- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

بهای گندم کشاورزان کوهدشت و پلدختر هنوز پرداخت نشده است

به گزارش میرملاس وعده پرداخت بهای گندم در کوتاهترین زمان یکی از وعده هایی است که از سوی مسئولین امر هنوز در کوهدشت و پلدختر محقق نشده است.

یک ماه از عدم پرداخت بهای گندم خریداری شده از کشاورزان کوهدشت و پلدختر می گذرد و این در حالی است که مسئولان وعده پرداخت در کوتاهترین زمان را داده بودند تا کشاورزان گندم های خود را به مراکز خرید تحویل دهند نه دلالان ،اما با وجود گذشت سی روز از آغاز برداشت گندم در پلدختر بهای محصول خریداری شده کشاورزان این شهرستان ها هنوز پرداخت نشده است.

از ابتدای اعلام قیمت خرید تضمینی و تا آغاز فصل برداشت گندم همواره مسئولان عنوان می کنند در زمانی کوتاه بهای خرید گندم به حساب کشاورزان واریز می شود، اما در عمل این وعده ها محقق نمی شوند.

متاسفانه اکنون یک ماه از تحویل گندم کشاورزان به مراکز خرید می گذرد و هنوز خبری از پول کشاورزان نیست و کشاورزان همچنان چشم انتظار واریز مبالغ گندم خریداری شده از سوی تعاونی های خرید گندم و رسیدگی مسئولین شهرستان و بویژه جهاد کشاورزی در پلدختر هستند.گزارش‌ها و اظهارات مسئولین وزارت جهاد کشاورزی درباره افزایش هوشمندانه و با برنامه‌ریزی خرید گندم از کشاورزان، در حالی ارائه می‌شود که از آن ‌سو اکثر کشاورزان از نحوه برنامه‌ریزی مسئولین و عمل نکردن به تعهداتشان مبنی بر عدم پرداخت به روز هزینه گندم فروخته شده شاکی هستند و کشاورزان پلدختری نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

یکی از عواملی که باعث می‌شود، کشاورزان محصولات خود را به دلالان بفروشند، نقد بودن معامله است، حال آنکه دولت همواره در پرداخت مطالبات کشاورزان کوتاهی‌های داشته و نتوانسته این اعتمادسازی متقابل را انجام دهد.

نحوه پرداخت پول گندم، کشاورزان کوهدشت و  پلدختر را دچار مشکل کرده است و آن‌ها از اردیبهشت ماه به بعد نتوانسته اند، مبلغی دریافت کنند. پرداخت قیمت خرید تضمینی با تاخیر زیادی همراه بود که این مساله بدبینی زیادی برای کشاورزان ایجاد کرده و زمینه حضور واسطه‌ها و دلالان نیز فراهم شده است.در حال حاضر واسطه ها تلاش می‌کنند با قیمت کمتری گندم کشاورزان را بخرند. آن‌ها این طور به کشاورزان القا می‌کنند که دولت پول شما را نخواهند داد تا این ترتیب کشاورزان مجبور شوند گندمشان را زیر قیمت به واسطه ها بفروشند. داشتن پول نقد برای شروع کشت مجدد و تامین هزینه های کاشت، داشت و‌ برداشت برای کشاورز اهمیت فراوانی دارد و عدم پرداخت به موقع پول توسط دولت زمینه را برای واسطه ها فراهم می‌کند تا با قیمت کمتری محصول کشاورزان را خریداری کنند.