این زمینه با مشکل رد صلاحیت مواجه نیستند و با خیال راحت تبلیغات خود را سالها قبل از انتخابات شروع می کنند شاهد آنیم که معمولا در این انتخابات ها با اقبال عمومی بیشتری مواجه میشوند. هرچند که گاها استثناهایی مانند صیدمحمد خان بیرانوندی هم هستند که با آرای بالای خود قاعده ی این بازی را بر هم می زنند.

اما در انتخابات ریاست جمهوری داستان کاملا متفاوت است و شاهد آنیم که هرگاه موج اصلاح طلبی در کشور به راه افتاده مردم لرستان پیشتاز در گسترش این موج بوده اند.

در خرداد ۷۶ وقتی که موجی به نام جریان اصلاحات در کشور به راه افتاد شاهد آن بودیم که مردمی ترین اجتماعات آن سال در خرم آباد برای جریان اصلاحات تشکیل شد و طرفداران جناح مقابل بیشتر مربوط به یک قشر خاص از جامعه بودند. هرچند که استاندار وقت تمام تلاش خود را کرد که بزرگ ترین ضربه را به آرای مردمی خاتمی در لرستان بزند که همین کارشکنی های استاندار بعدا به حدی در کشور صدا کرد که شاهد حضور بازرس های عالی وزارت کشور و شورای نگهبان در استان بودیم.

در سال ۹۲ که بار دیگر موج اصلاحات در حمایت از دکتر روحانی به راه افتاد، مردم لرستان بدون اینکه حتی آقای روحانی برای تبلیغات پا به دیار لرستان بگذارد بیشترین آرا را در سبد انتخاباتی وی ریختند بشکلی که حتی در شهرستان نورآباد ارای روحانی ۶۰ درصد و در کوهدشت ۵۴ درصد بود و این یعنی عقلانیت و اعتدال در محروم ترین نقاط لرستان هم ریشه دوانده و نشان می دهد این بحث که گفته می شود مردم لرستان ذاتاً اصولگرا هستند بی اساس بوده و نمی توان رای مردم لرستان به کاندیداهای جریان اصولگرایی در انتخابات های محلی را دلیلی بر اصولگرا بودن مردم لرستان دانست.

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=97405

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. ببخشید با احترام به مردم شهر و استانم باید عرض کنم متاسفانه در سال ۹۲ بدون عقلانیت رای دادند! که ثمره اش شد این دولت پیر فرتوت و دروغگو………. کافی است نگاهی به همه شهرهای استان بیندازید فلاکت و بدبختی از سر و روش میباره. از دولتی که کابینه اش دزد و دلال و قاچاقچی هستند که نباید توقع کار برای مناطق محروم رو داشت.

  2. باسلام خدمت هم زبانیهای عزیزم. باید عرض کنم که اینجور هم که شما میگین نیست. مردم لرزبان استانمون تا بوده و هست همیشه از روی دل ساده و پاک و بی آلایششون رای دادن. متاسفانه در همین انتخابات گذشته جبهه اصلاح طلبان تا تونستند بر علیه اصولگراها اقدامات تخریبی انجام دادن. از صفحات و پیج های مجازی گرفته تا دروغهای بسیار زیادی که هم در رسانه و هم در جلسات عمومیشون میگفتن. من خودم یه اصلاح طلبم. اما حقیقتا با این افکار و رفتاری که در این دوره دیدم خیلی ناراحت شدم و از موضع خودم عقب کشیدم. دروغها و خیانتهایی که به این کشور در این دوره دیدم هرگز ندیدم. فط باید بگم متاسفم برای امیدهای واهی که به ما مردم دادن

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.