تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
5

خاتمی : خواهان اصلاحاتیم، براندازی نمی‌خواهیم؛ جوانان از اصلاح‌طلبان ناامیدشده‌اند

  • کد خبر : 9883
  • 09 مهر 1391 - 1:31

  به گزارش میرملاس نیوز ؛ سید محمد خاتمی گفت: راهی جز اصلاح طلبی نداریم و براندازی را نمی‌خواهیم و با کسانی هم که آن را می‌خواهند رابطه نداریم. تازه اگر خدای ناخواسته اوضاع به هم بخورد وضع همه بدتر خواهد شد. باید همین چارچوب حفظ شود اما نباید دایره نظام را تنگ کرد تا […]

 

به گزارش میرملاس نیوز ؛ سید محمد خاتمی گفت: راهی جز اصلاح طلبی نداریم و براندازی را نمی‌خواهیم و با کسانی هم که آن را می‌خواهند رابطه نداریم. تازه اگر خدای ناخواسته اوضاع به هم بخورد وضع همه بدتر خواهد شد. باید همین چارچوب حفظ شود اما نباید دایره نظام را تنگ کرد تا افراد بیشتری خود را درون آن حس کنند و از منابع کشور هم استفاده بهتری شود.

جمعی از نیروهای اصلاح طلب و خانواده‌های شهدای مازندران با رئیس جمهور سابق ایران دیدار کردند. مهمترین اظهارات سید محمد خاتمی در این دیدار به نقل از انتخاب و خبرآنلاین در زیر آمده است:

  • یکی از خوشوقتی‌های من در انتخابات ۷۶ این بود که جناب آقای ناطق نوری که مازندرانی هم هستند، رقیب یا بهتر بگویم رفیقم بود.
  • انقلاب ما اسلامی بود؛ اسلامی که از مسیر اهل بیت می گذرد. آن چه شیعه راستین را در تاریخ پرآوازه می کند دو چیز است؛ عقلانیت و عدالت. روش ائمه ما روشی بوده است که مردم باید بخواهند تا حتی فرد شایسته مورد تائید خدا که منصوب هم هست، حکومت کند. و می بینیم که ائمه ما در مقطعی حساس که بنی امیه در حال زوال بودند و می توانستند عده و عُّده جمع کنند و حکومت ظاهری را بگیرند، اما این کار را نکردند؛ زیرا مردم خودشان باید بخواهند و تا زمانی که آنها رشد نکنند و به میدان نیایند حکومت حق برقرار نمی شود. به اعتقاد ما شیعیان حکومت مطلوب حکومتی است که «معصوم» در راس آن باشد. و معصوم هم می‌گوید اگر مردم رضایت بدهند و بخواهند حکومت می‌کند.
  • امام علی(ع) می‌گویند که اگر مردم نخواهند روی کار نمی‌آیم. امام خمینی(ره) هم در پیام مربوط به اصلاح قانون اساسی در این زمینه صراحت دارند و می‌گویند «از آنجا که مجتهدی که رهبر می‌شود و مورد انتخاب خبرگان ملت است و خبرگان منتخب ملت هستند، او بالضروره مورد قبول مردم و رأی او نافذ است.
  • عدالت در نظر اسلام و امام علی بسیار وسیع تر از عدالت اقتصادی است. البته عدالت اقتصادی مهم است، ولی همه چیز نیست. بخصوص اگر این طور تلقی شود که عدالت عبارت است از توزیع سرمایه‌های ملی و سرمایه بین نسلی به صورت یک بار مصرف میان جامعه. حفظ کرامت انسان از مصادیق بزرگ عدالت است. دفاع از آزادی و رای او عین عدالت است.
  • جمهوری اسلامی هم متعلق به همه مذاهب و اقوام و گروه‌ها است و خوشبختانه انقلاب ما منشاء تأسیس جمهوری اسلامی شد. یعنی اسلام در این انقلاب با جمهوری و جمهوریت سازگار است . یکی از وظایف عمده ما هم اثبات و دفاع از این مطلب است. تعبیر یکی از دوستان درست است که نباید بگوییم حرکت‌های حکومت عین نظام و انقلاب است تا اگر بچه ما رفتار بنده رئیس جمهوری را ببینید بگوید اسلام همین است. و برای رفع این سوء تفاهم باید نقد نظام و حکومت آزاد باشد. و در این برهه حساس این که طرفداران و مدافعان واقعی جمهوری و اسلام سازگار با آن باید با مردم تماس داشته باشند و مدام این را توضیح دهید.
  • می خواهیم در صحنه حضور داشته باشیم و از اسلام و انقلاب و حقوق و حرمت مردم دفاع کنیم و از روش‌های موجود انتقاد کنیم؛ اگر راه فعلی درست است چرا جلوی مخالفان و منتقدان گرفته می‌شود.
  • حذف اصلاح طلبان و همه منتقدانی که عملاً پایبند قانون اساسی هستند، زمینه دادن به کسانی است که می‌خواهند اصل انقلاب و جمهوری اسلامی نباشد. در چنین شرایطی جریان‌هایی بخصوص برای نسل جوان محور و مطلوب می‌شوند که نه درد اسلام دارند و نه درد ایران.
  • ممکن است خود ما هم در گذشته اشتباهاتی کرده باشیم، اما بالاخره اگر می‌خواهیم انتخابات پرشور باشد باید فضا باز شود و این امر باید تضمین شود.
  • البته می‌توان از همین قانون اساسی هم انتقاد کرد، ولی براندازی نکرد. ولی امروز اگر کسی انتقاد داشت و بیان کرد می‌گویند این فرد التزام به اسلام و قانون اساسی ندارد و لذا ردصلاحیت می‌شود! مگر ساده است که ما اینگونه حکم کنیم؟ کسی که به قانون اساسی در عمل پایبند است باید از تمام حقوق شهروندی برخوردار باشد. مگر امام نگفت حتی مارکسیست‌ها به شرط عدم توطئه آزادند. اتفاقا اگر فضا باز شود و هرچه به این سو برویم، هم انقلاب محفوظ می‌ماند، هم بدبینی‌ها کم می‌شود، هم عقلانیت. خدا را شکر می‌کنم که با وجود همه مشکلات و تنگناها، تفکر اصلاح طلبی جایگاه خوبی را در جامعه دارد. البته من هم معتقدم که افت پیدا کرده است و در دو، سه سال اخیر بعضی از جوانان از اصلاح طلبان ناامید شده‌اند و می‌گویند چه چیزی اصلاح شود؟ ما هم می‌گوییم راهی جز اصلاح طلبی نداریم و براندازی را نمی‌خواهیم و با کسانی هم که آن را می‌خواهند رابطه نداریم. تازه اگر خدای ناخواسته اوضاع به هم بخورد وضع همه بدتر خواهد شد. باید همین چارچوب حفظ شود اما نباید دایره نظام را تنگ کرد تا افراد بیشتری خود را درون آن حس کنند و از منابع کشور هم استفاده بهتری شود.
  • درست است که ما نباید در برابر مطامع بیگانه تسلیم شویم، اما دامن زدن به دشمنی و هزینه گذاشتن روی دوش مردم که کار عاقلانه‌ای نیست. اینکه شعار عدالت بدهیم اما مردم روز به روز فقیرتر شوند صحیح نیست.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=9883

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 9در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۹
  1. درود بر خاتمی

  2. ما همیشه پشتیبانت هستیم

  3. هامر پشتت سید عزیزه

  4. درود بر سید خندان و مظلوم”دلمون برای خودت و اون کفن پوشان مخالفت تنگ شده که به هر بهانه واهی کفن پوشان مریختن توی خیابان” البته خدا را شکر همه چیر الان سر جای خودش هست و اوضاع هم نسبت به دوره خاتمی بهتره!!! پس در واقع دلیلی برای حضور برادر ان نیست,احتمالا!!!!!!!!

  5. روزگار خاتمی یادش به خیررررررررررررررررر

  6. دوران خاتمی. دوره ی محبوبیت ایران درجهان بود و دوره تحقق عدالت درایران.زنده باد خاتمی

  7. الان قدرتو میدونیم سید

  8. زیاد دور برندارید برادران جو گیر؛ مثل اینکه یادتون رفته خودتون بهش می گفتید ممد چاخان، ممد چارچوب ساز، ممد خالی بند و… خدارو شکر که دور دست این قماش نیست وگرنه معلوم نبود با این اوضاع و احوال درهم جهان ایران کجای کار بود، اون هم با وادادگی آقایون که با هر تشر صاحبان قدرت جهانی وا می دادند………..

    • جناب می خواستم کمی گپ بزنیم من چند مورد باید بهت بگم
      اول میرم سراغ خاتمی آخه من طرفدار خاتمی هستم:
      ۱-خاتمی دولت را با تورم ۳/۲۵ درصدی در سال ۷۵ تحویل گرفت و در نهایت با
      تورم ۲/۱۵ درصدی تحویل داد. به عبارت دیگر خاتمی ‌توانست با اتخاذ
      سیاست‌های انضباط پولی و مالی، حجم بودجه دولت را کنترل و کسری آن را به
      حداقل برساند. این سیاست‌ها باعث شد نرخ تورم در دولت وی ۱۰ درصد کاهش
      یابد.

      ۲-آقای خاتمی بدهی ارزی ایران به مبلغ ۴۰ملیارد دلار را تصویه کرد
      ۳-وی در پایان دولتش نیز ۴۰ ملیارد دلار زخیره ارزی داشت
      ۴-آقای خاتمی با اتخاذ سیاست تنش زدایی چهره تهاجمی ایران در عرصه سیاست
      خارجی را بالحنی مودبانه و در شان یک رییس جمهور را اتخاذ نمود
      ۵-همچنین او با نفت بشکه ای ۸ دلار توانست کشور را از تورم و گرانی خارج کند
      ۶-وی همچنین درماجرای قتل های زنجیره ای برای دستگیری سعید امامی با
      ایجاد کمیته تحقیق نقش موثری داشت
      ۷-نرخ آزاد دلار در دولت خاتمی بعد از ۸ سال ۸۷۴ تومان شد
      حالا برم سراغ دولت دکتر احمدی نژاد:
      ۱-او دولت را با تورم۱۵ درصدی تحویل گرفت دوست عزیز من به عنوان دکترای
      حسابداری و دایی من به عنوان دکترای اقتصاد مدت یک هفته روی نرخ تورم کار
      کردیم با اینکه میدانم شما اهل باور حقیقت نیستید ولی باید بگم ما بعنوان
      دوتا استاد دانشگاه به این نتیجه رسیدیم تورم ایران بالغ بر ۸۳درصده
      ۲-متاسفانه دکتر با اتخاذ سیاستی تهاجمی در عرصه ی سیاست خارجی موجب
      ایجاد تنش نسبت به ایران در خارج شد

      ۳-هم اکنون قیمت ماهانه نفت ۲۱۷ ملیارد دلاره یعنی با درآمد یکروز نفت و
      گاز کشور می توان بدون وام و منت می توان کل مسکن مهر یعنی ۳۱۰۰۰ واحد ۷۵
      متری را از ابتدا با قیمت هر متر مربع ۳۰۰۰۰۰ تومان ساخت و تمام کرد و به
      رایگان ! به مردم داد

      یعنی با در آمد پنج روز ( صبح شنبه تا پایان چهار شنبه ) می توان یارانه
      نقدی کل کسانی که ثبت نام کرده اند یعنی ۷۲ میلیون و پانصد هزار نفر را
      واریز کرد

      یعنی اینکه با درآمد یک روز و نیم کشور می توان ورزشگاهی ساخت که لیاقت
      برگزاری المپیک لندن را داشته باشد

      یعنی با در آمد یک روز می توان دو نیروگاه ۴۵۰ تا ۵۰۰ مگا واتی ساخت یعنی
      برابر بانیروگاه اتمی بوشهر که قرار است ۱۱۰۰ مگا وات نیرو تولید کند

      یعنی با در آمد یک هفته مملکت می توان ۱۰۴ هواپیمای ایرباس A320 نو خرید

      با در آمد بیست روز کشور می توان ۷۴۳۱۵۰ تویوتا کرولا ۲۰۱۱ خرید و هرچی
      ماشین داغونه از سطح کشور جمع کرد وسرانه مصرف بنزین رو به ۵-۶ لیتر در
      ۱۰۰ کیلومتر رسوند همه اینها فقط یا دلار۱۱۰۰ تومان محاسبه شده

      ۴-نرخ آزاد دلار در دولت دکتر احمدی نژاد در مدت کمتر از ۸ ماه به نرخ
      ۲۱۰۰تومان رسید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.