- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

دفاع از مطهری در اولین بزنگاه پسا انتخاباتی

 عبدالله مومنی/ میرملاس: در جریان کارزار انتخاباتی اخیر در بسیاری از جلسات و نشست هایی که حاضر می شدم یکی از دغدغه های جدی هواداران ریاست جمهوری آقای روحانی و بطور کلی گفتمان اصلاحات این بود که ما انتظاراتی از دولت اول آقای روحانی داشتیم و متاسفانه در برخی زمینه ها دولت اقداماتی انجام داده است که همخوانی لازم را با شعارهای آقای روحانی و برنامه ها و تفکرات ایشان ندارد، این عده نگران بودند که در دولت دوم آقای روحانی نیز برخی از اجزای دولت و یا گروه های سیاسی منتسب به دولت فعالیت هایی را پی گیری کنند که چندان سنخیتی با آنچه در ایام تبلیغات به مردم اعلام شده نداشته باشد. عرض اینجانب به این دوستان این بود که اصلاح طلبان در هر سطحی نباید سیاست را به انتخابات محدود کنند و حتما ضروری است که پس از ایام پرشور انتخابات انرژی لازم برای سیاست ورزی و پی گیری مطالبات را در خود نگاه داشته و تقویت کنند و از آن گفتمانی که در روز ۲۹ اردیبهشت موجبات پیروزی آن را فراهم کردند پاسداری و مراقبت کنند.

سیاست امری است که بطور روزمره در جریان است و صاحبان قدرت و گروه های نفوذ بطور دایمی درحال تعامل و چالش برای پیشبرد اهداف خود هستند، این روزها به نظر می رسد اولین بزنگاهی که پس از پیروزی خیره کننده اصلاحات و آقای روحانی در ۲۹ اردیبهشت با آن مواجه هستیم شکل گیری برخی تلاش ها برای تغییر در ترکیب هیات رییسه مجلس و بطور مشخص احتمال حذف آقای دکتر علی مطهری نماینده شجاع و صریح الهجه تهران از کرسی نایب رییسی خانه ملت است. تلاش هایی که می تواند آشکارا مخالفت با رای و اراده اکثریت ملت توصیف شود.

متاسفانه برخی از شنیده ها حکایت از آن دارد که تحلیلی غلط نزد برخی از سیاسیون شکل گرفته که اصلاح طلبان همواره و در هر حال با دولت هماهنگ خواهند بود و امروز نیاز اصلی همکاری و تعامل با برخی افراطیون مجلس به منظور کنترل آنهاست، هرچند هزینه چنین معامله ای مثلا حذف مطهری باشد. به باور صاحب این قلم چنین تحلیل های متوهمانه ای در وهله اول نشان از بی تدبیری و موقع نشناسی و حتی منفعت نشناسی این عده دارد. اینان چنان مشغول رایزنی در اتاق های دربسته شده اند که واقعیت های اجتماعی سیاست را فراموش کرده اند. فراموش کرده اند که اصلاح طلبان اگر توانی در سپهر سیاسی ایران دارند آن توان مستظهر به پی گیری مطالبات اقشار وسیعی از جامعه است و به هر نسبت از این امر غفلت کنند از این قدرت تاثیرگذاری کاسته خواهد شد و ضرر این اتفاق نیز بیش و پیش از هر چیز گریبانگیر دولت دوازدهم خواهد شد که به تعبیر شخص دکتر روحانی دولتی است ادامه دهنده مسیر اصلاحات که به آزادی سلام می گوید.

به همین ترتیب این عده فراموش کرده اند که شخصیتی همچون دکتر مطهری که به واقع در تراز نمایندگی مردم ایران (و نه صرفا یک حوزه انتخاباتی) به کرسی نایب رییسی قناعت کرده از چنان پشتوانه مستحکم و تاثیرگذاری نزد آحاد ملت و افکار عمومی برخوردار است که هرگونه تقلیل منصب او هزینه های سنگینی برای نه تنها دولت و یا جریانات سیاسی درپی خواهد داشت بلکه به نظر می رسد آسیبی جدی به کلیت نظام سیاسی و روند تقویت اعتماد عمومی نسبت به ساختار است. در پایان لازم است تاکید شود که تداوم حضور دکتر مطهری به عنوان نایب رییس مجلس نوعی رویکرد حداقلگرایانه نزد جریان اصیل اصلاحات تلقی می شود و چنانکه در ابتدای این یادداشت آمد از جمله مواردی است که جامعه و بدنه اصلاحات نشان داده با حساسیت آن را پی گیری کرده و اگر خدای ناکرده این حداقل محقق نشود علاقمندان به ایشان قطعا روندهای سیاسی را که منجر به چنین حذفی شده باشد کالبدشکافی کرده و عاملان تقصیر را به افکار عمومی معرفی خواهد کرد.

منبع: اعتماد