تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

درباره انتخاب «ولی اله رستمی‌نژاد» با بیش از ۴۰ هزار رای در انتخابات شورای شهر خرم آباد!

  • کد خبر : 97646
  • 03 خرداد 1396 - 9:57

انتخابات اخیر شورای اسلامی شهر خرم‌آباد همراه با یک رویداد استثنایی بود: دست‌فروش تحصیل‌کرده، ولی‌اله رستمی‌نژاد توانست ۴۰ هزار رأی کسب کند و با اختلاف فاحش نسبت به نفرات بعدی که رأیشان حداکثر ۱۲ هزار است به عنوان نفر اول ۹ نفر عضو شورای شهر پیروز رقابت‌ها شود. این رویداد به سرعت، خبر رسانه‌های استانی، […]

انتخابات اخیر شورای اسلامی شهر خرم‌آباد همراه با یک رویداد استثنایی بود: دست‌فروش تحصیل‌کرده، ولی‌اله رستمی‌نژاد توانست ۴۰ هزار رأی کسب کند و با اختلاف فاحش نسبت به نفرات بعدی که رأیشان حداکثر ۱۲ هزار است به عنوان نفر اول ۹ نفر عضو شورای شهر پیروز رقابت‌ها شود. این رویداد به سرعت، خبر رسانه‌های استانی، ملی و فراملی شد. در تحلیل این رویداد گفتنی‌هایی هست:
اول: رستمی‌نژاد، فرد ناشناخته‌ای نیست؛ این گزاره که وی شخصی گمنام است اشتباه است؛ زیرا خانواده وی از ساکنان قدیمی شهر خرم‌آباد هستند و به ویژه ساکنان قدیمی قبل از انقلاب در این شهر او را کاملاًمی‌شناسند.
دوم: وضعیت ظاهری متفاوت رستمی‌نژاد وی را نزد عامه متمایز کرده بود و در سالهای گذشته بر شهرت او افزوده بود؛ ظاهری درویش‌مآبانه و ژنده‌پوش که طبیعتاً با ظاهر عامه مردم تفاوت دارد و بدیهی است شخصی که ظاهری متفاوت دارد از جمله موهای بلند و لباس‌های متفاوت و این قبیل ویژگی‌ها خود به خود او را نزد توده مردم به عنوان شخصی متفاوت نشان خواهد داد و بر شهرت‌اش می‌افزاید و گمنام نیست.
سوم: با بسیاری از شهروندانی که به رستمی‌نژاد رأی دادند گفت‌وگو کردم؛ یک نکته در این گفت‌وگو مشترک است؛ بسیاری از هواداران رستمی‌نژاد می‌گویند ما قبلاً به افراد تحصیلکرده رشته‌های عمران و شهرسازی هم رأی داده‌ایم اما تحولی آنچنانی در شهر خرم‌آباد ایجاد نشد. برخی به ما می‌گفتند قبلاً به افراد متعلق به صنوف و حرفه‌های شغلی گوناگون رأی دادیم ولی آنچه می‌خواستیم حاصل نشد؛ این دلیل نوعی نارضایتی و سرخوردگی در مورد عملکرد دوره‌های متعدد شورای اسلامی شهر خرم‌آباد را نشان می‌دهد.
از منظر جامعه‌شناسی سیاسی، همین سرخوردگی باعث نوعی اعتراض جمعی و رأی به رستمی‌نژاد شد؛ زیرا هوادارانشان می‌گویند ما که قبلاً و در برخی دوره‌ها به افراد شاخص در مشاغل گونه‌گون رأی دادیم ولی وضعیت شهر آنچنان که انتظار داشتیم متحول نشد؛ پس، حالا یک بار هم که شده به یک فرد دست‌فروش رأی بدهیم. گفته شد سرخوردگی از عملکرد دوره‌‌های گوناگون شورای اسلامی شهر خرم‌آباد از دلایل مهم رأی به رستمی‌نژاد بود.
چهارم: در شهر خرم‌آباد برای ثبت‌نام کاندیداتوری انتخابات شورای اسلامی شهر بایستی حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی داشت؛ روشن است رستمی‌نژاد به هنگام ثبت‌نام حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارائه کرده است.
اما در مورد مدرک تحصیلی وی:
گزاره اول: وی مدرک تحصیلی کاردانی زبان انگلیسی دارد که در دوره پیش از انقلاب آنرا اخذ کرده است و فارغ التحصیل دانشسرای معلم است. وی در دوران پس از انقلاب به دلایل نامعلومی و احتمالاً از آموزش و پرورش کنار گذاشته شده است (این یک احتمال و حدس و گمان است و مستند و دقیق نیست).
گزاره دوم: پس از انقلاب نیز او به دنبال تحصیلات عالیه رفت و دو مدرک تحصیلی دریافت کرد: یکی کارشناسی زبان و ادبیات فارسی و دیگری کارشناسی فلسفه (در این مورد نیز مدرک مستندی منتشر نشده است).
نکته: روشن است به هنگام ثبت‌نام برای کاندیداتوری و چنانچه گفته شد مدرک تحصیلی وی، حداقل، کارشناسی بوده است (چه رشته‌ای؟ هنوز معلوم نیست؛ مستندات ملاک ارزیابی نهایی است؛ در مورد مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد زبان انگلیسی نیز هنوز مستندانی منتشر نشده).
پنجم: در مورد پاکدستی مالی رستمی‌نژاد نیز جملگی گفت‌وگوها و تحقیقات ما در مجموع بر صحت پاکدستی مالی وی صحه می‌گذارد؛ البته نباید فراموش کرد ضرورتاً پاکدستی مالی به معنی توانمندی مدیریتی نیست.
چه بسا فردی پاکدست باشد ولی از نظر مدیریتی توانمندی کافی نداشته باشد. اما در گزاره سوم توضیح داده شد سرخوردگی از عملکرد دوره‌های گوناگون شورای اسلامی شهر خرم‌آباد از دلایل مهمی بود که در گفت‌وگو و مصاحبه با هواداران رستمی‌نژاد از زبان آنها مطرح می‌شد (رأی اعتراضی).
عکس قضیه هم صادق است: ممکن است شخصی، هم پاکدستی مالی داشته باشد هم مدیریت قوی و توانمند که درستی یا نادرستی این قضیه را در مورد رستمی‌نژاد، گذر زمان مشخص خواهد کرد.
ششم: این نکته هم اهمیت دارد که به‌جز رستم کوشکی که عضو شورای اسلامی چهارم شهر خرم‌آباد است اعضای کاندیدا شده‌ی شورای ۱۳ نفره چهارم شهر خرم‌آباد با اقبال مردم در این دوره روبه‌رو نشدند؛ ( منظور، آنهایی است که برای انتخابات، دوباره ثبت‌نام کردند و کاندیدا شدند) و این مهم، گویای پیام اعتراضی اکثریت شهروندان خرم‌آباد است؛ اعتراضی سلبی (نه ایجابی) و مدنی از راه صندوق رأی که نتیجه‌ی «سرخوردگی» است.

شهرام شرفی / چکیده خبر

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=97646

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۶
  1. تبریک خدمت آقای رستمی نژادصدای مردم زجرکشیده ومحروم واسش آرزوی موفقیت وسربلندی رادارم

  2. تبریک همه مارو بپذیر .

  3. ایشان مغازه ی در کنار امامزاده زید بن علی(ع) دارد و به مرغ فروشی مشغول بوده است…فشارهای سیاسی و رایزنی های قبیله ی برای کنار رفتن ایشان با تطمیع میلیونی در حال جریان است…لیکن پیام انتخاب ایشان برای دیگر شهرها محل عبرت است.

  4. نوعی رفراندوم غیرمستقیم است
    تبریک به چهل هزار روشنفکر خرم آباد

  5. باید تاسف خورد به این انتخاب …درست است که افراد ضعیف به لحاظ مالی در نزد مردم محبوب تر هستند و درست تر اینه که شوراهای دیگه کاری نکردند ولی انتخاب فرد در شورای مرکز شهر استان نباید یک مرغ و خروس فروش باشد ایشان اگه مستحق هستند به لحاظ مالی به وی کمک شود نه سکاندار شهر مرکز استان کلیپی از ایشان دیدم قادر نیست چهار کلمه فارسی صحبت کند حالا عهد بوق یه مدرک گرفته یا نگرفته ولی مردم نباید برای انتقام از شوراهای نا کارامد پیشین افراد این چنینی بدون تخصص و …رو انتخاب کنند به تخصص شوراهای برگزیده سایر مراکز استانها نگاه کنید مثلا اصفهان یا اراک یا یزد یا اهواز تخصص حرف اول را میزند مردم می بایست هرچیز را به هرکس ندهند

  6. سلام ما اراکیم اراک از خرم آباد بذتر گول ظاهرشو نخوردید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.