تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

محمدکرم محمدی: اخلاق، فصل ممیز جمهوری اسلامی با غرب است

  • کد خبر : 98061
  • 31 خرداد 1396 - 12:38

اخلاق را باید مهم‌ترین فصل ممیز جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها و به ویژه کشورهای غربی دانست که عملا جای چندانی برای اخلاق نگذاشته اند و تقدم منافع فرد بر همه چیز، فرصتی برای ارج نهادن بر معیارهای اخلاقی باقی ننهاده است ولی در نظام جمهوری اسلامی ایران که پرچمدار اسلام ناب محمدی(ص) است، […]

اخلاق را باید مهم‌ترین فصل ممیز جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها و به ویژه کشورهای غربی دانست که عملا جای چندانی برای اخلاق نگذاشته اند و تقدم منافع فرد بر همه چیز، فرصتی برای ارج نهادن بر معیارهای اخلاقی باقی ننهاده است ولی در نظام جمهوری اسلامی ایران که پرچمدار اسلام ناب محمدی(ص) است، رعایت اخلاق و آموزه های دینی اهمیتی فراوان یافته و هیچ رویکردی نمی تواند ارزش و نقش اخلاق را در پیشرفت و توسعه کشور انکار کند.
اخلاق کیمیای سعادت و گوهر گرانبهای وجود انسانیت است که همواره با زندگی دینی انسان ها، عجین و آمیخته بوده است به گونه ای که حضرت آدم به عنوان اولین پیامبر، دستورات اخلاقی را به فرزندان خود می آخت و پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد(ص) که آخرین فرستاده الهی است فلسفه بعثت خویش را تکمیل مکارم اخلاق می داند و این نشانگر آن است که هدایت و ضلالت جامعه، در گروی رعایت و یا عدم رعایت اخلاق و فضایل اخلاقی است.

در مکتب اسلام که سرآمد مکاتب و اندیشه های بشری است، رابطه اخلاق و مدیریت، ارتباط تنگاتنگی است به گونه ای که مدیریت جامعه اسلامی بدون التزام مدیران به شاخصه های اخلاقی، نه تنها پیامد مثبتی را به همراه نخواهد داشت بلکه زمینه انحطاط و لغزش جامعه را فراهم می سازد.

مدیریت سازمان و تصمیم گیری در این زمینه بدون توجه به مولفه های اخلاقی، مدیریت اثربخشی نخواهد بود و توفیق در مدیریت نه تنها مستلزم داشتن صلاحیت های علمی بلکه حق کسانی است که متخلق به اخلاق الهی باشند تا بتوانند در نیل به اهداف تعیین شده و در انجام وظایفی که عهده دار آن هستنند، از توفیق برخوردار شوند و در غیر اینصورت با ناکامی روبرو خواهند شد.

قرآن کریم یکی از عوامل موفقیت پیامبر اکرم(ص)را در مدیریت، اخلاق اسلامی نیک می داند و در سوره آل عمران آیـه ۱۵۹ میفرماید: “حسن اخلاق و مهربانی تو با مردم رحمتی است از جانب خداوند و اگـر تندخو و سخت دل بودی مردم از اطراف تو پراکنده می شدند.”
 
خانواده، اولین کانون در تبیین اخلاق و ترویج آموزه های دینی است که بخش مهمی از این نقش و الگوبخشی در ادامه زندگی اجتماعی بر عهده گروه های مرجع نهاده شده است و این گروه ها با القای هنجارها، رویه ها و ارزش ها و در اختیار گذاردن استانداردها و معیارها، نقش بی دلیلی در الگوبخشی به دیگر افراد جامعه ایفا می کنند و به عبارتی افراد جامعه، کنش و نگرش خود را با آنها محک می زنند و برخورداری آنها  از شاخصه های اخلاق اسلامی در گسترش اخلاق در جامعه سهم اثرگذاری دارد و نبود مولفه های اخلاقی نقصی آشکار در الگوسازی جامعه ایجاد خواهد نمود.بهره مندی از جامعه ای پویا و برخورداری از یک نظام سیاسی شفاف و پاسخگو، نیازمند توسعه اخلاق و رعایت فضایل الهی و اسلامی است که پایبندی به این فضا و توجه به مقوله اخلاق با نزدیک شدن به ایام انتخابات، ضرورت بیشتری می یابد که باید تلاش کرد با بسط و توسعه چنین فضایی، زمینه وفاق ملی و گسترش مشارکت سیاسی شهروندان را فراهم نمود.

در این میان، رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی، نقش بلاانکاری در تلطیف فضای سیاسی کشور دارند که باید ارزش های حاکم بر جامعه از جمله اخلاق و صداقت را در نظر گرفته و برای جلوگیری از دو قطبی شدن کشور در آستانه انتخابات، از ظرفیت های رسانه ای برای تبیین افکار عمومی، پرهیز از بداخلاقی های انتخاباتی و توجه به وحدت و انسجام ملی استفاده نمایند.
محمدکرم محمدی
لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=98061

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 14در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۴
  1. بله امام مسلمین امام خامنه ای اخلاق به ما تاکید کردند.

    بعد از روحانی می خوای فرماندار کجا بشی.دولت اصول گرا فرا می رسد

    زور فرج و اسفندیاری به تو نرسید ما اصول گرا ها زورمون می رسه

  2. فقط شعار میدی جناب محمدی،آیا در برخورد با مدیران اندک مخالف نظرت در اسفند ۹۴ اخلاق رعایت کردی و در برخورد با کسانی که از امکانات برای شخص خاص مورد قبول شما استفاده کردن، قانون اجرا کردی.امید دارم میرملاس درج و شما به همین مورد کوچک جواب بدی.مشکل بد اخلاقی با نوشتنحل نمیشه با عمل کردن ….

  3. خواهش میکنم شما یکی دم از اخلاق نزنیذ جون درس بد اخلاقی درزمان فرمانذاری کوهذشت ذاذی

  4. چالبه کسی از اخلاق حرف میزنذ که خود منشا…………………. بوده در زمان تصذی ذر کوهدشت

  5. هر کجا هستی خداوند یار و یاورت باشد

  6. چی بهت رسید این همه ……………

  7. جون خودت تو ریگه از این حرفها نزن!!!!!!!
    جایی بزن که برا حرفات ‌.‌‌‌‌‌‌‌‌‌…….خورد کنن!!!!!!

  8. …………………………… و خجالت کشیدن را از یاد آدم میبره!!!!!!!!!!

  9. تو هم حرف زدن بعدی؟

  10. یه سری از واژها و مفاهیم نزد برخی مثل حروف والی هستند که نوشته میشوند ولی خوانده نمیشوند. مثل واژه اخلاق نزد این اقا فقط نوشته شده ولی …!!!

  11. سلام ، آقا ی آزادبخت چرا خیلی از کامنت ها که حاوی هیچ بی احترامی به کسی نیست را بی خودی حذف میکنی اینا حق الناس هستن اگر اعتقاد به آخرت داشته باشی ازت نمیگذریم بذار کاسه داغ تر از آش نباشید واقعا داریم نسبت بهت بی اعتماد میشیم.اگه درج نکنید مجبوریم در سایتهای دیگه بهتون بی احترامی کنیم، چرا این همه تعصب کرم محمدی بی اخلاق را میکشید.

  12. ریا بسه محمدی ازحق الناس چه خبر چه جوری جواب میدی خدا به دات برسه

  13. هرچه جناب آقای کرم محمدی بفرماید، برای من مُنزَل است. چون ایشان در اوج اخلاق سیاسی و امانتداری سیاسی هستند. هیچ کس در این گفته ی من شک ندارد. ایشان را دوست و دشمن قبول دارد.
    شما در مقابل دوربین مخفی قرار دارید!
    ستاد حال گیری از اصلاح طلبان.

  14. پیام قبلی مرا حذف نکنی جانم.
    اگر حذف کردی، پیام منوچهر را از طرف من نیز تکرار کن.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.