تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
2

نماینده کوهدشت: مجلس به دنبال حذف «اعدام» برای قاچاقچیان مواد مخدر نیست

  • کد خبر : 98788
  • 26 تیر 1396 - 23:34

به گزارش میرملاس الهیار ملکشاهی در گفتگو با امتداد نیوز، با اشاره به تصویب کلیات طرح «کاهش مجازات اعدام در جرائم مواد مخدر» در جلسه دیروز مجلس و درباره منطق حقوقی این طرح اظهار داشت: با توجه به اینکه کلیات این طرح با رأی اکثریت نمایندگان تصویب شد و با توجه به اینکه مجلس آینه […]

به گزارش میرملاس الهیار ملکشاهی در گفتگو با امتداد نیوز، با اشاره به تصویب کلیات طرح «کاهش مجازات اعدام در جرائم مواد مخدر» در جلسه دیروز مجلس و درباره منطق حقوقی این طرح اظهار داشت: با توجه به اینکه کلیات این طرح با رأی اکثریت نمایندگان تصویب شد و با توجه به اینکه مجلس آینه جامعه است، از لحاظ اجتماعی می‌توان استنباط کرد که این مسئله خلاف خواسته جامعه نیست.
وی ادامه داد: در قانون قبلی مربوط به این مسئله، با وجود سختگیری‌های جدی که در آن وجود داشت، بسیاری از کارشناسان این نظر را دارند که ما در زمینه مبارزه با مواد مخدر آن‌طور که انتظار می‌رود، موفق نبوده‌ایم و مجازات‌ها بازدارندگی کافی را نداشته‌اند و با وجود آنکه اعدام‌ها زیاد شده است، اما این جرایم ادامه دارد.
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر، وضعیت به گونه‌ای است که نفرات دست دوم و سوم به پایین که حمل‌کننده مواد و عامل دیگران هستند، مجازات سنگین می‌شوند.
ملکشاهی تصریح کرد: ما در این طرح به دنبال آن هستیم تا با ساماندهی مجازات، به سمت دانه‌درشت‌ها حرکت کنیم؛ یعنی کسانی که نفرات اصلی هستند و حجم زیادی از مواد را جابجا می‌کنند مانند صد کیلوگرم در تریاک، دو کیلوگرم در هروئین و امثال آن‌ها، نه کسانی که شاید فریب دیگران را خورده و یک‌بار حجم کمی از مواد را جابجا کرده باشند.
وی افزود: مجازات اعدام، مجازات بسیار سنگینی است؛ چرا که باید بررسی کنیم که وقتی از کسی سلب حیات می‌کنیم، آیا مجوز شرعی آن موجود است یا خیر؟ چرا که اگر بخواهیم از باب «تعزیر» هم وارد مجازات شویم، تعزیر باید از «حد» پایین‌تر باشد؛ یعنی اگر مجازات اعدام برای مواد مخدر «حد» محسوب می‌شود، تعزیر در این جرایم باید پایین‌تر از اعدام باشد.
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: طرح مجلس به هیچ عنوان به دنبال از بین بردن مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر نیست، بلکه به دنبال ساماندهی این مجازات است تا افراد اصلی اعدام شوند. نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر ناموفق عمل کرده‌اند!
ملکشاهی در پاسخ به این سؤال که آیا به دام نیفتادن دانه‌درشت‌ها و رهایی آن‌ها از اعدام به دلیل مشکلات موجود در دستگاه قضایی و برخی زد و بندهای احتمالی نیست، تصریح کرد: نمی‌توانیم بگوییم زد و بند اتفاق می‌افتد، اما نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر تا حدودی ناموفق بوده‌اند که اخیراً حتی دادستان کل کشور هم گفت که ستاد مبارزه با مواد مخدر بهتر است تعطیل شود!
وی با اشاره به حضور نمایندگان همه دستگاه‌ها از جمله قوه قضائیه در جلسات بررسی طرح کاهش مجازات اعدام برای جرائم مواد مخدر، اظهار داشت: قوه قضائیه نیز با این طرح مخالف نیست و فقط با برخی اجزای طرح مخالفت دارد که ما نظر آن‌ها را هم لحاظ می‌کنیم.
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این طرح به دنبال آن است که با بالا بردن نصاب حمل و توزیع مواد، افراد اصلی را به تور بیندازد و اعدام کند، نه افراد خرده‌پا را؛ در واقع تأکید ما این است به دلیل تبعات اجتماعی اعدام، آمار اعدام‌ها در این حوزه کاهش یافته و ساماندهی شود. اقدامات ارفاقی برای متهمان مواد مخدر حذف می‌شود.
ملکشاهی درباره نگرانی جامعه از تجری مجرمان حوزه مواد مخدر در پی کاهش مجازات اعدام، تأکید کرد: ما در این طرح نگفته‌ایم که اگر کسی اعدام نشود، باید آزاد شود؛ مجازات چنین شخصی ۳۰ سال حبس است؛ اگر شخصی به ۳۰ سال حبس محکوم شود و به خوبی حکم او اجرا شود و فردا ظرف سه سال چنین شخصی را آزاد نکنند، قطعاً این مجازات کمی برای او نیست.
وی افزود: علاوه بر این، در طرح مجلس ارفاقات قانونی از قبیل «آزادی مشروط» و «تعلیق مجازات» را هم برای چنین مجرمانی که اعدام نمی‌شوند، به طور کامل حذف کرده‌ایم.
شایان ذکر است مجلس با ۱۹۲ رای موافق، ۳۶ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۶۴ نماینده حاضر در مجلس کلیات طرح کاهش مجازات اعدام در جریان مواد مخدر را به تصویب رساندند. جزئیات این طرح نیز پس از اصلاح در کمیسیون حقوقی و قضایی، در صحن مجلس بررسی خواهد شد.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=98788

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۵
  1. دکتر درباره حوزه انتخابیه ات هم ،کاری سفارشی چیزی نداری…
    انگار اراء مردم فراموش کردی ،شما را به این مکان نرسانده اند…

  2. چرا واسه رای گرفتن اعدام رو حذف کردی خرت که از پل گذشت اعدام حذف نشد

  3. متاسفانه کدام شخصی از این شهر ازنماینده درخواست یا پیشنهاد پزشک قانونی (کالبدشکافی )داده است. ایا از این بدترداریم که شخص فوت شده را از این شهر به اون شهر حمل کنیم .بعضیا از همشهریان به فکر جایگاه و جاه طلبی خود هستند

  4. دکتر افتخار لرستان است ما همه بهش افتخار میکنیم

  5. دکتر افتخار لرستان است ما همه بهش افتخار میکنیم همچین شخصیتی داشته باشیم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.