- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان: تخصیص آب سد «معشوره» نهایی نشده است!

به گزارش میرملاس رضا میرزایی با اشاره به اینکه طی سال های گذشته تاکنون در خصوص میزان تخصیص سد معشوره برای اجرایی شدن و مشخصات و تاثیر آن در منطقه و پایین دست توسط افراد غیرکارشناس در فضای مجازی اطلاعات غیرواقعی زیادی ارائه شده است، اظهار داشت: این موضوع باعث ایجاد اختلاف و مناقشه بین شهرستان های لرستان و اعتراض هایی در استان های هم جوار شده است.

وی با بیان اینکه سد معشوره نگرانی هایی را برای شهر های پایین دست خود ایجاد کرده است، تصریح کرد: این در حالی است که قرار است سد معشوره فقط بر روی یکی از سرشاخه های کوچک رودخانه کشکان احداث می شود.

تخصیص سد معشوره یک شانزدهم آورد سالانه رودخانه کشکان است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان لرستان یادآور شد: درخواست لرستان از وزارت نیرو تخصیص یکصد میلیون مترمکعب سیلاب از حجم یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب است، این میزان تنها یک شانزدهم آورد سالانه کشکان است.

میرزایی با تاکید بر اینکه مابقی آن معادل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب، در فصول مختلف در بستر رودخانه کشکان جریان دارد، افزود: سد معشوره برای کنترل و مدیریت سیلاب رودخانه کشکان در فصول زمستان و بهار است که ظرف چند ساعت از استان خارج می شود و به خوزستان می رود و هیچ تاثیری منفی بر روی دبی پایه رودخانه و سهم حق آبه پایین دست و حق آبه زیست محیطی ندارد.

وی با اشاره به اینکه تامین آب شهرستان های کوهدشت و دوره چگنی با اولویت شرب و صنعت از اهداف اجرای سد معشوره است، گفت: اگر سد احداث شود حق آبه پایین دست رعایت می شود.

«معشوره» آب پلدختر را در زمان خشکسالی تامین می کند

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان لرستان با بیان اینکه مطمئن باشید سد معشوره برای پلدختر خیر و برکت است، تصریح کرد: به عنوان فرزند پلدختر این اطمینان را می دهم که احداث سد معشوره نه تنها مشکلی برای حق آبه آنها ایجاد نمی کند بلکه ضمانت حق آبه مجاز آنها است و آب مورد نیاز این شهر را در خشکسالی ها تامین می کند.

میرزایی با تاکید بر اینکه آب سد معشوره به طور کامل در حوزه استان لرستان است، ادامه داد: اجرای این سد نیازمند تصمیم گیری عاجل وزارت نیرو است.

وی یادآور شد: هنوز تخصیص سد معشوره نهایی نشده و مقدار آن مشخص نیست و در این رابطه مطلبی به صورت کتبی به شرکت آب منطقه ای اعلام نشده است.

بر اساس این گزارش، سد تنگ معشوره در استان لرستان در موقعیت حدود ۵۰۰ متر پایین‌تر از محل تلاقی دوشاخه تشکیل‌دهنده رود کشکان یعنی کاکارضا و چم ذکریا بر روی این رود ساخته می‌شود. ساختگاه سد در فاصله ۹۰ کیلومتری غرب شهر خرم‌آباد در کوهدشت واقع‌شده است.

منبع: مهر