- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

جامعه ی پیشرو، مترقی و آزاد

 

محسن یوسفوند/ میرملاس: جامعه ی پیشرو، مترقی و آزاد؛ ارکان، شاخصه ها و عوامل متعدد و غیر قابل انکاری را می طلبد که با بود همه و نبود حتی یکی از آنها؛ انتظار به ثمر نشستن ثمرات آزاد اندیشی و آزادیخواهی، امری محال و یا حداقل سخت است.

که برشمردن همه ی آن مولفه ها در این مقال و با این مجال، میسور نمی باشد اما از میان همه ی آنها بی بدیل ترین و تاثیرگذارترین شاخص ، امر شفاف سازی ، آگاهی بخشی ، اطلاع رسانی و بیدارگری جامعه است و این گوشه ای از هزاران وظیفه ی خطیر خبرنگاری است .
خبرنگاران آزادیخواه و دوستار بشر و بشریت در همه جای دنیا ، با بیدارگری مردم از بیدادگری حاکمان جور و ستم و روشنگری جامعه از زوایای تاریک مستبدان و آگاهی بخشی به آحاد جامعه و نیز مسئولین در ابعاد مختلف سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی ؛ خدمات بیشماری را ارائه داده اند و خیلی از قیام های مردم بر علیه نظامات جور و استبداد در کشورهای مختلف که امروزه شاهد آنیم حاصل و نتیجه ی حضور فعال و آزاد خبرنگاران ، می باشد !
در نظام جمهوری اسلامی ایران که شفافیت و آگاهی مردم از زوایای پیدا و پنهان ارکان حکومت و همراهی و همگامی در تمام ساحات و ابعاد ساختار سیاسی یکی از اصول جامعه ی مدنی و آزاد محسوب می شود ؛ نقش خبرنگار و اصحاب رسانه و جامعه نورانی مطبوعات بیش از بیش به چشم می آید و بر این باوریم که رکن رکین جامعه توسعه یافته و آزاد می باشند و مبانی قرآنی و نصوص دینی ما نیز بر این مسئله – مردم و امت سلامی را محرم اسرار حکومت دانستن – را موکدا تصدیق و ترویج نموده است و هر چه شفافیت اطلاعات و ایضاح عملکرد مسئولین بیشتر باشد ؛ اعوجاجات و انحرافات و مفسده های سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی کمتر اتفاق خواهد افتاد و شاهد و مصداق بارز آن افشای برخی نابسامانی های مالی اعم از اختلاس های میلیاردی از بیت المال و …. می باشد که این موضوع و البته برخورد قاطع و مبارزه ی با آن نه تنها باعث رخوت و دلسردی مردم نمی شود که میزان اعتماد و دلبستگی و اتحاد مردم با حاکمان جامعه را ارتقاء و سبب خواهد شد !
و از طرفی بیان عملکرد ، دستاوردها ، خدمات و ظرفیت های متعدد نظام به مردم ؛ نیز به همان اندازه مهم و حائز اهمیت است!
امروز ۱۷ مرداد سالروز تجلیل و تکریم تمجید از یک قشر عزیز و عظیم است و آن هم به بهانه بسیار ارزشمند شهدای خبرنگاری که جان خود را در راه ارزشهای متعالی و انسانی و بشردوستانه نهاده و برای همیشه تاریخ نام و نشانشان پاینده ، بالنده و جاویدان و مانا خواهد ماند !
و در دولت “تدبیر و امید” که بر اساس بیان صریح رییس جمهور محترم جناب دکتر روحانی خواهان حضور جدی رسانه ها و شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی و به ویژه خبرنگاران برای یاری رساندن به مردم و حاکمیت ، می باشد ؛ برای ترویج و تبسیط فرهنگ در ابعاد و اشکال مختلف ؛ حمایت جدی و شامل و کامل مسئولین امر از این جامعه ی بزرگ و تاثیرگذار و رکن غیرقابل انکار خبرنگاران ، شرط اساسی است!
این روز را به همه ی شما خوبان تبریک و تهنیت عرض می نمایم!